Ett nedsläckt jordklot

20 tips på enkla insatser DU kan göra för miljön

Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Vid klockan 20.30 ikväll inträffar Earth Hour, en klimatmanifestation initierad av WWF, Världsnaturfonden, där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme.
Kom ihåg: Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och det är lättare än man tror.
Här får du några tips på hur enkelt kan du göra en insats för miljön.

Målet är att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning. Och det borde vi lyckas med. Förra året släckte nämligen hela 55 procent av svenskarna ner sina hem och arbetsplatser.
Hur bra blir vi 2013? Du är med och påverkar beslutet.

Vill du göra mer än att släcka ner?
För vissa räcker det med att släcka ner en timme. Andra känner att de vill göra mer. En del vet kanske bara inte vad… Här får du tips att inspireras av.

 

20 tips på hur du kan bidra för att hjälpa miljön

1. Duscha kortare och borsta inte tänderna (eller diska) under rinnande vatten.

2. Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss. Kom ihåg att det är de kortaste bilresorna som ger högst koldioxidutsläpp räknat per kilometer. Åk hellre buss än bil och tåg hellre än buss.

3. Byt till miljövänlig el märkt med Bra Miljöval. Det ställer krav på att elen är schysst både ur miljö- och klimatsynpunkt. På Elpriskollen kan du enkelt välja den billigaste miljömärkta elen.

4. Sopsortera! Att inte sopsortera hör gårdagen till. Välkommen till 2013. Och ja, det gööör skillnad.

5. Dra ner på din köttkonsumtion. Kom ihåg att köttätande bidrar till växthusgaser – både i och med transport och produktion. Kött är den mat som påverkar klimatet mest.

6. Släng mindre mat. Gör i alla fall ett ordentligt försök. Idag åker runt en fjärdedel av vår mat i soporna.

7. Släck lamporna när du inte är i ett rum. Leder till lägre energianvändning.

8. Stäng av datorn när du går hem från jobbet för dagen. Leder till lägre energianvändning och minskat kylbehov.

9. Att använda vattenkokare, lock på kastrullerna och att utnyttja plattornas eftervärme sparar en hel del energi.

10. Återvinn och köp second hand. Istället för att köpa ett nytt soffbord gör ett eget av till exempel en lastpall och en pallkrage. Fynda kvalitetsgrejer på nätet eller i andrahandsbutiker. När du köper ett plagg second hand sparas hela 97 procent energi jämfört med om samma plagg hade nyproducerats. Och handla ekologiskt, det besparar miljön massor av kemikalier.
Ta hjälp av Naturskyddsföreningens tjänst “Hitta butiken” för att hitta ekokläder.

11. Ät säsongsmart. Känn till att frukt och grönt som får mogna på egen hand kräver mindre energi och är billigare, godare och bättre för klimatet.

12. Dra ut mobilladdare – och all övrig inkopplad elektronisk utrustning som står och drar ström även när de inte används. Bra även för att du minskar brandrisken.

13. Vädra snabbt, rejält och effektivt. Kom ihåg att fönster på glänt skapar drag vilket bidrar till högre energianvändning.

14. Undvik att använda kemiska bekämpningsmedel. Hushållens användning av sådana preparat är betydande och därför en bidragande orsak till problem i vattendrag. Många bekämpningsmedel har stark giftverkan på vattenlevande organismer, inklusive människor.

15. Fyll tvätt-och diskmaskinen istället för att köra halvfullt. Köp bra tvättmedel märkta till exempel Bra Miljöval eller Svanen. Kör tvätten i lägre temperatur, 40 grader räcker ofta med moderna tvättmedel. Överdosera inte tvätt- och sköljmedel, prova en halv tablett till diskmaskinen och om maten inte hunnit torka in – välj ett kortare program. Disken blir ren ändå.

16. Håll kyl och frys i bra trim så drar de mindre el. Frosta även av och damma av på baksidan ibland.

17. Stäng av TV, video, stereo och övriga apparater. Att lämna dem i stand by-läge över natten drar mer än man tror: omkring 10 och 20 procent av hushållselen.

18. Möblera rätt. Möblera inte precis ovanför och framför elementen. Det leder till bättre inomhusklimat, minskat drag och jämnare värme.

19. Använd energisparläge på elektroniska apparater som har den möjligheten och kom ihåg att till exempel kopiatorer och skrivare ofta kan tids- och användarstyras. Leder till lägre energianvändning, mindre behov av kylning.

20. Skrapa disken istället för skölj innan du ställer den i diskmaskinen. Det spar vatten och energi.

Läs mer om Earth Hour här.

Av Isabelle Hedander


Energispara!

Att minska uppvärmningen i din bostad med en grad motsvarar cirka fem procent mindre energianvändning.
Att hålla -19 grader i frysen istället för -18 ökar energianvändningen med 5 procent.

Källa: Diligentia Energisparfolder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn boken “Den växtbaserade kosten”

Tävling

Tävla och vinn boken "Den växtbaserade kosten" där du kan lära dig mer om fördelarna av att äta växtbaserat från läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding. I boken tar de upp myter och missförstånd och besvarar de vanligaste frågorna om vad det innebär att äta växtbaserat samt ger en praktisk introduktion.

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Hälsa

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt? Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning.