Mörkhårig kvinna blundar och tar sig åt huvudet

12 tips för att bota baksmälla

Har du någon gång legat bakis med ett dunkande huvud?
Då vet du förmodligen att det finns roligare saker man kan hitta på.
Här är 12 tips för att bota 
– eller helt slippa – baksmälla.

Även om många av oss tränar och gillar att leva hälsosamt händer det att vi känner för att avnjuta mer än ett glas vin. Och vi är inte en tidning som fördömer. Däremot vill vi gärna ta tillfället i akt att tala om att det finns hälsosamma sätt att undvika baksmälla och istället vakna upp redo att ge sig ut i träningsspåret. I alla fall nästan.
Med inspiration från bloggen greatist.com presenterar vi här 12 vetenskapligt uppbackade tips för att hjälpa dig hantera baksmälla – eller förhindra att en baksmälla infinner sig över huvudtaget.

1. Kör varannan vatten
Det är ingen hemligthet att intag av vatten kan hjälpa förebygga en dunkande dagen-efter-huvudvärk. Vävnaderna runt hjärnan består till största delen av vatten och uttorkning gör att dessa vävnader krymper, vilket skapar tryck i huvudet. Alkohol kan leda till uttorkning så kom ihåg att dricka vatten under kvällen [1]. Försök att efter varje alkoholhaltig dryck inmundiga ett glas vatten för att undvika dagen-efter-smärtan [2] som, i alla fall de flesta av oss, känner att vi helst klarar oss utan.

 

2. Ät ordentligt
Bara för att öl innehåller kalorier betyder inte det att det räknas som middag. Att dricka alkohol på fastande mage gör att alkoholen absorberas snabbare, så se till att "grunda" med ett ordentligt, gärna kolhydratrikt, mål mat innan du tar till flaskan. Alkohol kan också öka utsöndringen av magsyra, vilket kan göra att vi känner oss illamående. Med mat i magen stöts magsyran bort. Viss forskning indikerar till och med att en matfylld mage kan göra att alkoholnivån i blodet hålls på en lägre nivå.

3. Håll det ljust
Bra att känna till är att ju mörkare dryck är desto värre baksmälla ger den ofta. Anledningen till att mörkare drycker som till exempel rödvin eller rom ger värre baksmälla[3] är att de innehåller så kallade congener, vilka bildas som biprodukter i samband med jäsning eller lagring av alkoholhaltiga drycker. Många congener är färgade, så att man kan räkna med att mörka drycker, till exempel whisky, har ett större innehåll av de skadliga ämnena än de färglösa spritsorterna, till exempel vodka och gin. Så skippa whiskyn till förmån för vodka eller ett glas vitt vin.

4. Tänk klass och kvalitet
Dyrare dryck tenderar att innehålla färre utfyllnads-congener (en orsak till huvudvärk beskriven ovan). Låt någon annan dricka skräpet och leta dig själv hellre lite längre upp på hyllorna.

5. Ta en multivitamin
Drickande minskar näringsämnen i kroppen, däribland vitamin B12 och folat/folsyra. Därför är det en god idé att ta multivitamin efter en blöt kväll ute, för att fylla på vad du har förlorat.

6. Skippa bubblorna
Välj bort champagnen och annan alkohol som mixats kolsyrade drycker. Bubblorna kan nämligen göra att alkoholen absorberas/tas upp snabbare.

 

7. Småät inlagd gurka
Måhända gör tanken på gurka i ättikslag att din mage vänds ut och in dagen efter ett rejält party, men att äta några inlagda gurkor anses kunna hjälpa en uttorkad kropp. Inlagd gurka innehåller nämligen vinäger, vatten — och natrium, en elektrolyt vi förlorar efter överdrivet drickande. Det finns faktiskt de som faktiskt shottar ättikslag för att lindra baksmällan. Men vi överlåter det beslutet till dig.

8. Ät kalium
När vi är uttorkade förlorar vi inte bara vatten utan även elektrolyter. Vi kan få elektrolyterna tillbaka genom att äta kaliumrik mat som bananer eller spenat[4].

9. Äggröra
Ägg innehåller taurin, som har visat sig kunna reversera leverskador orsakade av tungt drickande[5]. Rör gärna ihop äggen med mycket grönsaker för att addera även lite antioxidanter.

10. Drick ingefärste
Baksmällor kommer inte sällan tillsammans med en upprörd mage. För att lugna magen kan man brygga en kopp varmt ingefärste. Ingefära har nämligen visat sig kunna hjälpa vid illamående [6] (en anledning till varför det även brukar rekommenderas vid gravidillamående).

11. Se till att få frisk luft
Syre ökar den hastighet med vilken alkoholtoxiner bryts ner, so klä på dig ordentligt och ta dig ut. Lite motion har aldrig skadat någon — och det kan även frigöra endorfiner nog att minska bakfyllekänslan ytterligare något.

 

12. Kör bil
Det låter kanske trist att säga men det enda säkra sättet att helt undvika baktjong är att skippa alkoholen helt[7]. Så om inte tanken på att vakna upp med dundrande huvudvärk lockar dig längre, se lek att du är den som ska köra de andra hem (funkar även om du inte ens kan köra bil).

Läsa mer?
Då kanske du är intresserad av:
► Fyra naturliga bakislindrare
► Därför blir du bakis

Av Isabelle G Hedander

Källor:

  1. Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of alcohol consumption. Shirreffs, S.M., Maughan, R.J. University Medical School, Foresterhill, Aberdeen, United Kingdom. Journal of Applied Physiology, 1997 Oct;83(4):1152-8. []
  2. Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of alcohol consumption. A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Last reviewed: May 29, 2011. []
  3. The role of beverage congeners in hangover and other residual effects of alcohol intoxication: a review. Rohsenow D.J., Howland, J. Center for Alcohol and Addiction Studies, Brown University, Providence, RI. Current drug abuse reviews, 2010 Jun;3 (2):76-9. []
  4. Potassium. AHFS Consumer Medication Information. Last reviewed: September 1, 2010. []
  5. Effects of dietary taurine on egg production, egg quality and cholesterol levels in Japanese quail. Wang, F.R., Dong, X.F., Zhang, X.M., et al. State Key Laboratory of Food Science and Technology, Jiangnan University, Jiangsu Wuxi, China. Journal of the Science of Food and Agriculture, 2010 Dec;90(15):2660-3. []
  6. Effects of ginger on motion sickness and gastric slow-wave dysrhythmias induced by circular vection. Lien H.C., Sun, W.M., Chen, Y.H., et al. Department of Internal Medicine, National Yang-Ming University, Taipei, Taiwan. American Physiological Society Gastrointestinal and Liver Physiology,2003 Mar;284(3):G481-9. []
  7. Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. Pittler, M.H., Verster, J.C., Ernst, E. Complementary Medicine, Peninsula Medical School, Universities of Exeter and Plymouth. British Medical Journal, 2005 Dec 24;331(7531):1515-8. []


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.