10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

När det gäller att leva hälsosamt är konsekvens nyckeln. Vill du inte känna dig slö och överviktig måste du helt enkelt sluta att vara lat.
För att vara övertydlig. 

Det handlar om att skapa sig en konsekvent livsstil där vi väljer att främja sunda kostvanor och rörelse i vår vardag – istället för tvärtom. 

Att bli mer hälsosam går för de flesta.
Så här fixar du en konsekvent hälsosam livsstil, enligt sajten MindBodyGreen:

1. Gå minst 10 000 steg varje dag
Detta är den gyllene regeln för konsekvens. 10 000 steg motsvarar ungefär åtta kilometer. Låter mycket för en del och kanske lite för andra. Hur som helst: Här är några knep för att lyckas:

 
  • Parkera en bra bit bort
  • Använd trappan (trappor är bäst – inte minst för rumpor!)
  • Gå ut med hunden (om du inte har en, låna en)
  • Ha matlåda så hinner du promenera under hälften av lunchen

Läs också: 9 anledningar till att promenera mera

2. Minska (eller eliminera) sockret
Lär din kropp att vara frisk – genom att vara konsekvent. När du gör hälsa till en vana, lär sig din kropp detta och beter sig därefter. Håller du dig borta från sötsaker under en längre period, kommer din kropp inte längre längta efter dem så mycket och när du äter dem kommer du att tycka att för mycket socker smakar hemskt! Prova att en bit av 80 procentig mörk choklad om du är sugen på något sött efter middagen.
Läs också – Professorn: “Thylakoider i spenat är knepet som dämpar ditt sötsug

3. Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.
Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

4. Svettas varje dag!
Vår kropps avkylningssystem är fantastiskt. Vi gör oss av med värme genom svettning. Är du en konsekvent motionär känner din kropp vad som behövs och kommer att börja kyla ner dig omedelbart. Är din kropp däremot inte van vid arbete kommer du att blir överhettad, på grund av kroppens erfarenhet av din konsekvens hittills, det vill säga den tror att den inte behöver svettas eftersom den ändå aldrig rör på sig. Detta kommer att förändras om du gör något åt det.
Kom ihåg: Vi blir bra på det vi tränar på. Tränar vi på att ligga på sofflocket är det det vi blir bra på. Likaså med löprundan, hur motig den än känns i början.
Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Ät ren, nyttig mat (tänk långsiktigt, inte kortsiktigt)
Okej, ibland behöver vi kortsiktiga mål för vi gillar att tävla med oss själva och att se – och känna – mer drastiska resultat. Så saker som en 10-dagars juicedetox, en månad helt utan kolhydrater eller socker behöver inte vara fel. Men. Vad du verkligen behöver är en konsekvent nyttigare kosthållning som du orkar hålla livet ut.
Tänk rent och hälsosamt. Tänk så tillsatsfritt som möjligt, tänk ekologiskt, GMO-fritt, mindre socker, mindre salt, mindre alkohol och ingen stärkelse efter klockan 18.00.
Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

6. Var aktiv under dagen! (Nyckelord: “vardagsmotion”)
En timme på gymmet innebär inte en aktiv livsstil. Att ta sig till gymmet rutinmässigt är dock kanon och rekommenderas. Att däremot säga att det räcker för att kalla din livsstil “aktiv” är inte sant, i alla fall inte om det gäller personer som under resten av dygnet bara sitter stilla vid sitt skrivbord, sitter i sin bil eller ligger i sin soffa.
Konsekvens under dagen kommer att hjälpa dig både att nå bättre form – och behålla den.
Läs också – Forskning: Därför ska du minska ditt stillasittande 

7. Ha roligt och ta inte allt så allvarligt (Tänk: 80-20-regeln) 
Konsekvens kan uppnås genom att hålla fast vid din hälsosam livsstil 80 procent av tiden. Alla behöver en dag för att koppla av från stress och press då och då.
Kom ihåg: ett enda hårt träningspass gör dig inte stark – och en dag utan vikter förstör inte allt. Så låt då inte de där stunderna får dig att känna dig skyldig – njut av ditt liv!
Att njuta är minst lika viktigt för din hälsa som någonting annat, förmodligen det viktigaste.
Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

