Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död | Kurera.se
10 minuters rörelse i veckan minskar risken för förtida död

Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död

Vill du slippa undan en förtida död – eller i alla fall minska risken med 18 procent? 
Se då till att du aktiverar din kropp under i alla fall tio minuter per vecka. Och det behöver inte ens vara jobbigt.
Det visar en ny omfattande studie på nära 90 000 personer.

Tio minuters fysisk aktivitet i veckan kan räcka längre än du tror. Och i jämförelse med ingen fysisk aktivitet alls – ja, då kan dessa futtiga minutrar faktiskt vara helt avgörande.
Lite är nämligen betydligt bättre än inget – när det gäller möjligheten att med hjälp av normal fysisk aktivitet minska sin risk för förtida död, visar ny forskning.

 

Baserad på hälsointervjuer
Forskare från Shandonguniversitetet i Kina har utfört en stor retrospektiv observationsstudie på 88 140 personer i åldern 40 till 85 år.
Som underlag har forskarna använt sig av amerikanska hälsoenkät-intervjuer, inhämtade från US National Health interview surveys (NHIS) mellan 1997 och 2008, där deltagarna fått svara på frågor kring sin livsstil.
Denna data har sedan korrelerats med registrerade dödsfall fram till utgången 2011, rapporterar Life Science Sweden.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Mild träning i låg dos = lägre risk för förtida "all-cause" död
Resultaten, som presenteras i British Journal of Sports Medicine, är tydliga och i enlighet med tidigare forskning om att även lite fysisk aktivitet har stora effekter på hälsan.
– Den här omfattande studien konfirmerar tidigare fynd om att fysisk aktivitet minskar risken för förtida död, och att det syns redan vid låga doser, säger Carl-Johan Sundberg, professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi på Karolinska institutet, till Sveriges radio.

Redan mild fysisk aktivitet – som till exempel promenader eller trädgårdsarbete – utförd under så kort tid som tio till 59 minuter per vecka gav tydliga resultat. Närmare bestämt 18 procent lägre risk att drabbas av förtida död – så kallad all-cause mortality – över en tioårsperiod, jämfört med personer som inte alls rör på sig.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Handlar inte om intensiv träning
Och det krävs inte någon vidare träningsintensitet för att få effekt. Det räcker med mild fysisk aktivitet, det vill säga "normal" vardaglig rörelse.
Däremot är mängden aktivitet av stor betydelse.
Vill man ytterligare minska sin risk att att dö i förtid gör man därför bäst i att vardagsmotionera under minst 150 till 299 minuter per vecka. Då minskar nämligen risken med hela 31 procent, jämfört med personer som knappt rör sig alls.

Lägst risk för de flitigaste vardagsmotionärerna
Störst riskminskning – hela 46 procent – har personer som på något sätt aktiverar sin kropp under 1 500 minuter per vecka – eller mer.

 

LÄS OCKSÅ: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Förhållandet mellan aktivitetsmängd och risk för hjärtkärl-relaterad död inte klarlagt
Något som däremot inte var lika självklart var förhållandet mellan aktivitetsnivå och risk för dödlighet i hjärt/kärl-relaterad orsak specifikt.
I gruppen som rörde på sig mellan tio till 59 minuter i veckan minskade risken för hjärtkärl-relaterad död med 12 procent. I gruppen som rörde sig mellan 120 till 299 minuter i veckan minskade risken med 37 procent. För personerna i den mest vardagsaktiva gruppen var minskningen däremot bara 33 procent, vilket indikerar att det åtminstone för hjärthälsan finns ett motionsoptimum, skriver Life Science Sweden.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Sveriges radio och Lifesciencesweden.se.
Referens: Zhao M. et al. "Beneficial associations of low and large doses of leisure time physical activity with all-cause, cardiovascular disease and cancer mortality: a national cohort study of 88,140 US adults". British Journal of Sports Medicine DOI:10.1136/bjsports-2018-099254.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

 

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.