10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!

Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Handen på hjärtat man.
Är du fortfarande den rätt högljudda och "tighta" kille du brukade vara? Som tänker på sex minst... låt säga, en gång varannan timme? 

Eller har du förvandlats till en lite sur, omuskulös och tämligen okåt "gubbe"? 
Är svaret nej på den första frågan och/eller ja på den sista kan du ha testosteronbrist. 
Här är tio sätt att öka ditt testosteron naturligt.

Prioritera sömnen!
Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten från cirka 22.30 fram till femtiden på morgonen. Genom att sova den tiden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig sent på natten. Tillskott med magnesium kan ge ökad sömnkvalitet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Minska övervikten!
Övervikt sänker testosteronet, men lågt testosteron ökar också kroppsfettet, särskilt bukfettet. Det blir en ond cirkel. Gå ned i fettvikt för att minska ditt östrogen och öka ditt testosteron. Brist på testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som bidrar till övervikt och fetma.

 Läs också: Lite småfet? Här är bästa knepen för att rivstarta formen

Styrketräna – och sprinta!
Träna tung styrketräning och sprint. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron. Sprinter innebär snabb löpning i intervaller om 15-30 sekunder, cirka 10-20 gånger. Men börja gärna lugnt så du inte skadar dig.

 Läs också: Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Ät tiggarnöt!
För män kan tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Få i dig tillräckligt med D-vitamin!
D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. Bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.

 

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Ät extra zink, magnesium och B3- och B6-vitamin!
Zink påverkar testosteronnivåerna. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop med zink, magnesium och B6 vilket ger extra boost.

Undvik stress!
Kortisol är vårt stresshormon, som frisätts från binjurarna. Höga kortisolnivåer frisätts vid hög stress. Det är testosteronets fiende nummer ett eftersom ökad kortisolutsöndring minskar testosteronet. Kortisolet gör också att du lägger på dig mer fett, vilket hämmar testosteronproduktionen.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Känn till om fett och kolesterol!
Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

 

Minska alkoholintaget!
Alkoholkonsumtion påverkar testosteronnivåerna negativt. Alkohol höjer östrogenproduktionen samtidigt som det sänker testosteronet.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Överdriv inte mängden soja!
Soja innehåller ett ämne som liknar östrogen så mycket att kroppen kan omvandla det till just östrogen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Testosteron är ett manligt könshormon men finns i små mängder även hos kvinnor. Det är viktigt för spermieproduktion och sexuell lust men även för muskeluppbyggnad, självförtroende och humör. Brist på testosteron leder ofta till oro, trötthet, irritation, minskad sexlust och oförmåga att bygga muskler. Man kan även få minskad skäggväxt. Vissa män kan tappa intresset för sex helt eller få problem med erektionen. Tecken på testosteronbrist är att man inte får morgonerektion eller att man får svårt att få utlösning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.