10 vägar till mindfulness

10 vägar till medveten närvaro

Känslan av sammanhang och tillhörighet är centralt för hur vi mår. Hittar vi inte känslan känner vi oss ensamma, vilse och ur balans.
Det är lätt att glömma bort att allt startar inifrån dig själv. Vägen till sammanhang går ofta genom vår egen medvetna närvaro, eller mindfulness, skriver mindgreenbody.com.

Här är tio sätt att bli mer närvarande i nuet.

1. Ring en vän
Att höra en annan mänsklig röst gör att vi lättare känner tillhörighet. När vi pratar med någon från vi möjlighet att vara omtänksamma och empatiska och flytta vårt fokus till en annan människa. Vi kan lyssna och verkligen finnas där. Det här motverkar våra egna känslor av ensamhet och isolering.

2. Lyssna på musik
Musik är en fantastisk väg till medveten närvaro. Musik tenderar att leta sig in i själen och ta fram både gott humör och livslust. Det gör det lättare att känna tacksamhet och att känna sig hel.

 

3. Andas
Andas in ett djupt andetag, och andas ut. Det är faktiskt så enkelt. Andningen grundar dig här och nu. Genom andningen kan du också lättare komma i kontakt med dina känslor. Hur mår du just nu egentligen? Andas och känn efter.

4. Upptäck och reflektera över något i naturen
Stannar du någonsin upp och tittar på träd? På blommorna? På himmelen? Genom att stanna upp och reflektera över naturen som omger oss kan vi öka känslan av tacksamhet, glädje och tillhörighet – både till vår inre och yttre värld.

5. Byt miljö
Det är lätt att känna sig fast eller instängd om du vistas länge på samma ställe, till exempel särskilt hemma eller på kontoret. Känslan kan göra oss frustrerade och dömande. Men lösningen kan bokstavligt talat finnas runt hörnet. Gå ut, byt arbetsmiljö eller ta en promenad. Med nya intryck ersätts känslan av frustration av tacksamhet och lugn.

6. Skriv dagbok
En dagbok är ett fantastiskt verktyg för att bli mer närvarande. Genom att skriva ner hur du känner dig blir du klarare och mer alert. Du får möjlighet att gräva på djupet och förstår hur du verkligen känner, tänker och mår. Det gör dig mer närvarande och förhoppningsvis kommer du närmre din egen sanning.

7. Skapa ögonkontakt
Det sägs att ögonen är själens fönster. Att se in i någon annans ögon gör oss mer närvarande. Öva på att se folk i ögonen och notera hur det förstärker känslan av lugn. Med ögonkontakt kan vi se oss själva i andra, och andra i oss själva.

8. Se dig själv i spegeln
Du är hel och fullständig just som du är. Du är tillräcklig. Du är vacker.
Se det i din spegelbild och i dig själv. Öva de här affirmationerna framför spegeln och var så närvarande du kan.

 

9. Ta en dusch
Att duscha är underbart lugnande. Känn vattnet mot din hud. Notera hur intensivt vattnet rör dig. Känn temperaturen och hur din kropp reagerar mot den. Hur känner du dig? Vad tänker du på? Duschen är ett perfekt ställer för medveten närvaro.

10. Skriv en tacksamhetslista
När vi känner oss icke-närvarande är det lätt att glömma saker vi är tacksamma för. Tacksamhet har en förmåga att dra oss tillbaka till nuet. Så ta några minuter och skriv en lista på några saker du är tacksam över.

► Läs också: Medfödd känsla av närvaro kopplad till lägre risk för fetma

Av Redaktionen

Källa: mindbodygreen.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.