11 anledningar att le – varje dag

Vaknade du på fel sida i morse? Du kanske tjafsade med din partner, eller steg upp för att pendla till ett jobb du egentligen inte gillar?
Ibland kan det vara lättare sagt än gjort att klistra på sig ett leende. Gör det ändå.
För väljer du att le kommer det att börja hända positiva saker – både på insidan och utsidan.

Genom att le tar du hand om både dig själv - och andra. Dessutom får du en hel rad andra fördelar. Så le, bara le. Här får du veta mer om varför…

► Läs också: Torra, nariga läppar? Så får du hjälp

 

Därför ska du le – så ofta du får (tar) chansen

 

1. Att le kan förbättra humöret
Våra ansiktsuttryck avslöjar inte bara vår sinnesstämning, de har också förmågan att påverka vårt humör. Hjärnan må vara stället där känslorna startar, men det är ansiktsmusklerna som antingen förstärker – eller förändrar de känslorna.
Nya studier visar att om en person försöker förstärka positiva känslor genom sina ansiktsmuskler – och hålla borta de negativa – kan hen påverka sitt humör avsevärt, och börja känna alltmer av det ansiktet uttrycker.

2. Även fejkade leenden gör susen
Medan vissa forskare insisterar på att en person bara får ”humörfördelarna” av ett leende om det är genuint och härstammar från riktig lycka, har andra forskare upptäckt att ett påklistrat leende fortfarande kan göra dig lycklig, trots att både ditt nuvarande humör och din omgivning vittnar om det motsatta.
Att fejka ett leende kanske inte är det roligaste, men allt som krävs är att du gör det en kortare stund för att få en positiv effekt på ditt humör. Så, oavsett hur krystat det känns så kanske det i det här fallet är okej att fejka, i alla fall lite.

3. Att le minskar stress
År 2012 publicerade tidskriften Psychological Science en studie. Studien gjordes vid University of Kansas av två psykologiforskare vid namn Tara Kraft och Sara Pressman. Den gick ut på att 170 deltagare skulle utföra en stressfull uppgift och direkt efter hålla kinapinnar med munnen, på tre olika sätt. Alla sätt fick omedvetet deltagarna att le. Studien avslöjande att de som fick störst leenden av kinapinnarna också upplevde en markant skillnad gällande puls och stressåterhämtning, jämfört med de deltagare som inte lett lika stort utan haft ett mer neutralt ansiktsuttryck.

4. Leenden gör att du upplevs mer lättillgänglig
En studie, gjord 2004 vid Penn State University, upptäckte att autentiska leenden som delades sinsemellan anställda inom servicesektorn, påverkade kundernas intryck av dem på ett positivt sätt.
När de anställda log uppfattades de av kunderna som mer trevliga och omtyckta, vilket resulterade i att kunderna efter sitt besök gick därifrån och kände sig mer nöjda över helhetsupplevelsen. Medan arbetsinsats och tidsaspekter också vägdes in i experimentet, fann forskarna att ett äkta leende även bidrog till att de anställda uppfattades som mer kompetenta.

5. Ett leende gör att du verkar mer trovärdig
Rynkar du ofta pannan eller har ett neutralt ansiktsuttryck? Då kan du vinna på att le.
Ur ett psykologiskt perspektiv uppfattas en person som ler nämligen som mer trovärdig.
I en studie, gjord vid Pittsburgh University, upptäckte forskarna ett potentiellt samband mellan hur attraktiv en modell upplevdes, hur trovärdig hon kändes och hur mycket hon log.
Studiedeltagarna fick ranka 45 modeller på just dessa tre nivåer: attraktionskraft, intensitet i leendet och trovärdighet.
Resultatet visade att ju större leende hos modellerna, desto trovärdigare upplevdes de.

 

6. Att le omskolar din hjärna till det bättre
Hjärnan är benägen att tänka negativt som en försvarsmekanism. Att istället le, hjälper hjärnan till en mer positiv plats. Och ju mer du ler, desto längre stannar hjärnan kvar på den positiva platsen.
Enligt författaren Shawn Achor, som skrivit boken The Happiness Advantage, kan vi hjälpa hjärnan på traven. Genom att le varje dag, hjälper vi vår hjärna att skapa sina egna små lyckorus, vilket samtidigt uppmuntrar till nya mer positiva tankemönster.
”Lycka är en arbetsmoral” skrev Achor i sin bok. ”Det är något som kräver att vår hjärna tränar precis som en atlet måste träna”.

7. Leenden är smittsamma
Har du någonsin fyrat av ett leende till en kollega eller vän och lagt märke till att du ofta får ett leende tillbaka? Det finns en vetenskaplig förklaring till det fenomenet. Enligt neuroforskaren Marco Iacoboni har vi alla något som kallas spegelneuroner. De är, kortfattat, celler som aktiveras när vi utför en viss uppgift samt när vi iakttar någon annan som utför något. När det kommer till leenden svarar spegelneuronerna på såväl sådant vi ser som sådant vi gör.

”Spegelneuroner hjälper oss ofta att förstå varandra genom att ge oss en sorts inre imitation av andra människors ageranden, vilket i sin tur får oss att ”simulera” de avsikter och känslor som vi associerar med dessa ageranden”, har Marco Iacoboni sagt till Scientific American.
”När jag ser dig le triggas även mina spegelneuroner och får mig att le - vilket leder till en uppsjö av neural aktivitet som väcker känslan vi vanligtvis associerar med ett leende.”

