10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

När det gäller att leva hälsosamt är konsekvens nyckeln. Vill du inte känna dig slö och överviktig måste du helt enkelt sluta att vara lat.
För att vara övertydlig. 

Det handlar om att skapa sig en konsekvent livsstil där vi väljer att främja sunda kostvanor och rörelse i vår vardag – istället för tvärtom. 

Att bli mer hälsosam går för de flesta.
Så här fixar du en konsekvent hälsosam livsstil, enligt sajten MindBodyGreen:

1. Gå minst 10 000 steg varje dag
Detta är den gyllene regeln för konsekvens. 10 000 steg motsvarar ungefär åtta kilometer. Låter mycket för en del och kanske lite för andra. Hur som helst: Här är några knep för att lyckas:

 
  • Parkera en bra bit bort
  • Använd trappan (trappor är bäst – inte minst för rumpor!)
  • Gå ut med hunden (om du inte har en, låna en)
  • Ha matlåda så hinner du promenera under hälften av lunchen

Läs också: 9 anledningar till att promenera mera

2. Minska (eller eliminera) sockret
Lär din kropp att vara frisk – genom att vara konsekvent. När du gör hälsa till en vana, lär sig din kropp detta och beter sig därefter. Håller du dig borta från sötsaker under en längre period, kommer din kropp inte längre längta efter dem så mycket och när du äter dem kommer du att tycka att för mycket socker smakar hemskt! Prova att en bit av 80 procentig mörk choklad om du är sugen på något sött efter middagen.
Läs också – Professorn: “Thylakoider i spenat är knepet som dämpar ditt sötsug

3. Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.
Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

4. Svettas varje dag!
Vår kropps avkylningssystem är fantastiskt. Vi gör oss av med värme genom svettning. Är du en konsekvent motionär känner din kropp vad som behövs och kommer att börja kyla ner dig omedelbart. Är din kropp däremot inte van vid arbete kommer du att blir överhettad, på grund av kroppens erfarenhet av din konsekvens hittills, det vill säga den tror att den inte behöver svettas eftersom den ändå aldrig rör på sig. Detta kommer att förändras om du gör något åt det.
Kom ihåg: Vi blir bra på det vi tränar på. Tränar vi på att ligga på sofflocket är det det vi blir bra på. Likaså med löprundan, hur motig den än känns i början.
Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Ät ren, nyttig mat (tänk långsiktigt, inte kortsiktigt)
Okej, ibland behöver vi kortsiktiga mål för vi gillar att tävla med oss själva och att se – och känna – mer drastiska resultat. Så saker som en 10-dagars juicedetox, en månad helt utan kolhydrater eller socker behöver inte vara fel. Men. Vad du verkligen behöver är en konsekvent nyttigare kosthållning som du orkar hålla livet ut.
Tänk rent och hälsosamt. Tänk så tillsatsfritt som möjligt, tänk ekologiskt, GMO-fritt, mindre socker, mindre salt, mindre alkohol och ingen stärkelse efter klockan 18.00.
Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

6. Var aktiv under dagen! (Nyckelord: “vardagsmotion”)
En timme på gymmet innebär inte en aktiv livsstil. Att ta sig till gymmet rutinmässigt är dock kanon och rekommenderas. Att däremot säga att det räcker för att kalla din livsstil “aktiv” är inte sant, i alla fall inte om det gäller personer som under resten av dygnet bara sitter stilla vid sitt skrivbord, sitter i sin bil eller ligger i sin soffa.
Konsekvens under dagen kommer att hjälpa dig både att nå bättre form – och behålla den.
Läs också – Forskning: Därför ska du minska ditt stillasittande 

7. Ha roligt och ta inte allt så allvarligt (Tänk: 80-20-regeln) 
Konsekvens kan uppnås genom att hålla fast vid din hälsosam livsstil 80 procent av tiden. Alla behöver en dag för att koppla av från stress och press då och då.
Kom ihåg: ett enda hårt träningspass gör dig inte stark – och en dag utan vikter förstör inte allt. Så låt då inte de där stunderna får dig att känna dig skyldig – njut av ditt liv!
Att njuta är minst lika viktigt för din hälsa som någonting annat, förmodligen det viktigaste.
Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

8. Bli bättre på att motstå frestelser – börja idag
En nyttig måltid gör dig inte sund och smal och en onyttig måltid gör dig inte heller fet. Det är – återigen – konsekvens som åstadkommer detta. När personer redogör för sina vänner eller sin PT för hur de äter brukar det låta ganska hälsosamt. Samtidigt klagar vi över att vi inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Svaret är enkelt: de flesta lurar nämligen sig själva att de äter mer hälsosamt än de gör.
Kom ihåg: valet av en sallad till lunch för två dagar sedan kommer inte att få dig till ditt mål. Vad som däremot kommer att ge resultat – och dessutom öka din förmåga att avstå frestelser – är att konsekvent välja bättre alternativ. Och vänta inte till måndag, eller till efter semestern, eller till efter kompisen Agnetas 50-årsfest – börja nu!
Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

9. Drick vatten konsekvent under hela dagen
Din kropp behöver vatten oavsett om du tränar eller inte. Vid träning är det bara extra viktigt. Får du inte tillräckligt med vatten i kroppen innan träningen kommer du heller inte att få ut lika mycket av passet.
Känn till: Blod ger syre till dina muskler och hjärna. Blod består av en stor mängd vatten. Om du inte har vätskedepåerna påfyllda är det svårare för dig att få syre dit det behövs.
Regeln är enkel: Ju mer du svettas, desto mer vatten ska du dricka. Och dricker du kaffe eller alkohol bör du också öka din dagliga vattenintag.
Läs också: 10 anledningar att börja dagen med citronvatten

10. Svulla ibland om du vill – men låt det vara speciellt
Det kan till exempel innebära att då och då låta en pizza slinka ner – men i måttlig mängd.
Kom ihåg: tränar du på att vara måttlig kommer du att bli bättre på det.
Att vara konsekvent måttlig är nog kanske den allra största nyckeln till att upprätthålla en hälsosam livsstil.
Läs också: Bra fett bränner fett

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.