Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man i röd tröja håller sig för bröstet

4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Fler tips vid halsbränna

• Vatten
Det är ett av de enklaste metoderna att få snabb lindring. Det späder ut magsafterna, vilket ökar pH-värdet och gör magsyran som irriterar mindre sur och frätande. Att komma ihåg att dricka vatten är också ett tips i förebyggande syfte.

• Ät regelbundet

Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

• Tänk på att...
friterad, salt, rökt, stekt och starkt kryddad mat kan ge mer ont. Prova dig fram!

• Kvalitetssömn
Att hitta regelbundna sömnvanor och sova tillräckligt anses hjälpa.

• Motion
Att röra på sig lindrar magbesvär av olika slag och hjälper matsmältningen.

• Undvik!
...tobak, kaffe, alkohol och värktabletter med acetylsalicylsyra. Samtliga exempel på sådant som förvärrar.

• Stressa ner
Testa att yoga, meditera eller träna mindfullness regelbundet.

• Lakritsrot
Lakritsrot är en adaptogen som använts som läkeväxt i över 4000 år. I Europa främst mot förkylning, hosta och magbesvär som matsmältningsrubbningar och inflammerade magar. Roten har en lenande effekt på slemhinnorna i hals och mage och anses ge ett visst skydd även mot frätande magsyra. Finns i olika former men lakritsrotsextrakt brukar oftast rekommenderas vid problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

• Aloe vera-juice
Många anser sig få lindring av aloe vera vid magkatarr. Juicen verkar kunna lindra irritation i halsstrupen och halsbränna och forskning från 2012 har även visat att aloe vera kan hjälpa mot IBS och uppblåsthet. Forskningen gällde aloe vera-extrakt i pulverform utspätt i vatten, och utfördes vid Sahlgrenska Akademien.
Aloe vera är rik på vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer samt anses ha antibakteriella, antiinflammatoriska och utrensande egenskaper.

• Kamomillte
Kamomill är välkänt för sin avslappnande effekt och förmåga att neutralisera magsyra. Bör intas på kvällen eftersom det gör dig trött.

• Gurkmeja
Denna fantastiska, värmetålig krydda som bland annat stödjer matsmältningen och minskar surheten. Finns även i tablettform i hälsobutiker, vilket många tycker är att föredra eftersom kryddan inte kan anses alltför välsmakande...

• Äppelcidervinäger
En huskur som kan stimulera magsyran och stärka matsmältningen, vilket ofta minskar olika magbesvär. Börja med en tesked i ett glas vatten och öka successivt till en dryg matsked. Finns även detta i tablettform på hälsokostaffärer för den som ogillar smaken.

• Ingefära
Ingefära är ett väl beprövat hjälpmedel mot halsbränna och magbesvär (och hjälper även vid illamående och åksjuka). Kan ätas rå, användas i juicer och smoothies, i maten, drickas i te (låt dra längre än fem minuter). Finns i tablettform på hälsobutiker.

Ont i magen eller sura uppstötningar av julmaten? Du är långt ifrån ensam.
Men – visste du att du inte behöver stå ut med varken med magknip eller halsbränna, och att du kan bli kvitt problemen utan att behöva ta till mediciner?
Här är några tips som verkligen hjälper.

För personer med känslig mage kan julen, med all dess mat, resultera i magbesvär såsom knip, svullenhet, gaser sura uppstötningar och halsbränna.
Magproblemen beror ofta på att matsmältningen hamnat i obalans, vilket dock är en obalans som rätt snabbt går att rätta till – för den som kan knepen.

Läs också: Ska man hjälpa magsyraproduktionen vid reflux? Experten svarar

Skippa läkemedlen
Inom sjukvården behandlas ofta halsbränna med ett protonpumpshämmande läkemedel, som till exempel Losec, vilket minskar produktionen av magsyra. Problemet är bara att man därmed också försämrar sin matsmältning, har näringsterapeuten Zarah Öberg berättat i en tidigare artikel i Kurera. Hon råder därför till att man tackar nej till detta läkemedel vid halsbränna utan istället hellre använda sig av tre andra råd. "Ändra istället kosten, stressa mindre och hjälp matsmältningen med tillskott av enzymer", lyder hennes rekommendationer.
Men – det finns fler knep. Här får du veta mer.

 

1. Matsmältningsenzymer

Enzymer behövs för alla kemiska reaktioner som sker i kroppen. Inga mineral, vitaminer eller hormoner är verksamma i kroppen utan enzymer. Enzymer är proteiner som används vid varje funktion och kemisk process i vår kropp – till dessa hör bland annat att spjälka mat, konvertera omega-3 och reparera DNA. Störd matsmältning beror ofta på att obalans i enzymproduktionen. Även brist på enzymer kan ge nedsatt matsmältning med gaser, svullen mage, trötthet efter måltid, diarré, förstoppning och dåligt näringsupptag som följd (enzymer kan ibland tas av pålästa tränande personer som deffar, det vill säga minimerar sitt kroppsfett inför exempelvis tävling, för att gardera att de får i sig maximalt med näring från den lilla mängd mat de äter).

