Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 saker lyckliga par gör varje dag

10 saker lyckliga par gör varje dag

Ibland träffar man på äldre par som har varit ihop hur länge som helst och man förundras över deras prestation, och över det faktum att de faktiskt fortfarande verkar lyckliga tillsammans.
Det kan verka som ett framgångsrikt förhållande är ett omöjligt företag men tittar man noga är även den längsta, mest lyckliga relation bara en kombination av en serie små saker.

Varje relation har en "reservoar" av goda känslor, och paret som aktivt håller den tanken välfylld kommer att vara motståndskraftigt i kristider.
Här är några saker du kan göra idag för att stärka ditt och din partners band
, skriver MindBodyGreen.

1. Ge den andra personen din fulla uppmärksamhet
Visa din partner respekt genom inte vara distraherad på telefonen när ni är tillsammans, eller genom att nicka på huvudet och muttra "mm" när du egentligen befinner dig långt borta och tänker på något annat. För att ha ett fungerande förhållande måste du vara närvarande i det.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

2. Gör regelbunden, kärleksfull beröring en prioritering
Folk har olika uppfattning över vilken roll sexlivet spelar i ett förhållande men det finns inte mycket osäkerhet kring huruvida regelbunden, kärleksfull beröring spelar roll eller ej. Det gör den. Krama din partner, håll hans/hennes hand eller gnugga hans/hennes fötter. Vad exakt du gör spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är ATT du gör det. När du knyter an till din partner fysiskt bekräftar du ert speciella band på ett kraftfullt, primalt sätt

3. Fortsätt med ditt generösa sätt
När väl själva dejtingen är över är det många par som glömmer bort den där "normala" artigheten och helt enkelt tror att de inte längre behöver göra det "där lilla extra" för sin partner. Men fortsätt med tjänster och favörer, de fyller upp kärlekstanken lite. Gör te, köp en liten spontan gåva eller hjälp till med en syssla du vet att din partner avskyr.

4. Uttryck regelbunden tacksamhet för din partner
Du kanske har yttrat de mest rörande löften din bröllopsdag, men under de senaste sex månaderna har du kanske helt glömt bort att berätta för din partner att ja, du är fortfarande glad och tacksam över att ha honom/henne i ditt liv. Välj att vara med din partner varje dag och låt din partner känna att han/hon är din prioritering. Glöm inte bort ordet "tack".

5. Stäm av med varandra - bara för att... 
Upptagna par kan hamna i en fälla att kommunicera först när barnen behöver gå till doktorn, när räkningarna ska betalas eller när någon måste handla och förbereda middag. Lyckliga par ringer eller sms:ar bara för att. Låt din partner veta att du bryr dig tillräckligt för att bara checka in då och då.

 

6. Flirta
Oavsett hur länge ni har varit tillsammans kommer din partner älska att bli påmind om varför du fann honom eller henne så attraktiv i första hand. Lyckliga par slutar inte uppvakta varandra bara för att de blivit sambos, förlovade eller gifta. Lägg märke till nya frisyrer, ge komplimanger för klädval eller bara passa på att le så där lite mysigt flirtigt åt din partner ibland. Kom ihåg att ett leende är SÅ effektivt – och förmedlar en sund känsla av generositet och välvilja.

7. Arbeta på något tillsammans
Ett framgångsrikt par vet hur man arbetar som ett team. Oavsett om det är att laga en måltid tillsammans eller dela en knäpp hobby 
– ett lyckligt par förstår att uppgifter/projekt de arbetar på tillsammans bara kan stärka deras band.

8. Ha roligt
Var fåniga tillsammans. Spela varandra små spratt, uppfinn ert eget dumma språk. Livet är hårt och att hålla en relation stark och frisk tar både tid och kraft – men ta inte allt för allvarligt. De mest motståndskraftiga människorna – och paren – är de som kan rycka på axlarna och skratta åt livet i allmänhet.

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna man ångrar när man dör

9. Var förlåtande
Små förbittringar har en förmåga att växa upp och bli stora, otympliga förbittringar. Bara släpp det. Smarta par väljer sina strider, och oftare än inte, skriver de av små överträdelser om dessa hotar den större bilden. Men glöm inte bort att säga ordet förlåt ibland. Ett ord som ibland tar emot men som får oss att växa som människor om vi bara vågar utnyttja det. Vittnar om generositet, välvälja och ansvarskänsla. 

 

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

10. Stöd din partners förhoppningar och drömmar
En partner som inte bryr sig om dina drömmar och mål gör dig – och sig – en otjänst. Lyckliga par bryr sig om sina partners drömmar, förhoppningar och planer. De frågar frågor och lyssnar, de uppmuntrar varandra och är där för den andra när tiderna är tuffa.

Lyckligt förhållande inte bara en slump
En
bra relation är inte bara något man ramlar in i. Även om ni har bra kemi och era avsikter är de bästa så är det starkaste förhållandet det där båda parter tar sig tid att vårda varandra varje dag. Kärlek är något man ägnar sig åt medvetet och kontinuerligt.

Av Isabelle Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.