12 anledningar att äta C-vitamin

Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera som det ska. Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Här får du veta mer om vad det mångsidiga vitaminet gör för nytta för din kropp.

En metaanalys som inkluderade nio randomiserade placebokontrollerade studier, publicerade mellan 1950 och 2001, visade att man genom att komplettera det dagliga tillskottet av C-vitamin med terapeutiska doser vid de första tecknen på förkylning både kan förkorta sjukdomstiden och minska symptom som bröstsmärta, feber och frossa. För att behandling med C-vitamin ska vara effektiv krävs liksom för många andra näringsämnen att råvaran är korrekt och i rätt form samt att tillräckligt hög dos ges vid rätt tidpunkter.

1. Vid första tecknet på förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar, inte minst genom att förebygga, förkorta och mildra förkylningar – och verkar immunförsvarsstärkande. Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.

I en studie tog en grupp 1000 mg C-vitamin varje timme under de första sex timmarna med förkylningssymtom, och därefter 1000 mg tre gånger under resten av första förkylningsdagen samt därefter 1000 mg tre gånger dagligen. Gruppen som tog C-vitamin uppvisade 85 procent mindre symtom än kontrollgruppen.

 

LÄS MER: Sanna Ehdin: "C-vitamin är livsviktigt" 

2. Antioxidant som förhindrar cellskador
C-vitamin skyddar dina celler från att ta skada av kemikalier. Den betraktas som en antioxidant, som neutraliserar de fria radikaler i kroppen som skapats av föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Mer C-vitamin kan bidra till att många delar av kroppen fungerar som de ska under längre tid och skyddar dig från sjukdomar.

3. Motverkar trötthet
C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till att minska trötthet och utmattning. C-vitaminet hjälper oss att hantera stress och symptomen vid lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet utgör en viktig del av immunförsvaret och är även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin (ett hormon som minskar trötthet) samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

LÄS MER: Det visste du inte om C- vitamin 

4. Rökare behöver extra
Rökare har lägre nivåer av C-vitamin i kroppen, vilket kan bero på att de har fler fria radikaler att neutralisera. Rökare bör sträva efter att få i sig 20 mg extra C-vitamin för varje cigarett. Även passiva rökare behöver mer C-vitamin.

5. Slät och fräsch hud
Det är elastin och kollagen i hudens bindväv som håller oss ungdomliga. De behöver i sin tur antioxidanter för att inte brytas ner, då deras uppgift är att se till att huden håller sig slät.
– C-vitamin stärker dessa fibrer, förklarar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström. Du kan även stimulera dem utifrån med massage och träning av ansiktets muskler. Bäst resultat ger det i kombination med bra kost och antioxidanter. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna och bryter kedjereaktionen innan de fria radikalerna kan göra skada. Även vid åderbråck och celluliter kan C-vitaminet göra nytta genom att det bidrar till ökad cirkulation och i båda dessa fall är det bra att stimulera cirkulationen.

LÄS MER: Sjömännens sjukdom på återtåg 

 

6. Skyddar ögonen
C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för makuladegeneration och katarakt (grå starr). Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar.

7. Bra för tänderna
Brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött, tandlossning eller tandköttsinflammation. Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, påskyndar C-vitamin läkningen.

8. Motverkar träningsvärk
200 mg C-vitamin två gånger per dag minskar träningsvärk och förbättrar muskelfunktion och återhämtning vid hård träning. Det har bland annat visats i  en dubbelblind och placebokontrollerad studie, där 19 personer fick göra upprepade, standardiserade benrörelser. Intag av C-vitamin gav en signifikant förbättring av fördröjd träningsvärk.

LÄS MER: "Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist" 

9. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för att dina blodkärl ska förbli friska. Proteinet kollagen som blodkärlens väggar består av kan inte bildas utan C-vitamin. Kollagen stärker blodkärlen och ger dem spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det goda HDL- kolesterolet.
Forskning har visat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

10. Bygger upp brosk och benvävnad
Brosk är en typ av bindväv som ligger som ett skydd i övergången mellan ben, leder och ligament. Brosket kan under ogynnsamma förhållanden skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår och används av kroppen för att producera kollagen, ett material som är den viktigaste byggstenen i brosket och armerar bindväven.

LÄS MER: Värt att veta om järnbrist 

 

11. Motverkar skörbjugg
Kroppen kan inte själv producera C-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är tillräckligt för att hålla bristsjukdomen skörbjugg borta, men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad infektionsrisk och blödningar i tandköttet vilket i sin tur kan leda till tandlossning. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Allvarlig brist kan ge skörbjugg, en sjukdom som de flesta säkert ser som en historisk och utdöd sjukdom, som förr drabbade sjömän som under lång tid befann sig ute till havs med begränsad kosthållning. Men skörbjugg är långt ifrån utrotad och det enda sättet att inte drabbas är att se till att få i sig tillräckligt med C-vitamin.Faktum är att skörbjugg gjort comeback för långt ifrån alla får faktiskt i sig tillräckliga mängder C-vitamin. Bland annat ligger matlagningsmetoder och socioekonomisk status bakom återkomsten. De som av ekonomiska skäl eller på grund av brist och eller intresse för matlagning tenderar att välja skräpmat framför frukt och grönt ligger i riskzonen, men även viss tillagningen påverkar matens vitamininnehåll. Man har sett att hård tillagning gör att vitaminet förstörs.

 LÄS MER: Vitamin C, askorbinsyra 

12. Förbättrar järnupptaget
Vi behöver järn för transporten av syre i blodet och i musklerna. Järn ingår i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i muskler. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

 

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

 

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.

Smärtsignaler färdas snabbare än man tidigare trott

Forskning

Hittills har bilden varit att smärta färdas långsammare än beröring. Men då förmågan att uppfatta smärta är avgörande för vår överlevnad, frågade sig ett antal forskare om det verkligen stämmer. Resultatet som kullkastar den gamla sanningen tros få stor betydelse för forskning om smärta och i vården av smärtpatienter.

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Mental hälsa

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".