13 ingredienser för ett längre, friskare – och smalare liv

Drömmer du om att få bli äldre, friskare och smalare?
Här är då livsmedlen du bör ha hemma – och framför allt se till att äta mer av.

Att frukter och bärs färgpigment – så kallade fytokemikalier – innehåller nyttigheter har nog de flesta någon gång hört vid det här laget.
Särskilt hälsosam sägs röd kost vara. För vikten, immunförsvaret, blodtryck och hjärta – bland annat. Röd kost från växtriket bör tilläggas, inte från köttdisken.
Läs också: Maten som kan lindra din värk

13 viktiga ingredienser för hälsan och vikten

 

 

1. Tomat
Ger starkare prostata. Innehåller kalium som sänker blodtrycket, motverkar benskörhet och minskar risken för hjärtkärlsjukdom. Niacinet bidrar till att sänka kolesterolet. Lykopenet skyddar mot tjocktarmscancer. Kromet håller blodsockernivån stabil hos personer som har diabetes. A-vitaminet är bra för synen. Bör tillagas/värmas upp för bästa effekt.
Läs också: Tomater tros kunna halvera risken för stroke

2. Chili
Ökar mättnadskänslan och förbränningen. Smakämnet capsaicin kan öka kroppens produktion av endorfiner och lindra smärta. Rikligt med antioxidanter som kan skydda mot hjärtkärlsjukdom och vissa cancertyper i och med att de bygger upp kroppens immunförsvar och bryter ner skadliga, fria radikaler.
Läs också: Nyttigare recept på kladdkaka med chili

3. Rödbetor
Innehåller nitrat som visat sig kunna sänka blodtrycket och ökar uthålligheten genom att öka effekten i mitokondrierna – cellernas kraftverk – och gör att mindre syre krävs för att bilda energi.
Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

4. Röd paprika
Ger fler näringsämnen än gul och grön paprika och innehåller fyra gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. Perfekt som snacks eller att låta barn knapra på när man lagar mat. Är bakteriedödande och bra för blodtrycket och cirkulationen. Innehåller även E-vitamin och folsyra.
Läs också: Ät röd kost – lev ett längre och smalare liv

5. Jordgubbar
C-vitaminerna och fibrerna förebygger mag- och tarmcancer. Innehåller liksom hallon och smultron ett ämne som skyddar mot cancer, speciellt i matstrupen.
Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

6. Hallon
Ha i salladen, i smoothien eller på gröten. Energisnåla och cancerskyddande.
Läs också: Nyttig och somrig citronfromage med hallon

7. Röda linser
Mättar, hjälper dig att hålla vikten och innehåller antioxidanter som skyddar mot cancer. Innehåller folsyra och är rika på protein, fibrer och mineraler. Goda i soppor, grytor och biffar. Perfekta att göra en snabb “falsk” hummus på.
Läs också: 6 nyttigare – och roligare – plättar! En med hemliga ingrediensen röda linser…

8. Kidneybönor
Innehåller starka antioxidanter som minskar risken för cancer. Rika på folsyra, protein, fibrer, kalium och magnesium. Jättebra snabbmat i och med att de går så snabbt att koka.
Läs också: Här är maten som skyddar mot cancer

9. Rooibos-te
Koffeinfritt, innehåller fler antioxidanter än grönt te, varav flera sådana antioxidanter som vi har svårt att få i oss i vanlig kost. Kan skydda levern.
Läs också: Antioxidanter kan förebygga tarmcancer

10. Rödkål
Rik på B- och C-vitaminer och kalium. Fibrerna är bra för mag- och tarmfunktionen. Innehåller även K-vitamin som hjälper blodet att koagulera.
Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

11. Rädisor
Bra för levern och magen då de hjälper till att producera galla som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig fett. Innehåller natrium, vitamin C och kostfiber.
Läs också: Svarta vinbär – en bortglömd C-vitaminbomb

12. Granatäpple
Rik källa till C-vitamin, folsyra och antioxidanter. Ska bromsa skador från högt kolesterol, minska blodtrycket och mer än fördubbla antioxidanthalten i blodet. Saktar enligt en studie ner tillväxten hos prostatacancerpatiener. Granatäpple tros även kunna hämma åderförkalkning.
Läs också: Juicer som påskyndar självläkning

13. Blodapelsin
Rik på C-vitamin och lykopen (precis som tomater). Lykopen är känt för att skydda mot prostatacancer.
Läs också: En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer

Källor: Expressen, näringsfysiologen Kristina Andersson, “Diabetes – du kan själv påverka” (Ica Bokförlag), ganerivikt.org, www.sund.nu med flera.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.