10 hälsosamma anledningar att ta en härlig kvällspromenad

Träning behöver inte göra ont för att ge resultat. Visste du att du kan uppnå stora hälsovinster genom att bara promenera?
Att gå har faktiskt god effekt på allt från diabetes och hjärt-kärlsjukdomar till sötsug och viktkontroll.

 

En skön och härlig kvällspromenad efter en härlig dag på stranden eller efter jobbet några dagar i veckan kommer att ge dig stora hälsovinster på sikt.
Men det är klart, tar du en rask promenad varje dag får du ännu större effekt.

►Läs också: Här är maten som kan minska din ledvärk!

 

Forskare vid Harvard Medical School menar att den som går lite drygt en kilometer om dagen i en måttlig takt kan få tydliga hälsovinster. Och den som också ökar takten och går en kvart om dagen får effekt på blodtryck, diabetes och hjärthälsan.

Så en rask promenad varje dag är riktigt bra för din hälsa. Här kommer tio anledningar till att promenera sig till en bättre hälsa:

 

1. Bli av med ledvärk. Över en halv miljon svenskar lider av artros och två av tre är kvinnor. Att promenera gör lederna mjuka och stärker de muskler som stödjer lederna. Forskning har visat att ledvärk minskar vid promenader och den som går upp till en mil i veckan kan faktiskt förhindra att ledvärk uppstår.

2. Viktkontroll. Problem med övervikt är inte bara kopplat till kalorier, viss kost och motion. En del av oss bär på arvsanlag som gör det lättare att gå upp i vikt. Forskare vid Harvard har tittat på 32 gener som är kopplade till fetma och upptäckte att de gener som bidrog till viktuppgång halverades om personerna med arvsanlaget gick en promenad i snabb takt en timma varje dag. Forskarna studerade 12 000 personer för att komma fram till slutsatsen. Forskare vid Berkely har sedan 1990-talet följt 150 000 personer som löptränar och tar promenader. De kom fram till att om man går eller springer spelar ingen roll för hälsan. Bränner man bara lika många kalorier vid ett motionstillfälle så är hälsoeffekterna det samma.

3. Dämpar sötsuget. Den som tar en kort promenad på 15 minuter får ett mindre sug efter choklad. Det har flera olika studier visat. Även den mängd choklad man vill ha minskar efter att man gått en stund.

 

 

 Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

4. Minskar risken att få cancer. Flera studier har visat att de som går minst sju timmar i veckan minskar risken för att få bröstcancer med 14 procent. Motion i alla former minskar risken för många typer av cancer.

5. Färre sjukdagar. Under influensatider är promenader en av de bästa medicinerna mot förkylningar. I en studie där drygt 1 000 män och kvinnor deltog visade resultaten att de som gick fem dagar i veckan i minst 20 minuter minskade sina sjukdagar med hela 43 procent jämfört med de som rörde på sig en dag i veckan eller mindre. Och när de som motionerade mest blev sjuka så blev de snabbare friska.

6. Effektivt vid oro och nedstämdhet. Ta dig ut i skogen eller någon annan naturskön promenad varje dag, det brukar vara ett råd från en terapeut när klienten inte mår bra. Promenader sänker stress och sätter igång en rad positiva processer i kroppen. Studier har visat att promenader till och med kan ha samma effekt som antidepressiva mediciner.

7. Bättre minne. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.

 Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

8. Bättre nattsömn. Den som tar en daglig promenad har lättare att sova. Även de med svåra sömnproblem får bättre nattsömn. En studie som pågick i 16 veckor där deltagarna gick 30 minuter tre gånger i veckan sov 46 minuter längre varje natt efter fyra månader.

9. Färre frakturer. När du går tränar du upp styrka, kondition och balans. Benvävnaden blir starkare när den utsätts för påfrestning. Det gör att du nästan halverar risken att falla och bryta lårbenet när det är halt. En daglig promenad på 35 minuter kan förhindra en fraktur.

10. Mindre skaderisk. Den som löptränar riskerar att få skador i knän, rygg och fötter. Hela 70 procent av alla löpare får någon gång en skada men bara fem procent av de som promenerar riskerar att drabbas av en skada eller en stukning.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".