Hand håller upp en glödlampa

Foto: Sufi Nawaz

14 tips för att bli mer energismart

Nu lanserar Naturskyddsföreningen kampanjen SMERGY för att lära svenskarna ta bättre hand om - och slösa mindre - med sin energi.
Här är 14 tips för dig som vill bli mer energismart.

 

1. Värm vatten i vattenkokare istället för på spisen
Om du inte har induktionshäll är vattenkokare det energismartaste sättet att värma vatten. Och värm inte mer än du behöver.

2. Använd snabbprogrammet på din diskmaskin
Din disk blir oftast ren ändå, det går snabbare och du sparar el. Endast vid ingrodda rester och grytor kan det vara bra med ett längre program.

 

3. Diska i diskmaskin istället för för hand
Diskmaskiner använder mycket mindre vatten än om du diskar i diskhon eller under rinnande vatten.

4. Placera matvarorna rätt i kylen - och stäng kylskåpsdörren snabbt
Du kan spara runt 4 procent el genom att stänga snabbt och många bäckar små.
Undersökningar visar att vi placerar matvarorna fel. Mejerivaror som oftast är känsligast för värme placeras i dörren, där det är varmast i hela kylen. Alltså betyder det att mycket kyla hinner ut ur kylskåpet medan man håller dörren öppen. Stäng snabbt så klarar sig maten sig längre och elräkningen sjunker.

5. Ät mer vegomat
Veganmat håller bättre än animaliska produkter även vid lite högre temperaturer och är alltså både klimatsmart, hälsosamt och energisnålt i produktionen.

6. Sänk temperaturen
Om du sänker temperaturen med en grad skulle det göra stor skillnad för klimatet.

7. Täta fönster
Täta dina fönster med gummilister för att minska energiförlusten när det drar.

8. Ersätt glödlampor med LED-lampor
En ledlampa håller 15-25 gånger så länge som en glödlampa och sparar 80 procent av energin. Ledlampor innehåller inte heller kvicksilver och är därför ett bra alternativ.

 

9. Dra för gardinerna på natten
Genom att dra för gardinerna på natten släpper du inte ut lika mycket av den varma luften du har i bostaden. Ett sjukt billigt och enkelt sätt att spara på värmekostnaden och i slutändan klimatet.

10. Använd ett snålspolande duschmunstycke
Att spara vatten är viktigt då det tar energi att värma upp. Med snålspolande duschmunstycken kan man spara mycket vatten och de känns som vilken dusch som helst.

11. Tvätta händerna i kallt vatten
Varmt vatten har tagit energi att värma upp. Detta tips kan fungera bra på sommaren, men på vintern med förkylningar och influensor kan det vara bra att tvätta händerna i varmt vatten. F. ärre bakterier överlever då.

12. Duscha istället för att bada
Beroende på hur lång dusch man tar kan det i vissa fall gå åt dubbelt så mycket vatten i ett bad som i en dusch.

 

13. Förtvätta inte i tvättmaskin
Du kan spara upp till 15 procent energi genom att inte sätta på förtvätt till dina tvättar. Kläderna blir rena ändå.

14Tvätta i 40 grader
De flesta kläder blir rena på 40 graders tvätt. Moderna tvättmaskiner kan tvätta på ännu lägre temperatur men få samma tvättresultat som om det vore 40 eller 60 grader. Lägre temperatur sliter dessutom mindre på kläderna.

Kom ihåg: Den miljövänligaste och billigaste elen är den som aldrig används.
Fler förslag på hur du kan skära ner på din elräkning och samtidigt rädda miljön får du här.

Källa: Naturskyddsföreningen

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning