10 hälsopoddar du inte får missa

Sommar, annalkande semestrar och lata dagar ahead. 
Finns det något bättre tillfälle än sommaren att lyssna in sig på poddar?
Här är tio riktigt bra hälsopoddar du bara inte får missa!

Poddarna finns där du är van att poddar finns – men lyssningsförslag ges.

1. 4health med Anna Sparre
Har du missat Anna Sparre och hennes fantastiska podd är det dags att du ändrar på den saken nu. Den kunniga och hälsoengagerade föreläsaren och kostrådgivaren Anna Sparre svarar på frågor om hälsa och hur kroppen fungerar.
I några avsnitt bjuds experter på olika områden in.
Läs mer, och ställ din lyssnarfrågor, på: 4health.se.

Antal avsnitt: I nuläget drygt 250.
Lyssna: Till exempel här (itunes) eller här (Podbean).

2. Food Pharmacy
Food Pharmacy-podden är en podd om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat. Ordineras till alla som vill äta sig till ett friskare liv. Finns närmare 100 avsnitt att välja mellan med bra bredd. Går inte att överdosera.
Läs mer på: Foodpharmacy.se.

 

Antal avsnitt: I nuläget 90.
Lyssna: Till exempel här (Acast) eller här (Poddtoppen).

3. Hälsa kommer inifrån
Inspiration och hälsosamma tips från hälsonördarna på Holistic i samarbete med Petra Månström (tillika kvinnan bakom populära Maratonpodden).
Kunskapsföretaget vill bidra till det holistiska perspektivet kring vad som påverkar vår hälsa – och hur vi kan få en friskare och mer kärleksfull värld. En podd med ambitionen att bringa klarhet i sammanhangen och bidra till minskad hälsostress.
Läs mer på: Holistic.se.

Antal avsnitt: I nuläget 4.
Lyssna: Till exempel här (itunes), här (Spotify) eller här (Poddtoppen).

4. Hälsosnack med Lotta och Victoria
I denna podd bjuder programledarna in intressanta och inspirerande gäster för att prata om hälsa och wellness ur ett helhetsperspektiv, med kost och välbefinnande i centrum. Samtalet styrs till stor del av personerna Lotta och Victoria pratar med och vad deras nyfikenhet leder dem in på.
Om du är det minsta intresserad av hälsa får du inte missa denna podd!
Läs mer på: Vitalista.se.

Antal avsnitt: I nuläget 127.
Lyssna: Till exempel här (Acast) eller här (Spotify).

5. Hälsa för ohälsosamma
Hälsa för ohälsosamma lyfter fram perspektiv på folkhälsa som sällan kommer fram i debatten, men som många funderar på.
Kan man äta en påse chips om dagen utan att bli tjock? Och är det i så fall farligt? Är det bättre att vara en aktiv motionär och vara överviktig, än att sitta still och vara smal? Ska jag röka e-cigaretter eller snusa? Sluta med kött eller socker eller ingendera? Experter möts och ger svar på frågorna de inte brukar få.
Programledare är läkaren, psykiatrikern och författaren David Eberhard.
Läs mer på: Hälsaförohälsosamma.se.

Antal avsnitt: I nuläget 16.
Lyssna
: Till exempel här (Poddtoppen) eller här (Podtail).

 

6. Feel better, live more with Dr Rangan Chatterjee (på engelska)
"Hälsa har blivit alltför komplicerat. Jag strävar efter att förenkla det."
Så resonerar poddens programledare Dr Rangan Chatterjee – läkare sedan 16 år, känd från brittiska kanalen BBC:s "Doctor in the House" och som författare till bästsäljaren "The 4 Pillar Plan – Your way to a longer healthier life".
I podden hörs historier från ledande hälsoexperter och spännande personligheter som ger expertråd, tips på enkla life-hacks, avslöjar vanliga hälsomyter - och som ger dig verktygen för att revolutionera hur du äter, sover, rör dig och slappnar av.
Läs mer på: Drchatterjee.com.

Antal avsnitt: I nuläget 69.
Lyssna: Till exempel här (Poddtoppen) eller här (Podcasts.nu).

7. Hälsohormoner
Detta är en podcast som tar upp allt som påverkar våra hormoner, det vill säga allt vi gör: hela tiden, varje dag.
Tine Worén och Sofi Eklund tar upp ämnen som naturlig kost och rörelse, fertilitet, stress, sömn, giftminimering i vardagen. Och så precis allt däremellan.

Antal avsnitt: I nuläget 52.
Lyssna: Till exempel här (Podbean), här (Listen Notes) eller här (Acast).

8. TEDTalks health
Denna hälsopodd täcker ett brett spektra ämnen, ger inspiration till nya dagliga hälsovanor, info om nya medicinska genombrott samt erbjuder djupintervjuer med spännande och kunniga personer. Det är som att vara på en TED Health-konferens, men i bekvämligheten av ditt eget hem eller bil.
TED är ett ideellt företag som ägnar sig åt att främja "Ideas worth spreading" (idéer värda att sprida).

Antal avsnitt: Drygt 150.
Lyssna: Till exempel här (itunes) eller direkt på TED.com, där du också hittar mängder av TEDTalks-videos (med möjlighet till textning på valfritt språk).

 

9. Vägen mot Paradiset
Entreprenören, hälsoaktivisten och planetskötaren Johannes Cullberg, tillika mannen bakom ekobutik-kedjan Paradiset intervjuar de ledande forskarna, entreprenörerna, atleterna och personligheterna inom hälsa och hållbarhet.
En podcast som vill skapa en ökad klarhet kring komplexa och högaktuella teman, ge inspiration och verktyg att utveckla både lyssnarens egen hälsa och planethälsan.

Antal avsnitt: I nuläget 31.
Lyssna: Till exempel här (Poddtoppen) eller här (Acast).

10. Health for wealth
Health for wealth är en podd om hållbar hälsa på jobbet – på riktigt.
Leder podden hälsostrategen och civilekonomen Ann-Sofie Forsmark samt kommunikationskonsulten och förläggaren Boel Stier. Det handlar om hälsa som strategi och en del av affärsplanen, långt från enstaka friskvårdsinsatser.
Läs mer på: Healthforwealth.se.

Antal avsnitt: I nuläget 113.
Lyssna: Till exempel här (itunes) eller här (Brapodcast.se).

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

 

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.