10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Handen på hjärtat man.
Är du fortfarande den rätt högljudda och "tighta" kille du brukade vara? Som tänker på sex minst... låt säga, en gång varannan timme? 

Eller har du förvandlats till en lite sur, omuskulös och tämligen okåt "gubbe"? 
Är svaret nej på den första frågan och/eller ja på den sista kan du ha testosteronbrist. 
Här är tio sätt att öka ditt testosteron naturligt.

Prioritera sömnen!
Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten från cirka 22.30 fram till femtiden på morgonen. Genom att sova den tiden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig sent på natten. Tillskott med magnesium kan ge ökad sömnkvalitet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Minska övervikten!
Övervikt sänker testosteronet, men lågt testosteron ökar också kroppsfettet, särskilt bukfettet. Det blir en ond cirkel. Gå ned i fettvikt för att minska ditt östrogen och öka ditt testosteron. Brist på testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som bidrar till övervikt och fetma.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Styrketräna – och sprinta!
Träna tung styrketräning och sprint. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron. Sprinter innebär snabb löpning i intervaller om 15-30 sekunder, cirka 10-20 gånger. Men börja gärna lugnt så du inte skadar dig.

 Läs också: Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Ät tiggarnöt!
För män kan tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin!
D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. Bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.

 

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Ät extra zink, magnesium och B3- och B6-vitamin!
Zink påverkar testosteronnivåerna. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop med zink, magnesium och B6 vilket ger extra boost.

Undvik stress!
Kortisol är vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress. Det är testosteronets fiende nummer ett eftersom ökad kortisolutsöndring minskar testosteronet. Kortisolet gör också att du lägger på dig mer fett, vilket hämmar testosteronproduktionen.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Känn till om fett och kolesterol!
Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

 

Minska alkoholintaget!
Alkoholkonsumtion påverkar testosteronnivåerna negativt. Alkohol höjer östrogenproduktionen samtidigt som det sänker testosteronet.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Överdriv inte mängden soja!
Soja innehåller ett ämne som liknar östrogen så mycket att kroppen kan omvandla det till just östrogen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny rapport: Vi äter mindre socker och rött kött

Kost

Den koständring som flest svenskar har gjort det senaste året är att minska på sockret. Var fjärde äter mindre kött och en fjärdedel äter mer grönsaker. Samtidigt har mer än var tredje invånare inte gjort några koständringar alls enligt en färsk undersökning.

Över 700 000 bilister kör med olaglig syn – är du en av dem?

Hälsa

Har du kollat din syn nyligen? Visste du att en av tio bilförare kör med olaglig syn? Det vill säga med så nedsatt syn att de är en direkt trafikfara eftersom de har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. 2019 års Synbesiktning, som är ett samarbete mellan Bilprovningen och Synoptik för att belysa att nedsatt syn är en trafikfara, visade att 700 000 bilister kör med trafikfarlig syn.

Håller du löftet om minskat midjemått?

Vikt

Nystart och nytt år får oss avlägga löften som inte alltid hålls. Framförallt handlar det om löften om en hälsosammare livsstil. Endast en av fem som klarar av att gå ner i vikt lyckas bibehålla den nya vikten efter ett halvår. Brist på inspiration och en stressig vardag är främsta orsaken att man ger upp. Men visst går det att förändra. Det handlar om långsiktigt och bra verktyg. Här får du några tips om hur du ska göra.

Filmen “The Game Changers – en milstolpe i det gröna kostskiftet”

Kurera debatt

Dokumentärfilmen "The Game Changers" har gjort stort avtryck och fått ett stort antal kända och okända personer att ta klivet och lägga om till en mer växtbaserad eller vegansk kost. Den veganska kosten – och filmen – har fått oförtjänt hård kritik av mer eller mindre självutnämnda och insatta experter menar cancerläkaren David Stenholtz i detta debattinlägg där han uppmanar alla att se den kontroversiella filmen.

 

Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Virus

Under helgen skulle råttans år firas i Kina men nu ställs firandet in på många platser på grund av rädsla för spridning av de fruktade coronviruset. För att stoppa spridningen av viruset har 18 städer hittills satts i karantän och skolor stängs. Antalet insjuknande ökar snabbt och imorse rapporterades 41 personer ha dött på grund av coronaviruset. Hongkong klassificerar virusutbrottet som nödläge.

vegetarisk mat

Så slipper du höga blodfettvärden

Kost

Tiotusentals svenskar lider av höga blodfettvärden - många utan att veta om det. Något som kan utvecklas till livshotande åderförkalkning. Men höga blodfetter kan sänkas genom kostomläggning, här kan du läsa mer om vilka livsmedel som kan bidra till att minska risken för infarkt.

 

Lennart är smärtfri med hjälp av nypon

Hälsa

Golf är en stor del av livet för Lennart Andersson, 78 år. För snart ett år sedan satte en smärta i axeln stopp för golfandet, och Lennart trodde han att skulle behöva hitta andra intressen. Men tack vare ett extrakt av nypon är han numera smärtfri och tillbaka på golfbanan.

Rapport: “Renare luft ger snabbt goda hälsoresultat”

Eko/miljö

Minskade utsläpp och förbättringar av vår luftkvalitet ger snabbt positiva effekter på folkhälsan, visar en rapport. Exempel från bland annat städer som stått värd för OS, visar att problemen med astma, hjärt-kärlsjukdom men också för tidig födsel minskade som ett resultat av åtgärder för att förbätta luften i samband med evenemanget.

Ny studie: Fåglar flyttar tio dagar efter fullmåne

Övrigt

Svårt att sova vid fullmåne? Ja, hävdar en del och är tvärsäkra, men analyser och vetenskapliga studier säger oftast, men inte alltid, det motsatta. Och huruvida månen påverkar oss människor eller inte är en debatt som lär fortsätta. Flyttfåglarna, de rör i alla fall på sig i måncykler. Vid Lunds universitet har man sett att nattskärror påverkas av månens sken och de synkroniserar sin flytt söderut tio dagar efter fullmånen.

Därför påverkas du av mörker och sömnbrist

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att både kropp och själ inte mår bra. Och när mörkret sänker sig över vårt vinterlandskap – ja, då blir vi ännu tröttare. Maria Nordin som är forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet berättar varför och ur den mörka årstiden påverkar oss och varför en dålig sömn är så farligt för oss.

 

Glutamin kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt

Forskning

En studie gjord vid Karolinska Institutet och universitet i Oxford visade att aminosyran glutamin kan reducera fettvävnad men också minska inflammation i fettväven. Överviktiga personer hade i genomsnitt lägre nivåer av glutamin i fettväven än normalviktiga personer. Mer forskning krävs innan glutamin kan rekommenderas som ett kosttillskott vid fetma.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

 

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

 

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.