12 tecken på järnbrist

Fakta

Järnbrist är enligt WHO det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist.
Mer än två miljarder människor i världen beräknas lida av järnbristanemi, och mer än en miljon människor dör årligen av sin anemi.

Alla organ och hela individen påverkas vid järnbrist. Brist på järn påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom.

Grupper i riskzonen för järnbrist:
Kvinnor
Gravida
Nyförlösta
Vegetarianer och veganer
Äldre
Blodgivare
Idrottare
Barn och ungdomar
Källa: Wikipedia

Ungefär var tredje svensk kvinna i fertil ålder, och varannan tonårstjej, lider av järnbrist - och ofta utan att veta om det.
Energilöshet, irritation och huvudvärk är några signaler.
Här är 12 tecken på att du behöver få i dig mer järn.

1. Trött och energilös?
Kroppen behöver järn för att kunna tillverka hemoglobin som är det ämne i röda blodkroppar som transporterar runt syret. Har vi inte tillräckligt med friska röda blodkroppar blir vi utmattade och orkeslösa.
► Läs också: 7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

2. Sprickor i mungiporna?
Har du plötsligt fått en glatt tunga som svider? Sprickor i mungiporna? Kan vara kroppens signal på järnbrist.

 

3. Ovanligt trött efter din vanliga träning ?
Blir du helt däckad av ett träningspass du brukar klara? Blir du fort trött trots färre repetitioner och lättare lyft än vanligt? Det kan vara tecken på järnbrist då vi nämligen får minskad fysisk kapacitet och uthållighet.
► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

4. Lättare andfådd?
Vår kropp får svårt att ta upp syre med för lite järn i blodet. Så måste du oftare stanna för att hämta andan kan det vara ett tecken på järnbrist. Du kan också ha fått sämre kondition på grund av för lite rörelse.

5. Ökad känsla av att vara deppad och blasé?
Upplever du plötsligt att du inte har lust till något? Att inget känns spännande? Känner du dig ovanligt och oförklarligt låg? Orkar du kanske inte ens skvallra med din bästa vän i telefonen eller följa din favoritserie? Kan vara dags för ett blodprov. Järnbrist ger inte sällan även psykiska symtom.
► Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

6.Blekare än vanligt?
Gäller både hy och slemhinnor. Kallas anemi/blodbrist och är ofta ett tydligt tecken på järnbrist.

 

7. Problem att fokusera?
Svårigheter att koncentrera sig kan bero på flera saker, bland annat järnbrist. Järnbrist påverkar såväl koncentrationsförmågan som minne och inlärningsförmåga.
► Läs också: Fettsyror lindrar ADHD 

8. Rödfärgad urin?
När vi äter grönsaker med mycket rött pigment, som till exempel rödbetor, kan vårt kiss bli rödfärgat. Vid järnbrist blir det lättare för koppen att ta upp detta pigment, menar en del, och därför kan urinen vara rödare hos personer med järnbrist.

9. Oftare sjuk?
Har du plötsligt lättare att bli sjuk eller känna dig allmänt hängig? Har du oftare problem med luftvägarna? Det kan vara en indikation på järnbrist eftersom vårt immun- och infektionsförsvar då försämras.
► Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

 

10. Spröda naglar?
Har dina naglar ändrat kvalitet, kanske blivit tunnare och fått vita fläckar på sig? Kan vara järnbrist.
► Läs också: Därför ska du äta järn

11. Ökat håravfall? 
Tappar du mer hår än vanligt? Kan vara ett järnbristtecken.
► Läs också: Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

12. Muskler som bränner?
Järn behövs för musklernas återhämtningsförmåga. Vid brist kan vi få en brännande känsla i musklerna efter ett träningspass.
► Läs också: Brist på järn och B12 gav myrkrypningar

Av Isabelle Hedander


Fakta

Järnbrist är enligt WHO det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist.
Mer än två miljarder människor i världen beräknas lida av järnbristanemi, och mer än en miljon människor dör årligen av sin anemi.

Alla organ och hela individen påverkas vid järnbrist. Brist på järn påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom.

Grupper i riskzonen för järnbrist:
Kvinnor
Gravida
Nyförlösta
Vegetarianer och veganer
Äldre
Blodgivare
Idrottare
Barn och ungdomar
Källa: Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.