Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Handen på hjärtat man.
Är du fortfarande den rätt högljudda och "tighta" kille du brukade vara? Som tänker på sex minst... låt säga, en gång varannan timme? 

Eller har du förvandlats till en lite sur, omuskulös och tämligen okåt "gubbe"? 
Är svaret nej på den första frågan och/eller ja på den sista kan du ha testosteronbrist. 
Här är tio sätt att öka ditt testosteron naturligt.

Prioritera sömnen!
Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten från cirka 22.30 fram till femtiden på morgonen. Genom att sova den tiden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig sent på natten. Tillskott med magnesium kan ge ökad sömnkvalitet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Minska övervikten!
Övervikt sänker testosteronet, men lågt testosteron ökar också kroppsfettet, särskilt bukfettet. Det blir en ond cirkel. Gå ned i fettvikt för att minska ditt östrogen och öka ditt testosteron. Brist på testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som bidrar till övervikt och fetma.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Styrketräna – och sprinta!
Träna tung styrketräning och sprint. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron. Sprinter innebär snabb löpning i intervaller om 15-30 sekunder, cirka 10-20 gånger. Men börja gärna lugnt så du inte skadar dig.

 Läs också: Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Ät tiggarnöt!
För män kan tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin!
D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. Bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.

 

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Ät extra zink, magnesium och B3- och B6-vitamin!
Zink påverkar testosteronnivåerna. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop med zink, magnesium och B6 vilket ger extra boost.

Undvik stress!
Kortisol är vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress. Det är testosteronets fiende nummer ett eftersom ökad kortisolutsöndring minskar testosteronet. Kortisolet gör också att du lägger på dig mer fett, vilket hämmar testosteronproduktionen.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Känn till om fett och kolesterol!
Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

 

Minska alkoholintaget!
Alkoholkonsumtion påverkar testosteronnivåerna negativt. Alkohol höjer östrogenproduktionen samtidigt som det sänker testosteronet.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Överdriv inte mängden soja!
Soja innehåller ett ämne som liknar östrogen så mycket att kroppen kan omvandla det till just östrogen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.