13 ingredienser för ett längre, friskare – och smalare liv

Drömmer du om att få bli äldre, friskare och smalare?
Här är då livsmedlen du bör ha hemma – och framför allt se till att äta mer av.

Att frukter och bärs färgpigment – så kallade fytokemikalier – innehåller nyttigheter har nog de flesta någon gång hört vid det här laget.
Särskilt hälsosam sägs röd kost vara. För vikten, immunförsvaret, blodtryck och hjärta – bland annat. Röd kost från växtriket bör tilläggas, inte från köttdisken.
Läs också: Maten som kan lindra din värk

13 viktiga ingredienser för hälsan och vikten

 

 

1. Tomat
Ger starkare prostata. Innehåller kalium som sänker blodtrycket, motverkar benskörhet och minskar risken för hjärtkärlsjukdom. Niacinet bidrar till att sänka kolesterolet. Lykopenet skyddar mot tjocktarmscancer. Kromet håller blodsockernivån stabil hos personer som har diabetes. A-vitaminet är bra för synen. Bör tillagas/värmas upp för bästa effekt.
Läs också: Tomater tros kunna halvera risken för stroke

2. Chili
Ökar mättnadskänslan och förbränningen. Smakämnet capsaicin kan öka kroppens produktion av endorfiner och lindra smärta. Rikligt med antioxidanter som kan skydda mot hjärtkärlsjukdom och vissa cancertyper i och med att de bygger upp kroppens immunförsvar och bryter ner skadliga, fria radikaler.
Läs också: Nyttigare recept på kladdkaka med chili

3. Rödbetor
Innehåller nitrat som visat sig kunna sänka blodtrycket och ökar uthålligheten genom att öka effekten i mitokondrierna – cellernas kraftverk – och gör att mindre syre krävs för att bilda energi.
Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

4. Röd paprika
Ger fler näringsämnen än gul och grön paprika och innehåller fyra gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. Perfekt som snacks eller att låta barn knapra på när man lagar mat. Är bakteriedödande och bra för blodtrycket och cirkulationen. Innehåller även E-vitamin och folsyra.
Läs också: Ät röd kost – lev ett längre och smalare liv

5. Jordgubbar
C-vitaminerna och fibrerna förebygger mag- och tarmcancer. Innehåller liksom hallon och smultron ett ämne som skyddar mot cancer, speciellt i matstrupen.
Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

6. Hallon
Ha i salladen, i smoothien eller på gröten. Energisnåla och cancerskyddande.
Läs också: Nyttig och somrig citronfromage med hallon

7. Röda linser
Mättar, hjälper dig att hålla vikten och innehåller antioxidanter som skyddar mot cancer. Innehåller folsyra och är rika på protein, fibrer och mineraler. Goda i soppor, grytor och biffar. Perfekta att göra en snabb “falsk” hummus på.
Läs också: 6 nyttigare – och roligare – plättar! En med hemliga ingrediensen röda linser…

8. Kidneybönor
Innehåller starka antioxidanter som minskar risken för cancer. Rika på folsyra, protein, fibrer, kalium och magnesium. Jättebra snabbmat i och med att de går så snabbt att koka.
Läs också: Här är maten som skyddar mot cancer

9. Rooibos-te
Koffeinfritt, innehåller fler antioxidanter än grönt te, varav flera sådana antioxidanter som vi har svårt att få i oss i vanlig kost. Kan skydda levern.
Läs också: Antioxidanter kan förebygga tarmcancer

10. Rödkål
Rik på B- och C-vitaminer och kalium. Fibrerna är bra för mag- och tarmfunktionen. Innehåller även K-vitamin som hjälper blodet att koagulera.
Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

11. Rädisor
Bra för levern och magen då de hjälper till att producera galla som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig fett. Innehåller natrium, vitamin C och kostfiber.
Läs också: Svarta vinbär – en bortglömd C-vitaminbomb

12. Granatäpple
Rik källa till C-vitamin, folsyra och antioxidanter. Ska bromsa skador från högt kolesterol, minska blodtrycket och mer än fördubbla antioxidanthalten i blodet. Saktar enligt en studie ner tillväxten hos prostatacancerpatiener. Granatäpple tros även kunna hämma åderförkalkning.
Läs också: Juicer som påskyndar självläkning

13. Blodapelsin
Rik på C-vitamin och lykopen (precis som tomater). Lykopen är känt för att skydda mot prostatacancer.
Läs också: En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer

Källor: Expressen, näringsfysiologen Kristina Andersson, “Diabetes – du kan själv påverka” (Ica Bokförlag), ganerivikt.org, www.sund.nu med flera.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.