Ett nedsläckt jordklot

20 tips på enkla insatser DU kan göra för miljön

Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Vid klockan 20.30 ikväll inträffar Earth Hour, en klimatmanifestation initierad av WWF, Världsnaturfonden, där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme.
Kom ihåg: Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och det är lättare än man tror.
Här får du några tips på hur enkelt kan du göra en insats för miljön.

Målet är att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning. Och det borde vi lyckas med. Förra året släckte nämligen hela 55 procent av svenskarna ner sina hem och arbetsplatser.
Hur bra blir vi 2013? Du är med och påverkar beslutet.

Vill du göra mer än att släcka ner?
För vissa räcker det med att släcka ner en timme. Andra känner att de vill göra mer. En del vet kanske bara inte vad... Här får du tips att inspireras av.

 

20 tips på hur du kan bidra för att hjälpa miljön

1. Duscha kortare och borsta inte tänderna (eller diska) under rinnande vatten.

2. Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss. Kom ihåg att det är de kortaste bilresorna som ger högst koldioxidutsläpp räknat per kilometer. Åk hellre buss än bil och tåg hellre än buss.

3. Byt till miljövänlig el märkt med Bra Miljöval. Det ställer krav på att elen är schysst både ur miljö- och klimatsynpunkt. På Elpriskollen kan du enkelt välja den billigaste miljömärkta elen.

4. Sopsortera! Att inte sopsortera hör gårdagen till. Välkommen till 2013. Och ja, det gööör skillnad.

5. Dra ner på din köttkonsumtion. Kom ihåg att köttätande bidrar till växthusgaser - både i och med transport och produktion. Kött är den mat som påverkar klimatet mest.

6. Släng mindre mat. Gör i alla fall ett ordentligt försök. Idag åker runt en fjärdedel av vår mat i soporna.

7. Släck lamporna när du inte är i ett rum. Leder till lägre energianvändning.

8. Stäng av datorn när du går hem från jobbet för dagen. Leder till lägre energianvändning och minskat kylbehov.

9. Att använda vattenkokare, lock på kastrullerna och att utnyttja plattornas eftervärme sparar en hel del energi.

10. Återvinn och köp second hand. Istället för att köpa ett nytt soffbord gör ett eget av till exempel en lastpall och en pallkrage. Fynda kvalitetsgrejer på nätet eller i andrahandsbutiker. När du köper ett plagg second hand sparas hela 97 procent energi jämfört med om samma plagg hade nyproducerats. Och handla ekologiskt, det besparar miljön massor av kemikalier.
Ta hjälp av Naturskyddsföreningens tjänst "Hitta butiken" för att hitta ekokläder.

 

11. Ät säsongsmart. Känn till att frukt och grönt som får mogna på egen hand kräver mindre energi och är billigare, godare och bättre för klimatet.

12. Dra ut mobilladdare – och all övrig inkopplad elektronisk utrustning som står och drar ström även när de inte används. Bra även för att du minskar brandrisken.

13. Vädra snabbt, rejält och effektivt. Kom ihåg att fönster på glänt skapar drag vilket bidrar till högre energianvändning.

14. Undvik att använda kemiska bekämpningsmedel. Hushållens användning av sådana preparat är betydande och därför en bidragande orsak till problem i vattendrag. Många bekämpningsmedel har stark giftverkan på vattenlevande organismer, inklusive människor.

15. Fyll tvätt-och diskmaskinen istället för att köra halvfullt. Köp bra tvättmedel märkta till exempel Bra Miljöval eller Svanen. Kör tvätten i lägre temperatur, 40 grader räcker ofta med moderna tvättmedel. Överdosera inte tvätt- och sköljmedel, prova en halv tablett till diskmaskinen och om maten inte hunnit torka in - välj ett kortare program. Disken blir ren ändå.

 

16. Håll kyl och frys i bra trim så drar de mindre el. Frosta även av och damma av på baksidan ibland.

17. Stäng av TV, video, stereo och övriga apparater. Att lämna dem i stand by-läge över natten drar mer än man tror: omkring 10 och 20 procent av hushållselen.

18. Möblera rätt. Möblera inte precis ovanför och framför elementen. Det leder till bättre inomhusklimat, minskat drag och jämnare värme.

19. Använd energisparläge på elektroniska apparater som har den möjligheten och kom ihåg att till exempel kopiatorer och skrivare ofta kan tids- och användarstyras. Leder till lägre energianvändning, mindre behov av kylning.

20. Skrapa disken istället för skölj innan du ställer den i diskmaskinen. Det spar vatten och energi.

Läs mer om Earth Hour här.

Av Isabelle Hedander


Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.