Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En svart skål med salladsblad på ett svart träbord

4 maträtter som inte är så nyttiga som du tror

Många upplever att de äter nyttigt – men om din kost skulle synas i sömmarna är det långt ifrån säkert att du har så hälsosamma vanor som du tror.

Trots ett medvetet tänk är det lätt att trampa i både tillsats- och sockerfällor om du inte är riktigt uppmärksam.
Bra knep för att äta hälsosamt är att välja mättande ingredienser som är naturliga och inte processade, som baseras på ekologiska råvaror, tycker Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Många tänker exempelvis att vegetarisk mat är mer hälsosam, men det kräver också lite eftertanke. För att den vegetariska maten ska vara nyttig bör den innehålla gott om grönsaker, hälsosamma fetter från avokado, kokosolja och ghee, vara fri från socker och sötningsmedel och ha gott om mättande proteiner som bönor, säger hon.
Här har Zarah Öberg radat upp fyra maträtter som inte är fullt så naturliga och sockerfria som du kanske föreställt dig.

LÄS OCKSÅ: Mer tillsatser än grönt i färdiga vegoprodukter

Vegetariska burgare

Många väljer en vegoburgare i tron att de väljer ett hälsosammare alternativ. Men frågan är hur nyttig en halvfabrikat-vegoburgare faktiskt är. Nyligen visade Äkta varas vegogranskning att vegoburgare är fulla av tillsatser. Bland annat hade My Best Veggie Vegetarian spicy bean burger 12 tillsatser, medan konkurrenter från exempelvis Hälsans kök och Quorn bjöd på 10, visade undersökningen. En vegetarisk burgare innehåller också ofta, precis som köttvarianten, sås baserad på mindre bra fetter och vitt bröd. Välj istället en burgare med en proteinbas från gula ärtor eller bönor, ett grövre bröd och en hälsosam dressing på kokosolja eller vegansk majonnäs. Hoppa över senap och ketchup.

 

LÄS OCKSÅ: Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Sallad

Istället för att ta en stabbig husmanskost-lunch väljer du den hälsosamma lite kalorisnålare salladen. Men hur nyttig är den egentligen? Och hur bra mättar den? Isbergssallad och gurka är rätt näringsfattiga och innehåller mest vatten. Är salladen dessutom dränkt med dressing baserade på mindre bra oljor och toppas med tillbehör som bacon och krutonger är frågan om du inte kanske skulle ha valt husmanskosten för hälsans skull ändå?
Problemet med en sallad är också att hungern snabbt gör sig påmind och att det lätt kan slinka ner annat mellan måltiderna. De som äter mycket sallad till lunch äter ofta mer på kvällen, vilket stör sömnen och gör att du lättare lägger på dig. Äter du sallad, välj en mättande variant med en rejäl bas med quinoa eller bovete och med gott om bra fett.

LÄS OCKSÅ: Matig sallad med linser och ugnsbakade grönsaker

Granola

Hur nyttigt och gott det än låter med granola kan den innehålla mängder av både socker och fett. Medan müsli är en blandning av gryner, frön, nötter och frukt har granolan rostats i ugn med olja och honung och innehåller ofta sirap och torkad frukt – inget som gör susen för hälsan direkt. Skippa granolan och ät din fil eller yoghurt med bär och naturella nötter istället. Eller välj en ekologisk granola med sötning från honung, och servera med kokosyoghurt. För glöm inte att yoghurt också många gånger innehåller socker och kan vara mindre bra att äta dagligen för den som är känslig mot mjölkprodukter.

LÄS OCKSÅ: Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Cafémackor

Visserligen är mackan ett sundare alternativ än bakelsen när du går och fikar på ett café. Men det finns några saker att tänka på. En cafémacka är ofta baserad på vitt bröd och flera bröd är så söta att de balanserar på gränsen mellan bröd och bakverk. De kan också innehålla mycket ost, smör och skinka, vilket kanske inte är det mest hälsosamma man kan tänka sig. Men bara för att du väljer det mörkaste brödet är det ingen garanti att det är mycket nyttigare, då det kan vara smaksatt med mörk sirap. Välj istället grovt surdegsbröd som toppas med hummus eller bönröra och en ordentlig sallad till.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

 

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.