Sol på blå himmel

16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Enheter

D-vitamin anges antingen
i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE
genom att multiplicera med 40.
25 µg = 1000 IE.

Solen är vår viktigaste källa till D-vitamin.
Här är 16 fakta hämtade från artiklar på kurera.se som förklarar varför du ska vara ute i solen minst 15 minuter per dag – och gärna komplettera kosten med D-vitamintillskott.

Samtliga texter är hämtade från artiklar på Kurera.se där de finns att läsa i sin helhet.

Solning
Om vi solar i bikini, utan solskyddsfaktor under 15 minuter producerar kroppen själv 375-500 µg D-vitamin och reglerar själv upptaget och användning. D-vitaminupptaget försvåras av att solstrålarnas vinkel mot jorden inte ger lika bra tillskott när du kommer norr om Paris och under vinterhalvåret minskas din D-vitamin produktion med minst 80 procent. Använder du dessutom solskydd tar det längre tid för kroppen att ta upp D-vitamin. SPF 15 innebär att du måste du sola 7,5 timmar för att uppnå samma produktion av D-vitamin i huden som under 30 minuter oskyddat.

 

Läs också: D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Brist
Antalet som diagnostiseras med D-vitaminbrist har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Likaså antalet som får D-vitamin utskrivet på recept från sin läkare. Det visar statistik från Socialstyrelsen. År 2004 var det endast nio personer som fick D-vitaminbrist som sin huvuddiagnos inom öppenvården. År 2014, tio år senare, hade den siffran stigit till 1 030 fall. En studie av förskolebarn i Västerbotten visade att många barn hade D-vitaminbrist redan i slutet av sommaren och att bristen förvärrades under vinterhalvåret. Det trots att deras D-vitaminintag var enligt rekommendationerna.
Läs mer: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Schizofreni
Studier har visat att patienter med schizofreni har lägre D-vitaminnivåer jämfört med friska personer. En studie publicerad i tidskriften Early Prevention in Psychiatry försökte att fastställa förhållandet mellan D-vitaminstatus och symtomens svårighetsgrad hos schizofrena patienter. Forskarna upptäckte att låg D-vitaminnivå ökade svårighetsgraden av symptomen vid schizofreni och hypotesen är att ökad nivå av D-vitamin hos personer med sjukdomen skulle kunna minska vissa av symtomen.
Läs mer: Forskning kopplar D-vitaminstatus till svårighetsgrad vid schizofreni

Bröstcancer
Cancer är en sjukdom orsakad av okontrollerad delning av onormala celler. Forskare har länge haft en teori att vitamin D spelar en roll vid cancerutveckling på grund av sin förmåga reglera celltillväxt. Vitamin D-receptorer finns på ytan av en cell där den får signaler. Genom att fästa sig till en receptor signalerar dessa till cellen att den ska agera exempelvis dela sig eller dö. En studie jämförde D-vitaminnivåerna på 3634 koreanska bröstcancerpatienter med 17133 friska kontrollpersoner. Forskarna fann att kvinnor med brist på vitamin D hade 27 procent ökad risk att utveckla bröstcancer jämfört med de kvinnor som hade tillräckliga nivåer. Studien publicerades i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment.
Läs mer: Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Starka barn
Trots att gravida kvinnor rekommenderas att äta tillskott av folsyra, järn och D-vitamin så är det vanligt med D-vitaminbrist gravida kvinnor i norra Europa. Att se till att nivåerna är normala är viktigt, forskare har upptäckt att gravida med höga nivåer av vitamin D får starka barn. I studien ingick nästan 700 engelska mödrar och deras barn. Forskarna mätte nivåerna av vitamin D i slutet av graviditeten och fann att höga nivåer av vitaminet i kvinnornas blod under graviditeten innebar att barnet sedan hade ett starkare handgrepp vid en ålder av fyra år. En ökningen av muskelstyrkan som observerades vid fyra års ålder kan eventuellt bidra till att minska andelen sjukdomar som är förknippade med förlust av muskelmassa i ålderdomen.
Läs mer: Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn

