Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

12 tecken på järnbrist

Fakta

Järnbrist är enligt WHO det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist.
Mer än två miljarder människor i världen beräknas lida av järnbristanemi, och mer än en miljon människor dör årligen av sin anemi.

Alla organ och hela individen påverkas vid järnbrist. Brist på järn påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom.

Grupper i riskzonen för järnbrist:
Kvinnor
Gravida
Nyförlösta
Vegetarianer och veganer
Äldre
Blodgivare
Idrottare
Barn och ungdomar
Källa: Wikipedia

Ungefär var tredje svensk kvinna i fertil ålder, och varannan tonårstjej, lider av järnbrist - och ofta utan att veta om det.
Energilöshet, irritation och huvudvärk är några signaler.
Här är 12 tecken på att du behöver få i dig mer järn.

1. Trött och energilös?
Kroppen behöver järn för att kunna tillverka hemoglobin som är det ämne i röda blodkroppar som transporterar runt syret. Har vi inte tillräckligt med friska röda blodkroppar blir vi utmattade och orkeslösa.
► Läs också: 7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

2. Sprickor i mungiporna?
Har du plötsligt fått en glatt tunga som svider? Sprickor i mungiporna? Kan vara kroppens signal på järnbrist.

 

3. Ovanligt trött efter din vanliga träning ?
Blir du helt däckad av ett träningspass du brukar klara? Blir du fort trött trots färre repetitioner och lättare lyft än vanligt? Det kan vara tecken på järnbrist då vi nämligen får minskad fysisk kapacitet och uthållighet.
► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

4. Lättare andfådd?
Vår kropp får svårt att ta upp syre med för lite järn i blodet. Så måste du oftare stanna för att hämta andan kan det vara ett tecken på järnbrist. Du kan också ha fått sämre kondition på grund av för lite rörelse.

5. Ökad känsla av att vara deppad och blasé?
Upplever du plötsligt att du inte har lust till något? Att inget känns spännande? Känner du dig ovanligt och oförklarligt låg? Orkar du kanske inte ens skvallra med din bästa vän i telefonen eller följa din favoritserie? Kan vara dags för ett blodprov. Järnbrist ger inte sällan även psykiska symtom.
► Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

6.Blekare än vanligt?
Gäller både hy och slemhinnor. Kallas anemi/blodbrist och är ofta ett tydligt tecken på järnbrist.

 

7. Problem att fokusera?
Svårigheter att koncentrera sig kan bero på flera saker, bland annat järnbrist. Järnbrist påverkar såväl koncentrationsförmågan som minne och inlärningsförmåga.
► Läs också: Fettsyror lindrar ADHD 

8. Rödfärgad urin?
När vi äter grönsaker med mycket rött pigment, som till exempel rödbetor, kan vårt kiss bli rödfärgat. Vid järnbrist blir det lättare för koppen att ta upp detta pigment, menar en del, och därför kan urinen vara rödare hos personer med järnbrist.

9. Oftare sjuk?
Har du plötsligt lättare att bli sjuk eller känna dig allmänt hängig? Har du oftare problem med luftvägarna? Det kan vara en indikation på järnbrist eftersom vårt immun- och infektionsförsvar då försämras.
► Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

 

10. Spröda naglar?
Har dina naglar ändrat kvalitet, kanske blivit tunnare och fått vita fläckar på sig? Kan vara järnbrist.
► Läs också: Därför ska du äta järn

11. Ökat håravfall? 
Tappar du mer hår än vanligt? Kan vara ett järnbristtecken.
► Läs också: Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

12. Muskler som bränner?
Järn behövs för musklernas återhämtningsförmåga. Vid brist kan vi få en brännande känsla i musklerna efter ett träningspass.
► Läs också: Brist på järn och B12 gav myrkrypningar

Av Isabelle Hedander


Fakta

Järnbrist är enligt WHO det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist.
Mer än två miljarder människor i världen beräknas lida av järnbristanemi, och mer än en miljon människor dör årligen av sin anemi.

Alla organ och hela individen påverkas vid järnbrist. Brist på järn påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom.

Grupper i riskzonen för järnbrist:
Kvinnor
Gravida
Nyförlösta
Vegetarianer och veganer
Äldre
Blodgivare
Idrottare
Barn och ungdomar
Källa: Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.