10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

När det gäller att leva hälsosamt är konsekvens nyckeln. Vill du inte känna dig slö och överviktig måste du helt enkelt sluta att vara lat.
För att vara övertydlig. 

Det handlar om att skapa sig en konsekvent livsstil där vi väljer att främja sunda kostvanor och rörelse i vår vardag – istället för tvärtom. 

Att bli mer hälsosam går för de flesta.
Så här fixar du en konsekvent hälsosam livsstil, enligt sajten MindBodyGreen:

1. Gå minst 10 000 steg varje dag
Detta är den gyllene regeln för konsekvens. 10 000 steg motsvarar ungefär åtta kilometer. Låter mycket för en del och kanske lite för andra. Hur som helst: Här är några knep för att lyckas:

 
  • Parkera en bra bit bort
  • Använd trappan (trappor är bäst – inte minst för rumpor!)
  • Gå ut med hunden (om du inte har en, låna en)
  • Ha matlåda så hinner du promenera under hälften av lunchen

Läs också: 9 anledningar till att promenera mera

2. Minska (eller eliminera) sockret
Lär din kropp att vara frisk – genom att vara konsekvent. När du gör hälsa till en vana, lär sig din kropp detta och beter sig därefter. Håller du dig borta från sötsaker under en längre period, kommer din kropp inte längre längta efter dem så mycket och när du äter dem kommer du att tycka att för mycket socker smakar hemskt! Prova att en bit av 80 procentig mörk choklad om du är sugen på något sött efter middagen.
Läs också – Professorn: ”Thylakoider i spenat är knepet som dämpar ditt sötsug

3. Ät frukost – så lär sig din kropp mer om hunger
Alltför många människor har blivit vana att inte äta frukost – som är så viktigt.
Genom att äta frukost varje dag kommer du faktiskt att vakna upp hungrig. Det är en bra sak eftersom det innebär att din kropp förväntar sig mat och därmed redan har startat din ämnesomsättning.
Läs också: Här är de 9 olika typerna av hunger

4. Svettas varje dag!
Vår kropps avkylningssystem är fantastiskt. Vi gör oss av med värme genom svettning. Är du en konsekvent motionär känner din kropp vad som behövs och kommer att börja kyla ner dig omedelbart. Är din kropp däremot inte van vid arbete kommer du att blir överhettad, på grund av kroppens erfarenhet av din konsekvens hittills, det vill säga den tror att den inte behöver svettas eftersom den ändå aldrig rör på sig. Detta kommer att förändras om du gör något åt det.
Kom ihåg: Vi blir bra på det vi tränar på. Tränar vi på att ligga på sofflocket är det det vi blir bra på. Likaså med löprundan, hur motig den än känns i början.
Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Ät ren, nyttig mat (tänk långsiktigt, inte kortsiktigt)
Okej, ibland behöver vi kortsiktiga mål för vi gillar att tävla med oss själva och att se – och känna – mer drastiska resultat. Så saker som en 10-dagars juicedetox, en månad helt utan kolhydrater eller socker behöver inte vara fel. Men. Vad du verkligen behöver är en konsekvent nyttigare kosthållning som du orkar hålla livet ut.
Tänk rent och hälsosamt. Tänk så tillsatsfritt som möjligt, tänk ekologiskt, GMO-fritt, mindre socker, mindre salt, mindre alkohol och ingen stärkelse efter klockan 18.00.
Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

6. Var aktiv under dagen! (Nyckelord: ”vardagsmotion”)
En timme på gymmet innebär inte en aktiv livsstil. Att ta sig till gymmet rutinmässigt är dock kanon och rekommenderas. Att däremot säga att det räcker för att kalla din livsstil ”aktiv” är inte sant, i alla fall inte om det gäller personer som under resten av dygnet bara sitter stilla vid sitt skrivbord, sitter i sin bil eller ligger i sin soffa.
Konsekvens under dagen kommer att hjälpa dig både att nå bättre form – och behålla den.
Läs också – Forskning: Därför ska du minska ditt stillasittande 

7. Ha roligt och ta inte allt så allvarligt (Tänk: 80-20-regeln) 
Konsekvens kan uppnås genom att hålla fast vid din hälsosam livsstil 80 procent av tiden. Alla behöver en dag för att koppla av från stress och press då och då.
Kom ihåg: ett enda hårt träningspass gör dig inte stark – och en dag utan vikter förstör inte allt. Så låt då inte de där stunderna får dig att känna dig skyldig – njut av ditt liv!
Att njuta är minst lika viktigt för din hälsa som någonting annat, förmodligen det viktigaste.
Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

