tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”?
Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar.
Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Solen

1. Förebygg solskador med betakaroten
Antioxidanten betakaroten skyddar huden mot solskador som soleksem, rödbränd hud och tidigt åldrande. Betakaroten stimulerar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och snyggare solbränna som håller längre. Tillskott bör intas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ersätter inte vanligt solskydd. Kombinera gärna med andra hudstärkande ämnen som zink, selen, vitamin C och vitamin E.

2. Läk solskador med Aloe vera
Gel av Aloe vera har förmågan att fungera lenande, svalkande, lugnande, stilla klåda och minska smärta på solskadad hud. Att Aloe vera lindrar solsveda sägs ha upptäckts för mer än 4000 år sedan och gelen användes för att behandla brännskador inom svensk sjukvård till 1930-talet. Idag vet man att gelé från Aloe vera är inflammationshämmande, antiseptisk och svampdödande.

 

3. Skydda dig mot solen med solskyddsfaktor
När du ska vistas i solen är det viktigt att du skyddar dig med solskyddsfaktor. När det kommer just till solskydd är det viktigt att välja med omsorg. Larmrapporterna om solskyddens skadliga påverkan har haglat tätt. Bland annat har man sett samband mellan mäns infertilitet och ämnen i solskyddsprodukter och att naturen tar skada av kemikalierna. Var en medveten konsument, läs på och titta på innehållsförteckningen innan du köper. Ekologiska solskydd finns från bland annat Rosenserien, Eco Cosmetics och Börlind.

Läs också: Därför ska du välja naturliga solskydd – och här är några exempel

Magen

4. Probiotika mot turistmage
Att magen påverkas negativt när vi reser är vanligt. Börja stärka din mages egna försvar i god tid innan du reser utomlands så minskar du risken att drabbas av turistmage. Goda mjölksyrebakterier balanserar kroppens egen bakterieflora och främjar en normal matsmältning. En god balans i tarmens bakterier har visat sig vara viktigare än man tror, särskilt för att ha god motståndskraft mot främmande bakterier.

5. Frukt & Fibrer mot förstoppning
Är du tvärtom en sån som oftast drabbas av förstoppning när du reser? Det är inte ovanligt att magen tempo ändras när vi reser och att vi plötsligt drabbas av förstoppning. Fiberrika frukter som fikon, tamarind, rabarber och dadlar främjar tarmrörelserna och ser till att magen håller ett bra arbetstempo. Frukt och fibrer tuggtärningar eller tabletter är lätta att packa ner och effekten på trög mage märks normalt efter sex till åtta timmar. Den tas därför med fördel på kvällen.

Immunförsvaret

6. Håll dig frisk och kry!
Är du en av dem som alltid blir sjuk under semestern? Ligg steget före och börja stärk kroppens försvar redan nu så kan du ägna semestern åt roligare saker än snuva och feber. Immunstark innehåller en kombination av det patenterade ämnet Wellmune, vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga behövs för ett starkt immunförsvar. För att få bästa effekt ska tillskottet tas förebyggande.

 

7. Om du blivit förkyld
Att bli förkyld på sommaren är långt ifrån lika vanligt som att bli sjuk övriga säsonger, men trots allt händer det. När du redan är drabbad är det viktigt att vila och dricka mycket, kanske behöver du febernedsättande. Vill du hjälpa kroppen besegra viruset snabbare kan du använda dig av extrakt av röd solhatt, echinacea. Echinaforce innehåller extrakt av färskt extraherad echinacea och lindrar dina förkylningssymtom snabbt.

Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Myggor

8. Vitamin B1
Vitamin B1 gör dig snabbt oattraktiv för blodsugare. Höga doser av vitamin B1 ger oss en doft som inte är märkbar för människor men som ogillas av mygg. Är du populär bland mygg eller känslig för stick så kan ett tillskott i kapselform vara en bra ide. Den aktiva dosen kan variera mellan olika personer men mellan 100 till 400 milligram är en vanlig dos.

Resan

Flygrädd?
Är du flygrädd eller tycker du flygresor är allmänt obehagliga? Det går att lugna nerverna naturligt. Cool Down är ett kosttillskott som är naturligt lugnande för kroppen tack vare sitt innehåll av L-teanin från grönt te. L-teanin gör dig lugn och fokuserad utan att göra dig dåsig. Cool Down verkar redan 30 minuter efter intag och går både att ta vid behov och kontinuerligt. Effekten har visats i flera studier.

Förebygg blodpropp
Risken för proppbildning i benen ökar när vi sitter stilla länge, till exempel på flygresor, och förebyggande åtgärder är en bra idé. Free Stream förebygger proppbildning utan att påverka blodets koagulation och bygger på naturliga extrakt från tomat. Tomatextraktet gör blodplättarna släta och vilket förhindrar att de klumpar ihop sig. På det sättet förebyggs proppbildning effektivt.

 

Blodcirkulation
Visste du att alla vuxna rekommenderas att använda stödstrumpor vid flygresa, oavsett resans längd? Kombinationen av lufttryckets påverkan på blodcirkulationen och de långa stundernas stillasittande ökar risken att drabbas av åderbråck och blodpropp. Ska du ut och flyga? Investera i ett bra par stödstrumpor och kom ihåg att gå upp och röra på dig i planet under längre flygningar.

Läs också: Ska du ut på långflygning? Så undviker du jetlag – och blodpropp

Åksjuk i bil eller tåg?
Åksjuka är ett vanligt problem hos både vuxna och barn men naturlig hjälp finns att få. Ingefära är en traditionell läkeväxt som innehåller gingeroler. Gingeroler är kända för att motverka illamående och därför är ingefära perfekt att ha med på resan när illamåendet kommer. Du hittar ingefära i flera olika former och på resan är tuggummi, pastiller eller droppar enkelt att ta med i packningen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.