Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En vältränad kropp

4 vanliga myter om styrketräning

Man ska. Man ska inte. Ja, man hör ju allt möjligt - hela tiden. Men vad är egentligen sant?
Här slår Kurera hål på fyra vanliga myter om styrketräning.

1. Det går inte att punktförbränna!
Att göra en massa situps ger dig en stark, men inte nödvändigtvis plattare mage. Är en plattare mage ditt mål med träningen behöver du minska kroppen totala fettprocent genom att träna mer och ät mindre. Kom också ihåg att uppfyllda skönhetsideal inte nödvändigtvis hänger ihop med god hälsa. Kvinnor har av naturen mer underhudsfett än män och vilket gör att musklerna inte syns lika bra – trots att du är superstark.

2. Du blir inte biff av att styrketräna (om du inte vill)
Det finns inget likhetstecken mellan tung träning och en stor, ”biffig” kropp. Att växa i volym kräver flera år av målmedveten träning i kombination med mycket mat och mycket vila! Det händer alltså inte över en natt – särskilt inte för kvinnor som har betydligt svårare att bygga muskelvolym än män.

 

3. Löpning och dans är INTE styrketräning för benen!
Många säger att de inte behöver styrketräna underkroppen, eftersom de ändå promenerar, springer eller cyklar så mycket. Det är en stor missuppfattning. Konditionsträning ger inte alls samma träningseffekt som styrketräning. Därför kan det ena inte ersätta det andra. Gymträning är stärkande och uppbyggande träning – något du kanske behöver extra mycket om du gillar att promenera, dansa eller löpträna.

► Läs också: Studie: 3 minuters högintensiv träning lika effektivt som en timmes jogg

4. Du behöver inte dela upp gymträningen
Tränar du på motionärsnivå behöver du inte träna olika kroppsdelar på olika dagar! Ett så kallat ”splitat” träningsschema, där du tränar olika kroppsdelar olika dagar, är ett upplägg som passar om du tränar på gym 5-6 gånger i veckan. Om du däremot tränar två eller tre gånger i veckan finns det ingen anledning att dela upp kroppen. Det är mycket mer funktionellt att trötta ut alla kroppens muskler samtidigt! Variera gärna övningar under veckan.

► Läs också: Så här gör du på gymmet

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.