Rebecca hoppar långt med rätt näring

Foto: Deca Text&Bild

18 år och friidrottare

Håll ögonen öppna för Rebecca Nilsson från Göteborg. Hon kan vara vår nästa stora friidrottsstjärna.

Rebecca har tränat friidrott i tio år och går sista året på Idrottsgymnasiet Katrinelund. I skolan är det mest allmän friidrott men den egna träningen är främst inriktad på längdhopp och sprint, 60m inomhus, 100 och 200m utomhus.
– Det är längdhopp jag kommer satsa på mest framöver. Den internationella konkurrensen inom sprint är så stor. Jag har helt klart bäst chanser inom längdhoppet, säger Rebecca.

Förutom skolans träning är det längdhopp- och sprintträning fem gånger i veckan. Varje pass är 2,5 timmar långt. Den lilla fritid som blir över efter all träning och plugg ägnas åt shopping och att umgås med familjen, vännerna och pojkvännen.

För att orka med denna livsstil gäller det att ta hand om kroppen. Så vad gör då Rebecca för att orka prestera som hon gör?
– Jag sover väldigt mycket. Alla har olika sömnbehov och jag behöver mycket sömn. En del av mina kompisar måste gå upp två timmar tidigare inför tävling för att få igång kroppen. Jag behöver de extra timmarna för sömn för att kunna prestera under tävling. Man kan säga att jag sover mig i form!
– Jag tänker mycket på vad jag äter. Även där beror det på vilken typ av kropp man har, men jag måste verkligen äta mycket.

 

Rebeccas matdagbok
Frukost: Flingor och mjölk, ett glas Açaijuice, en grov macka med ost och grönsaker, vatten och ett stort glas mjölk och omega-3 i kapslar.
– Jag har lite svårt för att äta mycket till frukost, men detta funkar.
Mellanmål: En protein-bar eller en frukt.
Lunch: Även om jag går på ett idrottsgymnasium kan jag inte säga att maten är speciellt bra tyvärr, men jag äter det som bjuds. Är jag hemma så blir det ofta en rejäl sallad med kyckling och pasta. Jag älskar verkligen pasta och inför tävlingar blir det massor av det och mycket kött, fisk eller kyckling. Jag dricker alltid vatten eller mjölk till maten, aldrig läsk.
Middag: Jag vill helst äta middag före träningen så att jag har laddat ordentligt med energi. Middagen ser ut ungefär som lunchen - mycket pasta, grönsaker och kött, fisk eller kyckling.
Efter träning: Ett stort glas Açaijuice.
– Jag behöver det för att kunna återhämta mig ordentligt. Jag har druckit Açai morgon och kväll i fyra år och ser till att jag inte blir utan det. Det är både supergott och supernyttigt! Får jag dricka min Açai så vet jag att jag får i mig de vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver. Det känns tryggt. Ibland blir det även en proteindrink.
Kvällsmål: Ofta ägg, knäckebröd och juice när jag kommit hem på kvällen.
– Givetvis måste maten vara näringsrik men jag är inte rädd för att äta godis heller. Tränar man mycket behöver man inte tänka på det på samma sätt. Man behöver väl inte äta godis varje dag men om man gör det då och då så är det helt okej. Kroppen förbrukar så mycket energi under träningen så det förbränns lätt. Mitt fokus är att må bra. För att må bra måste jag sova, äta bra och umgås med mina vänner. Det är då jag kan prestera bra under träning och tävling.

Rebecca har som mål att bli så bra som möjligt och se hur mycket hon kan utvecklas kommande år.
– Jag känner inte att jag behöver vara bäst nu, utan när jag är 21 och framåt. Jag har även ett mål att alltid kunna ta motgångar bättre. Det har inte alltid varit min starka sida och motgångar får man som idrottare alltid uppleva. Man måste ju våga misslyckas för att kunna lyckas, och det är det som jag hela tiden jobbar på - att förstå att det faktiskt är sant. Ett till mål som jag har är också att hela tiden ta med mig det positiva från både träning och tävling och inte tänka så mycket på det negativa.

Rebeccas största mål är OS 2016. Kurera önskar Rebecca stort lycka till i framtiden!

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten om man har problem att gå på toaletten.

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

 

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.