4 enkla knep som gör att du håller vikten under semestern | Kurera.se

4 enkla knep som gör att du håller vikten under semestern

Har du problem att hålla vikten under sommaren? De har de allra flesta. Några extra kilon brukar smyga sig på och lägga sig runt midjan. Men de finns några enkla knep att ta till för att slippa trånga kläder efter en härlig semester.

Semester är mysigt och härligt, rofyllt och avslappnande. Lata dagar på stranden, glass, grillkvällar och några extra glas vin – och så ska det också få lov att vara.
Läs också: Ät spenatextrakt - få lättare att gå ner i vikt

Bibehåll midjemått
Extra mycket godsaker under en semestermånad kommer oundvikligen att ge en viktuppgång. Men det går faktiskt att unna sig allt av det goda och ändå bibehålla midjemåttet. Med några enkla knep, som förvisso kräver disciplin, undviker du att gå upp i vikt.
Läs också: Åtta orsaker till varför du inte går ner i vikt

1. Ta en fastedag en gång i veckan
Drick grönsaksjuicer en dag i veckan under semestern. Köp två flaskor av exempelvis Kung Markatta, Acai Planet eller Biottas ekologiska juice. Fördela de två flaskorna på 4 glas under dagen. Där i mellan kan du dricka grönt te och vatten. Om du en vanlig dag förbrukar 2 000-2 500 kalorier och istället väljer att inta flytande måltider får du enbart i dig de få kalorierna som finns i juicerna, vilket blir runt 800 kalorier.
Läs också: Svårt att gå ner i vikt - det kan vara hjärnans fel

 

2. Så kan du sväva ut under helgen
Om du kan hålla en strikt diet under veckorna så kan du äta vad du vill under helgen. När du håller igen, minska portionerna och ät kalorisnål mat. De gör att du kanske sparar in 500-700 kalorier per dag som du sedan kan ”ta ut” om du går på fest under helgen eller vilka dagar som passar dig.
Läs också: Så kan du gå ner i vikt - med hjälp av pengar

3. Dagen efter motion
Motion är bra men bara om du inte druckit alltför mycket alkohol. Ta en cykeltur eller en långpromenad dagen efter det blev alldeles för mycket mat. Under en långsam promenad på två timmar förbränner du 400 kalorier. Tar du en powerwalk i backig terräng och får upp pulsen kan du förbränna 400 kalorier på en timma. En cykeltur på en timma där du får upp pulsen kan hjälpa dig att förbränna cirka 600 kalorier.
Läs också: 5:2-dieten - för viktnedgång och ett längre liv

4. Städa, handla och klippa gräset
Sådant vi gör i vardagen förbränner mer kalorier än vad du kanske tror. Om du städar, går och handlar och bär tunga påsar hem eller klipper gräsmattan så kan du förbränna 300-400 kalorier i timmen! Inte dåligt med tanke på den nytta du gör. Så anamma något av knepen och fortsätt njut av sommaren!
Läs också: Tänk på hjärtat - börja konditionsträna

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.