Slipp göm dig bakom en badmadrass i sommar.

16 knep för dig som vill nå sommarformen snabbare!

Bara veckor kvar till semester och det som – i alla fall för många – följer med det: Beach 2015. Är du redo?
Här är 16 sätt att ge formen en rejäl kickstart – och viktknepen du inte visste fanns. 

1. Ät mindre mat – och låt tallriken bestå av 50 procent grönt. 
Mindre mat är det absolut mest effektiva sättet att nå snabb viktminskning (medan träning är det absolut snabbaste sättet att bli hälsosam – med förbättrade värden och allt vad hälsa innebär).
Grönsaker är kalorisnåla (vilket gör att du kan äta mycket!), fiberrika och skyddar mot övervikt. De hjälper oss även att hålla oss mätta.

2. Byt ut all måltidsdryck mot vatten (osötat kaffe eller te utan mjölk är också okej då och då).
Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier samtidigt som det minskar hungern. Du bör dricka minst 1,5 liter vatten varje dag. Ha i lite lime eller citron om du vill ha smak plus en basisk effekt.
Drick med fördel ljummet vatten, det är bättre för njurarna. Men ta inte ljummet vatten från kranen utan använd din energisparande vattenkokare och blanda sedan upp det med hälften kallt vatten i ett glas.
Läs också: Tio skäl att dricka vatten

 

3. Häll äppelcidervinäger på din sallad
…eller i ditt vatten. Äppelcidervinäger vitaliserar ämnesomsättningen och sägs bidra till att maten tas upp långsammare i tarmsystemet, vilket gör att kroppen inte kan lagra fett lika lätt. Det ger även ett jämnare blodsocker, minskad aptit och minskat sötsug. Drick två matskedar blandat i vatten cirka 15 minuter före måltiden, alternativt ta i kapselform 15-30 minuter före måltiden. Finns att köpa i matvarubutiker samt som kapslar i hälsokostbutiker.

4. Undvik blodsockertoppar!
Att lyckas få till ett jämnare blodsocker kan vara avgörande för viktminskning. När vi får blodsockertoppar utsöndrar kroppen hormonet insulin för att dämpa toppen. Insulin är kroppens mest fettbildande hormon.
Att äta lite och ofta är ofta ett effektivt sätt att få till ett jämnare blodsocker. Att använda äppelcidervinäger, att inte småäta söta saker (borde om man ska vara strikt även gälla frukt samt sötare grönsaker och nötter som majs, morötter och cashews) är två andra sätt. Ytterligare ett tips är att – vid fika eller måltid – ta för vana att börja med fettet eller proteinet och avsluta med kolhydraterna (gäller särskilt de snabba kolisarna). Då får du heller inte samma drastiska blodsockertoppar – och därmed inte samma insulinpåslag och fettinlagring.
Läs också: Hemligheten bakom balanserat blodsocker och viktminskning

5. Ät  krom!
Börja äta tillskott med mineralet  krom. Krom är bra för insulinkänsligheten, blodfetterna och kolesterolhalten. Inte minst hjälper det till att hålla blodsockret i balans vilket effektivt minskar sötsug!
Krom bidrar till en normal fett-, protein- och kolhydratomsättning. Brist på mineralet kan störa omsättningen av glukos och fett och kan också leda till flera tillstånd som ingår i det metabola syndromet. Två bra kromtillskott är till exempel Fitness Caps och Bio-Chrom.
Läs också: Därför behöver vi krom

6. Ät mer zink
Förutom krom är zink en viktig mineral för att cellen ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer. Zink minskar ditt sötsug.
Här kan du läsa mer om zink.

7. Ät mer fett
Fett mättar på ett helt annat sätt än en kolhydratrik måltid. Är du mätt längre undviker du också effektivt behovet att småäta, suget efter skräpmat och sötsaker plus får ett jämnare humör.
Det ska dock vara nyttigt fett! Du hittar bra inspiration på nästa två punkter.

