3 livsmedel som kan göra dig orolig – och tips på hur du äter dig lugn

Du kanske tror att stressen i ditt liv är på grund av hektiska arbetsdagar eller ekonomiska bekymmer?
Du kan ha helt fel. För - vad du inte vet är att det du äter kan påverka hur stressad du känner dig.
 Viss mat kan till och med göra att du ser vissa situationer som mer stressiga än vad de egentligen är. Här får du veta mer.

3 livsmedel - så kallade "mood foods" - vi ofta suktar efter vid stress eller oro:

Läs också: Minska din stress – med extrakt från grönt te

 

1. Choklad
Många av oss vill ha godis när vi är stressade eller oroliga och ingenting verkar lika lugnande som choklad. Även om choklad innehåller nyttiga flavonoider så innehåller den mesta choklad mängder socker, vilket påverkar dina insulinnivåer - vilket i sin tur förvärrar ditt humör och din ämnesomsättning, skriver MindBodyGreen.

  • Socker är beroendeframkallande
    En studie på råttor konstaterade hur beroendeframkallande socker är. Råttor som fick äta socker visade att de var mer oroliga både efter att ha ätit livsmedel med mycket socker och när de inte fick äta socker.
  • Välj mörk choklad 
    Forskare har även funnit ett samband mellan chokladintag och att känna sig mindre deprimerad och stressad. Känner dig sugen på choklad, ät då en ruta mörk choklad som innehåller åtminstone 70 procent kakao. Mörk choklad innehåller höga nivåer flavonoider som bidrar med energi, och är också laddat med tryptofan, en föregångare för serotonin.
    Men mörk choklad innehåller dessutom ämnet teobromin som kan ge en känsla av lycka. För övrigt ett ämne som katter och hundar inte tål.


Läs också:
Njut en bit mörk choklad, men undvik de med aromer!

2. Mjölkprodukter
De flesta människor tolererar mejeriprodukter utmärkt i små mängder (om man inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker). Men de flesta människor nöjer sig inte med små mängder, speciellt inte när det kommer till ost. Varför bry sig? Jo, ost (från kor) är laddat med ett protein som kallas för alfa-s1 kasein som bidrar till ett mejeriberoende eftersom kroppen förvandlas till en casomorfin, en opiod peptid (som morfin).

  • Orsakar trötthet
    Att äta för mycket ost kan ha negativa effekter - till exempel trötthet, så kallad "hjärndimma", irritabilitet eller utlösa allergier - då särskilt mjölkproteinet kasein.
  • Välj getost
    Prova att avstå från mjölkprodukter några veckor för att bryta vanan, men vill du fortfarande ha ost efter det kan du byta till getost, som är lättare för kroppen att smälta.
    Smula en matsked getost över din sallad eller toppa omeletten med det och många magar kommer bli gladare.


Läs också: 
Mycket mjölk kan korta livet

 

3. Fett
Varje cell i din kropp har ett fettmembran, vilket innebär att din kropp behöver fett för att kunna överleva. Faktum är att du också behöver fett för att kunna absorbera vissa näringsämnen, som till exempel fettlösliga vitaminer.
Forskning har visat att ”fettsnål kost” är skadligt för din hälsa. Men problemet är inte fettet i sig utan vilken typ av fett det är - och så mängden förstås. För mycket dåligt fett (inklusive vissa mättade fetter och vissa fetter som finns i processade livsmedel) kan leda till viktökning, hjärtsjukdomar och kan även knytas till vissa typer av cancer.

  • Nötter, avokado och fisk
    Men självklart finns det bra fetter som bara är nyttiga för dig. Bra fetter, som du faktiskt behöver få i dig, finns bland annat i ekologisk kokosolja, nötter, avokado och kallpressad olivolja.
    Fleromättade fetter som finns i fisk, som lax, skaldjur eller safflorolja (färgtistelolja) har också visat sig ha positiva effekter.
  • Tillsätt kokosolja i te eller kaffe
    Ett enkelt och bra sätt för att få denna källa till bra fett är att tillsätta en tesked kokosolja i ditt te eller ditt kaffe. Det kommer dessutom bidra med en utsökt smak.


Läs också:
Bra fett bränner fett

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.