12 anledningar att äta C-vitamin

Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera som det ska. Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Här får du veta mer om vad det mångsidiga vitaminet gör för nytta för din kropp.

En metaanalys som inkluderade nio randomiserade placebokontrollerade studier, publicerade mellan 1950 och 2001, visade att man genom att komplettera det dagliga tillskottet av C-vitamin med terapeutiska doser vid de första tecknen på förkylning både kan förkorta sjukdomstiden och minska symptom som bröstsmärta, feber och frossa. För att behandling med C-vitamin ska vara effektiv krävs liksom för många andra näringsämnen att råvaran är korrekt och i rätt form samt att tillräckligt hög dos ges vid rätt tidpunkter.

1. Vid första tecknet på förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar, inte minst genom att förebygga, förkorta och mildra förkylningar – och verkar immunförsvarsstärkande. Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.

I en studie tog en grupp 1000 mg C-vitamin varje timme under de första sex timmarna med förkylningssymtom, och därefter 1000 mg tre gånger under resten av första förkylningsdagen samt därefter 1000 mg tre gånger dagligen. Gruppen som tog C-vitamin uppvisade 85 procent mindre symtom än kontrollgruppen.

 

LÄS MER: Sanna Ehdin: "C-vitamin är livsviktigt" 

2. Antioxidant som förhindrar cellskador
C-vitamin skyddar dina celler från att ta skada av kemikalier. Den betraktas som en antioxidant, som neutraliserar de fria radikaler i kroppen som skapats av föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Mer C-vitamin kan bidra till att många delar av kroppen fungerar som de ska under längre tid och skyddar dig från sjukdomar.

3. Motverkar trötthet
C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och till att minska trötthet och utmattning. C-vitaminet hjälper oss att hantera stress och symptomen vid lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet utgör en viktig del av immunförsvaret och är även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin (ett hormon som minskar trötthet) samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

LÄS MER: Det visste du inte om C- vitamin 

4. Rökare behöver extra
Rökare har lägre nivåer av C-vitamin i kroppen, vilket kan bero på att de har fler fria radikaler att neutralisera. Rökare bör sträva efter att få i sig 20 mg extra C-vitamin för varje cigarett. Även passiva rökare behöver mer C-vitamin.

5. Slät och fräsch hud
Det är elastin och kollagen i hudens bindväv som håller oss ungdomliga. De behöver i sin tur antioxidanter för att inte brytas ner, då deras uppgift är att se till att huden håller sig slät.
– C-vitamin stärker dessa fibrer, förklarar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström. Du kan även stimulera dem utifrån med massage och träning av ansiktets muskler. Bäst resultat ger det i kombination med bra kost och antioxidanter. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna och bryter kedjereaktionen innan de fria radikalerna kan göra skada. Även vid åderbråck och celluliter kan C-vitaminet göra nytta genom att det bidrar till ökad cirkulation och i båda dessa fall är det bra att stimulera cirkulationen.

LÄS MER: Sjömännens sjukdom på återtåg 

 

6. Skyddar ögonen
C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för makuladegeneration och katarakt (grå starr). Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar.

7. Bra för tänderna
Brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött, tandlossning eller tandköttsinflammation. Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, påskyndar C-vitamin läkningen.

8. Motverkar träningsvärk
200 mg C-vitamin två gånger per dag minskar träningsvärk och förbättrar muskelfunktion och återhämtning vid hård träning. Det har bland annat visats i  en dubbelblind och placebokontrollerad studie, där 19 personer fick göra upprepade, standardiserade benrörelser. Intag av C-vitamin gav en signifikant förbättring av fördröjd träningsvärk.

LÄS MER: "Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist" 

9. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för att dina blodkärl ska förbli friska. Proteinet kollagen som blodkärlens väggar består av kan inte bildas utan C-vitamin. Kollagen stärker blodkärlen och ger dem spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det goda HDL- kolesterolet.
Forskning har visat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

10. Bygger upp brosk och benvävnad
Brosk är en typ av bindväv som ligger som ett skydd i övergången mellan ben, leder och ligament. Brosket kan under ogynnsamma förhållanden skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår och används av kroppen för att producera kollagen, ett material som är den viktigaste byggstenen i brosket och armerar bindväven.

LÄS MER: Värt att veta om järnbrist 

 

11. Motverkar skörbjugg
Kroppen kan inte själv producera C-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är tillräckligt för att hålla bristsjukdomen skörbjugg borta, men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad infektionsrisk och blödningar i tandköttet vilket i sin tur kan leda till tandlossning. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Allvarlig brist kan ge skörbjugg, en sjukdom som de flesta säkert ser som en historisk och utdöd sjukdom, som förr drabbade sjömän som under lång tid befann sig ute till havs med begränsad kosthållning. Men skörbjugg är långt ifrån utrotad och det enda sättet att inte drabbas är att se till att få i sig tillräckligt med C-vitamin.Faktum är att skörbjugg gjort comeback för långt ifrån alla får faktiskt i sig tillräckliga mängder C-vitamin. Bland annat ligger matlagningsmetoder och socioekonomisk status bakom återkomsten. De som av ekonomiska skäl eller på grund av brist och eller intresse för matlagning tenderar att välja skräpmat framför frukt och grönt ligger i riskzonen, men även viss tillagningen påverkar matens vitamininnehåll. Man har sett att hård tillagning gör att vitaminet förstörs.

 LÄS MER: Vitamin C, askorbinsyra 

12. Förbättrar järnupptaget
Vi behöver järn för transporten av syre i blodet och i musklerna. Järn ingår i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i muskler. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Esterifierat vitamin C tas upp bäst

C-vitamin är både i sin naturliga och syntetiska form starkt surt (har ett lågt pH-värde). Esterifierat C-vitamin är däremot kalciumbundet och därför inte surt utan syraneutralt (har ett neutralt pH-värde), vilket gör det mycket skonsammare för känsliga magar. Ester-C tolereras alltså  bättre av tarmen jämfört med askorbinsyra, C-vitamin som inte är esterifierd. Askorbinsyra kan ge problem med sura uppstötningar, ont i magen och diarré vid högre doser. Kalciumbindningen i esterifierat C-vitamin gör också att kalciumabsorptionen förbättras. Denna kombination av C-vitamin och kalcium ger kroppen ökad tillgänglighet av kalcium. Den största fördelen med esterifierad C-vitamin är det faktum, som återspeglas i många studier, att C-vitamin i denna form är upp till fem gånger mera absorberbart.
Förutom ett högre upptag av kalciumaskorbat i cellerna visar studier att C-vitamin i den formen lagras längre i det vita blodkropparna, som är en viktig del av vårat immunförsvar. Nivåerna av askorbinsyra sjunker efter fyra timmar och effekten är borta efter åtta timmar, medan esterifierat C-vitamin lagras i de vita blodkropparna i 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.