tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”?
Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar.
Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla – och mycket mer.

Solen

1. Förebygg solskador med betakaroten
Antioxidanten betakaroten skyddar huden mot solskador som soleksem, rödbränd hud och tidigt åldrande. Betakaroten stimulerar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och snyggare solbränna som håller längre. Tillskott bör intas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ersätter inte vanligt solskydd. Kombinera gärna med andra hudstärkande ämnen som zink, selen, vitamin C och vitamin E.

2. Läk solskador med Aloe vera
Gel av Aloe vera har förmågan att fungera lenande, svalkande, lugnande, stilla klåda och minska smärta på solskadad hud. Att Aloe vera lindrar solsveda sägs ha upptäckts för mer än 4000 år sedan och gelen användes för att behandla brännskador inom svensk sjukvård till 1930-talet. Idag vet man att gelé från Aloe vera är inflammationshämmande, antiseptisk och svampdödande.

 

3. Skydda dig mot solen med solskyddsfaktor
När du ska vistas i solen är det viktigt att du skyddar dig med solskyddsfaktor. När det kommer just till solskydd är det viktigt att välja med omsorg. Larmrapporterna om solskyddens skadliga påverkan har haglat tätt. Bland annat har man sett samband mellan mäns infertilitet och ämnen i solskyddsprodukter och att naturen tar skada av kemikalierna. Var en medveten konsument, läs på och titta på innehållsförteckningen innan du köper. Ekologiska solskydd finns från bland annat Rosenserien, Eco Cosmetics och Börlind.

Läs också: Därför ska du välja naturliga solskydd – och här är några exempel

Magen

4. Probiotika mot turistmage
Att magen påverkas negativt när vi reser är vanligt. Börja stärka din mages egna försvar i god tid innan du reser utomlands så minskar du risken att drabbas av turistmage. Goda mjölksyrebakterier balanserar kroppens egen bakterieflora och främjar en normal matsmältning. En god balans i tarmens bakterier har visat sig vara viktigare än man tror, särskilt för att ha god motståndskraft mot främmande bakterier.

5. Frukt & Fibrer mot förstoppning
Är du tvärtom en sån som oftast drabbas av förstoppning när du reser? Det är inte ovanligt att magen tempo ändras när vi reser och att vi plötsligt drabbas av förstoppning. Fiberrika frukter som fikon, tamarind, rabarber och dadlar främjar tarmrörelserna och ser till att magen håller ett bra arbetstempo. Frukt och fibrer tuggtärningar eller tabletter är lätta att packa ner och effekten på trög mage märks normalt efter sex till åtta timmar. Den tas därför med fördel på kvällen.

Immunförsvaret

6. Håll dig frisk och kry!
Är du en av dem som alltid blir sjuk under semestern? Ligg steget före och börja stärk kroppens försvar redan nu så kan du ägna semestern åt roligare saker än snuva och feber. Immunstark innehåller en kombination av det patenterade ämnet Wellmune, vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga behövs för ett starkt immunförsvar. För att få bästa effekt ska tillskottet tas förebyggande.

7. Om du blivit förkyld
Att bli förkyld på sommaren är långt ifrån lika vanligt som att bli sjuk övriga säsonger, men trots allt händer det. När du redan är drabbad är det viktigt att vila och dricka mycket, kanske behöver du febernedsättande. Vill du hjälpa kroppen besegra viruset snabbare kan du använda dig av extrakt av röd solhatt, echinacea. Echinaforce innehåller extrakt av färskt extraherad echinacea och lindrar dina förkylningssymtom snabbt.

Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Myggor

8. Vitamin B1
Vitamin B1 gör dig snabbt oattraktiv för blodsugare. Höga doser av vitamin B1 ger oss en doft som inte är märkbar för människor men som ogillas av mygg. Är du populär bland mygg eller känslig för stick så kan ett tillskott i kapselform vara en bra ide. Den aktiva dosen kan variera mellan olika personer men mellan 100 till 400 milligram är en vanlig dos.

Resan

Flygrädd?
Är du flygrädd eller tycker du flygresor är allmänt obehagliga? Det går att lugna nerverna naturligt. Cool Down är ett kosttillskott som är naturligt lugnande för kroppen tack vare sitt innehåll av L-teanin från grönt te. L-teanin gör dig lugn och fokuserad utan att göra dig dåsig. Cool Down verkar redan 30 minuter efter intag och går både att ta vid behov och kontinuerligt. Effekten har visats i flera studier.

Förebygg blodpropp
Risken för proppbildning i benen ökar när vi sitter stilla länge, till exempel på flygresor, och förebyggande åtgärder är en bra idé. Free Stream förebygger proppbildning utan att påverka blodets koagulation och bygger på naturliga extrakt från tomat. Tomatextraktet gör blodplättarna släta och vilket förhindrar att de klumpar ihop sig. På det sättet förebyggs proppbildning effektivt.

Blodcirkulation
Visste du att alla vuxna rekommenderas att använda stödstrumpor vid flygresa, oavsett resans längd? Kombinationen av lufttryckets påverkan på blodcirkulationen och de långa stundernas stillasittande ökar risken att drabbas av åderbråck och blodpropp. Ska du ut och flyga? Investera i ett bra par stödstrumpor och kom ihåg att gå upp och röra på dig i planet under längre flygningar.

Läs också: Ska du ut på långflygning? Så undviker du jetlag – och blodpropp

Åksjuk i bil eller tåg?
Åksjuka är ett vanligt problem hos både vuxna och barn men naturlig hjälp finns att få. Ingefära är en traditionell läkeväxt som innehåller gingeroler. Gingeroler är kända för att motverka illamående och därför är ingefära perfekt att ha med på resan när illamåendet kommer. Du hittar ingefära i flera olika former och på resan är tuggummi, pastiller eller droppar enkelt att ta med i packningen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.