Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig tjej med röd smoothie gör tummen upp

3 superfoods att äta varje dag

Superfoods är namnet på livsmedel med extremt hög näringstäthet och samtidigt förhållandevis lite energi.
Här är 3 superfoods du med fördel kan äta varje dag.

Superfoods, också kallat supermat, ger din kropp den extra boost av vitaminer, mineraler, aminosyror, antioxidanter och andra näringsämnen som den behöver för att vara stark och motståndskraftig.

Olika superfoods har olika effekter
Exempel på superfoods kan vara sådant som nötter, frön, bär, frukter, sjögräs, alger, örter, grässorter med mera. Olika superfoods har olika effekter på kroppen då de tillför kroppen olika näringsämnen.
Här är tre superfoods vi på Kurera inte tycker att du borde leva utan.

 

1. Goji
Gojibäret är ett rött bär med ursprung i Tibet som många anser smakar som en blandning mellan russin och lingon. Goji är rikt på C-vitamin, mineraler, karoten samt järn som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Bäret innehåller även nyttiga fetter och är en bra källa till protein eftersom det innehåller alla essentiella aminosyror.
Den röda färgen innebär också höga halter av nyttiga fytokemikalier, då särskilt zeaxantin, vilket i stora doser sägs kunna motverka ålderssynthet, det vill säga den synnedsättning vi alla råkar ut för förr eller senare. Förekommer oftast i torkad form eller som pulver.
Förslag på användning: I müsli, rawfoodbollar, sallad, fruktsallad, gröt eller som garnering på raw choklad. Även gott att blanda i nötmixen eller som snacks direkt ur påsen.
Daglig dos: En handfull gojibär.

2. Açaí
Açaí är ett svartlila bär som växer främst i Amazonas där det använts av lokalbefolkningen sedan urminnes tider. Açaí påminner om blåbär eller slånbär i smaken och är en bra källa till protein. Innehåller antocyaniner - vilket är kroppens skydd mot fria radikaler, mineraler och vitaminer som bland annat E-vitamin. Det är också ovanligt rikt på antioxidanter, essentiella fettsyror, har avgiftande egenskaper och sägs kunna motverka för tidigt åldrande. Påstås också kunna ge ökad mättnadskänsla och används därför ofta av personer som önskar viktnedgång. Förekommer oftast som pulver eller juice.
Förslag på användning: I smoothies eller rätt och slätt i ett glas vatten. Även gott att blanda i din bananglass eller att göra en sorbetglass genom att enkelt och snabbt mixa bären med acaípulver. Går att blanda i och nästan vilken maträtt som helst. Experimentera.
Daglig dos: 1-2 matskedar pulver per dag.

3. Granatäpple
Granatäpple är en av de frukter med högst andel antioxidanter. Frukten är rik på antiinflammatoriska aminosyror, C-vitamin, kalium och folsyra. Den är också extremt fullspäckad med skyddande antioxidanter ur gruppen polyfenoler, och där särskilt sorten flavonoider som annars förknippas med bland annat kakao, rött vin, grönt te och som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, inklusive högt blodtryck och högt kolesterol. Granatäpple innehåller rikligt med nyttiga tanniner, lignaner och antocyaniner och påstås också ha positiv, sjukdomshämmande effekt vid ett antal tillstånd, däribland prostatacancer och bröstcancer.
Granatäpple har en positiv inverkan på ämnesomsättningen har i vissa studier uppvisat en hämnande effekt på virus.
Förekommer oftast som pulver, juice eller i färsk form.
Förslag på användningsområden: Gott i juice, smoothies, glass, sallader, eller ha det i - eller på - efterrätter eller desserter. Även gott i barer. Perfekt som naturligt färgämne.
Daglig dos: Två matskedar pulver

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!