Kroppens förmåga att producera enzymer minskar med ålder
Många som har problem av nämnda slag kan få hjälp av tillskott med enzymer.
Kroppens förmåga att producera enzymer minskar drastiskt med åldern, vilket är ironiskt eftersom det är samtidigt som många kroniska hälsoproblem ökar. Så var inte rädd att tillföra kroppen det den behöver.
Exempel på bra matsmältningsenzymer är Cellenzym från Holistic, ett helt växtbaserat enzymtillskott som, när det tas i samband med måltid, hjälper till att spjälka proteiner, kolhydrater, fetter, fibrer och sockerarter. Det är helt rent och brukar tolereras även av de allra känsligaste magarna.
Ergozyme från Great Earth är en annan populär produkt. Den innehåller utöver ett brett spektrum av enzymer även goda bakterier, örtkomplex, pepparextrakt, aloe vera och noga utvalda örter.

► Läs också: Enzymer – ett knep för en fungerande matsmältning

2. Kisel

Kisel är ett halvmetalliskt grundämne, som är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan. Det finns överallt i naturen där strukturell styrka, elasticitet och flexibilitet krävs och har därmed stor betydelse för både djur och växter. Varje dag får vi uppskattningsvis i oss runt 20-50 milligram kisel genom kosten, till exempel genom ris, spannmål och vegetabilier. I kroppen finns kisel i vår benväv och i hud, hår och naglar. Kisel räknas däremot inte som ett essentiellt näringsämne.

Binder till sig gaser och främmande substanser i mag-tarmsystemet
Många upplever kisel effektivt vid magbesvär. Ett populärt tillskott är Silicea mag-tarmgel, som innehåller finfördelat mineraliskt kisel i form av kiselgel, vilket likt en svamp suger till sig främmande ämnen. Tack vare sin porösa struktur och kraftiga bindningsförmåga skyddar den magens och tarmens slemhinnor och absorberar gaser, bakterier och retande substanser i mag-tarmsystemet.

 

Kiselgel kan användas både vid akuta och kroniska magproblem - till exempel vid halsbränna, IBS, ballongmage, matförgiftning, diarré, kräkningar och magkatarr och både för kortvarig och långvarig behandling.
Kiselgel verkar lokalt, är mycket skonsam och lämplig även för barn.

Läs också: Kisel lindrade Evas magbesvär

3. Bitterörter

Idag vet man att halsbränna och sura uppstötningar snarare beror på för lite magsyra än för mycket. När man har för lite magsyra kan man inte smälta maten ordentligt, med resultatet att den åker upp och ner som på en idisslande ko. Problemen uppstår av att magsyra läcker upp i halsen och börjar fräta. Det kan ge båda smärta, dålig andedräkt och dessutom fräta på tänderna.

Stimulera magsyran istället för att hämma den
Så istället för att hämma produktionen av magsyra, vilket man alltså ofta råder till inom vården, bör du stimulera den med intag av bitterörter innan måltiderna. Några droppar bitterörter räcker ofta för att lugna oroliga magar och få igång matsmältningen. Du kan blanda bitterdropparna i ett glas vatten och dricka det efter måltiden för att slippa besvären.
Magbesvär och halsbränna beror oftast på att matsmältningen blivit störd. Den störda matsmältningen beror i sin tur oftast på att levern och bukspottskörtelns produktion av matsmältningsenzym har hamnat i obalans. Fungerar inte spjälkningen av fett och protein börjar tarminnehållet att jäsa – det är då du får ballongmage som också kan göra ont. Ett enkelt sätt att snabbt lösa problemen är att blanda bitterdroppar i ett glas vatten och dricka det efter varje måltid. Bitterörter stödjer den övre matsmältningen men också tarmrörelser, lever och galla.

Bitterörter finns bland annat i naturmedel på hälsokosten. Ett populärt exempel är det växtbaserat växtläkemedlet Cyneramin, som sägs lindra symtomen redan inom en kvart. Den som har lättare symtom blir ofta hjälpt omgående men den som har haft problem en längre tid kan få vänta in effekten några dagar.
När de akuta besvären försvunnit kan Cynaramin användas förebyggande en, två gånger per dag om det behövs.
Ett annat populärt naturmedel är Bitterstern, en tinktur med 17 bitterämnen som stimulerar matsmältningen och minskar gasbildning. Bitterstern innehåller bland annat kanel, koriander, kummin, kvanne, mejram, rölleka, ingefära, och kardemumma som alla är bra för matsmältningen samt fänkål som minskar gaser och maskros som bidrar till en normal magfunktion.

