10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Handen på hjärtat man.
Är du fortfarande den rätt högljudda och "tighta" kille du brukade vara? Som tänker på sex minst... låt säga, en gång varannan timme? 

Eller har du förvandlats till en lite sur, omuskulös och tämligen okåt "gubbe"? 
Är svaret nej på den första frågan och/eller ja på den sista kan du ha testosteronbrist. 
Här är tio sätt att öka ditt testosteron naturligt.

Prioritera sömnen!
Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten från cirka 22.30 fram till femtiden på morgonen. Genom att sova den tiden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig sent på natten. Tillskott med magnesium kan ge ökad sömnkvalitet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Minska övervikten!
Övervikt sänker testosteronet, men lågt testosteron ökar också kroppsfettet, särskilt bukfettet. Det blir en ond cirkel. Gå ned i fettvikt för att minska ditt östrogen och öka ditt testosteron. Brist på testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som bidrar till övervikt och fetma.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Styrketräna – och sprinta!
Träna tung styrketräning och sprint. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron. Sprinter innebär snabb löpning i intervaller om 15-30 sekunder, cirka 10-20 gånger. Men börja gärna lugnt så du inte skadar dig.

 Läs också: Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Ät tiggarnöt!
För män kan tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin!
D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. Bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.

 

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Ät extra zink, magnesium och B3- och B6-vitamin!
Zink påverkar testosteronnivåerna. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop med zink, magnesium och B6 vilket ger extra boost.

Undvik stress!
Kortisol är vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress. Det är testosteronets fiende nummer ett eftersom ökad kortisolutsöndring minskar testosteronet. Kortisolet gör också att du lägger på dig mer fett, vilket hämmar testosteronproduktionen.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Känn till om fett och kolesterol!
Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

 

Minska alkoholintaget!
Alkoholkonsumtion påverkar testosteronnivåerna negativt. Alkohol höjer östrogenproduktionen samtidigt som det sänker testosteronet.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Överdriv inte mängden soja!
Soja innehåller ett ämne som liknar östrogen så mycket att kroppen kan omvandla det till just östrogen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

 

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

 

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

 

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.