8. Bli bättre på att motstå frestelser – börja idag
En nyttig måltid gör dig inte sund och smal och en onyttig måltid gör dig inte heller fet. Det är – återigen – konsekvens som åstadkommer detta. När personer redogör för sina vänner eller sin PT för hur de äter brukar det låta ganska hälsosamt. Samtidigt klagar vi över att vi inte går ner i vikt. Hur hänger det ihop? Svaret är enkelt: de flesta lurar nämligen sig själva att de äter mer hälsosamt än de gör.
Kom ihåg: valet av en sallad till lunch för två dagar sedan kommer inte att få dig till ditt mål. Vad som däremot kommer att ge resultat – och dessutom öka din förmåga att avstå frestelser – är att konsekvent välja bättre alternativ. Och vänta inte till måndag, eller till efter semestern, eller till efter kompisen Agnetas 50-årsfest – börja nu!
Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

9. Drick vatten konsekvent under hela dagen
Din kropp behöver vatten oavsett om du tränar eller inte. Vid träning är det bara extra viktigt. Får du inte tillräckligt med vatten i kroppen innan träningen kommer du heller inte att få ut lika mycket av passet.
Känn till: Blod ger syre till dina muskler och hjärna. Blod består av en stor mängd vatten. Om du inte har vätskedepåerna påfyllda är det svårare för dig att få syre dit det behövs.
Regeln är enkel: Ju mer du svettas, desto mer vatten ska du dricka. Och dricker du kaffe eller alkohol bör du också öka din dagliga vattenintag.
Läs också: 10 anledningar att börja dagen med citronvatten

10. Svulla ibland om du vill – men låt det vara speciellt
Det kan till exempel innebära att då och då låta en pizza slinka ner – men i måttlig mängd.
Kom ihåg: tränar du på att vara måttlig kommer du att bli bättre på det.
Att vara konsekvent måttlig är nog kanske den allra största nyckeln till att upprätthålla en hälsosam livsstil.
Läs också: Bra fett bränner fett

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

texten grön omställning kvinna fönar håret hudterapeut johanna bjurström., gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: Det hänger på håret del 1

Hud

Många tvättar håret dagligen och i samband med träning och så undrar vi varför det blir frissigt. Ovanpå det är vanliga schampon som vi köper i livmedelsbutikerna ofta veritabla kemikaliebomber, något som bäddar för problem med hårbotten. Enligt hudterapeuten Johanna Bjurström skulle vi må bättre av att tvätta mer sällan och med skonsammare produkter – de bästa hittar vi skafferiet.

smidig_lunchsoppa

Detoxande och stärkande lunchsoppa

Recept

Njut av en värmande och nyttig soppa. Lägg kryddpastan och grönsaksbasen i burkar eller matlådor. När det är dags för lunch är det bara att hälla på hett vatten och röra om. En snabb och nyttig lunch som är enkel att ta med till jobb eller skola.

smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Mental hälsa

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Gravid/barn

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsar, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

saffran_vande_andreas_nedstamdhet

Saffran vände Andreas nedstämdhet

Mental hälsa

Andreas Nilsson är en levnadsglad och sportig man på 38 år. Han lever sunt, har ett roligt jobb och trivs med familjelivet. Därför kom det som en obehaglig överraskning att han hösten 2016 plötsligt blev trött och orkeslös. Räddningen blev ett kosttillskott baserat på saffran. Det vände Andreas sinnesstämning på bara några dagar.

Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Kost

En studie visar att vissa nötter bidrar till att förbättra våra hjärnvågor. Vad betyder det då? Jo, det innebär att man bättrar på sitt minne, förmågan till inlärning och sin kreativitet genom att äta nötter. Även på kroppens läkningsförmåga förstärks.

Kristins fem bästa tips för morgontrötta

Övrigt

Kristin Kaspersen har vana av att gå upp tidigt, ett måste för jobbet som programledare för Nyhetsmorgon i TV4 under många år. Men det har inte varit lätt då hon alltid varit morgontrött, något hon fått jobba med.  Här delar hon med sig av sina fem bästa morgontips.

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi.