tomte med grön bakgrund

10 budord för en grönare jul

Är du rädd om miljön? Tänker du på hur du påverkar den i din vardag, till exempel bara genom att fira jul på traditionellt sätt? 
Här får du några intressanta fakta om hur vi påverkar miljön genom små saker vi gör i vår vardag (inte minst runt jul) – och användbara råd för att initiera förändring. 

Junkbusters, ett företag som arbetar för miljövänliga lösningar när det gäller att göra sig av med grovavfall, har sammanställt en intressant lista som de kallar de tio budorden för en grönare jul.
Så här lyder den.

1. Spara på presentpapper

I Norden använder vi flera ton presentpapper varje år. Om man rullade ut allt detta papper, skulle det sträcka sig…

 

…18,150 kilometer = 0,5 varv runt jorden.
…60 000 kilometer = 1,5 varv runt jorden.
…59 400 kilometer = 1,5 varv runt jorden.

Sammanlagt blir det 137 550 kilometer. Det är 3,5 varv runt jorden.

Lösning: Använd något annat som julklappspapper. Till exempel gamla tidningar, återvinningspapper eller tygrester. Pynta julklappen med glitter, kottar, rosetter och presentsnöre för att göra den mer personlig.

2. Ge julklappar med omsorg

Önska dig bara saker som du verkligen vill ha, annars kan det snabbt bli oanvänt skräp. Köp bara det som andra har skrivit på sin önskelista.*Hälften av alla leksaker som barn får under julen, hamnar på soptippen inom 3 månader!

Tips på gröna julklappar:
1. Presentkort är alltid en bra idé.
2. Kom ihåg att vara miljövänlig!
3. Köp presenter som inte är elektronik!
4. Ge varandra en upplevelse (som vinprovning).

 Läs också: 13 tips på julklappar med hjärta!

3. Ge bort dina gamla kläder

Fler och fler mjuka julklappar hamnar under julgranen. Kom ihåg att återvinna dina gamla kläder istället för att slänga dem. Det finns med säkerhet någon där ute som kan dra nytta av dina återvunna kläder.

Så här många kilo kläder slänger vi bort varje år per person i Norden:
Norge = 23 kilo.
Sverige = 16 kilo.
Danmark = 8 kilo.

► Läs också: Trendigt med begagnade julklappar enligt undersökning

4. Undvik matavfall

I Skandinavien slänger vi 2 087 000 ton mat varje år!
Sverige = 1.010.000 ton
Danmark = 700.00 ton
Norge = 377.000 ton

Danmark slänger mest mat per invånare. 
Danmark = 174 kilo
Sverige = 105 kilo
Norge = 74 kilo

Visste du att ett kilo fläskkött kräver:
…4,800 liter vatten
…4,400 gram CO2
…21.2 kilo resursförbruk

Undvik matavfall genom att…

Använda matresterna från julbordet till:
… en köttbullemacka med köttbullar och rödkål/rödbetssallad
… pytt i panna med julskinka, köttbullar och revben
… saffranspannkaka med resterna från risgrynsgröten

och genom att:
… ge dina matrester till hemlösa.
… ge matrester till dina gäster att ta med sig hem.
… inte köpa mer mat än du behöver.

► Läs också: 6 tips som motverkar matsvinn!

5. Använd svanmärkta stearinljus

Vi släpper ut alldeles för mycket CO2 när vi tänder ljus. Du borde därför köpa svanmärkta ljus. Det skonar miljön på massor av CO2.
Om alla stearinljus i Europa var svanmärkta, skulle vi skona miljön på 1,566 miljoner ton CO2 om året!

Det är lika med…
… ett års energiförbruk för 143,842 hushåll
eller
… upptaget av CO2 för 4,500 hektar skog

► Läs också: Därför ska du välja naturliga doftljus till julmyset

6. Använd tygpåsar när du julhandlar

I Europa konsumerar vi 100 biljoner plastpåsar varje år, på grund av våra inköpsvanor. En lägre konsumtion av plastpåsar skulle naturen vinna stort på. Det tar nämligen mer än 500 år för en plastpåse att brytas ner.
Så kom ihåg att ta med tygpåsar när du julhandlar, så undviker du överkonsumtionen av plastpåsar.

Läs också: Plastpåsen är långt ifrån död – tvärtom miljonsatsas det

7. Sortera ditt julavfall

Svenskarna är bäst på att sortera och återvinna sina avfall, vilket gör dem till europeiska mästare i avfallssortering och återvinning!

Norge återvinner 75 procent av sitt skräp
Sverige återvinner 80 procent
Danmark återvinner 70 procent

8. Köp rätt julgran

Så här väljer vi idag:
Danmark väljer nordmannsgranen
Norge väljer nordmannsgranen
Sverige väljer rödgranen

Vilken julgran du väljer, har faktiskt betydelse. Du borde välja rödgran menar experter – och detta eftersom…
… det används mindre besprutningsmedel
… den är billigare än nordmansgranen!
… det är ”originaljulgranen” från 1700-talet

Visste du att…
2014 producerade Danmark 11,5 miljoner julgranar, och endast omkring 1,5 miljoner av dem granarna köpte danskarna själva? Resterande tio miljoner granar exporterades runt om i Europa med Schweiz som det största importlandet.

► Läs också: Fyra vanligaste gransorterna  – och så här sköter du din gran

9. Hitta rätt julbelysning

Även om ljusslingor, julstjärnor och adventsljusstakar är mysigt och fina att se på, glöm inte att släcka dem när de inte är nödvändiga.
Julbelysning som är tänd i tio timmar om dagen i 12 dagar, producerar tillräckligt med CO2 för att blåsa upp 12 ballonger.

Några tips för miljövänlig belysning:

1. LED-lampor
2. Solcellsbatterier
3. Laddningsbara batterier

► Läs också: Lista: Så miljömärker du din jul

10. Gör ditt eget julpynt

Undvik att köpa nytt julpynt år efter år. Det blir inte bara väldigt dyrt, det tär också på miljön. Ta en promenad i skogen och hitta lite svamp, grankottar, grenar eller bär och gör ditt eget julpynt.

Tre exempel på julpynt som du enkelt kan skapa själv:

1. Girlang av kottar
Du behöver: Grankottar, vit färg och rött snöre.
Gör så här: Doppa kottarnas kanter i vit färg för att ge dem en julig touch. Bind sedan ihop kottarna med det röda snöret. Voilá så har du en kottgirlang.

2. Julbelysning av vinglas
Du behöver: Vinglas, breda stearinljus och julgranskulor
Gör så här: Lägg ett passande antal julgranskulor i vinglasen och vänd glasen upp och ner. Ställ stearinljusen på foten av glasen.

3. Adventskalender av toalettrullar
Du behöver: 24 tomma toalettrullar, 24 små julklappar och pynt
Gör så här: Lägg en julklapp inuti varje toalettrulle. Tryck ihop ändarna av rullen så att klappen slås in. Dekorera med pynt som klistermärken, glitter eller färg.

Vi önskar er alla en riktigt grön jul!

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.