Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

14 anledningar till varför du alltid fryser

Vinter, snö och kyla … men det är inte alltid som det är dåliga kläder som gör att du fryser. Frusenhet och låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” lyder ordspråket. Men det är inte riktigt hela sanningen. Frusenhet kan signalera om olika obalanser i kroppen och det finns även sjukdomar som gör att du fryser mer än normalt.

Här kan du läsa om 14 anledningar till varför du alltid fryser:

1. Anemi
Blodbrist, eller rättare sagt brist på röda blodkroppar kan göra att du känner dig frusen. Det finns inte tillräckligt med blodkroppar för att förse kroppen med tillräcklig mängd syre. Du kan även få symtom som yrsel, trötthet, andnöd och känna dig svag.

2. Hypotyreos
Underfunktion i sköldkörteln gör att den inte producerar tillräckligt med sköldkörtelhormoner. Ett av symtomen är frusenhet och att du får svårt att tolerera kyla. Symtomen för hypotyreos kan vara många och diffusa. Bortsett frusenhet kan man även få symtom som trötthet, värk i leder, torr hy, svårt att gå ner i vikt, förstoppning och problem med minnet.

 

LÄS OCKSÅ: 17 tecken på underfunktion i sköldkörteln

3. Raynauds fenomen
Raynauds är ett tillstånd som gör att dina blodkärl överreagerar mot kyla eller stress. Det innebär att blodkärlen drar ihop sig och stryper blodflödet till fingrar eller tår. Tillståndet kan pågå allt från några minuter till någon timme. Fingrarna eller tårna blir då vita eller blå på grund av den dåliga cirkulationen. När blodflödet återvänder kan det orsaka stickningar eller smärta i området.

4. Njursjukdom
Högt blodtryck och diabetes kan orsaka njursjukdom. Njurarna belastas hårt och bygger upp avfall och slaggprodukter som njurarna inte orkar filtrera bort. Det kan göra att kroppstemperaturen sänks. Det finns också en koppling mellan anemi och njursjukdom, vilket kan orsaka frusenhet. Behandlas njursjukdomen lindras oftast frusenheten.

5. Diabetes typ 2
Personer med diabetes typ 2, har ibland även anemi och problem med njurar och cirkulation, vilken kan leda till frusenhet. Diabetes kan även skada nerver vilket också kan göra dig frusen. Det är därför viktigt att alltid ha blodsockernivåerna under kontroll.

LÄS OCKSÅ: 9 anledningar att äta pyknogenol

6. Perifer artärsjukdom
Perifer artärsjukdom är när förträngningar i artärerna som orsakar försämrad cirkulation i exempelvis ett ben eller en arm. Det gör att armen eller benet inte får tillräckligt med blod. Resultatet blir att armen eller benet är kallare än det andra och du kan även uppleva smärta och svaghet.

7. Anorexia Nervosa
Anorexia Nervosa är en ätstörning som orsaker att förändrat ätbeteende och förhållningssätt till mat. Strikt begränsat kaloriintag leder till minskat kroppsfett. Brist på kroppsfett gör att man får svårare att hålla värmen och får därför lätt kalla händer och fötter.

 

8. Influensa
Influensa orsakas av ett virus som påverkar hela kroppen, inklusive hals, näsa och lungor. Vid influensa är det vanligt med feber, som ett resultat av kroppen försök att besegra viruset. Frusenhet och frossa är vanligt vid feber. Andra symtom vid influensa är huvudvärk, led- och muskelvärk, hosta och svaghetskänsla.

9. Perifer neuropati
Perifer neuropati innebär skador på det perifera nervsystemet som överför information från hjärnan och ryggmärgen till andra delar av kroppen. Exempelvis kan du känna dig kall om fötterna men när du känner på dem är de inte kalla. Oftast börjar symtomen i tårna och fötterna och sprider sig uppåt benen. Diabetes kan vara en orsak till varför man drabbas av perifer neuropati. Andra orsaker kan vara njur- eller leversjukdom, brist på vitaminer eller kontakt med giftiga kemikalier.

LÄS OCKSÅ: Boosta din blodcirkulation naturligt

10. Brist på vitamin B12
Brist på B12 kan orsaka anemi och på så sätt frusenhet. Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som ägg, fisk, kött och kyckling. Även om du får i dig tillräckligt med vitamin B12 via kosten kan du ändå lida brist på vitaminet om du har svårigheter att absorbera det via mag-tarmkanalen vilket är relativt vanligt.

11. Brist på järn
Om du inte får i dig tillräckligt med näring kan du utveckla blodbristanemi vilket leder till frusenhet. Järnbrist kan orsakas av dålig kost, blodförlust eller brister i kroppens förmåga att absorbera järn. Järn finns framför allt i rött kött, men även fisk och kyckling samt bönor och gröna bladgrönsaker.

 

12. Hypopituitarism
Hypopituitarism är ett tillstånd då hypofysen inte producerar tillräckligt med hypofyshormoner. Symtomen kan vara många och varierande. Ett av dem är frusenhet. Andra kan vara förändrad metabolism och kroppsvikt, trötthet, huvudvärk, infertilitet, minskad sexlust, förändring i blodtrycket och obalans i blocksockret.

13. Läkemedelsbiverkningar
Vissa läkemedel kan ge biverkningar i form av frusenhet. Ett exempel är betablockerare som blockerar effekten av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Det gör att hjärtat jobbar långsammare och effektivare och sänker blodtrycket och gör att risken för hjärtinfarkt och stroke minskar.

14. Alkohol
Att dricka alkohol förändrar blodcirkulationen och gör att du känner dig varmare genom att mer blod släpps ut till ytliga blodkärl. När blod transporteras till mer ytliga kärl minskar blodflödet till bålen och kroppstemperaturen minskar. Alkohol hämmar också delar i hjärnan som ansvarar för att reglera kroppstemperaturen vilket kan göra att du känner dig varmare än vad du egentligen är och på så vis riskerar att förfrysa dig.

Av Miriam Granat

Källa: WebMD

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

 

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.