10 hälsosamma anledningar att ta en härlig kvällspromenad

Träning behöver inte göra ont för att ge resultat. Visste du att du kan uppnå stora hälsovinster genom att bara promenera?
Att gå har faktiskt god effekt på allt från diabetes och hjärt-kärlsjukdomar till sötsug och viktkontroll.

En skön och härlig kvällspromenad efter en härlig dag på stranden eller efter jobbet några dagar i veckan kommer att ge dig stora hälsovinster på sikt.
Men det är klart, tar du en rask promenad varje dag får du ännu större effekt.

►Läs också: Här är maten som kan minska din ledvärk!

 

Forskare vid Harvard Medical School menar att den som går lite drygt en kilometer om dagen i en måttlig takt kan få tydliga hälsovinster. Och den som också ökar takten och går en kvart om dagen får effekt på blodtryck, diabetes och hjärthälsan.

Så en rask promenad varje dag är riktigt bra för din hälsa. Här kommer tio anledningar till att promenera sig till en bättre hälsa:

1. Bli av med ledvärk. Över en halv miljon svenskar lider av artros och två av tre är kvinnor. Att promenera gör lederna mjuka och stärker de muskler som stödjer lederna. Forskning har visat att ledvärk minskar vid promenader och den som går upp till en mil i veckan kan faktiskt förhindra att ledvärk uppstår.

2. Viktkontroll. Problem med övervikt är inte bara kopplat till kalorier, viss kost och motion. En del av oss bär på arvsanlag som gör det lättare att gå upp i vikt. Forskare vid Harvard har tittat på 32 gener som är kopplade till fetma och upptäckte att de gener som bidrog till viktuppgång halverades om personerna med arvsanlaget gick en promenad i snabb takt en timma varje dag. Forskarna studerade 12 000 personer för att komma fram till slutsatsen. Forskare vid Berkely har sedan 1990-talet följt 150 000 personer som löptränar och tar promenader. De kom fram till att om man går eller springer spelar ingen roll för hälsan. Bränner man bara lika många kalorier vid ett motionstillfälle så är hälsoeffekterna det samma.

3. Dämpar sötsuget. Den som tar en kort promenad på 15 minuter får ett mindre sug efter choklad. Det har flera olika studier visat. Även den mängd choklad man vill ha minskar efter att man gått en stund.

 Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

4. Minskar risken att få cancer. Flera studier har visat att de som går minst sju timmar i veckan minskar risken för att få bröstcancer med 14 procent. Motion i alla former minskar risken för många typer av cancer.

5. Färre sjukdagar. Under influensatider är promenader en av de bästa medicinerna mot förkylningar. I en studie där drygt 1 000 män och kvinnor deltog visade resultaten att de som gick fem dagar i veckan i minst 20 minuter minskade sina sjukdagar med hela 43 procent jämfört med de som rörde på sig en dag i veckan eller mindre. Och när de som motionerade mest blev sjuka så blev de snabbare friska.

6. Effektivt vid oro och nedstämdhet. Ta dig ut i skogen eller någon annan naturskön promenad varje dag, det brukar vara ett råd från en terapeut när klienten inte mår bra. Promenader sänker stress och sätter igång en rad positiva processer i kroppen. Studier har visat att promenader till och med kan ha samma effekt som antidepressiva mediciner.

7. Bättre minne. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.

 Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

8. Bättre nattsömn. Den som tar en daglig promenad har lättare att sova. Även de med svåra sömnproblem får bättre nattsömn. En studie som pågick i 16 veckor där deltagarna gick 30 minuter tre gånger i veckan sov 46 minuter längre varje natt efter fyra månader.

9. Färre frakturer. När du går tränar du upp styrka, kondition och balans. Benvävnaden blir starkare när den utsätts för påfrestning. Det gör att du nästan halverar risken att falla och bryta lårbenet när det är halt. En daglig promenad på 35 minuter kan förhindra en fraktur.

10. Mindre skaderisk. Den som löptränar riskerar att få skador i knän, rygg och fötter. Hela 70 procent av alla löpare får någon gång en skada men bara fem procent av de som promenerar riskerar att drabbas av en skada eller en stukning.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.