PMS
Forskare har upptäckt att nivåerna av kalcium och D-vitamin varierar under menstruationscykeln. En italiensk studie publicerad i Journal of Pediatric och Adolescent Gynecology visar att tillskott med D-vitamin kan minska känslor som ångest och irritabilitet hos unga kvinnor med humörstörningar som är kopplade till PMS.
Tidigare studier har visat att låga D-vitaminnivåer är relaterade till ångest och depression. Baserat på detta ville man forska i hurvida tillskott av vitamin D kunde minska svårighetsgraden av humörstörningar i samband med PMS. Den gruppen som i studien fick D-vitamin och uppnådde tillräckligt höga nivåer (35-60 ng /ml)minskade sin ångest, irritabilitet samt depression. Däremot sågs inte några väsentliga förändringar när det gällde förekomsten av fysiska PMS-symtom.
Läs mer: Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS

Tarmcancer
En studie gjord av forskare från University of Foggia i Italien har genomförts för att bekräfta, eller avvisa, resultaten från tidigare studier som visat att en hög D-vitaminstatus förknippas med bättre överlevnadsresultat hos patienter med kolorektalcancer (koloncancer och rektalcancer). Forskarna mätte D-vitaminstatusen hos 143 kolorektalcancerpatienter efter att tumören avlägsnats. Forskarna ville bedöma D-vitaminets inverkan på total överlevnad och den tid som gick till ett eventuellt återfall.
Genomsnittsöverlevnadstiden var 65 månader om patientens D-vitaminnivå var över 20 ng/ml jämfört med 34 månader om patientens D-vitaminnivå var 20 ng/ml eller lägre. Mediantiden till återfall var 50 månader för patienter med D-vitaminnivåer över 20 ng/ml och 24 månader för D-vitaminnivåer på 20 ng/ml eller lägre. Studien publicerades i tidskriften Journal of Gastroenterology and Hepatology.
Läs mer: Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer

Livmoderhalscancer
En amerikansk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Infectious Diseases visade på en koppling mellan låga nivåer av D-vitamin och HPV-virus hos kvinnor i USA. Studien fann att varje 10 ng/ml (nanogram per milliliter) minskning av D-vitaminnivåerna (av typen 25-hydroxyvitamin D, även kallat kalcidiol) innebar en 14 procents ökad risk att utveckla HPV-infektion bland sexuellt aktiva kvinnor. Risken att utveckla någon av de tumörframkallande HPV-typer var fördubblad för dem som hade en låg nivå av D-vitamin och nästan tredubblad hos kvinnor med svår D-vitaminbrist.
Läs mer: Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer

Höst- och vårdepression
Mörker påverkar människan både psykiskt och fysiskt. Ljusbristen gör att många känner sig deppiga och trötta. Årstidsbunden depression förkortas SAD efter den engelska benämningen ”seasonal affective disorder”. Tillståndet drabbar 10 procent av världens befolkning och innebär att man får av depressiva besvär i samband med årstidernas växlingar. En studie gjord vid universitet i Georgia, USA, visar att det finns ett nära samband mellan för låga halter D-vitamin och säsongsbunden depression.
Läs mer: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Luftvägsinfektioner
En studie vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge visar att D-vitamin har effekter på både det naturliga och det adaptiva immunförsvaret. En forskargrupp vid sjukhuset har studerat om vitamin D3 kan reducera antalet luftvägsinfektioner hos personer som ofta är drabbade. Studien visade att tillskott av vitamin D3 minskar symptom och antibiotikaförbrukning bland personer som ofta drabbas av luftvägsinfektioner. 140 personer ingick i studien och mängden D-vitamin som gavs per dag var 4 000 IE, baserat på andra studier som visar att denna mängd behövs för att få effekter på immunförsvaret.
Läs mer: D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner

