man i röd tröja håller sig för bröstet

4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Fler tips vid halsbränna

• Vatten
Det är ett av de enklaste metoderna att få snabb lindring. Det späder ut magsafterna, vilket ökar pH-värdet och gör magsyran som irriterar mindre sur och frätande. Att komma ihåg att dricka vatten är också ett tips i förebyggande syfte.

• Ät regelbundet

Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

• Tänk på att...
friterad, salt, rökt, stekt och starkt kryddad mat kan ge mer ont. Prova dig fram!

• Kvalitetssömn
Att hitta regelbundna sömnvanor och sova tillräckligt anses hjälpa.

• Motion
Att röra på sig lindrar magbesvär av olika slag och hjälper matsmältningen.

• Undvik!
...tobak, kaffe, alkohol och värktabletter med acetylsalicylsyra. Samtliga exempel på sådant som förvärrar.

• Stressa ner
Testa att yoga, meditera eller träna mindfullness regelbundet.

• Lakritsrot
Lakritsrot är en adaptogen som använts som läkeväxt i över 4000 år. I Europa främst mot förkylning, hosta och magbesvär som matsmältningsrubbningar och inflammerade magar. Roten har en lenande effekt på slemhinnorna i hals och mage och anses ge ett visst skydd även mot frätande magsyra. Finns i olika former men lakritsrotsextrakt brukar oftast rekommenderas vid problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

• Aloe vera-juice
Många anser sig få lindring av aloe vera vid magkatarr. Juicen verkar kunna lindra irritation i halsstrupen och halsbränna och forskning från 2012 har även visat att aloe vera kan hjälpa mot IBS och uppblåsthet. Forskningen gällde aloe vera-extrakt i pulverform utspätt i vatten, och utfördes vid Sahlgrenska Akademien.
Aloe vera är rik på vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer samt anses ha antibakteriella, antiinflammatoriska och utrensande egenskaper.

• Kamomillte
Kamomill är välkänt för sin avslappnande effekt och förmåga att neutralisera magsyra. Bör intas på kvällen eftersom det gör dig trött.

• Gurkmeja
Denna fantastiska, värmetålig krydda som bland annat stödjer matsmältningen och minskar surheten. Finns även i tablettform i hälsobutiker, vilket många tycker är att föredra eftersom kryddan inte kan anses alltför välsmakande...

• Äppelcidervinäger
En huskur som kan stimulera magsyran och stärka matsmältningen, vilket ofta minskar olika magbesvär. Börja med en tesked i ett glas vatten och öka successivt till en dryg matsked. Finns även detta i tablettform på hälsokostaffärer för den som ogillar smaken.

• Ingefära
Ingefära är ett väl beprövat hjälpmedel mot halsbränna och magbesvär (och hjälper även vid illamående och åksjuka). Kan ätas rå, användas i juicer och smoothies, i maten, drickas i te (låt dra längre än fem minuter). Finns i tablettform på hälsobutiker.

Ont i magen eller sura uppstötningar av julmaten? Du är långt ifrån ensam.
Men – visste du att du inte behöver stå ut med varken med magknip eller halsbränna, och att du kan bli kvitt problemen utan att behöva ta till mediciner?
Här är några tips som verkligen hjälper.

För personer med känslig mage kan julen, med all dess mat, resultera i magbesvär såsom knip, svullenhet, gaser sura uppstötningar och halsbränna.
Magproblemen beror ofta på att matsmältningen hamnat i obalans, vilket dock är en obalans som rätt snabbt går att rätta till – för den som kan knepen.

Läs också: Ska man hjälpa magsyraproduktionen vid reflux? Experten svarar

Skippa läkemedlen
Inom sjukvården behandlas ofta halsbränna med ett protonpumpshämmande läkemedel, som till exempel Losec, vilket minskar produktionen av magsyra. Problemet är bara att man därmed också försämrar sin matsmältning, har näringsterapeuten Zarah Öberg berättat i en tidigare artikel i Kurera. Hon råder därför till att man tackar nej till detta läkemedel vid halsbränna utan istället hellre använda sig av tre andra råd. "Ändra istället kosten, stressa mindre och hjälp matsmältningen med tillskott av enzymer", lyder hennes rekommendationer.
Men – det finns fler knep. Här får du veta mer.

 

1. Matsmältningsenzymer

Enzymer behövs för alla kemiska reaktioner som sker i kroppen. Inga mineral, vitaminer eller hormoner är verksamma i kroppen utan enzymer. Enzymer är proteiner som används vid varje funktion och kemisk process i vår kropp – till dessa hör bland annat att spjälka mat, konvertera omega-3 och reparera DNA. Störd matsmältning beror ofta på att obalans i enzymproduktionen. Även brist på enzymer kan ge nedsatt matsmältning med gaser, svullen mage, trötthet efter måltid, diarré, förstoppning och dåligt näringsupptag som följd (enzymer kan ibland tas av pålästa tränande personer som deffar, det vill säga minimerar sitt kroppsfett inför exempelvis tävling, för att gardera att de får i sig maximalt med näring från den lilla mängd mat de äter).

