Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Fakta

Kärt barn har många namn
Goda bakterier omtalas ofta även "nyttiga bakterier", mjölksyrabakterier, probiotika och tarmflora.

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp.
Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

1. Barndiabetes
För att utveckla ett autoimmunt angrepp – vilket diabetes typ 1 är – krävs yttre påverkan, menar forskare. Denna påverkan tros till stor del bestå av en ogynnsam tarmflora. I en ny studie visade sig tillskott med nyttiga bakterier, probiotika, kunna halvera risken för autoimmunt angrepp. Det var bara i den yngsta åldersgruppen, före 27 dagars ålder, som forskarna såg att probiotika hade en skyddande effekt och bara i den grupp som har den högsta genetiska risken för typ 1 diabetes.Men där var skyddseffekten kraftfull. I den gruppen, 542 barn, var det en 60-procentigt minskad risk för att utveckla autoantikroppar.

► Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

2. Immunförsvaret
I dina tarmar finns ett snillrikt ekosystem. Där samverkar runt 1000 olika sorters bakterier – både med varandra och med dina celler. Din kropp ger bakterierna mat och husrum i utbyte mot en välfungerande matsmältningsapparat och en god hälsa. Ungefär 75 procent av immunförsvarets celler finns nämligen i våra tarmar. De goda bakterierna påverkar immunförsvaret och en obalans kan ge upphov till allergier, autoimmuna sjukdomar och inflammationer.

► Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

3. Pollenallergi
I en stor studie har forskare vid medicinuniversitet Vanderbilt tittat på 23 studier där sammanlagt drygt 1 900 personer har deltagit – och kommit fram till att personer som ätit livsmedel och tillskott med probiotika har betydligt mindre besvär av pollenallergi jämfört med personer som fått placebo. Forskare tror nu att många allergier orsakas på grund av brist på bakterier – då vi människor är gjorda för att leva med vissa bakterier. Men allt renare miljöer har utrotat några viktiga bakteriesorter som tidigare hjälpt till att hålla vårt immunförsvar i schack.

 

► Läs också: Ny studie: Probiotiska bakterier hjälper mot pollenallergi

4. Bättre andedräkt
Mjölksyrabakterier, tillskott med probiotiska bakterier, kan förbättra bakteriefloran i både munnen och magen. En studie utförd Köpenhamns universitet visade tydligt att probiotika ger bättre andedräkt. I just den undersökningen användes ”nyttiga bakterier” av typen ”Lactobacillus reuteri Prodentis”.

► Läs också: Slipp dålig andedräkt – naturligt

5. Inflammation
I dag vet man att ”goda” probiotiska bakterier påverkar tarmens immunceller positivt och hjälper till att bekämpa de ”onda” bakterierna, vilket inte minst är gynnsamt vid olika inflammationstillstånd som till exempel Crohns och UC.

6. Bättre näringsupptag
Probiotika eller mjölksyrapreparat fyller på med goda bakterier i tarmen så att matsmältning och näringsupptag fungerar som de ska. Extra viktigt när du av olika anledning får i dig mindre mängd föda, som till exempel vid sjukdom, hård diet eller deffning. Genom att äta probiotika och fermenterade livsmedel ökar du näringsupptaget, förbättrar enzymstatus och bakterieflora och förbättrar på så sätt kroppens allmänstatus och läkningsförmåga.

7. Turistdiarré
Turistdiarré är något som förstör många svenskars semester, man har beräknat att 40 procent av alla som besöker U-länder drabbas. Utöver diarré är också magkramper och illamående vanligt förekommande. Utan behandling varar besvären i två till sex dagar vilket gör att en veckas semester lätt kan kännas förstörd. Behandling med en bredspektrum probiotika dagarna innan och under resan minskar risken för att drabbas, samt minskar sjukdomstiden om du drabbas, markant.

► Läs också: Goda bakterier för en glad mage

8. Balans i underlivet
Probiotika hjälper vid problem med svamp och urinvägsinfektion genom att stärka den naturliga bakteriefloran i underlivet. Enligt en vanlig rekommendation är probiotika ett måste att tillföra efter en antibiotikakur mot urinvägsinfektion, bland annat för att inte drabbas igen.

► Läs också: Mjölksyrabakterier kanske mer effektivt än antibiotika

9. Stress
En studie publicerad i British Journal of Nutrition, visar ett samband mellan tarmflora, hjärnan och stress genom att en specifik probiotisk sammansättning kan påverka vårt beteende och lindra psykiska stressymtom som nedstämdhet och oro.

 

10. Stroke
Göteborgsforskarna Jens Nielsen och Fredrik Bäckhed har jämfört en grupp strokepatienter med en grupp friska personer, och kunnat notera mycket stora skillnader när det gäller vilka bakteriearter de två grupperna hade i tarmen. Med hjälp av blodprover kunde forskarna visa att de friska personernas tarmar innehöll betydligt fler av de gener som bidrar till kroppens produktion av karotenoider, en sorts antioxidanter som tros skydda mot kärlkramp och stroke.

► Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

11. För tidig förlossning
Forskare vid vid Stanford University i Karlifornien har undersökt kopplingen mellan de bakterier som lever naturligt i en kvinnas kropp och hennes risk för en förtidig förlossning. Deras resultat tyder på att det är bakterier i den gravida kvinnans kropp som påverkar om hon föder för tidigt eller inte. Forskarnas analyser indikerar att de som föder för tidigt tenderar att sakna bakterier från Lactobacillus-familjen. Att ha för liten mängd goda bakterier kan göra kvinnans livmoder mer utsatt och mottaglig för angrepp av andra bakterier och gifter, vilket kan kan utlösa för tidig förlossning.

► Läs också: Forskning: Probiotika minskar risken att föda för tidigt

12. Friskare barn
Forskare har funnit att barn som får en daglig dos av goda bakterier, det vill säga probiotika och mjölksyrebakterier, var mindre benägna att bli förkylda. Och när de insjuknade var deras symtom mildare. Det visar rapporten som publicerades i European Journal of Clinical Nutrition. Barnen som erbjöds probiotikan missade bara hälften så mycket tid på förskola och skola på grund av hosta och förkylning och visade sig även löpa 40 procent lägre risk att ordineras antibiotika.

► Läs också: Probiotika ger barn färre och kortare sjukdomsperioder

13. IBS 
Att probiotika faktiskt hjälper vid IBS och lindrar symtom som smärtor, förstoppning och gaser bekräftas av 35 granskade studier. Det finns inget botemedel mot IBS idag och forskarna har inte helt förstått exakt vad som orsakar problemen. Däremot står det klart att en del av de drabbade har störd bakterieflora i tarmen. Tillskott med probiotiska bakterier påverkar tarmfloran så att den blir mer lik en frisk persons tarmflora. Resultatet visade att förbättringen kvarstod även efter att kuren var avslutad.

► Läs också: Probiotika hjälper vid IBS bekräftar ny forskning

14. Muskeltillväxt
Sven Pettersson är forskare vid Karolinska institutet och har i flera år arbetat med att forska på det så kallade mikrobiomet, det vill säga de bakterier som finns naturligt i våra kroppar. Vid studier på möss som saknade den naturliga bakteriefloran upptäckte han och hans kollegor att de möss som inte hade en naturlig bakterieflora fick sämre muskeltillväxt. Samtidigt noterade de att träning tycktes berika floran av just bakterier. Teorin är att vissa ämnen som de kroppsegna bakterierna utsöndrar hjälper musklerna att växa.

 

15. Övervikt
I en studie från Uppsala universitet har forskare kunnat se att redan två nätter av sömnbrist ledde till en förändring i mag- och tarmbakterierna som liknar den man i vissa tidigare studier kunnat se hos personer med uttalad övervikt. Forskare har tidigare kunnat se ett samband mellan kronisk sömnbrist och fetma, såväl som typ 2-diabetes. Det här är dock första gången forskning kunnat visa att för lite sömn kan påverka själva tarmfloran, det vill säga de bakterier som finns naturligt i vår mage och tarm.
Forskning har även visat att bra tarmflora kan förebygga fetma senare i livet. Råttor som fått bakterien Lactobacillus plantarum HEAL19 från fostertiden till vuxen ålder gick upp mindre i vikt än övriga råttor. Forskarna tror att samma förutsättningar gäller människor.

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt

16. Diabetes
Tre Göteborgsbaserade forskargrupper har jämfört metagenomet hos friska kvinnor med kvinnor som har diabetes eller nedsatt glukostolerans. Studien, som publiceras i Nature, visar att friska kvinnor har ett annorlunda metagenom med fler tarmbakterier som producerar en fettsyra som sedan tidigare har kopplats till gynnsamma hälsoeffekter. Forskarna vill framöver använda sig av en modell för kontroll av tarmfloran, för att kunna se vilka personer som riskerar att utveckla diabetes och därmed också utveckla bättre behandlingar med probiotika.

► Läs också: Forskning: Förändrad tarmflora kan orsaka diabetes

17. ADHD
Just nu pågår en stor svensk studie som ska utreda vår tarmfloras eventuella samband med ADHD. KI-forskaren som leder studien, docent Catharina Lavebratt, berättar att det finns studier som visar att inflammationsprodukter i blodet är vanligare hos barn med ADHD än barn utan diagnos. Hon berättar också att barn och ungdomar med ADHD eller autism-spektrum-störning, så kallad ASD, även ofta har problem med mage och tarm. Under de sista fem åren har kunskapen om kopplingen mellan magen och hjärnan ökat mycket och ett mindre antal studier som visar på tarmflorans roll vid psykisk ohälsa har publicerats.

► Läs också: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Kärt barn har många namn
Goda bakterier omtalas ofta även "nyttiga bakterier", mjölksyrabakterier, probiotika och tarmflora.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.