Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad liten flicka ger två tummar upp

12 punkter som kan förändra och berika ditt liv

Nytt år innebär för många nyårslöften om förändring – av alla de slag.
Handlar det förändringslöftet om att komma igång med hälsosammare vanor? I så fall har du tur.

Här är nämligen 12 punkter som kan göra hela skillnaden. 

En av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter heter Bertil Wosk. Han är grundare till hälsoföretaget Holistic och i över 30 år har han, på föreläsningar och kurser, förespråkat nedan punkter som ett tolvstegsprogram han menar utgör grunden för ett hälsosamt och holistiskt leverne.

Det ser enkelt ut. Bara 12 punkter. Men det är 12 punkter som verkligen kan förändra och berika ditt liv, menar han.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

1. Medvetna tankar
Dina tankar påverkar ditt liv. Var därför medveten om hur du tänker.

2. Matro
Ät i lugn och ro och tugga ordentligt. Ät med alla dina sinnen och lägg märke till smak, doft, konsistens och mängd.

3. Näringsrik kost
Kosten är en av de viktigaste faktorerna som påverkar vår hälsa eller ohälsa. Ät därför en kost baserad på naturliga ekologiska råvaror. Välj grönsaker, rotfrukter, frukt, bönor och linser före animaliska livsmedel. Välj kokosolja, smör och olivolja före andra fetter. Välj naturlig sötning som honung, fikon eller dadlar före annan sötning.

► Läs också: Läkare: "Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer"

4. Ät naturliga livsmedel
Undvik livsmedel som är raffinerade, innehåller tillsatser, gluten, livsmedel som är genmanipulerade (GMO), bestrålade eller som kommer från konserv. Undvik mat tillagad i mikrovågsugn. Undvik raffinerat vitt socker. Uteslut artificiella sötningsmedel, margarin och delvis härdade eller härdade vegetabiliska fetter.

 

5. Drick vatten
Drick en till två liter rent vatten per dag.

► Läs också: 5 tips för att komma ihåg att dricka (rent) vatten

6. Komplettera kosten med näringstillskott, fettsyror och nyttiga bakterier
Många kan behöva komplettera sin kost med vitaminer, mineraler, omega 3-fettsyror (helst från vegetabilisk källa) och goda mag-tarmbakterier. Konsultera gärna en näringsterapeut eller någon annan terapeut med kunskap om näring för att ta reda på din näringsstatus och få individuella rekommendationer.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

7. Var fysiskt aktiv
Rör på dig regelbundet genom att hitta en träningsform som du tycker om.

8. Var utomhus varje dag
Solljus och frisk luft är viktigt för kropp och nervsystem. Var utomhus i minst 30 minuter varje dag, året runt.

9. Bra sovvanor
Din sömn är viktig! Sov i ett mörkt, tyst, svalt rum. Stäng av TV, dator och mobiltelefon minst en timme innan det är dags att sova. Det viktigaste för din kropp och hjärna är sömnen mellan klockan 22:00-05:00.

 

► Läs också: 5 naturliga knep för bättre sömn

10. Umgås med dig själv
Var i tystnad och stillhet med bara dig själv en stund varje dag.

 Läs också: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

11. Var närvarande
Försök vara närvarande i allt du gör, oavsett vad du gör.

12. Ha roligt och ta ut svängarna
Det är viktigt att ha roligt. Lek, var kreativ, skratta ofta och tänk utanför ramarna.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.