Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grönsakshylla i butik

12 livsmedel som bromsar din ålder

Med rätt kost kan både hy och hår få en enorm uppsving. Några enkla kostförändringar kan göra att du bromsar ålderstecken både inuti och utanpå. Här är tolv livsmedel som kan bromsa ditt åldrande, skriver Expressen.

1. Olivolja
Olivolja håller huden fräsch och minimerar rynkorna. Den innehåller bland annat antiinflammatoriska ämnen, antioxidanter och E-vitamin. Oljan kan också användas på kroppen, till exempel till torra armbågar eller frissiga hårtoppar.  Välj kallpressad olivolja.

2. Kokosolja
Kokosolja innehåller speciella fettsyror, till exempel laurinsyra som är antibakteriell och därför anses vara extra bra mot problemhy med till exempel eksem och dessutom gynna en bra tarmflora. I kokosoljan finns också mineraler och vitaminer, som vitamin E. Kokosnötsolja kan också användas som hårinpackning, skriver Expressen.

 

Läs mer om kokosolja här

3. Apelsiner
Apelsiner innehåller C-vitamin som är nödvändigt för att vi ska kunna tillverka kollagen. Bra mängder av C-vitamin finns också i till exempel paprika och vinbär. Krämer som innehåller C-vitamin kan bidra till att skydda hudcellerna från att skadas av de fria syreradikaler som solens UV-strålar bildar.

4. Blåbär
Blåbär, liksom hallon, jordgubbar och andra mörkröda bär ger oss starkare hud, vilket beror på innehållet av blå färgpigmentet antocyanin som också bidrar till att skydda våra hjärnceller från att åldras i förtid.

5. Havtorn
Det lilla orange superbäret innehåller det mesta som huden behöver, som bland annat A-, B- och E-vitamin. I ett enda bär finns dessutom lika mycket C-vitamin som i en hel apelsin. Som pricken över i innehåller havtorn nyttigt omega 3-fett. Allt detta bidrar till att skydda och stärka huden och håret.

6. Broccoli
Broccoli hjälper huden att reparera solskador och skyddar dessutom mot hjärtinfarkt på grund av att den innehåller kemiska ämnen som stoppar åderförfettning, så kallad ateroskleros. Det finns ett kemiskt ämne i broccoli som aktiverar ett protein som hindrar kärlen från att täppas igen.

 

7. Lax
Lax och andra feta fiskar innehåller det nödvändiga fettet omega-3 som kan bidra till en friskare hy och hårbotten. Även valnötter och linfrön innehåller omega 3-fett.

8. Mandlar
De söta mandlarna innehåller bra halter av E-vitamin som stärker huden och dess celler. Krämer som innehåller E-vitamin kan bidra till att skydda hudcellerna från att skadas av de fria syreradikaler som solens UV-strålar bildar. Solrosfrön, nötter och olivolja innehåller också E-vitamin.

9. Avokado
Avocado innehåller flera vitaminer som hjälper till att stärka hud och hår, som vitamin A och E. Dessutom hjälper det hälsosamma fettet till att återfukta inifrån. Mosad avokado kan också användas till en naturlig ansiktsmask.

10. Morötter
Av morötter får du tillskott av karoten, ett ämne som omvandlas till A-vitamin i kroppen, vilket i sin tur motverkar torr och fjällande hy. Karoten finns även i bland annat spenat och papaya.

 

11. Granatäpple
Kärnornas olja innehåller ämnen som främjar hudens cellförnyelse, som den speciella punicinsyran, E-vitamin, flavonoider och polyfenoler. De har en antioxidativ effekt och kan hjälpa till att skydda huden mot solskador och föroreningar.

12. Havre
Havre innehåller E-vitamin, antioxidanter och kan ha en inflammationshämmande effekt. Därför kan det bidra till friskare hud och hår. Krossade havregryn kan också användas mot fet hårbotten.

Läs också: Så äter du dig ung och snygg – respektive äldre och fulare

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

 

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!

kvinna stretchar vid parkbänk

Monika Björn: Så hittar du motivationen att träna igen

TRÄNING

Är du en periodare när det gäller träning? Du kanske tappar motivationen någonstans under vägen och väntar på att den ska komma tillbaka? Kureras träningsexpert Monika Björn säger att man inte kan luta sig tillbaka och vänta på motivation. Den bestämmer man sig för att inskaffa. Monika förklarar hur.