8. Börja steka – och baka – med kokosfett
Köp ett bra ekologisk kokosfett. Det är en effektiv genväg (som inte är en senväg) och ämnesomsättningsknep som allt fler börjar få upp ögonen för. Kokosfett bränner nämligen fett. Till sådant som inte ska upphettas bör du köra med kallpressad kokosolja (smakar lite kokos) och till stekning icke kallpressad (smakar inte kokos).
Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

9. Ät kokosolja på sked
Kokosfett är ett så bra knep att det är värt att nämna två gånger. Detta tips lyder:
Ät fin, kallpressad och givetvis ekologisk kokosolja på sked varje dag. Kokosolja innehåller den mellanlånga fettsyran kaprylsyra, vilken fungerar som energi till hjärnan på samma sätt som socker. Många personer som lider av sockerberoende – eller andra problem med socker – upplever att de får god hjälp av just kokosolja. Kokosfett är ett fantastiskt knep för att minska sockersug, framför allt på grund av att det (nyttiga!) mättade fettet ger mättnad men även för att kokosfett stabiliserar blodsockret och ger bra byggstenar till cellmemebran, hjälper till vid transport av hormoner, upptag av fettlösliga vitaminer med mera.

10. Ät inte senare än klockan 19.00…
På natten när du fastar bildar din kropp ketoner, och du hamnar i en slags mild ketos. Ketos innebär att kroppen bryter ner fettceller för att utvinna energi (detta görs dock bara under kortare fasta). Vid alltför lång fasta (mer än 60 timmar) börjar istället kroppen att gå på sina egna muskler för att få snabbare energi än fettcellerna. Under en kortare fasteperiod är även insulinnivåerna låga, vilket är bra eftersom insulinet annars bidrar till att kroppen börjar att lagra in fett (och det vill vi ju de flesta förhindra). Även tillväxthormonernas nivåer i kroppen ökar när insulinnivåerna är låga, vilket gynnar kroppens möjlighet att bygga muskler.
Dessutom gör för sena matintag att dina organ inte får vila ordentligt under natten – och både din kropp och ditt sinne får sämre sömnkvalitet.
Läs också: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

11. …och se till att få minst 7 timmars sömn
Natten är vår mest effektiva tid för förbränning – i alla fall om vi sköter korten rätt. På natten går kroppen in i ketos – vilket är då den bränner mest fett. Äter man för sent påverkas denna funktion. Dessutom får dina organ jobba med matsmältningsprocessen och din sömn får inte samma kvalitet.
Är du trött efter hela din dag, och på så vis blir sötsugen när kroppen vill ha snabb energi och egentligen behöver vila? När vi är trötta tenderar kroppen att sukta mer efter snabba kolhydrater som pasta och bröd för att få i sig snabb energi.
Läs också: God nattsömn för god hälsa – och ett starkt immunförsvar

12. Ät frukost
Äter du frukost är det lättare att stå emot förmiddagsfikat på jobbet. De flesta menar dessutom att det är gynnar viktminskningen (se punkten om blodsockertoppar) att äta lite och ofta – så är du en sådan som hoppar över måltider bör du genast sluta. Är det dessutom så att äter för lite, eller för näringsfattigt i början på dagen, gör dig ännu mer sugen framåt eftermiddag och kväll.
Köp på dig en mixer och börja med fördel göra gröna (ekologiska) morgonsmoothies. På det sättet får du också en viss detox-effekt (din kropp gör av med gifter) – och personer som annars har ojämna toalettrutiner brukar få igång en daglig tömning av tarmen, vilket alltid bör eftersträvas.
Du hittar bra frukostinspiration på Kureras receptsida Frukost och mellanmål

13. Träna före frukost
Personer som tränar på fastande mage förbränner upp till 20 procent mer kroppsfett än personer som tränar efter frukost, enligt forskning från University of Northumbria i England.
Läs också: Träna före frukost – bränn 20 procent mer fett

14. Thylakoider
Ett ämne i spenat som främjar viktminskning.
Läs mer här – Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

15. Viktminskningspulver
Ja, det kan faktiskt funka. Men det är ingen långvarig lösning och bör vara något man ägnar sig åt vid enstaka tillfällen, inte har som daglig rutin året runt.
Och provar du viktminskningspulver – se då till att läsa på innan. Läs mer om hur man får bäst effekt av viktminskningspulver
Läs också: Kurera jämför viktminskningsprodukter

16. Öka ditt naturliga testosteron
Testosteron är nödvändigt för både kvinnor och män när det gäller förmågan att bygga muskler och bränna fett. Brist är inte ovanligt dock. Får du bukt på den kommer du kanske plötsligt att upptäcka att du inte hade så där sugig förbränning trots allt! Det vore väl rätt härligt va? Och du, det är inte så svårt att förändra den saken heller. Här hittar du 12 sätt att öka ditt testosteron – helt naturligt.

…Och så viktknepen du inte ens visste fanns! 
Du hittar dem här: 13 vetenskapligt uppbackade tips att gå ner i vikt

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja skriver Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.