12 anledningar att äta C-vitamin

Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera som det ska. Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Här får du veta mer om vad det mångsidiga vitaminet gör för nytta för din kropp.

En metaanalys som inkluderade nio randomiserade placebokontrollerade studier, publicerade mellan 1950 och 2001, visade att man genom att komplettera det dagliga tillskottet av C-vitamin med terapeutiska doser vid de första tecknen på förkylning både kan förkorta sjukdomstiden och minska symptom som bröstsmärta, feber och frossa. För att behandling med C-vitamin ska vara effektiv krävs liksom för många andra näringsämnen att råvaran är korrekt och i rätt form samt att tillräckligt hög dos ges vid rätt tidpunkter.

1. Vid första tecknet på förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar, inte minst genom att förebygga, förkorta och mildra förkylningar – och verkar immunförsvarsstärkande. Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.

 

I en studie tog en grupp 1000 mg C-vitamin varje timme under de första sex timmarna med förkylningssymtom, och därefter 1000 mg tre gånger under resten av första förkylningsdagen samt därefter 1000 mg tre gånger dagligen. Gruppen som tog C-vitamin uppvisade 85 procent mindre symtom än kontrollgruppen.

LÄS MER: Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt” 

2. Antioxidant som förhindrar cellskador
C-vitamin skyddar dina celler från att ta skada av kemikalier. Den betraktas som en antioxidant, som neutraliserar de fria radikaler i kroppen som skapats av föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Mer C-vitamin kan bidra till att många delar av kroppen fungerar som de ska under längre tid och skyddar dig från sjukdomar.

3. Motverkar trötthet
C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till att minska trötthet och utmattning. C-vitaminet hjälper oss att hantera stress och symptomen vid lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet utgör en viktig del av immunförsvaret och är även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin (ett hormon som minskar trötthet) samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

LÄS MER: Det visste du inte om C- vitamin 

4. Rökare behöver extra
Rökare har lägre nivåer av C-vitamin i kroppen, vilket kan bero på att de har fler fria radikaler att neutralisera. Rökare bör sträva efter att få i sig 20 mg extra C-vitamin för varje cigarett. Även passiva rökare behöver mer C-vitamin.

5. Slät och fräsch hud
Det är elastin och kollagen i hudens bindväv som håller oss ungdomliga. De behöver i sin tur antioxidanter för att inte brytas ner, då deras uppgift är att se till att huden håller sig slät.
– C-vitamin stärker dessa fibrer, förklarar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström. Du kan även stimulera dem utifrån med massage och träning av ansiktets muskler. Bäst resultat ger det i kombination med bra kost och antioxidanter. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna och bryter kedjereaktionen innan de fria radikalerna kan göra skada. Även vid åderbråck och celluliter kan C-vitaminet göra nytta genom att det bidrar till ökad cirkulation och i båda dessa fall är det bra att stimulera cirkulationen.

LÄS MER: Sjömännens sjukdom på återtåg 

6. Skyddar ögonen
C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för makuladegeneration och katarakt (grå starr). Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar.

7. Bra för tänderna
Brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött, tandlossning eller tandköttsinflammation. Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, påskyndar C-vitamin läkningen.

8. Motverkar träningsvärk
200 mg C-vitamin två gånger per dag minskar träningsvärk och förbättrar muskelfunktion och återhämtning vid hård träning. Det har bland annat visats i  en dubbelblind och placebokontrollerad studie, där 19 personer fick göra upprepade, standardiserade benrörelser. Intag av C-vitamin gav en signifikant förbättring av fördröjd träningsvärk.

LÄS MER: “Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist” 

9. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för att dina blodkärl ska förbli friska. Proteinet kollagen som blodkärlens väggar består av kan inte bildas utan C-vitamin. Kollagen stärker blodkärlen och ger dem spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det goda HDL- kolesterolet.
Forskning har visat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

10. Bygger upp brosk och benvävnad
Brosk är en typ av bindväv som ligger som ett skydd i övergången mellan ben, leder och ligament. Brosket kan under ogynnsamma förhållanden skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår och används av kroppen för att producera kollagen, ett material som är den viktigaste byggstenen i brosket och armerar bindväven.

LÄS MER: Värt att veta om järnbrist 

11. Motverkar skörbjugg
Kroppen kan inte själv producera C-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är tillräckligt för att hålla bristsjukdomen skörbjugg borta, men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad infektionsrisk och blödningar i tandköttet vilket i sin tur kan leda till tandlossning. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Allvarlig brist kan ge skörbjugg, en sjukdom som de flesta säkert ser som en historisk och utdöd sjukdom, som förr drabbade sjömän som under lång tid befann sig ute till havs med begränsad kosthållning. Men skörbjugg är långt ifrån utrotad och det enda sättet att inte drabbas är att se till att få i sig tillräckligt med C-vitamin.Faktum är att skörbjugg gjort comeback för långt ifrån alla får faktiskt i sig tillräckliga mängder C-vitamin. Bland annat ligger matlagningsmetoder och socioekonomisk status bakom återkomsten. De som av ekonomiska skäl eller på grund av brist och eller intresse för matlagning tenderar att välja skräpmat framför frukt och grönt ligger i riskzonen, men även viss tillagningen påverkar matens vitamininnehåll. Man har sett att hård tillagning gör att vitaminet förstörs.

 LÄS MER: Vitamin C, askorbinsyra 

12. Förbättrar järnupptaget
Vi behöver järn för transporten av syre i blodet och i musklerna. Järn ingår i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i muskler. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Många kvinnor undviker att bajsa

Mage

Toalettbesöket och då framför allt behovet av att bajsa, kan för många innebära en hel del obehag och besvär. Det framgår i en nyligen genomförd undersökning kring toalettvanor och förstoppning. Värst är situationen för unga kvinnor.

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.