Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 knep för dig som vill odla skägg snabbare (och snyggare)

Har du en sådan där mysig, lite lurvig Jesuslook? Grattis! Skägg är nämligen trendigare än någonsin! Har du däremot en gles, lite småmesig eller allmänt långsam skäggväxt – och avskyr det? Ja, då bör du prova nedan tips.
Och du, dela gärna artikeln med din fjuniga kompis.

Nej, skägg har nog aldrig varit så trendigt som det är just nu. Men medan vissa män har en ansiktsbehåring som skulle behöva trimmas två gånger per dag för att hållas len och mjuk har andra en betydligt klenare, glesare och mer långsam skäggväxt. Till mångas stora förtret.
Ett bra skägg anses av många som väldigt manligt helt enkelt. (Det kan ha att göra med att Jesus var rätt snygg och liksom satte ribban högt – men undertecknad kan bara gissa 😉 ).
Men för den missnöjde finns det knep – både för att skynda på skäggodlarprocessen och för att få ett tätare, vackrare skägg.

► Läs också: Näringen som motverkar håravfall

Lista: 10 saker som gynnar skäggodlingen

 

1. Rengör och återfukta
Tvätta ansiktet morgon och kväll och smörj in huden med en återfuktande ansiktskräm.

► Läs också: Simon Leisjö: ”Därför behöver män bli bättre på hudvård”

 

2. Ansiktsmassage
Att massera ansiktet kan få igång blodcirkulationen och förbättra hårets tillväxt. Ingen avancerad eller svår teknik behövs, det räcker med små simpla cirkelrörelser, gärna under tio minuter per tillfälle.

3. Extra protein - och mättat fett
Bunkra gärna upp med extra av detta. Både protein och mättat fett har nämligen en positiv inverkan på kroppens testosteronnivåer. Ju högre testosteronnivå, desto större chans att odla skägg snabbt. Så addera fler feta fiskar till din kost, likaså bönor, ägg och kokosfett för att boosta skäggväxten. Läs mer om hur du boostar ditt testosteron här.

► Läs också: Så funkar det mättade fettet i kokosolja

4. Ät extra B-vitaminer
Vitamin B7 har positiv inverkan på hårväxten och finns bland annat i äggula och nötter. Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är B3 och B5 samt B12. Vitamin B3 och B5 förbättrar även blodcirkulationen vilket gynnar hårtillväxten. Hittas i bland annat nötkött, kyckling, äggula, fisk, mjölk, avokado och flera fullkornsprodukter.
Även B8 (biotin) behövs för en frisk och tjock kalufs och motverkar - bevisligen - håravfall. Kallas ibland hårets viktigaste vitamin då det stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en viktig komponent i hårstrået. Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre. Finns i bland annat äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott.
Ett bra tips är att köpa ett bra B-vitaminkomplex på hälsokosten eller apoteket för en bra mix av B-vitaminer.

5. Stressa mindre!
Stress har negativa effekter på hårväxten och både tunnar ut det och försämrar tillväxten. Så gör vad du kan för att minska stressen i ditt liv. Att minska på stressen har positiva effekter även på andra saker - som humör, immunförsvar och livslängd...

 

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

6. Sov mer!
Se till att värna din kvalitetssömn och sov gärna så mycket som åtta timmar. Bra och tillräcklig sömn kommer att hjälpa dig både att hålla formen och att odla skägg snabbare. Detta beror på att din kropp fyller på med energi under natten, vilket behövs för all typ av tillväxt. En otillräcklig sömn (mindre än sex timmar) kommer alltså att minska dina chanser för såväl skägg som muskler - och erektion. Gör sömnen till en prioritet.

Läs också: Knepen som ger bättre sömn

7. Motionera regelbundet
Satsa på övningar som förbättrar blodcirkulationen. Bättre blodcirkulation leder nämligen till högre ämnesomsättning - vilket i sin tur kan ha positiv inverkan på hårtillväxten.

8. Ät tillskott med zink
Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan leda till tidigt åldrande, nedsatt sexlust (och förmåga) samt orsaka fler ”hårproblem”, bland annat håravfall och dålig hårtillväxt. Så komplettera gärna kosten med ett tillskott av detta mineral, som även behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin.
Zink brukar kallas det manliga mineralet, behövs för bland annat för testosteronproduktionen och zinkbrist är inte något ovanligt hos män (särskilt inte om man är lite överviktig, är otränad eller dricker mycket alkohol).

 

► Läs också: Småfet, okåt och dålig muskeltillväxt? Du har testosteronbrist!

9. Se till att du har bra kopparnivåer
Koppar är oerhört viktigt för håret. Det är, tillsammans med zink, viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.

10. Kisel
Hårstrån består till stor del av av kisel, ett spårämne som finns bland annat i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, som är hårets byggstenar. Kisel främjar tillväxten av både hår och naglar. Nivåerna av kisel varierar hos olika personer och minskar med åldern. Därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten – och/eller med hjälp av kiseltillskott.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

Av Isabelle G Hedander

Källor: Enkivillage.com via Metro Mode och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?