Kroppens förmåga att producera enzymer minskar med ålder
Många som har problem av nämnda slag kan få hjälp av tillskott med enzymer.
Kroppens förmåga att producera enzymer minskar drastiskt med åldern, vilket är ironiskt eftersom det är samtidigt som många kroniska hälsoproblem ökar. Så var inte rädd att tillföra kroppen det den behöver.
Exempel på bra matsmältningsenzymer är Cellenzym från Holistic, ett helt växtbaserat enzymtillskott som, när det tas i samband med måltid, hjälper till att spjälka proteiner, kolhydrater, fetter, fibrer och sockerarter. Det är helt rent och brukar tolereras även av de allra känsligaste magarna.
Ergozyme från Great Earth är en annan populär produkt. Den innehåller utöver ett brett spektrum av enzymer även goda bakterier, örtkomplex, pepparextrakt, aloe vera och noga utvalda örter.

► Läs också: Enzymer – ett knep för en fungerande matsmältning

2. Kisel

Kisel är ett halvmetalliskt grundämne, som är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan. Det finns överallt i naturen där strukturell styrka, elasticitet och flexibilitet krävs och har därmed stor betydelse för både djur och växter. Varje dag får vi uppskattningsvis i oss runt 20-50 milligram kisel genom kosten, till exempel genom ris, spannmål och vegetabilier. I kroppen finns kisel i vår benväv och i hud, hår och naglar. Kisel räknas däremot inte som ett essentiellt näringsämne.

Binder till sig gaser och främmande substanser i mag-tarmsystemet
Många upplever kisel effektivt vid magbesvär. Ett populärt tillskott är Silicea mag-tarmgel, som innehåller finfördelat mineraliskt kisel i form av kiselgel, vilket likt en svamp suger till sig främmande ämnen. Tack vare sin porösa struktur och kraftiga bindningsförmåga skyddar den magens och tarmens slemhinnor och absorberar gaser, bakterier och retande substanser i mag-tarmsystemet.

 

Kiselgel kan användas både vid akuta och kroniska magproblem - till exempel vid halsbränna, IBS, ballongmage, matförgiftning, diarré, kräkningar och magkatarr och både för kortvarig och långvarig behandling.
Kiselgel verkar lokalt, är mycket skonsam och lämplig även för barn.

Läs också: Kisel lindrade Evas magbesvär

3. Bitterörter

Idag vet man att halsbränna och sura uppstötningar snarare beror på för lite magsyra än för mycket. När man har för lite magsyra kan man inte smälta maten ordentligt, med resultatet att den åker upp och ner som på en idisslande ko. Problemen uppstår av att magsyra läcker upp i halsen och börjar fräta. Det kan ge båda smärta, dålig andedräkt och dessutom fräta på tänderna.

Stimulera magsyran istället för att hämma den
Så istället för att hämma produktionen av magsyra, vilket man alltså ofta råder till inom vården, bör du stimulera den med intag av bitterörter innan måltiderna. Några droppar bitterörter räcker ofta för att lugna oroliga magar och få igång matsmältningen. Du kan blanda bitterdropparna i ett glas vatten och dricka det efter måltiden för att slippa besvären.
Magbesvär och halsbränna beror oftast på att matsmältningen blivit störd. Den störda matsmältningen beror i sin tur oftast på att levern och bukspottskörtelns produktion av matsmältningsenzym har hamnat i obalans. Fungerar inte spjälkningen av fett och protein börjar tarminnehållet att jäsa – det är då du får ballongmage som också kan göra ont. Ett enkelt sätt att snabbt lösa problemen är att blanda bitterdroppar i ett glas vatten och dricka det efter varje måltid. Bitterörter stödjer den övre matsmältningen men också tarmrörelser, lever och galla.

Bitterörter finns bland annat i naturmedel på hälsokosten. Ett populärt exempel är det växtbaserat växtläkemedlet Cyneramin, som sägs lindra symtomen redan inom en kvart. Den som har lättare symtom blir ofta hjälpt omgående men den som har haft problem en längre tid kan få vänta in effekten några dagar.
När de akuta besvären försvunnit kan Cynaramin användas förebyggande en, två gånger per dag om det behövs.
Ett annat populärt naturmedel är Bitterstern, en tinktur med 17 bitterämnen som stimulerar matsmältningen och minskar gasbildning. Bitterstern innehåller bland annat kanel, koriander, kummin, kvanne, mejram, rölleka, ingefära, och kardemumma som alla är bra för matsmältningen samt fänkål som minskar gaser och maskros som bidrar till en normal magfunktion.

