Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död | Kurera.se
10 minuters rörelse i veckan minskar risken för förtida död

Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död

Vill du slippa undan en förtida död – eller i alla fall minska risken med 18 procent? 
Se då till att du aktiverar din kropp under i alla fall tio minuter per vecka. Och det behöver inte ens vara jobbigt.
Det visar en ny omfattande studie på nära 90 000 personer.

Tio minuters fysisk aktivitet i veckan kan räcka längre än du tror. Och i jämförelse med ingen fysisk aktivitet alls – ja, då kan dessa futtiga minutrar faktiskt vara helt avgörande.
Lite är nämligen betydligt bättre än inget – när det gäller möjligheten att med hjälp av normal fysisk aktivitet minska sin risk för förtida död, visar ny forskning.

 

Baserad på hälsointervjuer
Forskare från Shandonguniversitetet i Kina har utfört en stor retrospektiv observationsstudie på 88 140 personer i åldern 40 till 85 år.
Som underlag har forskarna använt sig av amerikanska hälsoenkät-intervjuer, inhämtade från US National Health interview surveys (NHIS) mellan 1997 och 2008, där deltagarna fått svara på frågor kring sin livsstil.
Denna data har sedan korrelerats med registrerade dödsfall fram till utgången 2011, rapporterar Life Science Sweden.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

Mild träning i låg dos = lägre risk för förtida "all-cause" död
Resultaten, som presenteras i British Journal of Sports Medicine, är tydliga och i enlighet med tidigare forskning om att även lite fysisk aktivitet har stora effekter på hälsan.
– Den här omfattande studien konfirmerar tidigare fynd om att fysisk aktivitet minskar risken för förtida död, och att det syns redan vid låga doser, säger Carl-Johan Sundberg, professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi på Karolinska institutet, till Sveriges radio.

Redan mild fysisk aktivitet – som till exempel promenader eller trädgårdsarbete – utförd under så kort tid som tio till 59 minuter per vecka gav tydliga resultat. Närmare bestämt 18 procent lägre risk att drabbas av förtida död – så kallad all-cause mortality – över en tioårsperiod, jämfört med personer som inte alls rör på sig.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Handlar inte om intensiv träning
Och det krävs inte någon vidare träningsintensitet för att få effekt. Det räcker med mild fysisk aktivitet, det vill säga "normal" vardaglig rörelse.
Däremot är mängden aktivitet av stor betydelse.
Vill man ytterligare minska sin risk att att dö i förtid gör man därför bäst i att vardagsmotionera under minst 150 till 299 minuter per vecka. Då minskar nämligen risken med hela 31 procent, jämfört med personer som knappt rör sig alls.

Lägst risk för de flitigaste vardagsmotionärerna
Störst riskminskning – hela 46 procent – har personer som på något sätt aktiverar sin kropp under 1 500 minuter per vecka – eller mer.

 

LÄS OCKSÅ: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Förhållandet mellan aktivitetsmängd och risk för hjärtkärl-relaterad död inte klarlagt
Något som däremot inte var lika självklart var förhållandet mellan aktivitetsnivå och risk för dödlighet i hjärt/kärl-relaterad orsak specifikt.
I gruppen som rörde på sig mellan tio till 59 minuter i veckan minskade risken för hjärtkärl-relaterad död med 12 procent. I gruppen som rörde sig mellan 120 till 299 minuter i veckan minskade risken med 37 procent. För personerna i den mest vardagsaktiva gruppen var minskningen däremot bara 33 procent, vilket indikerar att det åtminstone för hjärthälsan finns ett motionsoptimum, skriver Life Science Sweden.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Sveriges radio och Lifesciencesweden.se.
Referens: Zhao M. et al. "Beneficial associations of low and large doses of leisure time physical activity with all-cause, cardiovascular disease and cancer mortality: a national cohort study of 88,140 US adults". British Journal of Sports Medicine DOI:10.1136/bjsports-2018-099254.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magsyrahämmande läkemedel ökar risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare.