11 saker att komma ihåg om du älskar någon med ångest

Ångest kan vara ett rent helvete. Jobbigt både mentalt och fysiskt – och inte bara för den som är drabbad utan även dem som lever nära personen. 
Här är några saker att lägga på minnet för jobbiga stunder.
En fusklapp om du så vill.

Planer måste ofta ändras. Situationer måste ibland undvikas. Noggrann planering behövs - oftast. Känslomässiga behov som ändras från en dag till en annan. Lite så ser livet ut.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

I en relation med en person med ångest blir ångesten lätt "den" som bestämmer. Det kan innebära en tillvaro med snabba svängar - och många situationer där du som anhörig kan få svårt att förstå.
Och förstår man inte är det heller inte så lätt att kärleksfull - eller vidare tålmodig.
Här är några saker att minnas för att göra tillvaron lite lättare.

Att tänka på om den du älskar har ångest:

 

1. De är mer än sin ångest
Ingen gillar att definieras av en enda sak. Vill du verkligen stötta en person med ångest ska du påminna dem att du uppskattar individen bakom ångesten.
Visa att du vet/minns att de är mer än sin ångest.
Det låter kanske bara som sunt förnuft? Mm, vi vet. Men så enkelt är det inte. Vi människor tenderar att vara "blinda" när det gäller problem med "mental hälsa". Vi får liksom svårt att komma ihåg att dessa personer också bara är människor, lika komplexa som oss själva.
Kom ihåg det.

 

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

2. De kan bli trötta lätt 
Att lida av ångest är uttröttande. Ofta är de enda personer som verkligen förstår exakt hur uttröttande det verkligen kan vara är andra personer som lider av ångest. Ångest gör att folk lever på helspänn. De är alltid på alerten, har ett oroligt sinne och en kropp alltid redo att fly eller fäkta. Med den helspänningen kommer enorm trötthet. En situation som en människa utan ångest med lätthet seglar igenom är betydligt mer uttröttande för den med ångest.
Har du någonsin haft en så stressig vecka på jobbet, att du varje dag vaknat och tänkt: ”Wow, hoppas det lugnar ner sig snart”? Så lever en person med ångest varje dag.
Det är utmattade. Kom ihåg det nästa gång du pressar någon med ångest att bli mer ”produktiv”.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn

3. De blir lätt överväldigade
Deras sätt att jämt vara på helspänn gör att de lätt överväldigas. De är ofta medvetna om allt som sker i och omkring dem. Olika ljud, handlingar, dofter, ljus, människor, föremål.
För någon som ständigt är så alert kan en situation som inte verkar så överväldigande - till exempel att ha flera personer som pratar i ett och samma rum - leda till att det börjar snurra i deras huvuden.
När du försöker uppmuntra någon med ångest att gå någonstans, glöm då inte att försäkra dem om att de också kan gå därifrån när som helst.

► Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

4. De är väl medvetna om att ångesten ofta är ologisk
Bara för att man är medveten om det ologiska hindrar det inte att tankarna ändå löper amok. Personer med ångest far ändå ofta iväg till mängder av katastrofscenarion.
För om det vore så enkelt som att bara säga: "Okej, det här är ologiskt – det finns ingen mening med att oroa sig” skulle de flesta med ångest inte lida av ångest längre.
Så att påpeka att något är ologiskt hjälper inte – eftersom de redan vet det. Vad som istället behövs är omtanke, empati, förståelse, medlidande och stöd – de behöver väldigt sällan råd - eller försök till övertyganden om hur ologisk och meningslös deras ångest är.

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

5. De kan berätta hur de känner (du behöver bara lyssna)
Att ha ångest betyder inte att man inte kan uttrycka sig eller har tappat sin förmåga att kommunicera - om man inte har panik förstås. Personer med ångest både vill och kan fortfarande prata, och föra sin egen talan. De kommer berätta vad de känner - men försök inte att tvinga fram det.
Nästa gång du tror att en person med ångest (eller vilken typ av problem som helst) inte kan föra sin egen talan, var bara tyst och ge dem chansen att börja prata. Ta sedan chansen att lyssna.
Det här är en viktig nyckel till en god relation så var särskilt noga med att tänka på denna punkt.

