5 alternativ till komjölk – en miniguide

Vill du undvika mjölk? Anledningarna till att vilja göra det kan vara många och det har kommit en hel uppsjö med alternativa produkter för den som väljer bort komjölk.
Men vad har de för styrkor och svagheter och vad passar de till?
Vi guidar dig!

Vill du undvika mjölk av någon anledning? Anledningarna till att vilja göra det kan vara många. Mjölkens nyttighet för oss människor har allt mer börjat att ifrågasättas och flera larmrapporter om ökad benskörhet vid mjölkkonsumtion har kommit. Dessutom anses laktos kunna skapa inflammationer i kroppen och fler och fler upplever sig reagera negativt på laktos. Utöver påverkan på kroppen ifrågasätter även en ökande skara mjölkindustrin och hur den påverkar djuren.

► Läs också: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Många alternativ
För dig som inte vill avstå mjölk helt har det dock kommit ett stort antal alternativ senaste åren, både till dryck och matlagning. Nu går det att hitta mjölkalternativ baserade på till exempel soja, nötter, kokos och havre.
Vad har de olika produkterna för styrkor och svagheter och vad passar de till? Här är en liten guide.

 

Havremjölk

Används precis som vanlig mjölk, finns både ekologisk och icke ekologisk. Baserad på havre, rapsolja, vatten samt tillsatta vitaminer och mineraler. Innehåller inget tillsatt socker eller sötningsmedel och inga andra tillsatser. Mycket låg glutenhalt. Passar veganer och vegetarianer. I Oatleys produktserie finns även matlagningsprodukter som kan ersätta grädde och creme fraiche. Värt att känna till är att de ekologiska alternativen inte är kalciumberikade - än.

Näringsvärde per 100 ml:

Oatly
● Energi 190 kJ/50 kcal
● Fett 1,5 g varav mättat 0,2 g
● Kolhydrater 6,6 g varav sockerarter 4,1 g
● Fiber 0,8 g
● Protein 1,0 g
● Salt 0,11 g
● Vitamin D 1,5 μg
● Riboflavin 0,21 mg
● Vitamin B12 0,38 μg
● Kalcium 120 mg
● Betaglukaner 0,4 g

► Läs också: Därför ska du äta och dricka havre

Kokosmjölk

Passar bäst i matlagning, smoothies och chiapudding. Helt naturligt fritt från laktos och vissa produkter är fria från tillsatser. Finns både ekologisk och icke ekologisk. Kokosmjölk tillverkas av kokosnötextrakt och vatten eller som ett rent kokosextrakt.

Innehåll och näringsinnehåll per 100 g:

Santa Maria Extra smooth, tetra
● Kokosnötsextrakt (14 % fett)
● Energi (kcal) 145 kcal, Energi (kJ) 598 kJ
● Fett 14 g, Varav mättat fett 13 g
● Kolhydrater 2 g
● Fiber 1,50 g
● Protein 2 g

Kung markatta ekologisk och kravmärkt, BPA-fri konservburk
● Kokosnöt* (60 %),vatten
● Energi (kcal) 169 kcal, Energi (kJ) 697 kJ
● Fett 17 g, varav mättat fett 16 g
● Kolhydrater 2,5 g, Varav socker 0,50 g
● Fiber 0 g
● Protein 1,5 g

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

Nötmjölk

Nötmjölk finns i flera olika varianter, bland annat mandelmjölk, hasselnötsmjölk och cashewmjölk. Det är relativt enkelt att göra nötmjölk själv eller så kan man köpa de färdiga alternativ som finns i butikerna. Nötmjölk passar givetvis inte nötallergiker men är ett laktosfritt och icke-animaliskt alternativ för den som normalt kan äta nötter.
Nötmjölk används på samma sätt som vanlig mjölk och finns från flera olika tillverkare, tyvärr inte i jättemånga ekologiska varianter. Nötmjölk går att hitta både osötad och sötad. Passar bra för veganer och vegetarianer.

 

Näringsvärde och innehåll per 100 ml:

Gogreen Eko osötad mandeldryck
● Vatten, rostad mandel (2,5 %) salt, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, karragenan).
● Energi 70 kJ/ 16 kcal
● Fett 1,4 g varav mättat fett 0,1 g
● Kolhydrat 0,1 g varav sockerarter 0,1 g
● Fiber 0,4 g
● Protein 0,5 g
● Salt 0,1 g
● Laktos 0 g

Alpro Hasselnöt original
● Vatten, socker, hasselnötter (2,5%), trikalciumfosfat, havssalt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, gellangummi), emulgeringsmedel (solroslecitin), vitaminer (riboflavin (B2), B12, E, D2).
● energi 121 kJ / 29 kcal
● Fett 1,6 g varav mättat 0,2 g
● Kolhydrat 3,1 g varav sockerarter 3,1 g
● Fiber 0,3 g
● Protein 0,4 g
● Salt 0,13 g
● Vitamin D 0,75 µg
● Vitamin B2
● Vitamin B12 0,38 µg
● Vitamin E 1,8 mg
● Kalcium 120 mg
● Laktos: 0 g

Vill du göra egen nötmjölk?
Du hittar recept på mandelmjölk härrecept på hasselnötsmjölk här och recept på cashewmjölk här.

Rismjölk

Rismjölk framställs av ris och vatten och används som ett alternativ till vanlig mjölk. Ris tolereras ofta väl även av mycket känsliga och allergiska personer och anses därför vara hypoallergent. Det är väldigt ovanligt att ris ger upphov till allergiska reaktioner. Passar även vegetarianer och veganer. Rismjölk finns från flera olika tillverkare och både som ekologisk produkt och som icke ekologisk. Innehållet och mängden tillsatser kan skilja stort mellan olika sorter och det kan vara värt att granska innehållsförteckningen.

Innehåll och näringsvärde per 100 ml:

Rice dream organic
● Vatten, ris* (14 %), solrosolja*, havssalt.
● Energi 211 kj / 50 kcal
● Fett 1,1 g (varav mättat fett) 0,1 g (varav enkelomättat fett) 0,8 g (varav fleromättat fett) 0,2 g
● Kolhydrat 9,9 g (varav sockerarter) 7,1 g
● Protein 0,1 g
● Salt 0,07 g

► Läs också: Arsenik hittat i risprodukter - och barns frukostflingor

 

Sojamjölk

Används som vanlig mjölk, naturligt laktos och glutenfri. Finns både som ekologisk och icke ekologisk samt sötad och osötad. Passar veganer och vegetarianer. I serien finns även produkter för matlagning som kan ersätta grädde.
Soja är omgivet av viss kontrovers och vissa är skeptiskt inställda, bland annat på grund av den stora mängden genmodifierad (GMO) soja som odlas. Soja är dock en bra källa till protein för vegetarianer och de produkter vi tittat på har varit fria från GMO.

Innehåll och näringsvärde per 100 ml:

Alpro soya original
● vatten, sojabönor, socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2)
● Energi 163 kJ / 39 kcal
● Fett 1,8 g varav mättat 0,3 g
● Kolhydrat 2,5 g varav sockerarter 2,5 g
● Fiber 0,5 g
● Protein 3,0 g
● Salt 0,11 g
● Vitamin D 0,75 µg
● Vitamin B2 0,21 mg
● Vitamin B12 0,38 µg
● Kalcium 120 mg

 Läs också: Soja: vän eller fiende?

Av Therese Hagberg

Källor: Oatly.comKungmarkatta.seSantamariaworld.comRicedream.eu/se och Alpro.com/se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.