tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”?
Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar.
Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla – och mycket mer.

Solen

1. Förebygg solskador med betakaroten
Antioxidanten betakaroten skyddar huden mot solskador som soleksem, rödbränd hud och tidigt åldrande. Betakaroten stimulerar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och snyggare solbränna som håller längre. Tillskott bör intas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ersätter inte vanligt solskydd. Kombinera gärna med andra hudstärkande ämnen som zink, selen, vitamin C och vitamin E.

2. Läk solskador med Aloe vera
Gel av Aloe vera har förmågan att fungera lenande, svalkande, lugnande, stilla klåda och minska smärta på solskadad hud. Att Aloe vera lindrar solsveda sägs ha upptäckts för mer än 4000 år sedan och gelen användes för att behandla brännskador inom svensk sjukvård till 1930-talet. Idag vet man att gelé från Aloe vera är inflammationshämmande, antiseptisk och svampdödande.

 

3. Skydda dig mot solen med solskyddsfaktor
När du ska vistas i solen är det viktigt att du skyddar dig med solskyddsfaktor. När det kommer just till solskydd är det viktigt att välja med omsorg. Larmrapporterna om solskyddens skadliga påverkan har haglat tätt. Bland annat har man sett samband mellan mäns infertilitet och ämnen i solskyddsprodukter och att naturen tar skada av kemikalierna. Var en medveten konsument, läs på och titta på innehållsförteckningen innan du köper. Ekologiska solskydd finns från bland annat Rosenserien, Eco Cosmetics och Börlind.

Läs också: Därför ska du välja naturliga solskydd – och här är några exempel

Magen

4. Probiotika mot turistmage
Att magen påverkas negativt när vi reser är vanligt. Börja stärka din mages egna försvar i god tid innan du reser utomlands så minskar du risken att drabbas av turistmage. Goda mjölksyrebakterier balanserar kroppens egen bakterieflora och främjar en normal matsmältning. En god balans i tarmens bakterier har visat sig vara viktigare än man tror, särskilt för att ha god motståndskraft mot främmande bakterier.

5. Frukt & Fibrer mot förstoppning
Är du tvärtom en sån som oftast drabbas av förstoppning när du reser? Det är inte ovanligt att magen tempo ändras när vi reser och att vi plötsligt drabbas av förstoppning. Fiberrika frukter som fikon, tamarind, rabarber och dadlar främjar tarmrörelserna och ser till att magen håller ett bra arbetstempo. Frukt och fibrer tuggtärningar eller tabletter är lätta att packa ner och effekten på trög mage märks normalt efter sex till åtta timmar. Den tas därför med fördel på kvällen.

Immunförsvaret

6. Håll dig frisk och kry!
Är du en av dem som alltid blir sjuk under semestern? Ligg steget före och börja stärk kroppens försvar redan nu så kan du ägna semestern åt roligare saker än snuva och feber. Immunstark innehåller en kombination av det patenterade ämnet Wellmune, vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga behövs för ett starkt immunförsvar. För att få bästa effekt ska tillskottet tas förebyggande.

7. Om du blivit förkyld
Att bli förkyld på sommaren är långt ifrån lika vanligt som att bli sjuk övriga säsonger, men trots allt händer det. När du redan är drabbad är det viktigt att vila och dricka mycket, kanske behöver du febernedsättande. Vill du hjälpa kroppen besegra viruset snabbare kan du använda dig av extrakt av röd solhatt, echinacea. Echinaforce innehåller extrakt av färskt extraherad echinacea och lindrar dina förkylningssymtom snabbt.

Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Myggor

8. Vitamin B1
Vitamin B1 gör dig snabbt oattraktiv för blodsugare. Höga doser av vitamin B1 ger oss en doft som inte är märkbar för människor men som ogillas av mygg. Är du populär bland mygg eller känslig för stick så kan ett tillskott i kapselform vara en bra ide. Den aktiva dosen kan variera mellan olika personer men mellan 100 till 400 milligram är en vanlig dos.

Resan

Flygrädd?
Är du flygrädd eller tycker du flygresor är allmänt obehagliga? Det går att lugna nerverna naturligt. Cool Down är ett kosttillskott som är naturligt lugnande för kroppen tack vare sitt innehåll av L-teanin från grönt te. L-teanin gör dig lugn och fokuserad utan att göra dig dåsig. Cool Down verkar redan 30 minuter efter intag och går både att ta vid behov och kontinuerligt. Effekten har visats i flera studier.

Förebygg blodpropp
Risken för proppbildning i benen ökar när vi sitter stilla länge, till exempel på flygresor, och förebyggande åtgärder är en bra idé. Free Stream förebygger proppbildning utan att påverka blodets koagulation och bygger på naturliga extrakt från tomat. Tomatextraktet gör blodplättarna släta och vilket förhindrar att de klumpar ihop sig. På det sättet förebyggs proppbildning effektivt.

Blodcirkulation
Visste du att alla vuxna rekommenderas att använda stödstrumpor vid flygresa, oavsett resans längd? Kombinationen av lufttryckets påverkan på blodcirkulationen och de långa stundernas stillasittande ökar risken att drabbas av åderbråck och blodpropp. Ska du ut och flyga? Investera i ett bra par stödstrumpor och kom ihåg att gå upp och röra på dig i planet under längre flygningar.

Läs också: Ska du ut på långflygning? Så undviker du jetlag – och blodpropp

Åksjuk i bil eller tåg?
Åksjuka är ett vanligt problem hos både vuxna och barn men naturlig hjälp finns att få. Ingefära är en traditionell läkeväxt som innehåller gingeroler. Gingeroler är kända för att motverka illamående och därför är ingefära perfekt att ha med på resan när illamåendet kommer. Du hittar ingefära i flera olika former och på resan är tuggummi, pastiller eller droppar enkelt att ta med i packningen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.