10 knep för dig som vill odla skägg snabbare (och snyggare)

Har du en sådan där mysig, lite lurvig Jesuslook? Grattis! Skägg är nämligen trendigare än någonsin! Har du däremot en gles, lite småmesig eller allmänt långsam skäggväxt – och avskyr det? Ja, då bör du prova nedan tips.
Och du, dela gärna artikeln med din fjuniga kompis.

Nej, skägg har nog aldrig varit så trendigt som det är just nu. Men medan vissa män har en ansiktsbehåring som skulle behöva trimmas två gånger per dag för att hållas len och mjuk har andra en betydligt klenare, glesare och mer långsam skäggväxt. Till mångas stora förtret.
Ett bra skägg anses av många som väldigt manligt helt enkelt. (Det kan ha att göra med att Jesus var rätt snygg och liksom satte ribban högt – men undertecknad kan bara gissa 😉 ).
Men för den missnöjde finns det knep – både för att skynda på skäggodlarprocessen och för att få ett tätare, vackrare skägg.

► Läs också: Näringen som motverkar håravfall

Lista: 10 saker som gynnar skäggodlingen

 

1. Rengör och återfukta
Tvätta ansiktet morgon och kväll och smörj in huden med en återfuktande ansiktskräm.

► Läs också: Simon Leisjö: ”Därför behöver män bli bättre på hudvård”

 

2. Ansiktsmassage
Att massera ansiktet kan få igång blodcirkulationen och förbättra hårets tillväxt. Ingen avancerad eller svår teknik behövs, det räcker med små simpla cirkelrörelser, gärna under tio minuter per tillfälle.

3. Extra protein - och mättat fett
Bunkra gärna upp med extra av detta. Både protein och mättat fett har nämligen en positiv inverkan på kroppens testosteronnivåer. Ju högre testosteronnivå, desto större chans att odla skägg snabbt. Så addera fler feta fiskar till din kost, likaså bönor, ägg och kokosfett för att boosta skäggväxten. Läs mer om hur du boostar ditt testosteron här.

► Läs också: Så funkar det mättade fettet i kokosolja

4. Ät extra B-vitaminer
Vitamin B7 har positiv inverkan på hårväxten och finns bland annat i äggula och nötter. Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är B3 och B5 samt B12. Vitamin B3 och B5 förbättrar även blodcirkulationen vilket gynnar hårtillväxten. Hittas i bland annat nötkött, kyckling, äggula, fisk, mjölk, avokado och flera fullkornsprodukter.
Även B8 (biotin) behövs för en frisk och tjock kalufs och motverkar - bevisligen - håravfall. Kallas ibland hårets viktigaste vitamin då det stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en viktig komponent i hårstrået. Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre. Finns i bland annat äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott.
Ett bra tips är att köpa ett bra B-vitaminkomplex på hälsokosten eller apoteket för en bra mix av B-vitaminer.

5. Stressa mindre!
Stress har negativa effekter på hårväxten och både tunnar ut det och försämrar tillväxten. Så gör vad du kan för att minska stressen i ditt liv. Att minska på stressen har positiva effekter även på andra saker - som humör, immunförsvar och livslängd...

 

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

6. Sov mer!
Se till att värna din kvalitetssömn och sov gärna så mycket som åtta timmar. Bra och tillräcklig sömn kommer att hjälpa dig både att hålla formen och att odla skägg snabbare. Detta beror på att din kropp fyller på med energi under natten, vilket behövs för all typ av tillväxt. En otillräcklig sömn (mindre än sex timmar) kommer alltså att minska dina chanser för såväl skägg som muskler - och erektion. Gör sömnen till en prioritet.

Läs också: Knepen som ger bättre sömn

7. Motionera regelbundet
Satsa på övningar som förbättrar blodcirkulationen. Bättre blodcirkulation leder nämligen till högre ämnesomsättning - vilket i sin tur kan ha positiv inverkan på hårtillväxten.

8. Ät tillskott med zink
Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan leda till tidigt åldrande, nedsatt sexlust (och förmåga) samt orsaka fler ”hårproblem”, bland annat håravfall och dålig hårtillväxt. Så komplettera gärna kosten med ett tillskott av detta mineral, som även behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin.
Zink brukar kallas det manliga mineralet, behövs för bland annat för testosteronproduktionen och zinkbrist är inte något ovanligt hos män (särskilt inte om man är lite överviktig, är otränad eller dricker mycket alkohol).

 

► Läs också: Småfet, okåt och dålig muskeltillväxt? Du har testosteronbrist!

9. Se till att du har bra kopparnivåer
Koppar är oerhört viktigt för håret. Det är, tillsammans med zink, viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.

10. Kisel
Hårstrån består till stor del av av kisel, ett spårämne som finns bland annat i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, som är hårets byggstenar. Kisel främjar tillväxten av både hår och naglar. Nivåerna av kisel varierar hos olika personer och minskar med åldern. Därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten – och/eller med hjälp av kiseltillskott.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

Av Isabelle G Hedander

Källor: Enkivillage.com via Metro Mode och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

 

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

 

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.