 

► Läs också: Därför hjäper bitterämnen magen

4. Basiska mineraler

Halsbränna, eller reflux som det också kallas uppstår då magmunnen som ska sluta tätt mellan magsäcken och matstrupen inte gör det, är vanligt och drabbar ungefär var fjärde person då och då. En del drabbas under sin graviditet och sedan aldrig igen. Andra drabbas mest hela tiden, nästan så fort de ätit. Magsyran från magsäcken tränger då upp och orsakar ett obehag. Vid återkommande besvär kan magsyran förstöra matstrupsslemhinnan och orsaka inflammation.

Naturliga magsyra-neutraliserare
Magsyra innehåller saltsyra som ger den ett mycket lågt pH. Detta behövs för att den ska fungera frätande och kunna smälta maten och skydda mot parasiter.
Med bikarbonat, som är basiskt, kan man snabbt neutralisera magsyran så att den blir mindre sur och frätande.
Syraneutraliserande knep är framför allt effektivt vid halsbränna. Ett knep är bikarbonat. Så hur gör man då? Jo, du kan blanda en halv tesked i ett glas med vatten och dricka detta när du får känningar i bröst eller hals. Tänk dock på att inte börja överkonsumera bikarbonat. Då riskerar du nämligen att få problem med matsmältningen eftersom den behöver en sur magsyra.

Du kan även bli hjälpt av kalciumkarbonat, som direkt lindrar halsbränna, illamående och sura uppstötningar och magnesium-trisilikat som bildar en skyddande kiselgel. Dessa två mycket aktiva, naturliga ämnen finns bland annat i naturmedlet Gastrosan, som hjälper mot halsbränna och sura uppstötningar. Det verkar genom att neutralisera magsyran och effekten kommer inom några minuter.

 Läs också: Bli av med magkatarren – med naturens bitterörter

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fler tips vid halsbränna

• Vatten
Det är ett av de enklaste metoderna att få snabb lindring. Det späder ut magsafterna, vilket ökar pH-värdet och gör magsyran som irriterar mindre sur och frätande. Att komma ihåg att dricka vatten är också ett tips i förebyggande syfte.

• Ät regelbundet

Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

• Tänk på att...
friterad, salt, rökt, stekt och starkt kryddad mat kan ge mer ont. Prova dig fram!

• Kvalitetssömn
Att hitta regelbundna sömnvanor och sova tillräckligt anses hjälpa.

• Motion
Att röra på sig lindrar magbesvär av olika slag och hjälper matsmältningen.

• Undvik!
...tobak, kaffe, alkohol och värktabletter med acetylsalicylsyra. Samtliga exempel på sådant som förvärrar.

• Stressa ner
Testa att yoga, meditera eller träna mindfullness regelbundet.

• Lakritsrot
Lakritsrot är en adaptogen som använts som läkeväxt i över 4000 år. I Europa främst mot förkylning, hosta och magbesvär som matsmältningsrubbningar och inflammerade magar. Roten har en lenande effekt på slemhinnorna i hals och mage och anses ge ett visst skydd även mot frätande magsyra. Finns i olika former men lakritsrotsextrakt brukar oftast rekommenderas vid problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

• Aloe vera-juice
Många anser sig få lindring av aloe vera vid magkatarr. Juicen verkar kunna lindra irritation i halsstrupen och halsbränna och forskning från 2012 har även visat att aloe vera kan hjälpa mot IBS och uppblåsthet. Forskningen gällde aloe vera-extrakt i pulverform utspätt i vatten, och utfördes vid Sahlgrenska Akademien.
Aloe vera är rik på vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer samt anses ha antibakteriella, antiinflammatoriska och utrensande egenskaper.

• Kamomillte
Kamomill är välkänt för sin avslappnande effekt och förmåga att neutralisera magsyra. Bör intas på kvällen eftersom det gör dig trött.

• Gurkmeja
Denna fantastiska, värmetålig krydda som bland annat stödjer matsmältningen och minskar surheten. Finns även i tablettform i hälsobutiker, vilket många tycker är att föredra eftersom kryddan inte kan anses alltför välsmakande...

• Äppelcidervinäger
En huskur som kan stimulera magsyran och stärka matsmältningen, vilket ofta minskar olika magbesvär. Börja med en tesked i ett glas vatten och öka successivt till en dryg matsked. Finns även detta i tablettform på hälsokostaffärer för den som ogillar smaken.

• Ingefära
Ingefära är ett väl beprövat hjälpmedel mot halsbränna och magbesvär (och hjälper även vid illamående och åksjuka). Kan ätas rå, användas i juicer och smoothies, i maten, drickas i te (låt dra längre än fem minuter). Finns i tablettform på hälsobutiker.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.