8. Leenden kan stärka kroppen på cellnivå
Ett gladare ansiktsuttryck hjälper inte bara kroppen att bli av med stress, att le kan frigöra spänningar även på cellulär nivå, enligt biokemisten och artisten Sondra Barrett. I sin bok Secrets of Your Cells förklarar Barrett hur celler kan skilja på trygghet och fara samt hur de kan finna och reparera problem och skapa en helhetskänsla av balans inuti kroppen. Hon poängterar också hur en persons tankar har direkt påverkan på cellfunktioner. När vi ler minskar vi stelheten i våra celler. Den psykiska avslappningen som detta medför kan bidra till att motverka risken för stressrelaterade mutationer i cellerna, som kan leda till utveckling av olika sorters cancer.

9. Att le boostar din produktivitet
Fördelarna med att iklä dig ett leende på kontoret är fler än den att det är en humörhöjare. Den extra lyckodos du får genom att le kan även hjälpa dig att bli en mer produktiv anställd - eller chef. Att lycka har en betydande effekt på en arbetsplats produktivitet upptäcktes av ett team ekonomiforskare 2010. De fann också att lika uppfriskande som de positiva känslorna är, lika dränerande är de negativa.

 

10. Att le gör dig mer kreativ
Samma humörboostande leende kan även dra igång dina kreativa flöden. En studie från 2013 gjord vid University of California i San Francisco, undersökte den här kopplingen hos män och fann att män som hade en mer övergripande approach till problem var mycket lyckligare, eftersom deras hanteringssätt också förbättrade deras förmåga att komma på fler problemlösningar – jämfört med män som var mer negativt lagda. Forskarna kopplade samman detta med frisättningen av dopamin som utlöses av lycka, eftersom denna signalsubstans är involverad i allt från inlärning till bearbetning och beslutsfattande.

11. Leenden är gratis
Den här mångsidiga humörboosten är en av de få saker du har tillgänglig varje dag utan att det kostar dig en krona. Så varför inte utnyttja att du själv har den fantastiska makten att skapa din egna lycka?

► Läs också: Är du stressad? Le så klarar du ALLT mycket bättre

Av Linda Sandberg

Källa: Huffington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Filmen “The Game Changers – en milstolpe i det gröna kostskiftet”

Kurera debatt

Dokumentärfilmen "The Game Changers" har gjort stort avtryck och fått ett stort antal kända och okända personer att ta klivet och lägga om till en mer växtbaserad eller vegansk kost. Den veganska kosten – och filmen – har fått oförtjänt hård kritik av mer eller mindre självutnämnda och insatta experter menar cancerläkaren David Stenholtz i detta debattinlägg där han uppmanar alla att se den kontroversiella filmen.

Kinesiskt nyårsfirande ställs in på flera platser på grund av coronaviruset

Virus

Under helgen skulle råttans år firas i Kina men nu ställs firandet in på många platser på grund av rädsla för spridning av de fruktade coronviruset. För att stoppa spridningen av viruset har 18 städer hittills satts i karantän och skolor stängs. Antalet insjuknande ökar snabbt och imorse rapporterades 41 personer ha dött på grund av coronaviruset. Hongkong klassificerar virusutbrottet som nödläge.

vegetarisk mat

Så slipper du höga blodfettvärden

Kost

Tiotusentals svenskar lider av höga blodfettvärden - många utan att veta om det. Något som kan utvecklas till livshotande åderförkalkning. Men höga blodfetter kan sänkas genom kostomläggning, här kan du läsa mer om vilka livsmedel som kan bidra till att minska risken för infarkt.

 

Lennart är smärtfri med hjälp av nypon

Hälsa

Golf är en stor del av livet för Lennart Andersson, 78 år. För snart ett år sedan satte en smärta i axeln stopp för golfandet, och Lennart trodde han att skulle behöva hitta andra intressen. Men tack vare ett extrakt av nypon är han numera smärtfri och tillbaka på golfbanan.

Rapport: “Renare luft ger snabbt goda hälsoresultat”

Eko/miljö

Minskade utsläpp och förbättringar av vår luftkvalitet ger snabbt positiva effekter på folkhälsan, visar en rapport. Exempel från bland annat städer som stått värd för OS, visar att problemen med astma, hjärt-kärlsjukdom men också för tidig födsel minskade som ett resultat av åtgärder för att förbätta luften i samband med evenemanget.

Ny studie: Fåglar flyttar tio dagar efter fullmåne

Övrigt

Svårt att sova vid fullmåne? Ja, hävdar en del och är tvärsäkra, men analyser och vetenskapliga studier säger oftast, men inte alltid, det motsatta. Och huruvida månen påverkar oss människor eller inte är en debatt som lär fortsätta. Flyttfåglarna, de rör i alla fall på sig i måncykler. Vid Lunds universitet har man sett att nattskärror påverkas av månens sken och de synkroniserar sin flytt söderut tio dagar efter fullmånen.

 

Därför påverkas du av mörker och sömnbrist

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att både kropp och själ inte mår bra. Och när mörkret sänker sig över vårt vinterlandskap – ja, då blir vi ännu tröttare. Maria Nordin som är forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet berättar varför och ur den mörka årstiden påverkar oss och varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Glutamin kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt

Forskning

En studie gjord vid Karolinska Institutet och universitet i Oxford visade att aminosyran glutamin kan reducera fettvävnad men också minska inflammation i fettväven. Överviktiga personer hade i genomsnitt lägre nivåer av glutamin i fettväven än normalviktiga personer. Mer forskning krävs innan glutamin kan rekommenderas som ett kosttillskott vid fetma.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

 

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

 

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

 

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.