Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

13 ingredienser för ett längre, friskare – och smalare liv

Drömmer du om att få bli äldre, friskare och smalare?
Här är då livsmedlen du bör ha hemma – och framför allt se till att äta mer av.

Att frukter och bärs färgpigment - så kallade fytokemikalier - innehåller nyttigheter har nog de flesta någon gång hört vid det här laget.
Särskilt hälsosam sägs röd kost vara. För vikten, immunförsvaret, blodtryck och hjärta - bland annat. Röd kost från växtriket bör tilläggas, inte från köttdisken.
Läs också: Maten som kan lindra din värk

13 viktiga ingredienser för hälsan och vikten

 

1. Tomat
Ger starkare prostata. Innehåller kalium som sänker blodtrycket, motverkar benskörhet och minskar risken för hjärtkärlsjukdom. Niacinet bidrar till att sänka kolesterolet. Lykopenet skyddar mot tjocktarmscancer. Kromet håller blodsockernivån stabil hos personer som har diabetes. A-vitaminet är bra för synen. Bör tillagas/värmas upp för bästa effekt.
Läs också: Tomater tros kunna halvera risken för stroke

2. Chili
Ökar mättnadskänslan och förbränningen. Smakämnet capsaicin kan öka kroppens produktion av endorfiner och lindra smärta. Rikligt med antioxidanter som kan skydda mot hjärtkärlsjukdom och vissa cancertyper i och med att de bygger upp kroppens immunförsvar och bryter ner skadliga, fria radikaler.
Läs också: Nyttigare recept på kladdkaka med chili

 

3. Rödbetor
Innehåller nitrat som visat sig kunna sänka blodtrycket och ökar uthålligheten genom att öka effekten i mitokondrierna - cellernas kraftverk - och gör att mindre syre krävs för att bilda energi.
Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

4. Röd paprika
Ger fler näringsämnen än gul och grön paprika och innehåller fyra gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. Perfekt som snacks eller att låta barn knapra på när man lagar mat. Är bakteriedödande och bra för blodtrycket och cirkulationen. Innehåller även E-vitamin och folsyra.
Läs också: Ät röd kost – lev ett längre och smalare liv

5. Jordgubbar
C-vitaminerna och fibrerna förebygger mag- och tarmcancer. Innehåller liksom hallon och smultron ett ämne som skyddar mot cancer, speciellt i matstrupen.
Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

6. Hallon
Ha i salladen, i smoothien eller på gröten. Energisnåla och cancerskyddande.
Läs också: Nyttig och somrig citronfromage med hallon

7. Röda linser
Mättar, hjälper dig att hålla vikten och innehåller antioxidanter som skyddar mot cancer. Innehåller folsyra och är rika på protein, fibrer och mineraler. Goda i soppor, grytor och biffar. Perfekta att göra en snabb "falsk" hummus på.
Läs också: 6 nyttigare – och roligare – plättar! En med hemliga ingrediensen röda linser...

 

8. Kidneybönor
Innehåller starka antioxidanter som minskar risken för cancer. Rika på folsyra, protein, fibrer, kalium och magnesium. Jättebra snabbmat i och med att de går så snabbt att koka.
Läs också: Här är maten som skyddar mot cancer

9. Rooibos-te
Koffeinfritt, innehåller fler antioxidanter än grönt te, varav flera sådana antioxidanter som vi har svårt att få i oss i vanlig kost. Kan skydda levern.
Läs också: Antioxidanter kan förebygga tarmcancer

10. Rödkål
Rik på B- och C-vitaminer och kalium. Fibrerna är bra för mag- och tarmfunktionen. Innehåller även K-vitamin som hjälper blodet att koagulera.
Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

11. Rädisor
Bra för levern och magen då de hjälper till att producera galla som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig fett. Innehåller natrium, vitamin C och kostfiber.
Läs också: Svarta vinbär – en bortglömd C-vitaminbomb

 

12. Granatäpple
Rik källa till C-vitamin, folsyra och antioxidanter. Ska bromsa skador från högt kolesterol, minska blodtrycket och mer än fördubbla antioxidanthalten i blodet. Saktar enligt en studie ner tillväxten hos prostatacancerpatiener. Granatäpple tros även kunna hämma åderförkalkning.
Läs också: Juicer som påskyndar självläkning

13. Blodapelsin
Rik på C-vitamin och lykopen (precis som tomater). Lykopen är känt för att skydda mot prostatacancer.
Läs också: En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer

Källor: Expressen, näringsfysiologen Kristina Andersson, "Diabetes - du kan själv påverka" (Ica Bokförlag), ganerivikt.org, www.sund.nu med flera.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.