12 anledningar att äta C-vitamin

Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera som det ska. Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Här får du veta mer om vad det mångsidiga vitaminet gör för nytta för din kropp.

En metaanalys som inkluderade nio randomiserade placebokontrollerade studier, publicerade mellan 1950 och 2001, visade att man genom att komplettera det dagliga tillskottet av C-vitamin med terapeutiska doser vid de första tecknen på förkylning både kan förkorta sjukdomstiden och minska symptom som bröstsmärta, feber och frossa. För att behandling med C-vitamin ska vara effektiv krävs liksom för många andra näringsämnen att råvaran är korrekt och i rätt form samt att tillräckligt hög dos ges vid rätt tidpunkter.

1. Vid första tecknet på förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar, inte minst genom att förebygga, förkorta och mildra förkylningar – och verkar immunförsvarsstärkande. Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.

 

I en studie tog en grupp 1000 mg C-vitamin varje timme under de första sex timmarna med förkylningssymtom, och därefter 1000 mg tre gånger under resten av första förkylningsdagen samt därefter 1000 mg tre gånger dagligen. Gruppen som tog C-vitamin uppvisade 85 procent mindre symtom än kontrollgruppen.

LÄS MER: Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt” 

2. Antioxidant som förhindrar cellskador
C-vitamin skyddar dina celler från att ta skada av kemikalier. Den betraktas som en antioxidant, som neutraliserar de fria radikaler i kroppen som skapats av föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Mer C-vitamin kan bidra till att många delar av kroppen fungerar som de ska under längre tid och skyddar dig från sjukdomar.

3. Motverkar trötthet
C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till att minska trötthet och utmattning. C-vitaminet hjälper oss att hantera stress och symptomen vid lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet utgör en viktig del av immunförsvaret och är även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin (ett hormon som minskar trötthet) samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

LÄS MER: Det visste du inte om C- vitamin 

4. Rökare behöver extra
Rökare har lägre nivåer av C-vitamin i kroppen, vilket kan bero på att de har fler fria radikaler att neutralisera. Rökare bör sträva efter att få i sig 20 mg extra C-vitamin för varje cigarett. Även passiva rökare behöver mer C-vitamin.

5. Slät och fräsch hud
Det är elastin och kollagen i hudens bindväv som håller oss ungdomliga. De behöver i sin tur antioxidanter för att inte brytas ner, då deras uppgift är att se till att huden håller sig slät.
– C-vitamin stärker dessa fibrer, förklarar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström. Du kan även stimulera dem utifrån med massage och träning av ansiktets muskler. Bäst resultat ger det i kombination med bra kost och antioxidanter. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna och bryter kedjereaktionen innan de fria radikalerna kan göra skada. Även vid åderbråck och celluliter kan C-vitaminet göra nytta genom att det bidrar till ökad cirkulation och i båda dessa fall är det bra att stimulera cirkulationen.

LÄS MER: Sjömännens sjukdom på återtåg 

6. Skyddar ögonen
C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för makuladegeneration och katarakt (grå starr). Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar.

7. Bra för tänderna
Brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött, tandlossning eller tandköttsinflammation. Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, påskyndar C-vitamin läkningen.

8. Motverkar träningsvärk
200 mg C-vitamin två gånger per dag minskar träningsvärk och förbättrar muskelfunktion och återhämtning vid hård träning. Det har bland annat visats i  en dubbelblind och placebokontrollerad studie, där 19 personer fick göra upprepade, standardiserade benrörelser. Intag av C-vitamin gav en signifikant förbättring av fördröjd träningsvärk.

LÄS MER: “Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist” 

9. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för att dina blodkärl ska förbli friska. Proteinet kollagen som blodkärlens väggar består av kan inte bildas utan C-vitamin. Kollagen stärker blodkärlen och ger dem spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det goda HDL- kolesterolet.
Forskning har visat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

10. Bygger upp brosk och benvävnad
Brosk är en typ av bindväv som ligger som ett skydd i övergången mellan ben, leder och ligament. Brosket kan under ogynnsamma förhållanden skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår och används av kroppen för att producera kollagen, ett material som är den viktigaste byggstenen i brosket och armerar bindväven.