Demens
En studie, publicerad i tidskriften Neurology, visar att D-vitamin har stor inverkan på hur kroppen, och inte minst hjärnan, fungerar. Forskarna såg att personer över 60 år som har låga nivåer D-vitamin i blodet upplever ett tre gånger så snabbt mentalt förfall som de med tillräckliga nivåer D-vitamin.
Studien, som omfattar 382 människor, ägde rum under en åttaårsperiod mellan 2002 och 2010. Deltagarnas ålder varierade från 60 år upp till 90 plus och inkluderade personer med normal kognition, med mild nedsatt mental funktion samt med redan utvecklat demens. 61 procent av deltagarna uppvisade låga nivåer D-vitamin i blodet.
Läs mer: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

MS
Jonatan Salzer och kollegan Peter Sundström från Umeå Universitet har publicerat en stor studie om sambandet mellan D-vitamin och MS. Resultatet visade att optimala nivåer D-vitamin kan minska risken för MS med 61 procent. Studien visar att skyddseffekten mot MS grundläggs tidigt i livet. Om man är ung verkar den skyddande effekten av D-vitamin vara som störst.
Det finns ett mycket starkt samband med underexponering av solljus eller intag av D-vitamin, och utveckling av MS. Ju längre man bor från ekvatorn och ju mindre solljus man utsätts för, desto fler fall MS. Samma mönster gäller för utvecklingen av många andra autoimmuna sjukdomar samt olika kroniska sjukdomar. Gällande skyddet mot MS ligger brytpunkten sannolikt vid 75 nmol/l.
Läs mer: Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS

Immunförsvaret
Alla celler i kroppen har receptorer för D-vitamin vilket gör det speciellt viktigt för reglering av immunförsvarets beteende, balans och styrka. D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena i kampen mot förkylningar och influensa. Förutom att det stärker ett trött immunförsvar, så fungerar det även lugnande när immunförsvaret är överaktivt. Ett hyperaktiverat immunförsvar kan leda till autoimmuna sjukdomar.

Hjärt-kärlsjukdom
D-vitaminbrist kopplas till allvarliga hjärtproblem som kranskärlsproblem, hjärtinfarkt och stroke. En stor studie på närmare 20 000 medelålders män utförd vid Harvard school of public health har visat att för låga nivåer av D-vitamin är en potentiell förklaring till fler drabbas av hjärtinfarkt under det mörka vinterhalvåret.
En fördubbling av halten D-vitamin i blodet halverar risken för hjärtinfarkt, visade Harvard-studien bland annat. Analyser av blodprover indikerade att risken var mer än fördubblad för de med minst D-vitamin i blodet, men även de med genomsnittliga halter löpte 60 procent ökad risk.
Läs mer: Koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem

Benskörhet
Vitamin D ihop med kalcium är en kraftfull duo för benhälsa och förebyggande av osteoporos, benskörhet. D-vitamin hjälper dessutom att absorbera kalcium. Nu visar en studie som publicerats i Osteoporosis International att tillskott med vitamin K2 ihop med D-vitamin samt kalcium sannolikt kan minska risken för frakturer. D-vitamin hjälper kroppen att absorbera kalcium, medan vitamin K2 riktar kalciumet till där i skelettet det behövs.
Läs mer: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Astmaattacker
Genom att regelbundet ta tillskott med D-vitamin kan man minska risken för svåra astmaanfall med upp till hälften, enligt en ny studie. Forskarna har även upptäckt att D-vitamin minskar behovet av kortison efter en attack. Det är sedan tidigare känt en låg nivå av D-vitamin i blodet är kopplat till en ökad risk för astmaattack hos astmadrabbade.
Forskning har även att funnit D-vitamin kan spela en viktig roll för personer med astma, genom sin förmåga att minska övre luftvägsinfektioner, som till exempel förkylningar som kan leda till att astman förvärras. Nu visar en ny studie att D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker. Den nya studien, en omfattande så kallad Cochrane Review publicerad i Cochrane Library, har undersökt sju studier med 435 barn och två studier med 658 vuxna, från hela världen. Forskarna fann att man genom att ta tillskott med D-vitamin minskade risken för svåra astmaattacker som krävde besök på akuten eller sjukhusinläggning från sex till omkring tre procent.
Läs mer: D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Enheter

D-vitamin anges antingen
i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE
genom att multiplicera med 40.
25 µg = 1000 IE.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.