Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

10 saker lyckliga par gör varje dag

10 saker lyckliga par gör varje dag

Ibland träffar man på äldre par som har varit ihop hur länge som helst och man förundras över deras prestation, och över det faktum att de faktiskt fortfarande verkar lyckliga tillsammans.
Det kan verka som ett framgångsrikt förhållande är ett omöjligt företag men tittar man noga är även den längsta, mest lyckliga relation bara en kombination av en serie små saker.

Varje relation har en "reservoar" av goda känslor, och paret som aktivt håller den tanken välfylld kommer att vara motståndskraftigt i kristider.
Här är några saker du kan göra idag för att stärka ditt och din partners band
, skriver MindBodyGreen.

1. Ge den andra personen din fulla uppmärksamhet
Visa din partner respekt genom inte vara distraherad på telefonen när ni är tillsammans, eller genom att nicka på huvudet och muttra "mm" när du egentligen befinner dig långt borta och tänker på något annat. För att ha ett fungerande förhållande måste du vara närvarande i det.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

2. Gör regelbunden, kärleksfull beröring en prioritering
Folk har olika uppfattning över vilken roll sexlivet spelar i ett förhållande men det finns inte mycket osäkerhet kring huruvida regelbunden, kärleksfull beröring spelar roll eller ej. Det gör den. Krama din partner, håll hans/hennes hand eller gnugga hans/hennes fötter. Vad exakt du gör spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är ATT du gör det. När du knyter an till din partner fysiskt bekräftar du ert speciella band på ett kraftfullt, primalt sätt

3. Fortsätt med ditt generösa sätt
När väl själva dejtingen är över är det många par som glömmer bort den där "normala" artigheten och helt enkelt tror att de inte längre behöver göra det "där lilla extra" för sin partner. Men fortsätt med tjänster och favörer, de fyller upp kärlekstanken lite. Gör te, köp en liten spontan gåva eller hjälp till med en syssla du vet att din partner avskyr.

4. Uttryck regelbunden tacksamhet för din partner
Du kanske har yttrat de mest rörande löften din bröllopsdag, men under de senaste sex månaderna har du kanske helt glömt bort att berätta för din partner att ja, du är fortfarande glad och tacksam över att ha honom/henne i ditt liv. Välj att vara med din partner varje dag och låt din partner känna att han/hon är din prioritering. Glöm inte bort ordet "tack".

5. Stäm av med varandra - bara för att... 
Upptagna par kan hamna i en fälla att kommunicera först när barnen behöver gå till doktorn, när räkningarna ska betalas eller när någon måste handla och förbereda middag. Lyckliga par ringer eller sms:ar bara för att. Låt din partner veta att du bryr dig tillräckligt för att bara checka in då och då.

 

6. Flirta
Oavsett hur länge ni har varit tillsammans kommer din partner älska att bli påmind om varför du fann honom eller henne så attraktiv i första hand. Lyckliga par slutar inte uppvakta varandra bara för att de blivit sambos, förlovade eller gifta. Lägg märke till nya frisyrer, ge komplimanger för klädval eller bara passa på att le så där lite mysigt flirtigt åt din partner ibland. Kom ihåg att ett leende är SÅ effektivt – och förmedlar en sund känsla av generositet och välvilja.

7. Arbeta på något tillsammans
Ett framgångsrikt par vet hur man arbetar som ett team. Oavsett om det är att laga en måltid tillsammans eller dela en knäpp hobby 
– ett lyckligt par förstår att uppgifter/projekt de arbetar på tillsammans bara kan stärka deras band.

8. Ha roligt
Var fåniga tillsammans. Spela varandra små spratt, uppfinn ert eget dumma språk. Livet är hårt och att hålla en relation stark och frisk tar både tid och kraft – men ta inte allt för allvarligt. De mest motståndskraftiga människorna – och paren – är de som kan rycka på axlarna och skratta åt livet i allmänhet.

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna man ångrar när man dör

9. Var förlåtande
Små förbittringar har en förmåga att växa upp och bli stora, otympliga förbittringar. Bara släpp det. Smarta par väljer sina strider, och oftare än inte, skriver de av små överträdelser om dessa hotar den större bilden. Men glöm inte bort att säga ordet förlåt ibland. Ett ord som ibland tar emot men som får oss att växa som människor om vi bara vågar utnyttja det. Vittnar om generositet, välvälja och ansvarskänsla. 

 

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

10. Stöd din partners förhoppningar och drömmar
En partner som inte bryr sig om dina drömmar och mål gör dig – och sig – en otjänst. Lyckliga par bryr sig om sina partners drömmar, förhoppningar och planer. De frågar frågor och lyssnar, de uppmuntrar varandra och är där för den andra när tiderna är tuffa.

Lyckligt förhållande inte bara en slump
En
bra relation är inte bara något man ramlar in i. Även om ni har bra kemi och era avsikter är de bästa så är det starkaste förhållandet det där båda parter tar sig tid att vårda varandra varje dag. Kärlek är något man ägnar sig åt medvetet och kontinuerligt.

Av Isabelle Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.