tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”?
Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar.
Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla – och mycket mer.

Solen

1. Förebygg solskador med betakaroten
Antioxidanten betakaroten skyddar huden mot solskador som soleksem, rödbränd hud och tidigt åldrande. Betakaroten stimulerar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och snyggare solbränna som håller längre. Tillskott bör intas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ersätter inte vanligt solskydd. Kombinera gärna med andra hudstärkande ämnen som zink, selen, vitamin C och vitamin E.

2. Läk solskador med Aloe vera
Gel av Aloe vera har förmågan att fungera lenande, svalkande, lugnande, stilla klåda och minska smärta på solskadad hud. Att Aloe vera lindrar solsveda sägs ha upptäckts för mer än 4000 år sedan och gelen användes för att behandla brännskador inom svensk sjukvård till 1930-talet. Idag vet man att gelé från Aloe vera är inflammationshämmande, antiseptisk och svampdödande.

 

3. Skydda dig mot solen med solskyddsfaktor
När du ska vistas i solen är det viktigt att du skyddar dig med solskyddsfaktor. När det kommer just till solskydd är det viktigt att välja med omsorg. Larmrapporterna om solskyddens skadliga påverkan har haglat tätt. Bland annat har man sett samband mellan mäns infertilitet och ämnen i solskyddsprodukter och att naturen tar skada av kemikalierna. Var en medveten konsument, läs på och titta på innehållsförteckningen innan du köper. Ekologiska solskydd finns från bland annat Rosenserien, Eco Cosmetics och Börlind.

Läs också: Därför ska du välja naturliga solskydd – och här är några exempel

Magen

4. Probiotika mot turistmage
Att magen påverkas negativt när vi reser är vanligt. Börja stärka din mages egna försvar i god tid innan du reser utomlands så minskar du risken att drabbas av turistmage. Goda mjölksyrebakterier balanserar kroppens egen bakterieflora och främjar en normal matsmältning. En god balans i tarmens bakterier har visat sig vara viktigare än man tror, särskilt för att ha god motståndskraft mot främmande bakterier.

5. Frukt & Fibrer mot förstoppning
Är du tvärtom en sån som oftast drabbas av förstoppning när du reser? Det är inte ovanligt att magen tempo ändras när vi reser och att vi plötsligt drabbas av förstoppning. Fiberrika frukter som fikon, tamarind, rabarber och dadlar främjar tarmrörelserna och ser till att magen håller ett bra arbetstempo. Frukt och fibrer tuggtärningar eller tabletter är lätta att packa ner och effekten på trög mage märks normalt efter sex till åtta timmar. Den tas därför med fördel på kvällen.

Immunförsvaret

6. Håll dig frisk och kry!
Är du en av dem som alltid blir sjuk under semestern? Ligg steget före och börja stärk kroppens försvar redan nu så kan du ägna semestern åt roligare saker än snuva och feber. Immunstark innehåller en kombination av det patenterade ämnet Wellmune, vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga behövs för ett starkt immunförsvar. För att få bästa effekt ska tillskottet tas förebyggande.

7. Om du blivit förkyld
Att bli förkyld på sommaren är långt ifrån lika vanligt som att bli sjuk övriga säsonger, men trots allt händer det. När du redan är drabbad är det viktigt att vila och dricka mycket, kanske behöver du febernedsättande. Vill du hjälpa kroppen besegra viruset snabbare kan du använda dig av extrakt av röd solhatt, echinacea. Echinaforce innehåller extrakt av färskt extraherad echinacea och lindrar dina förkylningssymtom snabbt.

Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Myggor

8. Vitamin B1
Vitamin B1 gör dig snabbt oattraktiv för blodsugare. Höga doser av vitamin B1 ger oss en doft som inte är märkbar för människor men som ogillas av mygg. Är du populär bland mygg eller känslig för stick så kan ett tillskott i kapselform vara en bra ide. Den aktiva dosen kan variera mellan olika personer men mellan 100 till 400 milligram är en vanlig dos.

Resan

Flygrädd?
Är du flygrädd eller tycker du flygresor är allmänt obehagliga? Det går att lugna nerverna naturligt. Cool Down är ett kosttillskott som är naturligt lugnande för kroppen tack vare sitt innehåll av L-teanin från grönt te. L-teanin gör dig lugn och fokuserad utan att göra dig dåsig. Cool Down verkar redan 30 minuter efter intag och går både att ta vid behov och kontinuerligt. Effekten har visats i flera studier.

Förebygg blodpropp
Risken för proppbildning i benen ökar när vi sitter stilla länge, till exempel på flygresor, och förebyggande åtgärder är en bra idé. Free Stream förebygger proppbildning utan att påverka blodets koagulation och bygger på naturliga extrakt från tomat. Tomatextraktet gör blodplättarna släta och vilket förhindrar att de klumpar ihop sig. På det sättet förebyggs proppbildning effektivt.

Blodcirkulation
Visste du att alla vuxna rekommenderas att använda stödstrumpor vid flygresa, oavsett resans längd? Kombinationen av lufttryckets påverkan på blodcirkulationen och de långa stundernas stillasittande ökar risken att drabbas av åderbråck och blodpropp. Ska du ut och flyga? Investera i ett bra par stödstrumpor och kom ihåg att gå upp och röra på dig i planet under längre flygningar.

Läs också: Ska du ut på långflygning? Så undviker du jetlag – och blodpropp

Åksjuk i bil eller tåg?
Åksjuka är ett vanligt problem hos både vuxna och barn men naturlig hjälp finns att få. Ingefära är en traditionell läkeväxt som innehåller gingeroler. Gingeroler är kända för att motverka illamående och därför är ingefära perfekt att ha med på resan när illamåendet kommer. Du hittar ingefära i flera olika former och på resan är tuggummi, pastiller eller droppar enkelt att ta med i packningen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Broccoli kan sänka blodsockret

Forskning

Broccoli kan bidra i kampen mot diabetes. Svenska forskare har identifierat en antioxidant som är rikligt förekommande i broccoli som en ny antidiabetisk substans. En studie visade på betydligt lägre blodsockernivåer hos försökspersoner som åt broccoliextrakt som innehöll höga halter av ämnen sulforafan.

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.