LÄS MER: Värt att veta om järnbrist 

11. Motverkar skörbjugg
Kroppen kan inte själv producera C-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är tillräckligt för att hålla bristsjukdomen skörbjugg borta, men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad infektionsrisk och blödningar i tandköttet vilket i sin tur kan leda till tandlossning. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Allvarlig brist kan ge skörbjugg, en sjukdom som de flesta säkert ser som en historisk och utdöd sjukdom, som förr drabbade sjömän som under lång tid befann sig ute till havs med begränsad kosthållning. Men skörbjugg är långt ifrån utrotad och det enda sättet att inte drabbas är att se till att få i sig tillräckligt med C-vitamin.Faktum är att skörbjugg gjort comeback för långt ifrån alla får faktiskt i sig tillräckliga mängder C-vitamin. Bland annat ligger matlagningsmetoder och socioekonomisk status bakom återkomsten. De som av ekonomiska skäl eller på grund av brist och eller intresse för matlagning tenderar att välja skräpmat framför frukt och grönt ligger i riskzonen, men även viss tillagningen påverkar matens vitamininnehåll. Man har sett att hård tillagning gör att vitaminet förstörs.

 LÄS MER: Vitamin C, askorbinsyra 

12. Förbättrar järnupptaget
Vi behöver järn för transporten av syre i blodet och i musklerna. Järn ingår i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i muskler. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

liten kille på sin pappas axlar - båda spänner armarna som om de känner sig kraftfulla

7 enkla tips för bättre hälsa

Hälsa

Gav du också ett nyårslöfte om förbättrad hälsa men känner att motivationen börjat att tryta? Du är inte ensam. Cirka 80 procent av alla nyårslöften har fallerat redan i februari. Här är expertens tips på sju områden du ska lägga ditt fokus – för att ändå lyckas.

Kvinna håller trave böcker på bibliotek

Kraftigt minskad risk för Alzheimers sjukdom bland kulturellt aktiva

Forskning

Att hålla igång hjärnan med kulturella aktiviteter och att vara fysiskt aktiv i medelåldern kan minska risken att drabbas av olika typer av demenssjukdom senare i livet. Det visar en studie från Göteborgs universitet, där 800 kvinnor följts i över 40 år. "Detta visar att det finns många möjligheter att förebygga demens och bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få effekt", säger studiens ledare Ingmar Skoog.

närbild äldre kvinnas mun nära glas med rött vin

Alkoholskadorna – och konsumtionen – ökar bland Sveriges äldre

Forskning

Samtidigt som alkolholkonsumtionen bland Sveriges unga minskar ökar den bland landets 60-plussare. Ökar i den äldre åldersgruppen gör även de alkoholrelaterade skadorna, både vad gäller kroniska sjukdomar och akuta skador. Det visar en ny forskningsrapport, som även fastslår att det inte ligger någon sanning i föreställningen att alkoholintag skulle vara nyttigt ens i måttlig mängd.

Glad familj i utomhusmiljö

Så ger du de goda bakterierna lite extra hjälp

Mage

Jämfört med våra förfäder på stenåldern har vi idag bara hälften så stort antal goda bakterier i vårt tarmsystem. Trots detta klarar sig många av oss bra och har oftast väl fungerande magar. Men – systemet är känsligt för störningar och ungefär var tionde person i Sverige lider av någon typ av magbesvär, något som ofta beror på obalans i tarmfloran.  Här någonstans ligger gissningsvis en viktig förklaring till varför probiotiska bakterier blivit det snabbast växande kosttillskottet globalt.

Efter cancern – med näringen kom livskraften tillbaka

Hälsa

Efter en 13 timmar lång operation vaknade Madeleine Erichsen, 38, upp utan överkäke. Cancern som man trodde var lokaliserad till några få tänder hade spridit sig i munnen och kirurgerna fick fälla ner tinningen som ett skydd mellan näsa och mun. Operationen räddade hennes liv – men gjorde det svårt att äta och Madeleine blev trött och håglös. Med ett näringstillskott baserat på magnifood, ett synergikomplex av olika växter och örter återvände äntligen livskraften.

kollage hemsida 1177 och iphone

2,7 miljoner inspelade patientsamtal till 1177 – låg oskyddade på nätet

Allmänt

Nära tre miljoner inspelade samtal till Vårdguiden har legat helt okrypterade på en öppen server i över fem år. Trots att detta strider mot såväl sekretesslag som GDPR.  Avslöjandet beskrivs som ett av de största haverierna någonsin när det gäller svensk patientsäkerhet och en integritetsläcka som saknar motstycke i svensk historia. Ärendet räknas nu bli föremål för granskning hos Datainspektionen – som däremot uppger att de inte är förvånade. "Vi har tillsynat vården och på just åtkomsten till patientuppgifter hittat en hel del brister", säger Katarina Tullstedt, chef på Datainspektionens enhet för myndigheter, vård och utbildning, till Sveriges radio.

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.