Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

3 livsmedel som kan göra dig orolig – och tips på hur du äter dig lugn

Du kanske tror att stressen i ditt liv är på grund av hektiska arbetsdagar eller ekonomiska bekymmer? Du kan ha helt fel. Vad du inte vet är att det du äter kan påverka hur stressad du känner dig. Viss mat kan till och med göra att du ser vissa situationer som mer stressiga än vad de egentligen är. Här får du veta mer.

3 livsmedel - så kallade "mood foods" - vi ofta suktar efter vid stress eller oro:

LÄS OCKSÅ: Minska din stress – med extrakt från grönt te

1. Choklad

Många av oss vill ha godis när vi är stressade eller oroliga och ingenting verkar lika lugnande som choklad. Även om choklad innehåller nyttiga flavonoider så innehåller den mesta choklad mängder socker, vilket påverkar dina insulinnivåer - vilket i sin tur förvärrar ditt humör och din ämnesomsättning, skriver MindBodyGreen.

Socker är beroendeframkallande

En studie på råttor konstaterade hur beroendeframkallande socker är. Råttor som fick äta socker visade att de var mer oroliga både efter att ha ätit livsmedel med mycket socker och när de inte fick äta socker.

 

Välj mörk choklad 

Forskare har även funnit ett samband mellan chokladintag och att känna sig mindre deprimerad och stressad. Känner dig sugen på choklad, ät då en ruta mörk choklad som innehåller åtminstone 70 procent kakao. Mörk choklad innehåller höga nivåer flavonoider som bidrar med energi, och är också laddat med tryptofan, en föregångare för serotonin.
Men mörk choklad innehåller dessutom ämnet teobromin som kan ge en känsla av lycka. För övrigt ett ämne som katter och hundar inte tål.


Läs också:
Njut en bit mörk choklad, men undvik de med aromer!

2. Mjölkprodukter

De flesta människor tolererar mejeriprodukter utmärkt i små mängder (om man inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker). Men de flesta människor nöjer sig inte med små mängder, speciellt inte när det kommer till ost. Varför bry sig? Jo, ost (från kor) är laddat med ett protein som kallas för alfa-s1 kasein som bidrar till ett mejeriberoende eftersom kroppen förvandlas till en casomorfin, en opiod peptid (som morfin).

Orsakar trötthet

Att äta för mycket ost kan ha negativa effekter - till exempel trötthet, så kallad "hjärndimma", irritabilitet eller utlösa allergier - då särskilt mjölkproteinet kasein.

Välj getost

Prova att avstå från mjölkprodukter några veckor för att bryta vanan, men vill du fortfarande ha ost efter det kan du byta till getost, som är lättare för kroppen att smälta.
Smula en matsked getost över din sallad eller toppa omeletten med det och många magar kommer bli gladare.

 

LÄS OCKSÅ:  Mycket mjölk kan korta livet

3. Fett

Varje cell i din kropp har ett fettmembran, vilket innebär att din kropp behöver fett för att kunna överleva. Faktum är att du också behöver fett för att kunna absorbera vissa näringsämnen, som till exempel fettlösliga vitaminer. Forskning har visat att ”fettsnål kost” är skadligt för din hälsa. Men problemet är inte fettet i sig utan vilken typ av fett det är - och så mängden förstås. För mycket dåligt fett (inklusive vissa mättade fetter och vissa fetter som finns i processade livsmedel) kan leda till viktökning, hjärtsjukdomar och kan även knytas till vissa typer av cancer.

Nötter, avokado och fisk

Men självklart finns det bra fetter som bara är nyttiga för dig. Bra fetter, som du faktiskt behöver få i dig, finns bland annat i ekologisk kokosolja, nötter, avokado och kallpressad olivolja.
Fleromättade fetter som finns i fisk, som lax, skaldjur eller safflorolja (färgtistelolja) har också visat sig ha positiva effekter.

Tillsätt kokosolja i te eller kaffe

Ett enkelt och bra sätt för att få denna källa till bra fett är att tillsätta en tesked kokosolja i ditt te eller ditt kaffe. Det kommer dessutom bidra med en utsökt smak.

LÄS OCKSÅ: Bra fett bränner fett

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.