10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Handen på hjärtat man.
Är du fortfarande den rätt högljudda och ”tighta” kille du brukade vara? Som tänker på sex minst… låt säga, en gång varannan timme? 

Eller har du förvandlats till en lite sur, omuskulös och tämligen okåt ”gubbe”? 
Är svaret nej på den första frågan och/eller ja på den sista kan du ha testosteronbrist. 
Här är tio sätt att öka ditt testosteron naturligt.

Prioritera sömnen!
Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten från cirka 22.30 fram till femtiden på morgonen. Genom att sova den tiden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig sent på natten. Tillskott med magnesium kan ge ökad sömnkvalitet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Minska övervikten!
Övervikt sänker testosteronet, men lågt testosteron ökar också kroppsfettet, särskilt bukfettet. Det blir en ond cirkel. Gå ned i fettvikt för att minska ditt östrogen och öka ditt testosteron. Brist på testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som bidrar till övervikt och fetma.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Styrketräna – och sprinta!
Träna tung styrketräning och sprint. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron. Sprinter innebär snabb löpning i intervaller om 15-30 sekunder, cirka 10-20 gånger. Men börja gärna lugnt så du inte skadar dig.

 Läs också: Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Ät tiggarnöt!
För män kan tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin!
D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. Bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Ät extra zink, magnesium och B3- och B6-vitamin!
Zink påverkar testosteronnivåerna. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop med zink, magnesium och B6 vilket ger extra boost.

Undvik stress!
Kortisol är vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress. Det är testosteronets fiende nummer ett eftersom ökad kortisolutsöndring minskar testosteronet. Kortisolet gör också att du lägger på dig mer fett, vilket hämmar testosteronproduktionen.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Känn till om fett och kolesterol!
Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

Minska alkoholintaget!
Alkoholkonsumtion påverkar testosteronnivåerna negativt. Alkohol höjer östrogenproduktionen samtidigt som det sänker testosteronet.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Överdriv inte mängden soja!
Soja innehåller ett ämne som liknar östrogen så mycket att kroppen kan omvandla det till just östrogen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.