10 knep för dig som vill odla skägg snabbare (och snyggare)

Har du en sådan där mysig, lite lurvig Jesuslook? Grattis! Skägg är nämligen trendigare än någonsin! Har du däremot en gles, lite småmesig eller allmänt långsam skäggväxt – och avskyr det? Ja, då bör du prova nedan tips.
Och du, dela gärna artikeln med din fjuniga kompis.

Nej, skägg har nog aldrig varit så trendigt som det är just nu. Men medan vissa män har en ansiktsbehåring som skulle behöva trimmas två gånger per dag för att hållas len och mjuk har andra en betydligt klenare, glesare och mer långsam skäggväxt. Till mångas stora förtret.
Ett bra skägg anses av många som väldigt manligt helt enkelt. (Det kan ha att göra med att Jesus var rätt snygg och liksom satte ribban högt – men undertecknad kan bara gissa 😉 ).
Men för den missnöjde finns det knep – både för att skynda på skäggodlarprocessen och för att få ett tätare, vackrare skägg.

► Läs också: Näringen som motverkar håravfall

Lista: 10 saker som gynnar skäggodlingen

 

1. Rengör och återfukta
Tvätta ansiktet morgon och kväll och smörj in huden med en återfuktande ansiktskräm.

► Läs också: Simon Leisjö: ”Därför behöver män bli bättre på hudvård”

 

2. Ansiktsmassage
Att massera ansiktet kan få igång blodcirkulationen och förbättra hårets tillväxt. Ingen avancerad eller svår teknik behövs, det räcker med små simpla cirkelrörelser, gärna under tio minuter per tillfälle.

3. Extra protein - och mättat fett
Bunkra gärna upp med extra av detta. Både protein och mättat fett har nämligen en positiv inverkan på kroppens testosteronnivåer. Ju högre testosteronnivå, desto större chans att odla skägg snabbt. Så addera fler feta fiskar till din kost, likaså bönor, ägg och kokosfett för att boosta skäggväxten. Läs mer om hur du boostar ditt testosteron här.

► Läs också: Så funkar det mättade fettet i kokosolja

4. Ät extra B-vitaminer
Vitamin B7 har positiv inverkan på hårväxten och finns bland annat i äggula och nötter. Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är B3 och B5 samt B12. Vitamin B3 och B5 förbättrar även blodcirkulationen vilket gynnar hårtillväxten. Hittas i bland annat nötkött, kyckling, äggula, fisk, mjölk, avokado och flera fullkornsprodukter.
Även B8 (biotin) behövs för en frisk och tjock kalufs och motverkar - bevisligen - håravfall. Kallas ibland hårets viktigaste vitamin då det stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en viktig komponent i hårstrået. Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre. Finns i bland annat äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott.
Ett bra tips är att köpa ett bra B-vitaminkomplex på hälsokosten eller apoteket för en bra mix av B-vitaminer.

5. Stressa mindre!
Stress har negativa effekter på hårväxten och både tunnar ut det och försämrar tillväxten. Så gör vad du kan för att minska stressen i ditt liv. Att minska på stressen har positiva effekter även på andra saker - som humör, immunförsvar och livslängd...

 

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

6. Sov mer!
Se till att värna din kvalitetssömn och sov gärna så mycket som åtta timmar. Bra och tillräcklig sömn kommer att hjälpa dig både att hålla formen och att odla skägg snabbare. Detta beror på att din kropp fyller på med energi under natten, vilket behövs för all typ av tillväxt. En otillräcklig sömn (mindre än sex timmar) kommer alltså att minska dina chanser för såväl skägg som muskler - och erektion. Gör sömnen till en prioritet.

Läs också: Knepen som ger bättre sömn

7. Motionera regelbundet
Satsa på övningar som förbättrar blodcirkulationen. Bättre blodcirkulation leder nämligen till högre ämnesomsättning - vilket i sin tur kan ha positiv inverkan på hårtillväxten.

8. Ät tillskott med zink
Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan leda till tidigt åldrande, nedsatt sexlust (och förmåga) samt orsaka fler ”hårproblem”, bland annat håravfall och dålig hårtillväxt. Så komplettera gärna kosten med ett tillskott av detta mineral, som även behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin.
Zink brukar kallas det manliga mineralet, behövs för bland annat för testosteronproduktionen och zinkbrist är inte något ovanligt hos män (särskilt inte om man är lite överviktig, är otränad eller dricker mycket alkohol).

 

► Läs också: Småfet, okåt och dålig muskeltillväxt? Du har testosteronbrist!

9. Se till att du har bra kopparnivåer
Koppar är oerhört viktigt för håret. Det är, tillsammans med zink, viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.

10. Kisel
Hårstrån består till stor del av av kisel, ett spårämne som finns bland annat i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, som är hårets byggstenar. Kisel främjar tillväxten av både hår och naglar. Nivåerna av kisel varierar hos olika personer och minskar med åldern. Därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten – och/eller med hjälp av kiseltillskott.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

Av Isabelle G Hedander

Källor: Enkivillage.com via Metro Mode och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

 

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.