10 tips för en grönare och skönare jul

Grönt är skönt även om de flesta av oss förstås helst önskar oss en vit jul. Men det ena behöver inte utesluta det andra, när snön ligger vit på taken känns det gott att veta att julen vi firar inte tär på planeten och våra resurser utan kanske istället bidrar till att göra världen lite bättre. Här följer tio tips på vad du kan göra för att göra din jul lite grönare.

1. Rödgrönt på julbordet
Rött och grönt är julens färger, låt det återspeglas i maten genom att servera färgglada grönsaksbaserde rätter. Placera gärna de gröna rätterna i början av julbordet och lägg upp rätterna med kött och fisk på mindre fat som fylls på när de börjar ta slut, på så sätt nudgar du dina gäster att äta miljösmart av bara farten. Att njuta av mycket grönt är en av de viktigaste sakerna vi kan göra för planeten. Blir det över av festmaten? Fortsätt kalasa i mellandagarna istället för att skicka i soporna.

2. Lyxa till det med eko
Att välja ett ekologiskt julbord innebär inte bara lyxiga råvaror av hög kvalitet. Det bidrar även till en god jul för naturen, djuren och människor i andra delar av världen. Extra viktigt att byta ut hårdbesprutade julklassiker som kaffe, russin, ananas och citrus.

 

3. Res och semestra miljövänligt
Ta tåget, samåk, hyr en miljöbil om bil är nödvändig, men flyg inte. Flyget orsakar enorma utsläpp. Samma med julresan, varför inte ta tåget ned i Europa eller semestra på närmare håll, vi har härliga fjäll här hemma som man kan komma till med tåg. Och behöver du verkligen resa till värmen? Tänk efter en gång till innan du bokar charterresan till Mallis, varför inte satsa på en spa-vistelse eller ett hälsohem istället? Men om du ändå inte kan motstå så välj då att klimatkompensera.

LÄS OCKSÅ: Brandkårens checklista för en säkrare jul

4. KRAV-gran bästa valet
Bästa valet av gran är en KRAV-märkt gran. Både den vanliga granen, som ibland kallas rödgran, och kungsgran finns som KRAV-märkta. Om du bor i ett storstadsområde kan du beställa via nätet. För den som inte kan få tag på en KRAV-gran eller känner någon markägare så är det bästa valet att köpa en vanlig rödgran. Fråga var den odlats – ju närmre desto bättre! Kungsgran är generellt sett sämre, om den inte är KRAV-märkt, eftersom den då sannolikt odlats med både gödsel och bekämpningsmedel.
Det sämsta för miljön är faktiskt plastgran, även om den används i många år. Den totala miljöpåverkan – när man räknar in produktion, transporter samt mängden giftiga kemikalier vid nedbrytning och förbränning – blir störst med en plastgran. Så skippa plastgranen, om du inte har en på vinden sedan förra året.

5. Njut av finaste julfisken eller kör vego
Svenska julbordsklassiker som sill och ansjovis är toppen. De är inte hotade och innehåller heller inte så mycket miljögifter. Håll däremot koll på lutfisken som ofta görs på långa, en fisksort som är illa ute. Välj lutfisk gjord på MSC-märkt sej eller torsk istället. För laxdiggaren är det odlad KRAV-lax som gäller, så slipper du riskera att bidra till utfiskade hav. Och kom ihåg: den mystiska ålen är på randen till utrotning. Självklart förtjänar den ett bättre öde än våra julbord. Allra miljövänligast är förstås att välja veganska alternativ, det går till exempel att göra inlagd aubergine eller zuccini alternativt tofu.

LÄS OCKSÅ: Bästa dryckestipsen för en vit jul

6. Gör ditt eget julpynt
Den som gillar att pyssla kan satsa på julpynt av tyg, halm, papper och andra naturmaterial. Det hittar du runt knuten eller i närmaste hobbybutik. Testa att göra apelsiner prydda med väldoftande nejlikor, kransar av pilträ eller girlanger av små grankvistar som hänger på fina band. Ta hjälp av barnen och förvandla kottar och stenar med lite färg, glitter och fantasi.

7. Pepparkakor som är snälla mot regnskogen
Den som inte bakar sina pepparkakor själv bör titta lite extra noga på ingredienslistan och välja pepparkakor fria från palmolja. Flera producenter sluta med palmolja helt eller ersätta den med ekologiskt odlad palmolja – ett mycket bättre alternativ för regnskogen.

LÄS OCKSÅ: 4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

8. Energisnåla slingor och svanenmärkta ljus
Satsa på en lysdiodslinga, LED, som kan vara tio gånger effektivare än en traditionell ljusslinga. Känn på slingan så den inte blir varm när den lyser, det är beviset på att det verkligen är lysdioder. Numera finns det Svanen-märkta värmeljus i handeln. Ljusen tillverkas av stearin och behållarna av glas som går att återvända när ljuset brunnit ut.

9. Klappar som är mjuka för planeten
Prylhetsens tid är förhoppningsvis förbi istället är det upplevelser, hemmagjort, ekologiska delikatesser och dryck, second hand och fantasi som gäller. Den som ändå vill ge bort en pryl, bör kika efter miljömärkt, spara kvittot och förklara att det är helt ok att byta. Den som vill ge bort en leksak bör välja trä framför plast. Undvik framför allt leksaker av mjuk plast eftersom de kan innehålla skadliga ämnen. Undvik även leksaker som är “kladdiga” eller luktar plast. Vill du ändå köpa plastleksaker, kolla att den är tillverkad inom EU och inte är äldre än från 2013 när kemikaliekraven på leksaker skärptes.

10. Så sorterar du julsoporna
När firandet är över och julklapparna utdelade återstår att ta hand om det som blivit över. De flesta av oss har full koll på återvinning, men vad gör man av den slokande granen och högarna med inslagspapper? Här följer en sorteringsguide för det lite klurigare skräpet från julfirandet:

• Julklappspappret – omslagspapper och wellpapp från paketen ska läggas i behållaren för pappersförpackningar, alltså inte i tidningsinsamlingen. Ta bort alla snören från papperet eftersom det stör återvinningen.
• Julsnöret – lägg i soppåsen. Då kan de kan bli fjärrvärme och el. Frigoliten – återvinn genom att lägga i behållare för plastförpackningar.
• Ljusslingan – lämna smålampor från luciakransen, julgransljus, ljusslingor, elljusstakar som smått el-avfall på återvinningscentralen. De innehåller ämnen som inte är så mysiga när de läcker ut i naturen.
• Julgranen – lämnar du in på närmaste återvinningscentral eller i grovsoprummet. På sina håll ordnas även insamlingsställen för de granar som tappat barren.
• Värmeljus och marschaller – Sedan mars 2015 ska varje kommun besluta om hur koppen från värmeljus ska hanteras då ljuset brunnit ut. Kolla med kommunen där du bor vad som gäller hos er. Det gör inget om det finns stearin kvar, men du som vill köra överkursen kan ta bort den lilla metallbiten som håller fast veken. Då kan aluminiumet lättare sorteras rätt när metallen tas om hand.

Av redaktionen

Källa: Naturskyddsföreningen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.