10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

När det gäller att leva hälsosamt är konsekvens nyckeln. Vill du inte känna dig slö och överviktig måste du helt enkelt sluta att vara lat.
För att vara övertydlig. 

Det handlar om att skapa sig en konsekvent livsstil där vi väljer att främja sunda kostvanor och rörelse i vår vardag – istället för tvärtom. 

Att bli mer hälsosam går för de flesta.
Så här fixar du en konsekvent hälsosam livsstil, enligt sajten MindBodyGreen:

1. Gå minst 10 000 steg varje dag
Detta är den gyllene regeln för konsekvens. 10 000 steg motsvarar ungefär åtta kilometer. Låter mycket för en del och kanske lite för andra. Hur som helst: Här är några knep för att lyckas:

 
  • Parkera en bra bit bort
  • Använd trappan (trappor är bäst – inte minst för rumpor!)
  • Gå ut med hunden (om du inte har en, låna en)
  • Ha matlåda så hinner du promenera under hälften av lunchen

Läs också: 9 anledningar till att promenera mera

2. Minska (eller eliminera) sockret
Lär din kropp att vara frisk – genom att vara konsekvent. När du gör hälsa till en vana, lär sig din kropp detta och beter sig därefter. Håller du dig borta från sötsaker under en längre period, kommer din kropp inte längre längta efter dem så mycket och när du äter dem kommer du att tycka att för mycket socker smakar hemskt! Prova att en bit av 80 procentig mörk choklad om du är sugen på något sött efter middagen.
Läs också – Professorn: “Thylakoider i spenat är knepet som dämpar ditt sötsug

3. Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.
Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

4. Svettas varje dag!
Vår kropps avkylningssystem är fantastiskt. Vi gör oss av med värme genom svettning. Är du en konsekvent motionär känner din kropp vad som behövs och kommer att börja kyla ner dig omedelbart. Är din kropp däremot inte van vid arbete kommer du att blir överhettad, på grund av kroppens erfarenhet av din konsekvens hittills, det vill säga den tror att den inte behöver svettas eftersom den ändå aldrig rör på sig. Detta kommer att förändras om du gör något åt det.
Kom ihåg: Vi blir bra på det vi tränar på. Tränar vi på att ligga på sofflocket är det det vi blir bra på. Likaså med löprundan, hur motig den än känns i början.
Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Ät ren, nyttig mat (tänk långsiktigt, inte kortsiktigt)
Okej, ibland behöver vi kortsiktiga mål för vi gillar att tävla med oss själva och att se – och känna – mer drastiska resultat. Så saker som en 10-dagars juicedetox, en månad helt utan kolhydrater eller socker behöver inte vara fel. Men. Vad du verkligen behöver är en konsekvent nyttigare kosthållning som du orkar hålla livet ut.
Tänk rent och hälsosamt. Tänk så tillsatsfritt som möjligt, tänk ekologiskt, GMO-fritt, mindre socker, mindre salt, mindre alkohol och ingen stärkelse efter klockan 18.00.
Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

6. Var aktiv under dagen! (Nyckelord: “vardagsmotion”)
En timme på gymmet innebär inte en aktiv livsstil. Att ta sig till gymmet rutinmässigt är dock kanon och rekommenderas. Att däremot säga att det räcker för att kalla din livsstil “aktiv” är inte sant, i alla fall inte om det gäller personer som under resten av dygnet bara sitter stilla vid sitt skrivbord, sitter i sin bil eller ligger i sin soffa.
Konsekvens under dagen kommer att hjälpa dig både att nå bättre form – och behålla den.
Läs också – Forskning: Därför ska du minska ditt stillasittande 

7. Ha roligt och ta inte allt så allvarligt (Tänk: 80-20-regeln) 
Konsekvens kan uppnås genom att hålla fast vid din hälsosam livsstil 80 procent av tiden. Alla behöver en dag för att koppla av från stress och press då och då.
Kom ihåg: ett enda hårt träningspass gör dig inte stark – och en dag utan vikter förstör inte allt. Så låt då inte de där stunderna får dig att känna dig skyldig – njut av ditt liv!
Att njuta är minst lika viktigt för din hälsa som någonting annat, förmodligen det viktigaste.
Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

8. Bli bättre på att motstå frestelser – börja idag
En nyttig måltid gör dig inte sund och smal och en onyttig måltid gör dig inte heller fet. Det är – återigen – konsekvens som åstadkommer detta. När personer redogör för sina vänner eller sin PT för hur de äter brukar det låta ganska hälsosamt. Samtidigt klagar vi över att vi inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Svaret är enkelt: de flesta lurar nämligen sig själva att de äter mer hälsosamt än de gör.
Kom ihåg: valet av en sallad till lunch för två dagar sedan kommer inte att få dig till ditt mål. Vad som däremot kommer att ge resultat – och dessutom öka din förmåga att avstå frestelser – är att konsekvent välja bättre alternativ. Och vänta inte till måndag, eller till efter semestern, eller till efter kompisen Agnetas 50-årsfest – börja nu!
Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

9. Drick vatten konsekvent under hela dagen
Din kropp behöver vatten oavsett om du tränar eller inte. Vid träning är det bara extra viktigt. Får du inte tillräckligt med vatten i kroppen innan träningen kommer du heller inte att få ut lika mycket av passet.
Känn till: Blod ger syre till dina muskler och hjärna. Blod består av en stor mängd vatten. Om du inte har vätskedepåerna påfyllda är det svårare för dig att få syre dit det behövs.
Regeln är enkel: Ju mer du svettas, desto mer vatten ska du dricka. Och dricker du kaffe eller alkohol bör du också öka din dagliga vattenintag.
Läs också: 10 anledningar att börja dagen med citronvatten

10. Svulla ibland om du vill – men låt det vara speciellt
Det kan till exempel innebära att då och då låta en pizza slinka ner – men i måttlig mängd.
Kom ihåg: tränar du på att vara måttlig kommer du att bli bättre på det.
Att vara konsekvent måttlig är nog kanske den allra största nyckeln till att upprätthålla en hälsosam livsstil.
Läs också: Bra fett bränner fett

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.