Mörkhårig kvinna blundar och tar sig åt huvudet

12 tips för att bota baksmälla

Har du någon gång legat bakis med ett dunkande huvud?
Då vet du förmodligen att det finns roligare saker man kan hitta på.
Här är 12 tips för att bota 
– eller helt slippa – baksmälla.

Även om många av oss tränar och gillar att leva hälsosamt händer det att vi känner för att avnjuta mer än ett glas vin. Och vi är inte en tidning som fördömer. Däremot vill vi gärna ta tillfället i akt att tala om att det finns hälsosamma sätt att undvika baksmälla och istället vakna upp redo att ge sig ut i träningsspåret. I alla fall nästan.
Med inspiration från bloggen greatist.com presenterar vi här 12 vetenskapligt uppbackade tips för att hjälpa dig hantera baksmälla – eller förhindra att en baksmälla infinner sig över huvudtaget.

1. Kör varannan vatten
Det är ingen hemligthet att intag av vatten kan hjälpa förebygga en dunkande dagen-efter-huvudvärk. Vävnaderna runt hjärnan består till största delen av vatten och uttorkning gör att dessa vävnader krymper, vilket skapar tryck i huvudet. Alkohol kan leda till uttorkning så kom ihåg att dricka vatten under kvällen [1]. Försök att efter varje alkoholhaltig dryck inmundiga ett glas vatten för att undvika dagen-efter-smärtan [2] som, i alla fall de flesta av oss, känner att vi helst klarar oss utan.

 

2. Ät ordentligt
Bara för att öl innehåller kalorier betyder inte det att det räknas som middag. Att dricka alkohol på fastande mage gör att alkoholen absorberas snabbare, så se till att ”grunda” med ett ordentligt, gärna kolhydratrikt, mål mat innan du tar till flaskan. Alkohol kan också öka utsöndringen av magsyra, vilket kan göra att vi känner oss illamående. Med mat i magen stöts magsyran bort. Viss forskning indikerar till och med att en matfylld mage kan göra att alkoholnivån i blodet hålls på en lägre nivå.

3. Håll det ljust
Bra att känna till är att ju mörkare dryck är desto värre baksmälla ger den ofta. Anledningen till att mörkare drycker som till exempel rödvin eller rom ger värre baksmälla[3] är att de innehåller så kallade congener, vilka bildas som biprodukter i samband med jäsning eller lagring av alkoholhaltiga drycker. Många congener är färgade, så att man kan räkna med att mörka drycker, till exempel whisky, har ett större innehåll av de skadliga ämnena än de färglösa spritsorterna, till exempel vodka och gin. Så skippa whiskyn till förmån för vodka eller ett glas vitt vin.

4. Tänk klass och kvalitet
Dyrare dryck tenderar att innehålla färre utfyllnads-congener (en orsak till huvudvärk beskriven ovan). Låt någon annan dricka skräpet och leta dig själv hellre lite längre upp på hyllorna.

5. Ta en multivitamin
Drickande minskar näringsämnen i kroppen, däribland vitamin B12 och folat/folsyra. Därför är det en god idé att ta multivitamin efter en blöt kväll ute, för att fylla på vad du har förlorat.

6. Skippa bubblorna
Välj bort champagnen och annan alkohol som mixats kolsyrade drycker. Bubblorna kan nämligen göra att alkoholen absorberas/tas upp snabbare.

7. Småät inlagd gurka
Måhända gör tanken på gurka i ättikslag att din mage vänds ut och in dagen efter ett rejält party, men att äta några inlagda gurkor anses kunna hjälpa en uttorkad kropp. Inlagd gurka innehåller nämligen vinäger, vatten — och natrium, en elektrolyt vi förlorar efter överdrivet drickande. Det finns faktiskt de som faktiskt shottar ättikslag för att lindra baksmällan. Men vi överlåter det beslutet till dig.

8. Ät kalium
När vi är uttorkade förlorar vi inte bara vatten utan även elektrolyter. Vi kan få elektrolyterna tillbaka genom att äta kaliumrik mat som bananer eller spenat[4].

9. Äggröra
Ägg innehåller taurin, som har visat sig kunna reversera leverskador orsakade av tungt drickande[5]. Rör gärna ihop äggen med mycket grönsaker för att addera även lite antioxidanter.

10. Drick ingefärste
Baksmällor kommer inte sällan tillsammans med en upprörd mage. För att lugna magen kan man brygga en kopp varmt ingefärste. Ingefära har nämligen visat sig kunna hjälpa vid illamående [6] (en anledning till varför det även brukar rekommenderas vid gravidillamående).

11. Se till att få frisk luft
Syre ökar den hastighet med vilken alkoholtoxiner bryts ner, so klä på dig ordentligt och ta dig ut. Lite motion har aldrig skadat någon — och det kan även frigöra endorfiner nog att minska bakfyllekänslan ytterligare något.

12. Kör bil
Det låter kanske trist att säga men det enda säkra sättet att helt undvika baktjong är att skippa alkoholen helt[7]. Så om inte tanken på att vakna upp med dundrande huvudvärk lockar dig längre, se lek att du är den som ska köra de andra hem (funkar även om du inte ens kan köra bil).

Läsa mer?
Då kanske du är intresserad av:
► Fyra naturliga bakislindrare
► Därför blir du bakis

Av Isabelle G Hedander

Källor:

  1. Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of alcohol consumption. Shirreffs, S.M., Maughan, R.J. University Medical School, Foresterhill, Aberdeen, United Kingdom. Journal of Applied Physiology, 1997 Oct;83(4):1152-8. []
  2. Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of alcohol consumption. A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Last reviewed: May 29, 2011. []
  3. The role of beverage congeners in hangover and other residual effects of alcohol intoxication: a review. Rohsenow D.J., Howland, J. Center for Alcohol and Addiction Studies, Brown University, Providence, RI. Current drug abuse reviews, 2010 Jun;3 (2):76-9. []
  4. Potassium. AHFS Consumer Medication Information. Last reviewed: September 1, 2010. []
  5. Effects of dietary taurine on egg production, egg quality and cholesterol levels in Japanese quail. Wang, F.R., Dong, X.F., Zhang, X.M., et al. State Key Laboratory of Food Science and Technology, Jiangnan University, Jiangsu Wuxi, China. Journal of the Science of Food and Agriculture, 2010 Dec;90(15):2660-3. []
  6. Effects of ginger on motion sickness and gastric slow-wave dysrhythmias induced by circular vection. Lien H.C., Sun, W.M., Chen, Y.H., et al. Department of Internal Medicine, National Yang-Ming University, Taipei, Taiwan. American Physiological Society Gastrointestinal and Liver Physiology,2003 Mar;284(3):G481-9. []
  7. Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. Pittler, M.H., Verster, J.C., Ernst, E. Complementary Medicine, Peninsula Medical School, Universities of Exeter and Plymouth. British Medical Journal, 2005 Dec 24;331(7531):1515-8. []


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".