Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

13 ingredienser för ett längre, friskare – och smalare liv

Drömmer du om att få bli äldre, friskare och smalare?
Här är då livsmedlen du bör ha hemma – och framför allt se till att äta mer av.

Att frukter och bärs färgpigment - så kallade fytokemikalier - innehåller nyttigheter har nog de flesta någon gång hört vid det här laget.
Särskilt hälsosam sägs röd kost vara. För vikten, immunförsvaret, blodtryck och hjärta - bland annat. Röd kost från växtriket bör tilläggas, inte från köttdisken.
Läs också: Maten som kan lindra din värk

13 viktiga ingredienser för hälsan och vikten

 

1. Tomat
Ger starkare prostata. Innehåller kalium som sänker blodtrycket, motverkar benskörhet och minskar risken för hjärtkärlsjukdom. Niacinet bidrar till att sänka kolesterolet. Lykopenet skyddar mot tjocktarmscancer. Kromet håller blodsockernivån stabil hos personer som har diabetes. A-vitaminet är bra för synen. Bör tillagas/värmas upp för bästa effekt.
Läs också: Tomater tros kunna halvera risken för stroke

2. Chili
Ökar mättnadskänslan och förbränningen. Smakämnet capsaicin kan öka kroppens produktion av endorfiner och lindra smärta. Rikligt med antioxidanter som kan skydda mot hjärtkärlsjukdom och vissa cancertyper i och med att de bygger upp kroppens immunförsvar och bryter ner skadliga, fria radikaler.
Läs också: Nyttigare recept på kladdkaka med chili

 

3. Rödbetor
Innehåller nitrat som visat sig kunna sänka blodtrycket och ökar uthålligheten genom att öka effekten i mitokondrierna - cellernas kraftverk - och gör att mindre syre krävs för att bilda energi.
Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

4. Röd paprika
Ger fler näringsämnen än gul och grön paprika och innehåller fyra gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. Perfekt som snacks eller att låta barn knapra på när man lagar mat. Är bakteriedödande och bra för blodtrycket och cirkulationen. Innehåller även E-vitamin och folsyra.
Läs också: Ät röd kost – lev ett längre och smalare liv

5. Jordgubbar
C-vitaminerna och fibrerna förebygger mag- och tarmcancer. Innehåller liksom hallon och smultron ett ämne som skyddar mot cancer, speciellt i matstrupen.
Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

6. Hallon
Ha i salladen, i smoothien eller på gröten. Energisnåla och cancerskyddande.
Läs också: Nyttig och somrig citronfromage med hallon

7. Röda linser
Mättar, hjälper dig att hålla vikten och innehåller antioxidanter som skyddar mot cancer. Innehåller folsyra och är rika på protein, fibrer och mineraler. Goda i soppor, grytor och biffar. Perfekta att göra en snabb "falsk" hummus på.
Läs också: 6 nyttigare – och roligare – plättar! En med hemliga ingrediensen röda linser...

 

8. Kidneybönor
Innehåller starka antioxidanter som minskar risken för cancer. Rika på folsyra, protein, fibrer, kalium och magnesium. Jättebra snabbmat i och med att de går så snabbt att koka.
Läs också: Här är maten som skyddar mot cancer

9. Rooibos-te
Koffeinfritt, innehåller fler antioxidanter än grönt te, varav flera sådana antioxidanter som vi har svårt att få i oss i vanlig kost. Kan skydda levern.
Läs också: Antioxidanter kan förebygga tarmcancer

10. Rödkål
Rik på B- och C-vitaminer och kalium. Fibrerna är bra för mag- och tarmfunktionen. Innehåller även K-vitamin som hjälper blodet att koagulera.
Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

11. Rädisor
Bra för levern och magen då de hjälper till att producera galla som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig fett. Innehåller natrium, vitamin C och kostfiber.
Läs också: Svarta vinbär – en bortglömd C-vitaminbomb

 

12. Granatäpple
Rik källa till C-vitamin, folsyra och antioxidanter. Ska bromsa skador från högt kolesterol, minska blodtrycket och mer än fördubbla antioxidanthalten i blodet. Saktar enligt en studie ner tillväxten hos prostatacancerpatiener. Granatäpple tros även kunna hämma åderförkalkning.
Läs också: Juicer som påskyndar självläkning

13. Blodapelsin
Rik på C-vitamin och lykopen (precis som tomater). Lykopen är känt för att skydda mot prostatacancer.
Läs också: En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer

Källor: Expressen, näringsfysiologen Kristina Andersson, "Diabetes - du kan själv påverka" (Ica Bokförlag), ganerivikt.org, www.sund.nu med flera.

Av Isabelle Hedander



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

 

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.