Leende familj bestående av mamma, pappa, femårig kille sitter på gräset

10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

Fakta


Tips på litteratur:

  • Mat för barn med autism och ADHD - därför fungerar en diet utan mjölk och gluten - av Annika Röed (Optimal förlag)

  • Energibarn - våra älskade skitungar - av Anna Hallén (Pick A Book)

Att leva med ADD eller ADHD kan vara jobbigt, oavsett om det är du själv som har det eller en när och kär. 
Här är tio punkter som kan hjälpa på vägen.

Det finns sätt att få lugn och stabilitet i era liv genom att lära sig nya tankesätt och hantera den känslomässiga bergochdalbana som någon med ADD eller ADHD kan ha varje dag, skriver Expressen.
Er relation kan bli roligare och lugnare, det gäller bara att ha lite på fötterna. Att förstå hjälper dig att bli mer tålmodig, tolerant, medkännande och kärleksfull.

Här är 10 saker som kan vara till hjälp för att förstå hur en person med ADD eller ADHD kan fungera.

 

1. Tänker utanför boxen
Eftersom de ofta tänker lite annorlunda kan deras abstrakta hjärnor se lösningar som mer konkreta tänkare inte kan se. De är därför ofta mycket bra problemlösare och konflikthanterare.

2. Passionerade i allt
Känslorna, tankarna, orden… Kontakten med någon som har ADD eller ADHD kan vara kraftfull. Mycket kan bli uppförstorat – vilket är en gåva när det kanaliseras på rätt sätt. För när de gör något, gör de det med både själ och hjärta. De ger allt, är intensiva, perceptiva och djupa. Tänk på det som en tillgång.

3. Djupt intuitiv
För människor med ADHD och ADD är ytan ett osynligt yttre som de penetrerar och ser bortom. Det här är ett inspirerande drag som kan skapa kreativa genier. Uppfinnare, konstnärer, musiker och författare trivs i denna zon, antingen hör de hemma här själva eller så trivs de tillsammans med och tillsammans med dessa människor.

4. Fysiskt känsliga
Pennor kan kännas tunga i deras händer. Fibrer i tyger som de flesta inte skulle känna kan klia. Sängar kan kännas gropiga. Mat har konsistenser du aldrig kan föreställa dig. Likt prinsessan på ärten kan de känna en ärta under 20 madrasser. Gäller bara en del förstås och inte alla – vilket förstås gäller samtliga punkter.

5. Oorganiserade
Högar är deras favoritmetod när det gäller organisering. Inte den de nödvändigtvis helst skulle välja om de fick valet – men den metod som oftast helt enkelt ”blir”.
Så fort en uppgift är avklarad kommer papper relaterade till denna att placeras i en hög där de får stanna tills högen blir för stor. Då blir de överväldigade, frustrerade och städar upp. Personer med ADD får se upp så de inte blir samlare. De kan ha svårt att hålla ordning på saker eftersom deras hjärna inte alltid fungerar på ett ordnat sätt. Sömnbrist och stress försvårar ytterligare – så det är bra att undvika.

6. Behöver utrymme för stimulans
När de pratar i telefon eller har en konversation på annat sätt tänker de bättre om de är i rörelse. Rörelse är lugnande och bringar ofta större klarhet i deras tankar.

7. Undviker uppgifter
Att fatta beslut eller fullfölja uppgifter i tid kan vara en ständig kamp. Inte för att de är lata eller oansvariga utan därför att deras hjärnor kan vara så fulla av val och möjligheter. Att välja bara en sak kan därför bli problematiskt, och det är lätt att undvika att fatta beslut eftersom de övertänker.

8. Kommer inte alltid ihåg uppgifter
Ett annat paradoxalt drag är minnet. Människor med ADD kan lätt glömma bort enkla uppgifter som att hämta upp kläder från tvätten eller möten. Å andra sidan kan många komma ihåg varenda kommentar, citat och telefonnummer de har hört under dagen. Det spelar ingen roll hur många post-it-lappar eller kalendrar de har, deras distraherade hjärna kan ändå vara någon annanstans.

9. Flera pågående uppgifter samtidigt
Så fort en uppgift är avklarad är de redo att gå vidare på nästa utan att avsluta den tidigare uppgiften. Ju mer som pågår samtidigt, desto bättre. Multitasking är en av deras favoritsysselsättningar.

10. Otåliga och rastlösa – behöver motion och mat
De kan lätt bli irriterade, vill att saker ska ske snabbt och kanske konstant leker med telefonen, tvinnar med håret eller flyttar benet upp och ned. En person med add behöver regelbunden motion. Det är som meditation för dem och gör dem lugna. De är också ofta blodsockerkänsliga och behöver mat mer regelbundet än andra.

Läs mer:

• Studie jämför fettsyratillskott med läkemedel: Barn med ADHD fick färre symptom och biverkningar med fettsyror
• Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD
• Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn
• Ny forskning: Paracetamol ökar risken för adhd
• Myter och fakta: Vad är orsaken bakom ADHD?
• Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Av Redaktionen

Fakta


Tips på litteratur:

  • Mat för barn med autism och ADHD - därför fungerar en diet utan mjölk och gluten - av Annika Röed (Optimal förlag)

  • Energibarn - våra älskade skitungar - av Anna Hallén (Pick A Book)


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.