8. Bli bättre på att motstå frestelser – börja idag
En nyttig måltid gör dig inte sund och smal och en onyttig måltid gör dig inte heller fet. Det är – återigen – konsekvens som åstadkommer detta. När personer redogör för sina vänner eller sin PT för hur de äter brukar det låta ganska hälsosamt. Samtidigt klagar vi över att vi inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Svaret är enkelt: de flesta lurar nämligen sig själva att de äter mer hälsosamt än de gör.
Kom ihåg: valet av en sallad till lunch för två dagar sedan kommer inte att få dig till ditt mål. Vad som däremot kommer att ge resultat – och dessutom öka din förmåga att avstå frestelser – är att konsekvent välja bättre alternativ. Och vänta inte till måndag, eller till efter semestern, eller till efter kompisen Agnetas 50-årsfest – börja nu!
Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

9. Drick vatten konsekvent under hela dagen
Din kropp behöver vatten oavsett om du tränar eller inte. Vid träning är det bara extra viktigt. Får du inte tillräckligt med vatten i kroppen innan träningen kommer du heller inte att få ut lika mycket av passet.
Känn till: Blod ger syre till dina muskler och hjärna. Blod består av en stor mängd vatten. Om du inte har vätskedepåerna påfyllda är det svårare för dig att få syre dit det behövs.
Regeln är enkel: Ju mer du svettas, desto mer vatten ska du dricka. Och dricker du kaffe eller alkohol bör du också öka din dagliga vattenintag.
Läs också: 10 anledningar att börja dagen med citronvatten

10. Svulla ibland om du vill – men låt det vara speciellt
Det kan till exempel innebära att då och då låta en pizza slinka ner – men i måttlig mängd.
Kom ihåg: tränar du på att vara måttlig kommer du att bli bättre på det.
Att vara konsekvent måttlig är nog kanske den allra största nyckeln till att upprätthålla en hälsosam livsstil.
Läs också: Bra fett bränner fett

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Naturlig hälsa

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.

charlotte kalla muggkaka

Recept på Charlotte Kallas “Muggkaka”

Recept

Snabb och energirik mat är viktigt för en idrottare, Charlotte Kalla är inget undantag. När hon är hemma knaprar hon gärna på riskakor med olika toppings eller scones, till det tar hon gärna en grön smoothie. Här bjuder hon på receptet på sin snabba och mumsiga "Mugcake" som passar utmärkt till frukost och tipsar om sina bästa mellanmål.

charlotte kalla

Glöden för skidåkning får Charlotte Kalla att fortsätta

Intervju

Under Tour de Ski 2008 fick Charlotte Kalla sitt stora internationella genombrott. Tio år senare är hon fortfarande en superstjärna, men ännu starkare både fysisk som mentalt och fast besluten att vinna allt som går. Hon har sitt första pris kvar i en låda hemma hos pappa i Tärendö. Idag är hon inte bara en av världens bästa skidåkare utan också folkhemmets hjältinna.

Carina Sunding: “2019 ska bli mitt bjussigaste år”

Krönikan

Vad är det som gör oss lyckliga? Idag pratas det mycket om de blåa zonerna – områden i världen där människor lever längre och är lyckligare. Vad är hemligheten? Mycket rörelse och bra mat är några ingredienser. Men det handlar också om att vara tillsammans och tillhöra. Att vara en del av något där du känner dig trygg, känner mening och blir sedd skriver Carina Sunding som lovar att 2019 ska bli året då hon tittar upp från mobilen och säger hej till en främling.

Gott nytt år önskar Kurera!

Allmänt

2018 har varit ett fantastiskt år för oss på Kurera, antalet läsare bara ökar och vi känner oss uppmuntrade och peppade av framgången. Vi tackar för förtroendet och hoppas 2019 blir ett lika framgångsrikt år – och att ni vill fortsätta följa oss.