10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

När det gäller att leva hälsosamt är konsekvens nyckeln. Vill du inte känna dig slö och överviktig måste du helt enkelt sluta att vara lat.
För att vara övertydlig. 

Det handlar om att skapa sig en konsekvent livsstil där vi väljer att främja sunda kostvanor och rörelse i vår vardag – istället för tvärtom. 

Att bli mer hälsosam går för de flesta.
Så här fixar du en konsekvent hälsosam livsstil, enligt sajten MindBodyGreen:

1. Gå minst 10 000 steg varje dag
Detta är den gyllene regeln för konsekvens. 10 000 steg motsvarar ungefär åtta kilometer. Låter mycket för en del och kanske lite för andra. Hur som helst: Här är några knep för att lyckas:

 

  • Parkera en bra bit bort
  • Använd trappan (trappor är bäst – inte minst för rumpor!)
  • Gå ut med hunden (om du inte har en, låna en)
  • Ha matlåda så hinner du promenera under hälften av lunchen

Läs också: 9 anledningar till att promenera mera

2. Minska (eller eliminera) sockret
Lär din kropp att vara frisk – genom att vara konsekvent. När du gör hälsa till en vana, lär sig din kropp detta och beter sig därefter. Håller du dig borta från sötsaker under en längre period, kommer din kropp inte längre längta efter dem så mycket och när du äter dem kommer du att tycka att för mycket socker smakar hemskt! Prova att en bit av 80 procentig mörk choklad om du är sugen på något sött efter middagen.
Läs också – Professorn: ”Thylakoider i spenat är knepet som dämpar ditt sötsug

3. Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.
Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

4. Svettas varje dag!
Vår kropps avkylningssystem är fantastiskt. Vi gör oss av med värme genom svettning. Är du en konsekvent motionär känner din kropp vad som behövs och kommer att börja kyla ner dig omedelbart. Är din kropp däremot inte van vid arbete kommer du att blir överhettad, på grund av kroppens erfarenhet av din konsekvens hittills, det vill säga den tror att den inte behöver svettas eftersom den ändå aldrig rör på sig. Detta kommer att förändras om du gör något åt det.
Kom ihåg: Vi blir bra på det vi tränar på. Tränar vi på att ligga på sofflocket är det det vi blir bra på. Likaså med löprundan, hur motig den än känns i början.
Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Ät ren, nyttig mat (tänk långsiktigt, inte kortsiktigt)
Okej, ibland behöver vi kortsiktiga mål för vi gillar att tävla med oss själva och att se – och känna – mer drastiska resultat. Så saker som en 10-dagars juicedetox, en månad helt utan kolhydrater eller socker behöver inte vara fel. Men. Vad du verkligen behöver är en konsekvent nyttigare kosthållning som du orkar hålla livet ut.
Tänk rent och hälsosamt. Tänk så tillsatsfritt som möjligt, tänk ekologiskt, GMO-fritt, mindre socker, mindre salt, mindre alkohol och ingen stärkelse efter klockan 18.00.
Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

6. Var aktiv under dagen! (Nyckelord: ”vardagsmotion”)
En timme på gymmet innebär inte en aktiv livsstil. Att ta sig till gymmet rutinmässigt är dock kanon och rekommenderas. Att däremot säga att det räcker för att kalla din livsstil ”aktiv” är inte sant, i alla fall inte om det gäller personer som under resten av dygnet bara sitter stilla vid sitt skrivbord, sitter i sin bil eller ligger i sin soffa.
Konsekvens under dagen kommer att hjälpa dig både att nå bättre form – och behålla den.
Läs också – Forskning: Därför ska du minska ditt stillasittande 

7. Ha roligt och ta inte allt så allvarligt (Tänk: 80-20-regeln) 
Konsekvens kan uppnås genom att hålla fast vid din hälsosam livsstil 80 procent av tiden. Alla behöver en dag för att koppla av från stress och press då och då.
Kom ihåg: ett enda hårt träningspass gör dig inte stark – och en dag utan vikter förstör inte allt. Så låt då inte de där stunderna får dig att känna dig skyldig – njut av ditt liv!
Att njuta är minst lika viktigt för din hälsa som någonting annat, förmodligen det viktigaste.
Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

8. Bli bättre på att motstå frestelser – börja idag
En nyttig måltid gör dig inte sund och smal och en onyttig måltid gör dig inte heller fet. Det är – återigen – konsekvens som åstadkommer detta. När personer redogör för sina vänner eller sin PT för hur de äter brukar det låta ganska hälsosamt. Samtidigt klagar vi över att vi inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Svaret är enkelt: de flesta lurar nämligen sig själva att de äter mer hälsosamt än de gör.
Kom ihåg: valet av en sallad till lunch för två dagar sedan kommer inte att få dig till ditt mål. Vad som däremot kommer att ge resultat – och dessutom öka din förmåga att avstå frestelser – är att konsekvent välja bättre alternativ. Och vänta inte till måndag, eller till efter semestern, eller till efter kompisen Agnetas 50-årsfest – börja nu!
Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

9. Drick vatten konsekvent under hela dagen
Din kropp behöver vatten oavsett om du tränar eller inte. Vid träning är det bara extra viktigt. Får du inte tillräckligt med vatten i kroppen innan träningen kommer du heller inte att få ut lika mycket av passet.
Känn till: Blod ger syre till dina muskler och hjärna. Blod består av en stor mängd vatten. Om du inte har vätskedepåerna påfyllda är det svårare för dig att få syre dit det behövs.
Regeln är enkel: Ju mer du svettas, desto mer vatten ska du dricka. Och dricker du kaffe eller alkohol bör du också öka din dagliga vattenintag.
Läs också: 10 anledningar att börja dagen med citronvatten

10. Svulla ibland om du vill – men låt det vara speciellt
Det kan till exempel innebära att då och då låta en pizza slinka ner – men i måttlig mängd.
Kom ihåg: tränar du på att vara måttlig kommer du att bli bättre på det.
Att vara konsekvent måttlig är nog kanske den allra största nyckeln till att upprätthålla en hälsosam livsstil.
Läs också: Bra fett bränner fett

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

äldre män leker

Hjärthälsan påverkas av livsinställningen

Forskning

Det finns många faktorer som påverkar hjärt-kärlhälsa, en av de kanske något mer otippade är hurvida vi är optimister eller ser mer pessimistiskt på tillvaron. Enligt en färsk studie från Lunds universitet hade de som uppgav att de är nöjda med livet  bättre hjärthälsa än de med som var  negativt inställda.

sara sommerfeld

Yoga toppar listan av Saras hälsofavoriter

Allmänt

Sara Sommerfelds liv kan delas upp före och efter 30-årskrisen. Innan var hon en ung, ambitiös skådespelerska som lade all energi på sitt jobb. Att ge kärlek till sig själv fanns inte på kartan, nu prioriterar hon annorlunda. Här listar hon sina tio hälsofavoriter.

Hårmineralanalys

Stressad? Svaret finns i håret

Vitamin- och mineralterapi

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

Sara Sommerfeld: ”Jag hittade mig själv och fann lyckan”

Intervju

Efter att ha satsat all sin energi och passion på jobbet hamnade skådespelerskan Sara Sommerfeld i en livskris när hon var i 30-årsåldern. Den förde henne ut på en lång resa – både i det yttre och i det inre. Krisen gav henne en starkare självkänsla och i dag är hon tvåbarnsmamma och lever i en kärleksfull relation. Och om livet går för fort igen vet hon vad hon ska göra.

morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Naturlig hälsa

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.