10 knep för dig som vill odla skägg snabbare (och snyggare)

Har du en sådan där mysig, lite lurvig Jesuslook? Grattis! Skägg är nämligen trendigare än någonsin! Har du däremot en gles, lite småmesig eller allmänt långsam skäggväxt – och avskyr det? Ja, då bör du prova nedan tips.
Och du, dela gärna artikeln med din fjuniga kompis.

Nej, skägg har nog aldrig varit så trendigt som det är just nu. Men medan vissa män har en ansiktsbehåring som skulle behöva trimmas två gånger per dag för att hållas len och mjuk har andra en betydligt klenare, glesare och mer långsam skäggväxt. Till mångas stora förtret.
Ett bra skägg anses av många som väldigt manligt helt enkelt. (Det kan ha att göra med att Jesus var rätt snygg och liksom satte ribban högt – men undertecknad kan bara gissa 😉 ).
Men för den missnöjde finns det knep – både för att skynda på skäggodlarprocessen och för att få ett tätare, vackrare skägg.

► Läs också: Näringen som motverkar håravfall

Lista: 10 saker som gynnar skäggodlingen

 

1. Rengör och återfukta
Tvätta ansiktet morgon och kväll och smörj in huden med en återfuktande ansiktskräm.

► Läs också: Simon Leisjö: ”Därför behöver män bli bättre på hudvård”

 

2. Ansiktsmassage
Att massera ansiktet kan få igång blodcirkulationen och förbättra hårets tillväxt. Ingen avancerad eller svår teknik behövs, det räcker med små simpla cirkelrörelser, gärna under tio minuter per tillfälle.

3. Extra protein - och mättat fett
Bunkra gärna upp med extra av detta. Både protein och mättat fett har nämligen en positiv inverkan på kroppens testosteronnivåer. Ju högre testosteronnivå, desto större chans att odla skägg snabbt. Så addera fler feta fiskar till din kost, likaså bönor, ägg och kokosfett för att boosta skäggväxten. Läs mer om hur du boostar ditt testosteron här.

► Läs också: Så funkar det mättade fettet i kokosolja

4. Ät extra B-vitaminer
Vitamin B7 har positiv inverkan på hårväxten och finns bland annat i äggula och nötter. Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är B3 och B5 samt B12. Vitamin B3 och B5 förbättrar även blodcirkulationen vilket gynnar hårtillväxten. Hittas i bland annat nötkött, kyckling, äggula, fisk, mjölk, avokado och flera fullkornsprodukter.
Även B8 (biotin) behövs för en frisk och tjock kalufs och motverkar - bevisligen - håravfall. Kallas ibland hårets viktigaste vitamin då det stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en viktig komponent i hårstrået. Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre. Finns i bland annat äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott.
Ett bra tips är att köpa ett bra B-vitaminkomplex på hälsokosten eller apoteket för en bra mix av B-vitaminer.

5. Stressa mindre!
Stress har negativa effekter på hårväxten och både tunnar ut det och försämrar tillväxten. Så gör vad du kan för att minska stressen i ditt liv. Att minska på stressen har positiva effekter även på andra saker - som humör, immunförsvar och livslängd...

 

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

6. Sov mer!
Se till att värna din kvalitetssömn och sov gärna så mycket som åtta timmar. Bra och tillräcklig sömn kommer att hjälpa dig både att hålla formen och att odla skägg snabbare. Detta beror på att din kropp fyller på med energi under natten, vilket behövs för all typ av tillväxt. En otillräcklig sömn (mindre än sex timmar) kommer alltså att minska dina chanser för såväl skägg som muskler - och erektion. Gör sömnen till en prioritet.

Läs också: Knepen som ger bättre sömn

7. Motionera regelbundet
Satsa på övningar som förbättrar blodcirkulationen. Bättre blodcirkulation leder nämligen till högre ämnesomsättning - vilket i sin tur kan ha positiv inverkan på hårtillväxten.

8. Ät tillskott med zink
Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan leda till tidigt åldrande, nedsatt sexlust (och förmåga) samt orsaka fler ”hårproblem”, bland annat håravfall och dålig hårtillväxt. Så komplettera gärna kosten med ett tillskott av detta mineral, som även behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin.
Zink brukar kallas det manliga mineralet, behövs för bland annat för testosteronproduktionen och zinkbrist är inte något ovanligt hos män (särskilt inte om man är lite överviktig, är otränad eller dricker mycket alkohol).

 

► Läs också: Småfet, okåt och dålig muskeltillväxt? Du har testosteronbrist!

9. Se till att du har bra kopparnivåer
Koppar är oerhört viktigt för håret. Det är, tillsammans med zink, viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.

10. Kisel
Hårstrån består till stor del av av kisel, ett spårämne som finns bland annat i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, som är hårets byggstenar. Kisel främjar tillväxten av både hår och naglar. Nivåerna av kisel varierar hos olika personer och minskar med åldern. Därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten – och/eller med hjälp av kiseltillskott.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

Av Isabelle G Hedander

Källor: Enkivillage.com via Metro Mode och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.