14 sätt att bli mer lycklig

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans.
Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

1. Gå med stolta steg
Forskning tyder på att en upprätt gångstil med svängande armar hjälper dig att känna dig mer positiv. Även om du inte känner dig glad kan en pigg promenad med stolta steg få dig på bättre humör.

2. Le mer
Vill du känna dig gladare? Lyft på mungiporna. Genom att le kan du ändra hjärnans kemi och faktiskt känna dig gladare.

 

3. Hjälp andra
Engagera dig i volontärarbete eller hjälp en vän i nöd. Forskning tyder på att hjälpa andra förbättrar den mentala hälsan och välbefinnandet hos den som hjälper.

4. Spendera tid med vänner
Att spendera tid med nära och kära får dig att må bra. Vårda därför dina befintliga relationer och glöm inte att vara öppen för nya, du vet aldrig när du möter en ny livskamrat eller vän. Studier visar att ju bättre relationer vi har desto gladare är vi.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

5. Se det positiva
Skriv ner allt som är bra i ditt liv. Genom att fokusera på det som är positivt kommer du att bli en lyckligare person.

6. Rör på dig
Så lite som fem minuters daglig motion kan få dig på bättre humör. Att röra på sig har också goda långsiktiga effekter, regelbunden motion hjälper bland annat till att hålla depression i schack.

7. Förlåt och gå vidare
Ältar du gammalt groll? Släpp det. Förlåtelse frigör dig från negativa tankar och skapar utrymme för inre frid. Och det gör dig mer lycklig.

8. Utöva mindfulness
Meditera en timme i veckan. Det kommer att ge dig en dos av glädje och inre frid. Att meditera skapar också nya vägar i hjärnan som gör det lättare för dig att känna glädje.

 

9. Lyssna på musik
Musik kan ha en kraftfull effekt på dina känslor. Gör en spellista med dinfavoritmusik och börja lyssna.

Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig enligt vetenskapen

10. Få din skönhetssömn
De flesta vuxna behöver sju till åtta timmar sömn varje natt för att må bra. Om du får den skönhetssömn som du behöver är sannolikheten större att du känner glädje.

11. Tygla dina negativa tankar
Vi har alla en inre röst som älskar att peka ut allt som inte är så bra. Försök att uppmärksamma när den ges för stort utrymme och tar kontroll över ditt känsloliv. Negativa tankar är vi programmerade till att ha men kom ihåg att de behöver inte ha någonting med verkligheten att göra och att du själv kan påverka hur stort inflytande de ges i ditt liv.

12. Sätt tydligamål
Sätt gärna upp mål som är realistiska och specifika. När målet är specifikt är det lättare att känna glädje för varje steg närmre målet du kommer och även en större tillfredställelse närdu når målet. Att ”träna 30 minuter, tre gånger i veckan” är ett mer specifikt mål än att ”träna mer”.

 

Läs också: Människor betyder mest för vår kollektiva lycka

13. Omge digav positiva personer
Omge dig av positiva personer - du påverkas nämligen av andra personers sinnesstämning. Genom att umgås med personer som är glada kommer du själv att känna dig bättre till mods.

14. Våga be om hjälp
Tveka inte på att be om hjälp om du känner dig nedstämd – en nära väns omtanke kan vara precis det som får dig att må bra igen. Om du misstänker att du är deprimerad, sök professionell hjälp. Det finns mycket bra hjälp att få.

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!