Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 alternativ till komjölk – en miniguide

Vill du undvika mjölk? Anledningarna till att vilja göra det kan vara många och det har kommit en hel uppsjö med alternativa produkter för den som väljer bort komjölk.
Men vad har de för styrkor och svagheter och vad passar de till?
Vi guidar dig!

Vill du undvika mjölk av någon anledning? Anledningarna till att vilja göra det kan vara många. Mjölkens nyttighet för oss människor har allt mer börjat att ifrågasättas och flera larmrapporter om ökad benskörhet vid mjölkkonsumtion har kommit. Dessutom anses laktos kunna skapa inflammationer i kroppen och fler och fler upplever sig reagera negativt på laktos. Utöver påverkan på kroppen ifrågasätter även en ökande skara mjölkindustrin och hur den påverkar djuren.

► Läs också: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Många alternativ
För dig som inte vill avstå mjölk helt har det dock kommit ett stort antal alternativ senaste åren, både till dryck och matlagning. Nu går det att hitta mjölkalternativ baserade på till exempel soja, nötter, kokos och havre.
Vad har de olika produkterna för styrkor och svagheter och vad passar de till? Här är en liten guide.

 

Havremjölk

Används precis som vanlig mjölk, finns både ekologisk och icke ekologisk. Baserad på havre, rapsolja, vatten samt tillsatta vitaminer och mineraler. Innehåller inget tillsatt socker eller sötningsmedel och inga andra tillsatser. Mycket låg glutenhalt. Passar veganer och vegetarianer. I Oatleys produktserie finns även matlagningsprodukter som kan ersätta grädde och creme fraiche. Värt att känna till är att de ekologiska alternativen inte är kalciumberikade - än.

Näringsvärde per 100 ml:

Oatly
● Energi 190 kJ/50 kcal
● Fett 1,5 g varav mättat 0,2 g
● Kolhydrater 6,6 g varav sockerarter 4,1 g
● Fiber 0,8 g
● Protein 1,0 g
● Salt 0,11 g
● Vitamin D 1,5 μg
● Riboflavin 0,21 mg
● Vitamin B12 0,38 μg
● Kalcium 120 mg
● Betaglukaner 0,4 g

► Läs också: Därför ska du äta och dricka havre

Kokosmjölk

Passar bäst i matlagning, smoothies och chiapudding. Helt naturligt fritt från laktos och vissa produkter är fria från tillsatser. Finns både ekologisk och icke ekologisk. Kokosmjölk tillverkas av kokosnötextrakt och vatten eller som ett rent kokosextrakt.

Innehåll och näringsinnehåll per 100 g:

Santa Maria Extra smooth, tetra
● Kokosnötsextrakt (14 % fett)
● Energi (kcal) 145 kcal, Energi (kJ) 598 kJ
● Fett 14 g, Varav mättat fett 13 g
● Kolhydrater 2 g
● Fiber 1,50 g
● Protein 2 g

Kung markatta ekologisk och kravmärkt, BPA-fri konservburk
● Kokosnöt* (60 %),vatten
● Energi (kcal) 169 kcal, Energi (kJ) 697 kJ
● Fett 17 g, varav mättat fett 16 g
● Kolhydrater 2,5 g, Varav socker 0,50 g
● Fiber 0 g
● Protein 1,5 g

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

Nötmjölk

Nötmjölk finns i flera olika varianter, bland annat mandelmjölk, hasselnötsmjölk och cashewmjölk. Det är relativt enkelt att göra nötmjölk själv eller så kan man köpa de färdiga alternativ som finns i butikerna. Nötmjölk passar givetvis inte nötallergiker men är ett laktosfritt och icke-animaliskt alternativ för den som normalt kan äta nötter.
Nötmjölk används på samma sätt som vanlig mjölk och finns från flera olika tillverkare, tyvärr inte i jättemånga ekologiska varianter. Nötmjölk går att hitta både osötad och sötad. Passar bra för veganer och vegetarianer.

 

Näringsvärde och innehåll per 100 ml:

Gogreen Eko osötad mandeldryck
● Vatten, rostad mandel (2,5 %) salt, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, karragenan).
● Energi 70 kJ/ 16 kcal
● Fett 1,4 g varav mättat fett 0,1 g
● Kolhydrat 0,1 g varav sockerarter 0,1 g
● Fiber 0,4 g
● Protein 0,5 g
● Salt 0,1 g
● Laktos 0 g

Alpro Hasselnöt original
● Vatten, socker, hasselnötter (2,5%), trikalciumfosfat, havssalt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, gellangummi), emulgeringsmedel (solroslecitin), vitaminer (riboflavin (B2), B12, E, D2).
● energi 121 kJ / 29 kcal
● Fett 1,6 g varav mättat 0,2 g
● Kolhydrat 3,1 g varav sockerarter 3,1 g
● Fiber 0,3 g
● Protein 0,4 g
● Salt 0,13 g
● Vitamin D 0,75 µg
● Vitamin B2
● Vitamin B12 0,38 µg
● Vitamin E 1,8 mg
● Kalcium 120 mg
● Laktos: 0 g

Vill du göra egen nötmjölk?
Du hittar recept på mandelmjölk härrecept på hasselnötsmjölk här och recept på cashewmjölk här.

Rismjölk

Rismjölk framställs av ris och vatten och används som ett alternativ till vanlig mjölk. Ris tolereras ofta väl även av mycket känsliga och allergiska personer och anses därför vara hypoallergent. Det är väldigt ovanligt att ris ger upphov till allergiska reaktioner. Passar även vegetarianer och veganer. Rismjölk finns från flera olika tillverkare och både som ekologisk produkt och som icke ekologisk. Innehållet och mängden tillsatser kan skilja stort mellan olika sorter och det kan vara värt att granska innehållsförteckningen.

Innehåll och näringsvärde per 100 ml:

Rice dream organic
● Vatten, ris* (14 %), solrosolja*, havssalt.
● Energi 211 kj / 50 kcal
● Fett 1,1 g (varav mättat fett) 0,1 g (varav enkelomättat fett) 0,8 g (varav fleromättat fett) 0,2 g
● Kolhydrat 9,9 g (varav sockerarter) 7,1 g
● Protein 0,1 g
● Salt 0,07 g

► Läs också: Arsenik hittat i risprodukter - och barns frukostflingor

 

Sojamjölk

Används som vanlig mjölk, naturligt laktos och glutenfri. Finns både som ekologisk och icke ekologisk samt sötad och osötad. Passar veganer och vegetarianer. I serien finns även produkter för matlagning som kan ersätta grädde.
Soja är omgivet av viss kontrovers och vissa är skeptiskt inställda, bland annat på grund av den stora mängden genmodifierad (GMO) soja som odlas. Soja är dock en bra källa till protein för vegetarianer och de produkter vi tittat på har varit fria från GMO.

Innehåll och näringsvärde per 100 ml:

Alpro soya original
● vatten, sojabönor, socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2)
● Energi 163 kJ / 39 kcal
● Fett 1,8 g varav mättat 0,3 g
● Kolhydrat 2,5 g varav sockerarter 2,5 g
● Fiber 0,5 g
● Protein 3,0 g
● Salt 0,11 g
● Vitamin D 0,75 µg
● Vitamin B2 0,21 mg
● Vitamin B12 0,38 µg
● Kalcium 120 mg

 Läs också: Soja: vän eller fiende?

Av Therese Hagberg

Källor: Oatly.comKungmarkatta.seSantamariaworld.comRicedream.eu/se och Alpro.com/se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?