Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende blond tjej sitter på sandstrand i randig tröja

13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Det räcker med en extra tight deadline för att hälsosamma vanor plötsligt ska gå upp i rök. Att gå ner i vikt på ett hälsosamt och långsiktigt hållbart sätt kan upplevas svårt. Men  ingenting är omöjligt.
Här är 13 vetenskapligt uppbackade sätt som hjälper dig att komma i brallorna igen.

Genom att göra små förändringar varje dag hellre än att göra många stora och drastiska förändringar på en gång kommer du att lyckas. Med hjälp av hälsosajten Greatist.com har vi samlat ihop några av våra favorittips för viktminskning för att du ska kunna applicera dem i just din vardag.

13 vetenskapliga knep för viktminskning:

Blått porslin

Foto: Steven Bulhoes

1. Skaffa – och ät från – blått porslin
Forskning menar att vi bör undvika tallrikar som matchar maten – som till exempel en vit tallrik tillsammans med pastarätten fettuccini Alfredo. Tallriken ska alltså hellre ”missmatcha”, det vill säga skapa en större kontrast till maten.
Färgen blå uppges till exempel fungera som en effektiv aptitdämpare. Detta på grund av att blå är den minst tilldragande kontrastfärgen till de flesta livsmedel och maträtter.
Ett litet men potentiellt användbart knep – värt att lägga på minnet.

2. Ät frukost – och glöm inte mellanmålen!
Att skippa mellanmålen när man vill åstadkomma viktminskning är inte så smart eftersom lägre kalorikonsumtion snarare saktar ner ämnesomsättningen.
Genom att hoppa över måltider, inte frukost och mellanmål, till förmån för större mål mat sent på kvällen kan leda till oönskade effekter (som till exempel fördröjd insulinutsöndring) , vilka även kan önska risken för diabetes. Läs mer här och här. Risken är också större att vi senare på dagen bäljar i oss mer än vi annars skulle gjort av sådant som är mindre bra ur viktsynpunkt – som till exempel fyra, fem portioner potatismos.
Se till att äta en ordentlig portion frukost med mycket protein.

 

Kvinna i blått förkläde håller fram tallrik

Laga egen mat - från grunden.

3. Laga mat!
Att laga egen mat tar faktiskt inte så lång tid som vissa tror. Ta dig en titt i Kureras receptbank och inspireras. Gör även dina egna nyttigare snacks till TV-soffan, så slipper du farliga fetter, vitt socker och en massa tillsatser.
Om du äter ute så kom ihåg att restauranger ofta använder större tallrikar än de vi har hemma och att studier visar att större portioner nästan alltid resulterar i större energiintag, oavsett om det är en så kallad ”doggy bag” involverad. Läs mer härhär och här.

4. Rensa – och möblera om – i skåpen!
Genom att ägna lite tid åt att gå igenom och slänga bort skräpmat hemma (i sann Anna-Skipper-anda) kan du kickstarta ditt nya liv och slipper lockas av osunda frestelser. Placera de allra nyttigaste ingredienserna, som till exempel fullkorn, bönor och nötter, längst fram på hyllan. Man vet att bara synen, och doften, av mat kan sätta igång begäret och öka hungern (särskilt sant för skräpmat) .

Tallrik med fint upplagd mat portion mindre på vit duk bredvid glas med rött vin

Servera maten med restaurangstil.

5. Servera maten med restaurangstil
Även om storleken på tallrikar blivit allt större det senaste årtusendet innebär det inte att du behöver fylla upp tallriken till 100 procent. Servera istället sådana där "fina", mindre portioner som de brukar servera på riktigt dyra restauranger. Servera med fördel även  på mindre tallrikar eftersom dessa kan få oss att känna oss mer mätta.

6. Ställ inte fram allt på bordet
Istället för att ställa fram brödet, grytan eller pajen på bordet – lämna det/den borta på spisen eller köksbänken, där du inte lika lätt kan sträcka dig efter mer. Eller ännu hellre: placera den där du inte alls kan se den. Forskning visar att vi är mindre benägna att ta om när vi inte kan se maten. Läs mer här och här.
När du ätit upp gör du bäst i att vänta några minuter innan du bestämmer dig för huruvida det är dags att hämta en andra, och kanske till och med en tredje, omgång. Bara genom att göra en sådan liten förändring kan du minska ditt matintag rejält.

Åsna som visar tänderna och tuggar hö

Tugga lååångsamt...

 

7. Tugga långsamt
Att äta långsamt kan kännas som det går stick i stäv med den inre rytmen efter en hektisk jobbdag men – det kan betala sig att sakta ner tuggandet: Ju snabbare vi äter, desto mindre tid har koppen att hinna registrera att den är mätt. Läs mer härhärhär och här. Så sakta ner!

8. Ät (hälsosamt) fett
Ät hälsosamt enomättat och fleromättat från avokado, olivolja, nötter, fröer, fisk och kokosnöt. När fett kombineras med fiber förstärks fettets möjligheter att ge mättnadskänsla.

9. Ät mer fiber
Genom att äta mycket grönsaker och fiber håller vi oss mätta längre. Läs mer här.

En TV modell 1970-tal flyger genom luften mot blå himmel

Foto: Volker Stock

10. Stäng av TV:n (eller släng ut den)
Att äta medan du tittar på TV kopplas till dåliga matval och överätande.
Sluta genast.

11. Håll kyl och frys välfyllda
Lägg manken till och se till att alltid ha en frys fylld med hälsosamma grönsaker och proteiner (som fisk, kyckling, tofu). Ha även gärna mycket bär (som inte är så kolhydratrika), färsk frukt samt både färska och frusna grönsaker hemma.
Kom ihåg att det ofta är tidsbrist som gör att vi fuskar. Har vi bara hälsosamma ingredienser hemma är chansen större att vi lagar något med det istället för att äta ute eller fuska med hel- och halvfabrikat.

 

Flera röda chilifrukter utstavar ordet HOT med versaler

Heta kryddor ökar förbränningen.

12. Använd heta kryddor 
Heta kryddor som cayennepeppar kan inte bara dra igång din ämnesomsättning men också ta bort sug efter fet, sött och salt mat. Läs mer här. Vissa studier föreslår till och med att heta kryddor kan öka fettets oxidation, det vill säga gör så att kroppen lättare kan använda fettet som bränsle. Läs mer här och här. Så varför inte ha på lite het krydda på dina ägg eller lite hot sauce i din wok?

Grönsaker i glasform

Grönsaker, grönsaker, grönsaker...

13. Smyg in fler grönsaker  överallt
Att öka sin konsumtion av grönsaker har visat sig vara ett bra sätt att skydda sig från övervikt. Lägg till grönsaker i en omelett istället för att slänga på massor av ost till exempel. Använd grönsaker i bakverk, (fullkorns)pastarätter, grytor och till och med gröt. Genom att lägga till lite grönsaksaction i en rätt eller ett mellanmål ökar man på fibermängden, vilket hjälper oss bli mätta snabbare.

Värt att notera...
Det är viktigt att komma ihåg att bara för att en viktminskningsmetod fungerar för någon betyder inte det att den fungerar för alla (även om den är vetenskapligt uppbackad).  Kom ihåg att oavsett om det gäller att dricka mer vatten eller att från och med nu enbart äta från blå tallrikar måste du hitta ditt sätt!
Kör hårt – och lycka till!

Av Isabelle Hedander



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.