10 minuters rörelse i veckan minskar risken för förtida död

Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död

Vill du slippa undan en förtida död – eller i alla fall minska risken med 18 procent? 
Se då till att du aktiverar din kropp under i alla fall tio minuter per vecka. Och det behöver inte ens vara jobbigt.
Det visar en ny omfattande studie på nära 90 000 personer.

Tio minuters fysisk aktivitet i veckan kan räcka längre än du tror. Och i jämförelse med ingen fysisk aktivitet alls – ja, då kan dessa futtiga minutrar faktiskt vara helt avgörande.
Lite är nämligen betydligt bättre än inget – när det gäller möjligheten att med hjälp av normal fysisk aktivitet minska sin risk för förtida död, visar ny forskning.

 

Baserad på hälsointervjuer
Forskare från Shandonguniversitetet i Kina har utfört en stor retrospektiv observationsstudie på 88 140 personer i åldern 40 till 85 år.
Som underlag har forskarna använt sig av amerikanska hälsoenkät-intervjuer, inhämtade från US National Health interview surveys (NHIS) mellan 1997 och 2008, där deltagarna fått svara på frågor kring sin livsstil.
Denna data har sedan korrelerats med registrerade dödsfall fram till utgången 2011, rapporterar Life Science Sweden.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Mild träning i låg dos = lägre risk för förtida "all-cause" död
Resultaten, som presenteras i British Journal of Sports Medicine, är tydliga och i enlighet med tidigare forskning om att även lite fysisk aktivitet har stora effekter på hälsan.
– Den här omfattande studien konfirmerar tidigare fynd om att fysisk aktivitet minskar risken för förtida död, och att det syns redan vid låga doser, säger Carl-Johan Sundberg, professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi på Karolinska institutet, till Sveriges radio.

Redan mild fysisk aktivitet – som till exempel promenader eller trädgårdsarbete – utförd under så kort tid som tio till 59 minuter per vecka gav tydliga resultat. Närmare bestämt 18 procent lägre risk att drabbas av förtida död – så kallad all-cause mortality – över en tioårsperiod, jämfört med personer som inte alls rör på sig.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Handlar inte om intensiv träning
Och det krävs inte någon vidare träningsintensitet för att få effekt. Det räcker med mild fysisk aktivitet, det vill säga "normal" vardaglig rörelse.
Däremot är mängden aktivitet av stor betydelse.
Vill man ytterligare minska sin risk att att dö i förtid gör man därför bäst i att vardagsmotionera under minst 150 till 299 minuter per vecka. Då minskar nämligen risken med hela 31 procent, jämfört med personer som knappt rör sig alls.

Lägst risk för de flitigaste vardagsmotionärerna
Störst riskminskning – hela 46 procent – har personer som på något sätt aktiverar sin kropp under 1 500 minuter per vecka – eller mer.

 

LÄS OCKSÅ: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Förhållandet mellan aktivitetsmängd och risk för hjärtkärl-relaterad död inte klarlagt
Något som däremot inte var lika självklart var förhållandet mellan aktivitetsnivå och risk för dödlighet i hjärt/kärl-relaterad orsak specifikt.
I gruppen som rörde på sig mellan tio till 59 minuter i veckan minskade risken för hjärtkärl-relaterad död med 12 procent. I gruppen som rörde sig mellan 120 till 299 minuter i veckan minskade risken med 37 procent. För personerna i den mest vardagsaktiva gruppen var minskningen däremot bara 33 procent, vilket indikerar att det åtminstone för hjärthälsan finns ett motionsoptimum, skriver Life Science Sweden.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Sveriges radio och Lifesciencesweden.se.
Referens: Zhao M. et al. "Beneficial associations of low and large doses of leisure time physical activity with all-cause, cardiovascular disease and cancer mortality: a national cohort study of 88,140 US adults". British Journal of Sports Medicine DOI:10.1136/bjsports-2018-099254.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

 

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.