Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

12 källor till protein för den som inte äter kött

Vill du äta mer vegetarisk mat men är samtidigt rädd att du inte ska få i dig tillräckligt med protein?
Här kommer bra tips på proteinrik kost.

Chiafrön
Chiafrön, mest kända för sitt höga innehåll av omega-3, är även en bra källa till protein. I sin rena form innehåller chiafrön 17 gram protein per 100 gram. Väljer man i stället ett chiaprotein kan man komma upp till ett proteininnehåll på 37 gram per 100 gram pulver. Proteinet kan användas i shakes, smoothies, bakning och matlagning och tillför förutom protein också fibrer.

► Läs också: Har du testat chiafrön än? Här får du veta varför du borde

Soja
Det finns flera sojabaserade alternativ till kött i matbutiker. Allt från torkad sojafärs till färdiga rätter som sojakorv.
Ett exempel är tzay som erbjuder bitar, spett och strimlor av GMO-fritt sojaprotein, tänkt kunna ersätta kött i mat-lagning. Produkten är vegan och tillverkad i en fabrik som enbart hanterar vegetabiliska livsmedel. Innehåller 18 gram fullvärdigt protein per 100 gram.

 

Sojaprotein
Sojaproteinpulver används av många som enkelt vill öka sitt proteinintag utan att äta animalier. Den fullvärdiga aminosyraprofilen tillsammans med den enkla användningen har gjort den till en favorit hos allt i från kroppsbyggare och elitidrottare till veganer och äldre med lågt proteinintag. Sojaproteinpulver finns med ett proteininnehåll från runt 60 procent och uppåt.

► Läs också: Soja: Vän eller fiende?

Quorn
Quorn är gjort av ett svampprotein som är naturligt rikt på protein, fettsnålt och fibrerrikt. Quorn påminner om kött i utseende och textur och innehåller samtliga essentiella aminosyror. Passar bra som ersättning för kött i matlagning. Innehåller 15 gram fullvärdigt protein per 100 gram.

Nötter och fröer
Nötter och fröer är en utmärkt källa till protein och innehåller dessutom nyttigt enkel- och fleromättat fett. Nötter innehåller i genomsnitt 20 gram protein per 100 gram och proteinrikast är sötmandlar, pistaschnötter och jordnötter. Solrosfrön, pumpafrön, linfrön och sesamfrön är frösorter med högt proteininnehåll.

Läs också: Här är nötterna som är bäst – och sämst – för din hälsa

Baljväxter
Baljväxter som linser, ärtor och bönor är naturligt rika på protein vilket gör dem till ett bra val för den som inte vill äta kött. Var för sig är de sällan kompletta sett till sin aminosyraprofil men det går att uppnå genom att blanda olika sorter och variera sin kost. Baljväxter har ofta ett proteininnehåll på 20 till 30 procent av sin torrvikt.

 

► Läs också: 2016 – utsett till baljväxternas år!

Tofu
Tofu är en färskostliknande produkt baserad på sojabönor. Den neutrala smaken och de olika konsistenserna som finns tillgängliga gör det till ett användbart alternativ till animaliska produkter. Vanliga sätt att använda tofu som proteinkälla kan vara som ersättning för kött i wok, soppa eller sallad. Proteininnehåll cirka 18 gram protein per 100 gram.

Hampafrön
Hampafrön är en fullvärdig proteinkälla som dessutom är rik på omega-3. Hampa är en mycket tålig växt och kan därför ofta odlas utan bekämpningsmedel vilket främjar miljö, bönderna som odlar den och konsumenten. Förutom som frö finns hampa också att köpa i pulverform. Fröna innehåller 34 gram protein per 100 gram och som pulver brukar proteininnehållet vara cirka 50 procent.

► Läs också: Baobab- och hampapannkakor med äppelmos och lönnsirapsmör

Seitan
Glutenbaserad, vegansk köttersättning tillverkad av vete som är vanlig i det asiatiska köket. Påminner om kött i konsistensen och går att smaksätta efter smak och tycke. Innehåller cirka 22 gram fullvärdigt protein per 100 gram.

 

Risprotein
Risprotein – ett perfekt val för den med överkänslighet! Risprotein anses vara hypoallergent och tolereras av de flesta med allergi eller överkänslighet. Risprotein finns som pulver som kan användas i smoothies och shakes. Risproteinet är en fullvärdig proteinkälla. Proteininnehållet är vanligen cirka 80 procent.

Quinoa
Quinoa är likt soja en fullvärdig källa till protein. Quinoa, som är fröerna från quinoaörten, används ofta som ett tillbehör till måltiden likt pasta eller ris och passar även glutenintoleranta. Proteininnehållet är inte särskilt högt men som ett komplement till andra proteinkällor är den utmärkt! Quinoa innehåller 4,4 gram fullvärdigt protein per 100 gram.

Ärt- och havreproteinpulver
Det finns färdigblandade och smaksatta proteinpulver baserat på protein från havre och ärtor. Blandningen ger ett fullvärdigt vegetabiliskt protein som är enkelt att använda. Proteininnehåll 85 procent.

► Läs också: Vegetarian eller vegan? Här är näringen du behöver mer av

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.