11 anledningar att le – varje dag

Vaknade du på fel sida i morse? Du kanske tjafsade med din partner, eller steg upp för att pendla till ett jobb du egentligen inte gillar?
Ibland kan det vara lättare sagt än gjort att klistra på sig ett leende. Gör det ändå.
För väljer du att le kommer det att börja hända positiva saker – både på insidan och utsidan.

Genom att le tar du hand om både dig själv - och andra. Dessutom får du en hel rad andra fördelar. Så le, bara le. Här får du veta mer om varför…

► Läs också: Torra, nariga läppar? Så får du hjälp

 

Därför ska du le – så ofta du får (tar) chansen

 

1. Att le kan förbättra humöret
Våra ansiktsuttryck avslöjar inte bara vår sinnesstämning, de har också förmågan att påverka vårt humör. Hjärnan må vara stället där känslorna startar, men det är ansiktsmusklerna som antingen förstärker – eller förändrar de känslorna.
Nya studier visar att om en person försöker förstärka positiva känslor genom sina ansiktsmuskler – och hålla borta de negativa – kan hen påverka sitt humör avsevärt, och börja känna alltmer av det ansiktet uttrycker.

2. Även fejkade leenden gör susen
Medan vissa forskare insisterar på att en person bara får ”humörfördelarna” av ett leende om det är genuint och härstammar från riktig lycka, har andra forskare upptäckt att ett påklistrat leende fortfarande kan göra dig lycklig, trots att både ditt nuvarande humör och din omgivning vittnar om det motsatta.
Att fejka ett leende kanske inte är det roligaste, men allt som krävs är att du gör det en kortare stund för att få en positiv effekt på ditt humör. Så, oavsett hur krystat det känns så kanske det i det här fallet är okej att fejka, i alla fall lite.

3. Att le minskar stress
År 2012 publicerade tidskriften Psychological Science en studie. Studien gjordes vid University of Kansas av två psykologiforskare vid namn Tara Kraft och Sara Pressman. Den gick ut på att 170 deltagare skulle utföra en stressfull uppgift och direkt efter hålla kinapinnar med munnen, på tre olika sätt. Alla sätt fick omedvetet deltagarna att le. Studien avslöjande att de som fick störst leenden av kinapinnarna också upplevde en markant skillnad gällande puls och stressåterhämtning, jämfört med de deltagare som inte lett lika stort utan haft ett mer neutralt ansiktsuttryck.

4. Leenden gör att du upplevs mer lättillgänglig
En studie, gjord 2004 vid Penn State University, upptäckte att autentiska leenden som delades sinsemellan anställda inom servicesektorn, påverkade kundernas intryck av dem på ett positivt sätt.
När de anställda log uppfattades de av kunderna som mer trevliga och omtyckta, vilket resulterade i att kunderna efter sitt besök gick därifrån och kände sig mer nöjda över helhetsupplevelsen. Medan arbetsinsats och tidsaspekter också vägdes in i experimentet, fann forskarna att ett äkta leende även bidrog till att de anställda uppfattades som mer kompetenta.

5. Ett leende gör att du verkar mer trovärdig
Rynkar du ofta pannan eller har ett neutralt ansiktsuttryck? Då kan du vinna på att le.
Ur ett psykologiskt perspektiv uppfattas en person som ler nämligen som mer trovärdig.
I en studie, gjord vid Pittsburgh University, upptäckte forskarna ett potentiellt samband mellan hur attraktiv en modell upplevdes, hur trovärdig hon kändes och hur mycket hon log.
Studiedeltagarna fick ranka 45 modeller på just dessa tre nivåer: attraktionskraft, intensitet i leendet och trovärdighet.
Resultatet visade att ju större leende hos modellerna, desto trovärdigare upplevdes de.

 

6. Att le omskolar din hjärna till det bättre
Hjärnan är benägen att tänka negativt som en försvarsmekanism. Att istället le, hjälper hjärnan till en mer positiv plats. Och ju mer du ler, desto längre stannar hjärnan kvar på den positiva platsen.
Enligt författaren Shawn Achor, som skrivit boken The Happiness Advantage, kan vi hjälpa hjärnan på traven. Genom att le varje dag, hjälper vi vår hjärna att skapa sina egna små lyckorus, vilket samtidigt uppmuntrar till nya mer positiva tankemönster.
”Lycka är en arbetsmoral” skrev Achor i sin bok. ”Det är något som kräver att vår hjärna tränar precis som en atlet måste träna”.

7. Leenden är smittsamma
Har du någonsin fyrat av ett leende till en kollega eller vän och lagt märke till att du ofta får ett leende tillbaka? Det finns en vetenskaplig förklaring till det fenomenet. Enligt neuroforskaren Marco Iacoboni har vi alla något som kallas spegelneuroner. De är, kortfattat, celler som aktiveras när vi utför en viss uppgift samt när vi iakttar någon annan som utför något. När det kommer till leenden svarar spegelneuronerna på såväl sådant vi ser som sådant vi gör.

”Spegelneuroner hjälper oss ofta att förstå varandra genom att ge oss en sorts inre imitation av andra människors ageranden, vilket i sin tur får oss att ”simulera” de avsikter och känslor som vi associerar med dessa ageranden”, har Marco Iacoboni sagt till Scientific American.
”När jag ser dig le triggas även mina spegelneuroner och får mig att le - vilket leder till en uppsjö av neural aktivitet som väcker känslan vi vanligtvis associerar med ett leende.”

8. Leenden kan stärka kroppen på cellnivå
Ett gladare ansiktsuttryck hjälper inte bara kroppen att bli av med stress, att le kan frigöra spänningar även på cellulär nivå, enligt biokemisten och artisten Sondra Barrett. I sin bok Secrets of Your Cells förklarar Barrett hur celler kan skilja på trygghet och fara samt hur de kan finna och reparera problem och skapa en helhetskänsla av balans inuti kroppen. Hon poängterar också hur en persons tankar har direkt påverkan på cellfunktioner. När vi ler minskar vi stelheten i våra celler. Den psykiska avslappningen som detta medför kan bidra till att motverka risken för stressrelaterade mutationer i cellerna, som kan leda till utveckling av olika sorters cancer.

9. Att le boostar din produktivitet
Fördelarna med att iklä dig ett leende på kontoret är fler än den att det är en humörhöjare. Den extra lyckodos du får genom att le kan även hjälpa dig att bli en mer produktiv anställd - eller chef. Att lycka har en betydande effekt på en arbetsplats produktivitet upptäcktes av ett team ekonomiforskare 2010. De fann också att lika uppfriskande som de positiva känslorna är, lika dränerande är de negativa.

 

10. Att le gör dig mer kreativ
Samma humörboostande leende kan även dra igång dina kreativa flöden. En studie från 2013 gjord vid University of California i San Francisco, undersökte den här kopplingen hos män och fann att män som hade en mer övergripande approach till problem var mycket lyckligare, eftersom deras hanteringssätt också förbättrade deras förmåga att komma på fler problemlösningar – jämfört med män som var mer negativt lagda. Forskarna kopplade samman detta med frisättningen av dopamin som utlöses av lycka, eftersom denna signalsubstans är involverad i allt från inlärning till bearbetning och beslutsfattande.

11. Leenden är gratis
Den här mångsidiga humörboosten är en av de få saker du har tillgänglig varje dag utan att det kostar dig en krona. Så varför inte utnyttja att du själv har den fantastiska makten att skapa din egna lycka?

► Läs också: Är du stressad? Le så klarar du ALLT mycket bättre

Av Linda Sandberg

Källa: Huffington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.