Ett nedsläckt jordklot

20 tips på enkla insatser DU kan göra för miljön

Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Vid klockan 20.30 ikväll inträffar Earth Hour, en klimatmanifestation initierad av WWF, Världsnaturfonden, där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme.
Kom ihåg: Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och det är lättare än man tror.
Här får du några tips på hur enkelt kan du göra en insats för miljön.

Målet är att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning. Och det borde vi lyckas med. Förra året släckte nämligen hela 55 procent av svenskarna ner sina hem och arbetsplatser.
Hur bra blir vi 2013? Du är med och påverkar beslutet.

Vill du göra mer än att släcka ner?
För vissa räcker det med att släcka ner en timme. Andra känner att de vill göra mer. En del vet kanske bara inte vad… Här får du tips att inspireras av.

 

20 tips på hur du kan bidra för att hjälpa miljön

1. Duscha kortare och borsta inte tänderna (eller diska) under rinnande vatten.

2. Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss. Kom ihåg att det är de kortaste bilresorna som ger högst koldioxidutsläpp räknat per kilometer. Åk hellre buss än bil och tåg hellre än buss.

3. Byt till miljövänlig el märkt med Bra Miljöval. Det ställer krav på att elen är schysst både ur miljö- och klimatsynpunkt. På Elpriskollen kan du enkelt välja den billigaste miljömärkta elen.

4. Sopsortera! Att inte sopsortera hör gårdagen till. Välkommen till 2013. Och ja, det gööör skillnad.

5. Dra ner på din köttkonsumtion. Kom ihåg att köttätande bidrar till växthusgaser – både i och med transport och produktion. Kött är den mat som påverkar klimatet mest.

6. Släng mindre mat. Gör i alla fall ett ordentligt försök. Idag åker runt en fjärdedel av vår mat i soporna.

7. Släck lamporna när du inte är i ett rum. Leder till lägre energianvändning.

8. Stäng av datorn när du går hem från jobbet för dagen. Leder till lägre energianvändning och minskat kylbehov.

9. Att använda vattenkokare, lock på kastrullerna och att utnyttja plattornas eftervärme sparar en hel del energi.

10. Återvinn och köp second hand. Istället för att köpa ett nytt soffbord gör ett eget av till exempel en lastpall och en pallkrage. Fynda kvalitetsgrejer på nätet eller i andrahandsbutiker. När du köper ett plagg second hand sparas hela 97 procent energi jämfört med om samma plagg hade nyproducerats. Och handla ekologiskt, det besparar miljön massor av kemikalier.
Ta hjälp av Naturskyddsföreningens tjänst “Hitta butiken” för att hitta ekokläder.

11. Ät säsongsmart. Känn till att frukt och grönt som får mogna på egen hand kräver mindre energi och är billigare, godare och bättre för klimatet.

12. Dra ut mobilladdare – och all övrig inkopplad elektronisk utrustning som står och drar ström även när de inte används. Bra även för att du minskar brandrisken.

13. Vädra snabbt, rejält och effektivt. Kom ihåg att fönster på glänt skapar drag vilket bidrar till högre energianvändning.

14. Undvik att använda kemiska bekämpningsmedel. Hushållens användning av sådana preparat är betydande och därför en bidragande orsak till problem i vattendrag. Många bekämpningsmedel har stark giftverkan på vattenlevande organismer, inklusive människor.

15. Fyll tvätt-och diskmaskinen istället för att köra halvfullt. Köp bra tvättmedel märkta till exempel Bra Miljöval eller Svanen. Kör tvätten i lägre temperatur, 40 grader räcker ofta med moderna tvättmedel. Överdosera inte tvätt- och sköljmedel, prova en halv tablett till diskmaskinen och om maten inte hunnit torka in – välj ett kortare program. Disken blir ren ändå.

16. Håll kyl och frys i bra trim så drar de mindre el. Frosta även av och damma av på baksidan ibland.

17. Stäng av TV, video, stereo och övriga apparater. Att lämna dem i stand by-läge över natten drar mer än man tror: omkring 10 och 20 procent av hushållselen.

18. Möblera rätt. Möblera inte precis ovanför och framför elementen. Det leder till bättre inomhusklimat, minskat drag och jämnare värme.

19. Använd energisparläge på elektroniska apparater som har den möjligheten och kom ihåg att till exempel kopiatorer och skrivare ofta kan tids- och användarstyras. Leder till lägre energianvändning, mindre behov av kylning.

20. Skrapa disken istället för skölj innan du ställer den i diskmaskinen. Det spar vatten och energi.

Läs mer om Earth Hour här.

Av Isabelle Hedander


Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.