Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Städartiklar i en behållare det står såpa på

10 tips för en giftfri inomhusmiljö

Att det finns farliga kemikalier i våra hem har för många blivit ett alltmer välkänt faktum. 
Men hur gör vi för att bli av med så mycket av dessa gifter som vi bara kan?
Experten ger oss 10 effektiva knep. 

Våra hem är fulla med skadliga ämnen. I dammet, i väggen, i kläder, möbler och så vidare. Dessa farliga kemikalier kommer bland annat från själva byggnaden, till exempel från byggmaterialet, färgen och elledningarna. Men också från vanliga konsumentprodukter som elektronik, kläder, leksaker, möbler, hygienartiklar och rengöringsmedel.
– Vår inomhusmiljö är idag mer skadlig för människan än vår utomhusmiljö, säger Johanna Engelin Verdugo, entereprenör och mamma som själv valt att kemikaliedetoxa sitt hem efter att det uppdagats att hennes sons neurologiska besvär orsakades av kemikalier i traditionella städprodukter.

Läs också: 5 giftfällor i ditt barns vardag

10 tips för en giftfri inomhusmiljö

Johanna Engelin Verdugo.

 

Bristande lagstiftning 
Detta gör att vår inomhusmiljö har en större inverkan på vår hälsa än vad vi tidigare vetat om, inte minst för barn och ungdomar.
Men hur gör man då för att skapa en sådan giftfri inomhusmiljö som möjligt?
– Idag finns det inte någon lagstiftning som kräver att man behöver redogöra för kemikalier och hormonstörande ämnen i en rengöringsprodukts innehållsförteckning. Det gör att det inte alltid är helt lätt för konsumenten att researcha en produkts innehåll.

Välj naturliga produkter
– Det bästa är att välja en naturlig städprodukt, konstaterar Johanna.
Här delar hon med sig av 10 enkla tips som gör stor skillnad utan allt för stort besvär.

Läs artikeln här: De detoxade hemmet på kemikalier – och sonen blev frisk

10 enkla sätt att kemikaliedetoxa sin omgivning

 

1. Undvik parfymerade produkter
– Parfym innehåller nästan alltid ftalater, ett hormonstörande ämne som bör undvikas, speciellt för gravida, barn och ungdomar. Parfym finns ofta i hygienartiklar och rengöringsmedel. Välj istället oparfymerade varianter eller de med doft från eteriska oljor.

2. Välj naturlig hud- och hygienvård - utan parfym eller parabener
– Det finns misstankar om att parabener kan vara hormonstörande och i Danmark, som är pionjär inom naturlig hudvård, har man infört förbud mot de större varianterna av parabener, det vill säga propylparaben och butylparaben, som är riktade till små barn. Idag finns det en uppsjö av schyssta produkter på marknaden utan varken parfym eller parabener, välj någon av dem istället. Och vill du ha doft, välj naturliga produkter med eteriska oljor. Om ditt barn badar ofta är ett tips att droppa en bra ekologisk hudolja från till exempel Weleda, i badvattnet. Doftar ljuvligt och gör huden mjuk. 

3. Använd milda och naturliga rengöringsmedel
– Rengöringsmedel innehåller, förutom kemikalier, nästan alltid onödiga tillsatser som parfym och färgämnen. Studier visar att kemikalier, framför allt i rengöringsmedel, direkt kan relateras till både allergi och sensibilisering för vanliga allergener gällande barn och ungdomar.
– Eftersom man inte behöver skriva ut alla ingredienser på rengöringsprodukter är det jättesvårt att veta vad de innehåller. Även en miljömärkt produkt kan alltså innehålla ämnen vi människor bör undvika. Välj därför produkter med ingredienser vi/du har kunskap om, till exempel vegetabilisk såpa, ättika eller olika växtextrakt såsom Tea Tree olja, som är naturligt anti-bakteriell. Och nej, det behövs inte olika sprayer för olika ändamål – milda universalmedel kommer man långt med.

 

Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-Cola än att dricka den

4. Dammtorka ofta!
– Det låter ju jättetråkigt men det är garanterat värt det. Nya svenska studier har bland annat påvisat att många allergiska besvär hos våra barn och ungdomar direkt kan kopplas till sovrummet och till de ftalater som där finns i damm. Så dammtorka ofta och släng gärna dammet i hushållssoporna istället för i avloppet.

6. Dammsug minst två gånger per vecka
– I dammtussar samlas de olika kemikalier och hormonstörande ämnen vi utsätts för i vår inomhusmiljö. Det vi utsätts för i och med denna blandning av kemikalier kallas för cocktail-effekten och alltfler forskare anser den vara en ”tickande bomb”, direkt skadlig för våra barn och ungdomar. Flertal studier via analyser av damm, har påvisat att damm är en stor exponeringskälla för farliga kemikalier och hormonstörande ämnen. Så dammsug med glädje, se det som en god hälsoinvestering.

5. Värm mat utan plast
– Plast och värme tillsammans är inte okej. Många gånger utsöndras skadliga ämnen från plasten när den värms upp, dessa ämnen är direkt hormonstörande för kroppen. Använd istället porslin, glas eller andra naturmaterial när du ska värma upp mat.

Läs också: Dricker du din plast? Skaffa plastkoll

7. Skippa metallförpackningar
– Metallförpackningar såsom konserver och metalltuber innehåller ämnen som definitivt inte är bra för hälsan. Välj istället en produkt med likvärdigt innehåll men förpackat i en glas- eller pappersförpackning så slipper du problemet!

 

8. Undvik köksartiklar i plast
– Samma sak här, plast innehåller ofta både hormonstörande ämnen och kemikalier som vid upphettning riskerar att utsöndras i luften du andas in eller hamna i maten du tillagar. Gå på loppis och hitta köksartiklar i trä, glas, porslin eller rostfritt stål och byt ut dina köksartiklar i plast. Du får både en bättre hälsa, inomhusmiljö plus en uppskattad utflykt med familjen.

9. Vädra en gång per dag
– Vädra! Det finns inget bättre sätt att skapa en sundare inomhusmiljö. För saken är den att vår inomhusmiljö är idag mer skadlig för människan än vår utomhusmiljö. Så öppna dina fönster på vid gavel, svårare än så behöver det inte vara!

10. Bli medveten
– Det kan faktiskt spela roll att göra klokare val vid sina inköp, på så sätt kan du direkt påverka din närmiljö. Ett plus med att fler blir medvetna är att vi tillsammans direkt kan signalera vilka produkter som är önskvärda eller inte på marknaden.

Läs också: Så städar du naturligt

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

 

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

 

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

 

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.

Ung kvinna kramar om sin hund

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv – de sprider glädje, är kärleksfulla lekkamrater till barn och ett tryggt sällskap till våra äldre. Men de kan även hjälpa till vid olika former av neuropsykiatriska diagnoser och vara ett stort stöd för den med psykisk ohälsa.