Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

3 sätt att minska din PMS

PMS är vanligt och det varierar från person till person vilka besvär man får. Symptomen kan även variera från månad till månad. För några börjar besvären redan i tonåren men det vanligaste är att de kommer när man är över 30.
Näringsterapeuten Madeleine Marcus ger dig sina bästa tips för att på naturlig väg slippa PMS.

Irriterad, orolig, deprimerad, huvudvärk och snabba humörsvängningar – alltid en vecka före mens? Då är det inte helt osannolikt att det är PMS du lider av.
Nedan listar näringsterapeuten Madeleine Marcus några tre stora områden, och under dessa några plus och minus, som kan påverka ditt mående under denna tid.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

Kom ihåg! 
– Detta är generella rekommendationer. För mycket av enskilda tillskott under lång tid kan skapa nya obalanser. Är du osäker så ta hjälp av en näringsterapeut eller annan näringskunnig person för personlig rådgivning, säger Madeleine Marcus.

Några plus och minus som kan påverka ditt mående under PMS:en:

1. Livsstil och motion

- Stress innebär ökade krav på kroppen. Vanliga stressorer är tidsbrist, blodsockersvängningar av för mycket kolhydrater, buller, kemikalier, tungmetaller, strålning från el och trådlösa apparater samt konflikter, sjukdomar, bortgång och intensiva arbetsperioder.

+ Prioritera återhämtning. När återhämtningsperioderna under stressiga perioder blir för korta och för få tar kroppen skada.

+ Sömnen gör att dina binjurar hinner återhämta sig och reparera sig. Dagliga stunder av paus utan stimuli utifrån gör att du hinner gå ner i varv, komma i kontakt med dig själv, tänka efter och ta bättre beslut än om du är aktiv hela tiden. Se till att prioritera sömn, eftertanke, vila och ingentingtid, det vill säga tid som inte är inplanerad varje dag.

+ Motionera! Din kropp är gjord för fysisk aktivitet. I dag sitter många stilla under stor del av dagen, vilket gör att kroppens energiflöde stagnerar och stress ansamlas i kroppen. Fysisk aktivitet hjälper dig att göra dig av med stress, gör dig avslappnad, pigg, stark och bidrar till att minska din PMS.

Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

2. Kost och näring

- Undvik livsmedel med snabba kolhydrater som gör att bukspottkörteln snabbt måste frisätta insulin för att ta ned det höga sockret, vilket ger upphov till att blodsockret snart blir för lågt. Detta skapar stress i kroppen. Återkommande blodsockersvängningar påverkar hormonbalansen. Sköldkörtelhormon, kortisol och progesteron minskar med tiden vilket ökar risken för PMS.

 

+ Ät grönsaker, rotfrukter, nötter, mandel, vilt, lamm, nötkött, fågel, fisk, ägg, avokado, olivolja, kokosolja, bär och smör.

- Var sparsam med fullkornsris, bovete, quinoa, sötpotatis, baljväxter och frukt.

- Undvik sojaprodukter som är hormonstörande.

- Undvik vitt ris, potatis, sädesslag, majs, vindruvor, alkohol, kaffe, margarin och mejeriprodukter.

+ Ät lite var tredje timme om du har lätt för att få sötsug eller blodsockerdippar. I varje måltid bör ungefär lika många kalorier komma från fett, kolhydrater och protein.

- Undvik kemikalier. Välj ekologiska livsmedel och undvik att använda plaster vid mathanteringen, då de mjukgörande ftalaterna i plasterna har en hormonstörande, östrogenliknande effekt.

+ Ingefära är bra vid menssmärtor.

Läs också: Dricker du din plast? Så får du plastkoll!

3. Vitaminer, mineraler och tillskott

- Vid stress förbrukar kroppen zink, magnesium, C-vitamin och B-vitaminer, särskilt B5 och B6. Dessa näringsämnen är även viktiga för progesteronproduktionen.

+ Magnesium kan hjälpa mot värk i magen eftersom det är kramplösande.

+ Ett dagligt tillskott av gammalinolensyra (GLA) kan hjälpa mot PMS. GLA finns bland annat i jättenattljusolja. Vissa personer har problem med omvandlingen av fettsyror och kan därför få brist på GLA-fettsyran.

+ Studier har visat att tillskott av D-vitamin hos kvinnor med konstaterat låga värden, kan lindra PMS. Brist på D-vitamin är vanligt i Sverige.

 

+ Vid nedsatt sköldkörtelfunktion är det viktigt att du får i dig tillräckligt med jod, tyrosin, selen och järn.

+ Serotonin främjas av B-vitaminer, särskilt B6, samt järn och magnesium.

► Läs också: Bli vän med din PMS

Näringsterapeut Madeleine Marcus

Näringsterapeut Madeleine Marcus

Om Madeleine
Madeleine Marcus är utbildad certifierad näringsterapeut (NMTF) och arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning.
Hon har själv haft stora problem med sin hälsa och genom sitt sökande efter läkning, utbildade hon sig inom hälsa för att i första hand läka sig själv. Förutom att hon själv fick ett nytt liv, har hon sedan 1999 den stora glädjen att få hjälpa andra i sitt arbete varje dag.
Du kan läsa mer om hur Madeleine arbetar här: www.madeleinemarcus.se

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.