Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ett nedsläckt jordklot

20 tips på enkla insatser DU kan göra för miljön

Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Vid klockan 20.30 ikväll inträffar Earth Hour, en klimatmanifestation initierad av WWF, Världsnaturfonden, där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme.
Kom ihåg: Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och det är lättare än man tror.
Här får du några tips på hur enkelt kan du göra en insats för miljön.

Målet är att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning. Och det borde vi lyckas med. Förra året släckte nämligen hela 55 procent av svenskarna ner sina hem och arbetsplatser.
Hur bra blir vi 2013? Du är med och påverkar beslutet.

Vill du göra mer än att släcka ner?
För vissa räcker det med att släcka ner en timme. Andra känner att de vill göra mer. En del vet kanske bara inte vad... Här får du tips att inspireras av.

 

20 tips på hur du kan bidra för att hjälpa miljön

1. Duscha kortare och borsta inte tänderna (eller diska) under rinnande vatten.

2. Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss. Kom ihåg att det är de kortaste bilresorna som ger högst koldioxidutsläpp räknat per kilometer. Åk hellre buss än bil och tåg hellre än buss.

3. Byt till miljövänlig el märkt med Bra Miljöval. Det ställer krav på att elen är schysst både ur miljö- och klimatsynpunkt. På Elpriskollen kan du enkelt välja den billigaste miljömärkta elen.

4. Sopsortera! Att inte sopsortera hör gårdagen till. Välkommen till 2013. Och ja, det gööör skillnad.

5. Dra ner på din köttkonsumtion. Kom ihåg att köttätande bidrar till växthusgaser - både i och med transport och produktion. Kött är den mat som påverkar klimatet mest.

6. Släng mindre mat. Gör i alla fall ett ordentligt försök. Idag åker runt en fjärdedel av vår mat i soporna.

7. Släck lamporna när du inte är i ett rum. Leder till lägre energianvändning.

8. Stäng av datorn när du går hem från jobbet för dagen. Leder till lägre energianvändning och minskat kylbehov.

9. Att använda vattenkokare, lock på kastrullerna och att utnyttja plattornas eftervärme sparar en hel del energi.

10. Återvinn och köp second hand. Istället för att köpa ett nytt soffbord gör ett eget av till exempel en lastpall och en pallkrage. Fynda kvalitetsgrejer på nätet eller i andrahandsbutiker. När du köper ett plagg second hand sparas hela 97 procent energi jämfört med om samma plagg hade nyproducerats. Och handla ekologiskt, det besparar miljön massor av kemikalier.
Ta hjälp av Naturskyddsföreningens tjänst "Hitta butiken" för att hitta ekokläder.

 

11. Ät säsongsmart. Känn till att frukt och grönt som får mogna på egen hand kräver mindre energi och är billigare, godare och bättre för klimatet.

12. Dra ut mobilladdare – och all övrig inkopplad elektronisk utrustning som står och drar ström även när de inte används. Bra även för att du minskar brandrisken.

13. Vädra snabbt, rejält och effektivt. Kom ihåg att fönster på glänt skapar drag vilket bidrar till högre energianvändning.

14. Undvik att använda kemiska bekämpningsmedel. Hushållens användning av sådana preparat är betydande och därför en bidragande orsak till problem i vattendrag. Många bekämpningsmedel har stark giftverkan på vattenlevande organismer, inklusive människor.

15. Fyll tvätt-och diskmaskinen istället för att köra halvfullt. Köp bra tvättmedel märkta till exempel Bra Miljöval eller Svanen. Kör tvätten i lägre temperatur, 40 grader räcker ofta med moderna tvättmedel. Överdosera inte tvätt- och sköljmedel, prova en halv tablett till diskmaskinen och om maten inte hunnit torka in - välj ett kortare program. Disken blir ren ändå.

 

16. Håll kyl och frys i bra trim så drar de mindre el. Frosta även av och damma av på baksidan ibland.

17. Stäng av TV, video, stereo och övriga apparater. Att lämna dem i stand by-läge över natten drar mer än man tror: omkring 10 och 20 procent av hushållselen.

18. Möblera rätt. Möblera inte precis ovanför och framför elementen. Det leder till bättre inomhusklimat, minskat drag och jämnare värme.

19. Använd energisparläge på elektroniska apparater som har den möjligheten och kom ihåg att till exempel kopiatorer och skrivare ofta kan tids- och användarstyras. Leder till lägre energianvändning, mindre behov av kylning.

20. Skrapa disken istället för skölj innan du ställer den i diskmaskinen. Det spar vatten och energi.

Läs mer om Earth Hour här.

Av Isabelle Hedander


Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

 

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.

 

Leende kvinna i mössa i vinterlandskap

Slipp torr och narig vinterhud

Hud

När vinden viner, snön piskar och det är minusgrader ute behöver vi vårda huden extra mycket. Men hur gör vi det bäst? Och i vilken ordning ska vi använda hudvårdsprodukterna, om vi har flera? Här är knepen för att slippa torr och narig vinterhy.

Två foton: Jessie Inchauspé och ägg, avokado och apelsin på tallrik

Balansera ditt blodsocker – bli friskare och piggare!

Kost

Trött, konstant sug eller hunger, hudproblem eller övervikt som vägrar ge med sig? Det kan bero på höga blodscockertoppar – vilket på sikt kan leda till ohälsa och sjukdom. Men lösningen handlar inte om tuffa dieter, utan om i vilken ordning du äter din mat och vad du gör före och efter måltiden. Det menar bokaktuella biokemisten Jessie  Inshauspé, även känd som "Glucose Goddess".

Röd linsgryta med grön chilisås

Värmande indisk linssoppa med rostade frön

Recept

Den perfekta rätten när det är kallt och regnar eller snöar ute! Indisk mat är både färgstark, hälsosam och god och denna linssoppa är inget undantag. Full med välgörande kryddor och toppad med knapriga frön och lite sting i form av en grön chilisås.

Därför ska du äta zink

Kost

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

Dags att skapa nya träningsrutiner

TRÄNING

Efter jul- och nyårshelgerna och massor av ätande känns det naturligt och lite skönt att få komma in i nya vanor. Försök komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Även din mentala hälsa mår bra av aktivitet.

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja för värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Hud

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – och vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

pimpett med olja

D-vitamin och fiskolja kan motverka autoimmuna sjukdomar

Forskning

Ett dagligt intag av D-vitamin- och fiskoljetillskott kan bidra till att skydda personer, 50 år och uppåt, från att utveckla autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, psoriasis, sköldkörtelsjukdomar och en inflammatorisk sjukdom som orsakar muskelsmärta och stelhet i axlar och höfter. Det visar en amerikansk studie på drygt 25 000 personer.