Rebecca hoppar långt med rätt näring

Foto: Deca Text&Bild

18 år och friidrottare

Håll ögonen öppna för Rebecca Nilsson från Göteborg. Hon kan vara vår nästa stora friidrottsstjärna.

Rebecca har tränat friidrott i tio år och går sista året på Idrottsgymnasiet Katrinelund. I skolan är det mest allmän friidrott men den egna träningen är främst inriktad på längdhopp och sprint, 60m inomhus, 100 och 200m utomhus.
– Det är längdhopp jag kommer satsa på mest framöver. Den internationella konkurrensen inom sprint är så stor. Jag har helt klart bäst chanser inom längdhoppet, säger Rebecca.

Förutom skolans träning är det längdhopp- och sprintträning fem gånger i veckan. Varje pass är 2,5 timmar långt. Den lilla fritid som blir över efter all träning och plugg ägnas åt shopping och att umgås med familjen, vännerna och pojkvännen.

För att orka med denna livsstil gäller det att ta hand om kroppen. Så vad gör då Rebecca för att orka prestera som hon gör?
– Jag sover väldigt mycket. Alla har olika sömnbehov och jag behöver mycket sömn. En del av mina kompisar måste gå upp två timmar tidigare inför tävling för att få igång kroppen. Jag behöver de extra timmarna för sömn för att kunna prestera under tävling. Man kan säga att jag sover mig i form!
– Jag tänker mycket på vad jag äter. Även där beror det på vilken typ av kropp man har, men jag måste verkligen äta mycket.

 

Rebeccas matdagbok
Frukost: Flingor och mjölk, ett glas Açaijuice, en grov macka med ost och grönsaker, vatten och ett stort glas mjölk och omega-3 i kapslar.
– Jag har lite svårt för att äta mycket till frukost, men detta funkar.
Mellanmål: En protein-bar eller en frukt.
Lunch: Även om jag går på ett idrottsgymnasium kan jag inte säga att maten är speciellt bra tyvärr, men jag äter det som bjuds. Är jag hemma så blir det ofta en rejäl sallad med kyckling och pasta. Jag älskar verkligen pasta och inför tävlingar blir det massor av det och mycket kött, fisk eller kyckling. Jag dricker alltid vatten eller mjölk till maten, aldrig läsk.
Middag: Jag vill helst äta middag före träningen så att jag har laddat ordentligt med energi. Middagen ser ut ungefär som lunchen - mycket pasta, grönsaker och kött, fisk eller kyckling.
Efter träning: Ett stort glas Açaijuice.
– Jag behöver det för att kunna återhämta mig ordentligt. Jag har druckit Açai morgon och kväll i fyra år och ser till att jag inte blir utan det. Det är både supergott och supernyttigt! Får jag dricka min Açai så vet jag att jag får i mig de vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver. Det känns tryggt. Ibland blir det även en proteindrink.
Kvällsmål: Ofta ägg, knäckebröd och juice när jag kommit hem på kvällen.
– Givetvis måste maten vara näringsrik men jag är inte rädd för att äta godis heller. Tränar man mycket behöver man inte tänka på det på samma sätt. Man behöver väl inte äta godis varje dag men om man gör det då och då så är det helt okej. Kroppen förbrukar så mycket energi under träningen så det förbränns lätt. Mitt fokus är att må bra. För att må bra måste jag sova, äta bra och umgås med mina vänner. Det är då jag kan prestera bra under träning och tävling.

Rebecca har som mål att bli så bra som möjligt och se hur mycket hon kan utvecklas kommande år.
– Jag känner inte att jag behöver vara bäst nu, utan när jag är 21 och framåt. Jag har även ett mål att alltid kunna ta motgångar bättre. Det har inte alltid varit min starka sida och motgångar får man som idrottare alltid uppleva. Man måste ju våga misslyckas för att kunna lyckas, och det är det som jag hela tiden jobbar på - att förstå att det faktiskt är sant. Ett till mål som jag har är också att hela tiden ta med mig det positiva från både träning och tävling och inte tänka så mycket på det negativa.

Rebeccas största mål är OS 2016. Kurera önskar Rebecca stort lycka till i framtiden!

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

 

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

 

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.