Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna (Karin Björkegren Jones) står i yogapositionen katt-ko

Foto: Anneli Hildonen (gäller samtliga bilder i artikeln)

4 yogaövningar för din sköldkörtel

Här visar hälsoprofilen och yogaläraren Karin Björkegren Jones fyra lugna yogaövningar som ger återhämtning, stimulerar sköldkörteln och balanserar upp kroppens hormonsystem.

Så många som en halv miljon kvinnor i Sverige är diagnosticerade med sköldkörtelproblem. Dessa yogaövningar är tagna ur boken "Balans" (Semic) av Karin Björkegren Jones, som själv upptäckte sin sköldkörtelproblematik, i form av hypotyreos, år 2016. Men hon hade dragits med problemen lång tid innan dess, insåg hon då.

 

Alla inre organ masseras och stimuleras på olika sätt i de olika övningarna. Yoga och meditation stödjer och lugnar dessutom det parasympatiska nervsystemet och ger mycket återhämtning.

Glöm inte att om du vill komma till rätta med din sköldkörtelobalans är regelbundenhet i yogan viktig, understryker Karin Björkegren Jones i boken.

LÄS OCKSÅ: Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

4 yogaövningar för din sköldkörtel

Nackrullningar

Gör så här: Se till att käkarna är avslappnade så att munnen öppnas och låt hakan sjunka ner mot bröstet. Dra hakspetsen långsamt upp längs vänster sida/axel som i en mjuk cirkel. När hakan kommer upp mot taket gapar du stort och sträcker på halsen. Fortsätt att rulla hakspetsen mjukt i en cirkel ner längs med höger sida/axel och ner mot bröstet igen. Gör mjuka cirklar. Andas in på övre delen av varvet och andas ut på nedre delen av varvet. Det får inte göra ont i nacken och ett varv ska ta cirka tio sekunder. Gör övningen i en och en halv minut, rotera sedan huvudet mjukt åt andra hållet under en och en halv minut. Räta sedan sakta upp huvudet. Vila ett par minuter på ryggen innan du går vidare.

Bra för: Den här övningen lossar på spänningar i nacke och käke. Det är en sömnfrämjande och avstressande övning som öppnar upp cirkulationen mot huvudet och stimulerar sköldkörteln.

LÄS OCKSÅ: Karin Björkegren Jones har funnit balans

Katt och ko

Gör så här: Stå på alla fyra. Håll armarna raka. Flexa ryggraden upp och ner. Andas in när du svankar ryggen, sträcker på halsen och mjukt lutar huvudet bakåt. Andas ut när du skjuter rygg mot taket samtidigt som du drar hakan mot bröstet. Gör övningen i tre minuter. Avsluta med att göra ryggen rak, fortfarande stående på alla fyra, samtidigt som du gör ett rotlås. Vila i barnets position i en minut, det vill säga sjunk ner med rumpan på hälarna och vila pannan i mattan eller golvet. Armarna hålls framåt eller längs med sidorna.

Bra för: Mjukar upp och ökar genomblödningen i ryggen samt stretchar andningsmuskulaturen i bröstkorgen. Stimulerar nerver till och från ryggraden. Stimulerar sköldkörteln i halsen. Vilan i barnets position slappnar av nervsystemet.

 

 

Axellyft

Gör så här: Dra mjukt upp axlarna mot öronen, tillåt dig att vila en liten stund innan du mjukt släpper ner dem igen på utand- ning. Fortsätt så här under två minuter. Sista gången drar du upp axlarna något längre, andas ut och slappnar av. Vila i en minut.

Bra för: Släpper spänningarna i axlar och nacke och stimulerar sköldkörteln.

Axelrullningar

Gör så här: Lyft axlarna upp mot öronen. Dra axlarna bakåt samtidigt som du pressar ihop skulderbladen i ryggen. Dra ner axlarna till det nedre läget, för dem sedan inåt framför brös- tet och dra sedan upp dem igen. Fortsätt att rulla axlarna på det här sättet i stora och mjuka rörelser. Andas in när axlarna går uppåt och bakåt och andas ut när de går nedåt och framåt. Gör övningen under två minuter, vila sedan en minut.

 

Bra för: Släpper spänningar i axlar, skuldror och hals. Bra för leder och hjärta. Balanserar sköldkörteln och bisköldkörteln.

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Tänk på det här när du utför övningarna!

  • All andning ska ske in och ut genom näsan. Tillåt ögonen att blunda under övningarna och lägg fokus i ditt så kallade tredje öga, punkten mellan dina ögonbryn, som är ett säte för koncentration. Tänk ”sat” (som betyder sanning) när du andas in och ”nam” (som står för namn eller identitet) när du andas ut. Man brukar översätta mantrat till svenska med ”jag är sann” eller ”sanningen är min identitet”.
  • Släpp taget om all prestation och dina tankar. Välj om du vill sitta i en lätt meditationsställning med benen i kors på en yogamatta eller sitta på en stol. Gör övningarna lugnt och försiktigt, ingenting får göra ont och lyssna alltid till din kropp.
  • I slutet av de flesta övningar gör du ett rotlås. Det gör du genom att andas ut all luft genom näsan (töm lungorna på luft) och sedan knipa med underlivet och bäckenbottnen och även dra in naveln. Håll rotlåset i tre till fem sekunder. Slappna sedan av och andas in ett lugnt andetag genom näsan. Rotlås görs ej vid mens eller graviditet. (Källa: Boken "Balans", av Karin Björkegren Jones)

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.