Städartiklar i en behållare det står såpa på

10 tips för en giftfri inomhusmiljö

Att det finns farliga kemikalier i våra hem har för många blivit ett alltmer välkänt faktum. 
Men hur gör vi för att bli av med så mycket av dessa gifter som vi bara kan?
Experten ger oss 10 effektiva knep. 

Våra hem är fulla med skadliga ämnen. I dammet, i väggen, i kläder, möbler och så vidare. Dessa farliga kemikalier kommer bland annat från själva byggnaden, till exempel från byggmaterialet, färgen och elledningarna. Men också från vanliga konsumentprodukter som elektronik, kläder, leksaker, möbler, hygienartiklar och rengöringsmedel.
– Vår inomhusmiljö är idag mer skadlig för människan än vår utomhusmiljö, säger Johanna Engelin Verdugo, entereprenör och mamma som själv valt att kemikaliedetoxa sitt hem efter att det uppdagats att hennes sons neurologiska besvär orsakades av kemikalier i traditionella städprodukter.

Läs också: 5 giftfällor i ditt barns vardag

10 tips för en giftfri inomhusmiljö

Johanna Engelin Verdugo.

 

Bristande lagstiftning 
Detta gör att vår inomhusmiljö har en större inverkan på vår hälsa än vad vi tidigare vetat om, inte minst för barn och ungdomar.
Men hur gör man då för att skapa en sådan giftfri inomhusmiljö som möjligt?
– Idag finns det inte någon lagstiftning som kräver att man behöver redogöra för kemikalier och hormonstörande ämnen i en rengöringsprodukts innehållsförteckning. Det gör att det inte alltid är helt lätt för konsumenten att researcha en produkts innehåll.

Välj naturliga produkter
– Det bästa är att välja en naturlig städprodukt, konstaterar Johanna.
Här delar hon med sig av 10 enkla tips som gör stor skillnad utan allt för stort besvär.

Läs artikeln här: De detoxade hemmet på kemikalier – och sonen blev frisk

10 enkla sätt att kemikaliedetoxa sin omgivning

 

1. Undvik parfymerade produkter
– Parfym innehåller nästan alltid ftalater, ett hormonstörande ämne som bör undvikas, speciellt för gravida, barn och ungdomar. Parfym finns ofta i hygienartiklar och rengöringsmedel. Välj istället oparfymerade varianter eller de med doft från eteriska oljor.

2. Välj naturlig hud- och hygienvård - utan parfym eller parabener
– Det finns misstankar om att parabener kan vara hormonstörande och i Danmark, som är pionjär inom naturlig hudvård, har man infört förbud mot de större varianterna av parabener, det vill säga propylparaben och butylparaben, som är riktade till små barn. Idag finns det en uppsjö av schyssta produkter på marknaden utan varken parfym eller parabener, välj någon av dem istället. Och vill du ha doft, välj naturliga produkter med eteriska oljor. Om ditt barn badar ofta är ett tips att droppa en bra ekologisk hudolja från till exempel Weleda, i badvattnet. Doftar ljuvligt och gör huden mjuk. 

3. Använd milda och naturliga rengöringsmedel
– Rengöringsmedel innehåller, förutom kemikalier, nästan alltid onödiga tillsatser som parfym och färgämnen. Studier visar att kemikalier, framför allt i rengöringsmedel, direkt kan relateras till både allergi och sensibilisering för vanliga allergener gällande barn och ungdomar.
– Eftersom man inte behöver skriva ut alla ingredienser på rengöringsprodukter är det jättesvårt att veta vad de innehåller. Även en miljömärkt produkt kan alltså innehålla ämnen vi människor bör undvika. Välj därför produkter med ingredienser vi/du har kunskap om, till exempel vegetabilisk såpa, ättika eller olika växtextrakt såsom Tea Tree olja, som är naturligt anti-bakteriell. Och nej, det behövs inte olika sprayer för olika ändamål – milda universalmedel kommer man långt med.

 

Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-Cola än att dricka den

4. Dammtorka ofta!
– Det låter ju jättetråkigt men det är garanterat värt det. Nya svenska studier har bland annat påvisat att många allergiska besvär hos våra barn och ungdomar direkt kan kopplas till sovrummet och till de ftalater som där finns i damm. Så dammtorka ofta och släng gärna dammet i hushållssoporna istället för i avloppet.

6. Dammsug minst två gånger per vecka
– I dammtussar samlas de olika kemikalier och hormonstörande ämnen vi utsätts för i vår inomhusmiljö. Det vi utsätts för i och med denna blandning av kemikalier kallas för cocktail-effekten och alltfler forskare anser den vara en ”tickande bomb”, direkt skadlig för våra barn och ungdomar. Flertal studier via analyser av damm, har påvisat att damm är en stor exponeringskälla för farliga kemikalier och hormonstörande ämnen. Så dammsug med glädje, se det som en god hälsoinvestering.

5. Värm mat utan plast
– Plast och värme tillsammans är inte okej. Många gånger utsöndras skadliga ämnen från plasten när den värms upp, dessa ämnen är direkt hormonstörande för kroppen. Använd istället porslin, glas eller andra naturmaterial när du ska värma upp mat.

Läs också: Dricker du din plast? Skaffa plastkoll

7. Skippa metallförpackningar
– Metallförpackningar såsom konserver och metalltuber innehåller ämnen som definitivt inte är bra för hälsan. Välj istället en produkt med likvärdigt innehåll men förpackat i en glas- eller pappersförpackning så slipper du problemet!

 

8. Undvik köksartiklar i plast
– Samma sak här, plast innehåller ofta både hormonstörande ämnen och kemikalier som vid upphettning riskerar att utsöndras i luften du andas in eller hamna i maten du tillagar. Gå på loppis och hitta köksartiklar i trä, glas, porslin eller rostfritt stål och byt ut dina köksartiklar i plast. Du får både en bättre hälsa, inomhusmiljö plus en uppskattad utflykt med familjen.

9. Vädra en gång per dag
– Vädra! Det finns inget bättre sätt att skapa en sundare inomhusmiljö. För saken är den att vår inomhusmiljö är idag mer skadlig för människan än vår utomhusmiljö. Så öppna dina fönster på vid gavel, svårare än så behöver det inte vara!

10. Bli medveten
– Det kan faktiskt spela roll att göra klokare val vid sina inköp, på så sätt kan du direkt påverka din närmiljö. Ett plus med att fler blir medvetna är att vi tillsammans direkt kan signalera vilka produkter som är önskvärda eller inte på marknaden.

Läs också: Så städar du naturligt

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.