 

► Läs också: Därför hjäper bitterämnen magen

4. Basiska mineraler

Halsbränna, eller reflux som det också kallas uppstår då magmunnen som ska sluta tätt mellan magsäcken och matstrupen inte gör det, är vanligt och drabbar ungefär var fjärde person då och då. En del drabbas under sin graviditet och sedan aldrig igen. Andra drabbas mest hela tiden, nästan så fort de ätit. Magsyran från magsäcken tränger då upp och orsakar ett obehag. Vid återkommande besvär kan magsyran förstöra matstrupsslemhinnan och orsaka inflammation.

Naturliga magsyra-neutraliserare
Magsyra innehåller saltsyra som ger den ett mycket lågt pH. Detta behövs för att den ska fungera frätande och kunna smälta maten och skydda mot parasiter.
Med bikarbonat, som är basiskt, kan man snabbt neutralisera magsyran så att den blir mindre sur och frätande.
Syraneutraliserande knep är framför allt effektivt vid halsbränna. Ett knep är bikarbonat. Så hur gör man då? Jo, du kan blanda en halv tesked i ett glas med vatten och dricka detta när du får känningar i bröst eller hals. Tänk dock på att inte börja överkonsumera bikarbonat. Då riskerar du nämligen att få problem med matsmältningen eftersom den behöver en sur magsyra.

Du kan även bli hjälpt av kalciumkarbonat, som direkt lindrar halsbränna, illamående och sura uppstötningar och magnesium-trisilikat som bildar en skyddande kiselgel. Dessa två mycket aktiva, naturliga ämnen finns bland annat i naturmedlet Gastrosan, som hjälper mot halsbränna och sura uppstötningar. Det verkar genom att neutralisera magsyran och effekten kommer inom några minuter.

 Läs också: Bli av med magkatarren – med naturens bitterörter

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fler tips vid halsbränna

• Vatten
Det är ett av de enklaste metoderna att få snabb lindring. Det späder ut magsafterna, vilket ökar pH-värdet och gör magsyran som irriterar mindre sur och frätande. Att komma ihåg att dricka vatten är också ett tips i förebyggande syfte.

• Ät regelbundet

Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

• Tänk på att...
friterad, salt, rökt, stekt och starkt kryddad mat kan ge mer ont. Prova dig fram!

• Kvalitetssömn
Att hitta regelbundna sömnvanor och sova tillräckligt anses hjälpa.

• Motion
Att röra på sig lindrar magbesvär av olika slag och hjälper matsmältningen.

• Undvik!
...tobak, kaffe, alkohol och värktabletter med acetylsalicylsyra. Samtliga exempel på sådant som förvärrar.

• Stressa ner
Testa att yoga, meditera eller träna mindfullness regelbundet.

• Lakritsrot
Lakritsrot är en adaptogen som använts som läkeväxt i över 4000 år. I Europa främst mot förkylning, hosta och magbesvär som matsmältningsrubbningar och inflammerade magar. Roten har en lenande effekt på slemhinnorna i hals och mage och anses ge ett visst skydd även mot frätande magsyra. Finns i olika former men lakritsrotsextrakt brukar oftast rekommenderas vid problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

• Aloe vera-juice
Många anser sig få lindring av aloe vera vid magkatarr. Juicen verkar kunna lindra irritation i halsstrupen och halsbränna och forskning från 2012 har även visat att aloe vera kan hjälpa mot IBS och uppblåsthet. Forskningen gällde aloe vera-extrakt i pulverform utspätt i vatten, och utfördes vid Sahlgrenska Akademien.
Aloe vera är rik på vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer samt anses ha antibakteriella, antiinflammatoriska och utrensande egenskaper.

• Kamomillte
Kamomill är välkänt för sin avslappnande effekt och förmåga att neutralisera magsyra. Bör intas på kvällen eftersom det gör dig trött.

• Gurkmeja
Denna fantastiska, värmetålig krydda som bland annat stödjer matsmältningen och minskar surheten. Finns även i tablettform i hälsobutiker, vilket många tycker är att föredra eftersom kryddan inte kan anses alltför välsmakande...

• Äppelcidervinäger
En huskur som kan stimulera magsyran och stärka matsmältningen, vilket ofta minskar olika magbesvär. Börja med en tesked i ett glas vatten och öka successivt till en dryg matsked. Finns även detta i tablettform på hälsokostaffärer för den som ogillar smaken.

• Ingefära
Ingefära är ett väl beprövat hjälpmedel mot halsbränna och magbesvär (och hjälper även vid illamående och åksjuka). Kan ätas rå, användas i juicer och smoothies, i maten, drickas i te (låt dra längre än fem minuter). Finns i tablettform på hälsobutiker.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.