 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

6. De behöver inte konstant höra fråga “är du okej?”
Vid en situation med attack av ångest eller panik är det sista personen behöver frågan huruvida de är okej. Skippa den frågan. Du vet redan svaret. Deras hjärta slår en miljon slag i timmen (typ), deras händer är spända, bröstkorgen stram, alla lemmar vibrerar av adrenalin och hjärnan har gått in i "fly eller fäkta"-funktion.  En del tror att de håller på att dö.
Vill du hjälpa till så försök istället med något mer konstruktiv och hjälpsamt.
Till exempel: "Kom ihåg att andas”, ”Vill du att jag ska hjälpa dig någonstans tystare/tryggare/lugnare?”, ”Jag finns här om du behöver mig”, "Vill du bli lämnad ifred?" eller ”Du har panik, det kommer att gå över".
Men allra viktigast: Ber de dig att lämna dem ifred – så lämna dem ifred. De har erfarenhet av att hantera sin ångest, så låt dem göra det.

► Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

7. De uppskattar att du finns där för dem
Ångest är jobbigt för alla inblandade, dig också. De förstår det, och de förstår hur ologiska de är, de förstår att du förmodligen avstått från vissa saker bara för att de inte kunde genomföra det. De är inte blinda för vad som krävs av dig för att stötta dem. Även om de kanske inte alltid har kraften att låta dig veta.
Finns det en sak som alla med ångest har gemensamt är det att de tänker för mycket – de tänker väldigt mycket. En del av detta tänkande berör alltid personerna som står/stått bredvid dem. Så kom ihåg: Ditt stöd förbises inte – oavsett hur litet du än tror att det varit.

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

8. De kan ha svårt att släppa taget
En del av ångestproblematiken är just det ständiga tänkandet/ältandet. För att verkligen förstå det behöver du förstå vad det bottnar i. Ofta är det någon typ av traumatisk upplevelse. Minnet av denna upplevelse kan - om det inte hanteras korrekt - lagras i den del av det limbiska systemet som minnet använder för att avgöra om vi är i kris.
Ett traumatiskt minne lagras på ett annat sätt och i en annan del av hjärnan, än ett vanligt "vardagsminne" gör (som lagras snabbt). Denna annorlunda lagring får, enkelt uttryckt, hjärnan att reagera annorlunda på minnet. Hjärnan försöker aktivt hitta ett samband mellan det traumatiska minnet och den nuvarande situationen, vilket bidrar till att personen är på helspänn.
Människor med ångest kan inte bara ”släppa taget”, deras hjärna tillåter det helt enkelt inte. Så tjata inte på dem om det.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

 

9. Förändring (även väntad sådan) kan vara svår
Alla har en bekvämlighetszon, ångest eller ej. Att gå utanför den zonen kan vara svårt även för den mest välanpassade, och är ofta extra utmanande för den med ångest.
Det betyder inte att personer med ångest ogillar förändring eller att gå utanför sin bekvämlighetszon. Det kan bara vara svårare för dem att genomföra.
Det som brukar få dem med ångest att slippa undan sin ångest lite är när de tillåts att bara vara i sin bekvämlighetszon - utan att något stort förändras omkring dem.
När de "måste" möta stora förändringar kan det ta längre tid för dem att lugna ned sig och komma tillbaka in i "zonen".

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna man ångrar när man dör

10. De är inte alltid närvarande
En del av att kontrollera ångest är att också kontrollera den inre monolog den medför. Detta kan kräva mycket uppmärksamhet. De allra konstigaste små saker kan starta obskyra tankeprocesser hos den med ångest. Om de helt plötsligt ”försvinner” ur samtalet finns det en god chans att de tänker på något som precis sagts, eller att de försöker samla tankarna - båda saker som kräver stor koncentration.
Så kom ihåg: De ignorerar dig inte (alltid) med flit, de försöker kanske bara låta bli att bryta ihop. Du behöver inte fråga om de är okej, och du behöver definitivt inte förhöra dem om vad du precis sagt. Om det verkligen är viktigt kan du försiktigt ta upp det när de verkar mer samlade.
Hjärnan hos en person med ångest kan vara en krigszon. De kommer oväntat försvinna från samtal och när de inser att de gjort det kan de känna skuld. Försäkra dem om att du förstår, och säkerställ att de verkligen tagit det ni har diskuterat, särskilt om det handlar om att de ska ta ansvar för något (skriv gärna en lapp om det också!).

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

11. De är fantastiska!
Precis som de flesta andra på jorden är de unika och fantastiska. Det är enkelt att fokusera på det dåliga, särskilt när det gäller psykisk (o)hälsa, men en del av att överkomma det negativa är att minnas det fantastiska som fanns före, och som kommer att komma efter...
Välj att se fördelarna. Välj att se det fina i varje situation. Välj att se det fantastiska.

Läs också: 7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

Källa: Ursprungskällan till detta material är okänt men tipsen är något omskrivna från ett inlägg på Beundra.se, en sida som samlar virala och inspirerande artiklar från nätets alla hörn.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.