Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fruktmönster av bananer över en rosa bakgrund

5 anledningar att äta bananer

Bananer är både mättande, mångsidiga och rika på mineraler och kostfibrer.
Här listar vi några goda anledningar att äta den gula superfrukten.

 

Bananer är mångsidiga och gillas av både barn och vuxna, passar perfekt i en krämig smoothie likväl som i morgonpannkakorna eller som ett snabbt mellanmål efter träningen.
Tänk bara på att köpa ekologiska bananer och förvara dem rätt – på en sval och torr plats. Vill du inte att de ska mogna så snabbt, förvara dem i kylskåpet och undvik att lägga dem bredvid frukter som äpplen.
Här listar vi några anledningar varför du bör frossa i den tropiska frukten.

LÄS OCKSÅ: Godaste brödet: Med banan, ingefära och kanel

    • Fyllda med fibrer
      Enligt Livsmedelsverket bör vuxna personer få i sig 25-35 gram fibrer varje dag. Bananer är proppfyllda med fibrer. Särskilt gröna bananer som också har högst koncentration av antioxidanter. När bananerna mognar och blir gula innehåller de istället mindre fibrer och mer socker och kalorier.
      LÄS OCKSÅ: Besprutade bananer åter i butikerna – så hjälper du till att stoppa dem
    • Kaliumrik
      En stor banan innehåller ungefär 120 kalorier och 490 milligram kalium, vilket är omkring 20 procent av en kvinnas dagliga kaliumbehov och 15 procent av en mans behov. Kalium behövs för kroppens nerv- och muskelfunktion och har en kärlutvidgande effekt och hjälper till att hantera blodtrycket.
    • Hjälper mot en orolig mage
      Läkare brukar rekommendera att man äter bananer om man har diarré eller magont. Bananer startar slemproduktionen i tarmen, vilket hjälper till att skydda magslemhinnan från syran som kan utlösa exempelvis halsbränna eller illamående.
      LÄS OCKSÅ: Släng inte bananskalet! – 10 användbara tips
    • Rik på B6
      Den gula frukten innehåller flera vitaminer och mineraler och är en bra källa till vitamin B6, vilket är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis nervernas funktion.
    • Behandlar hudirritationer
      Bananskal innehåller en rad nyttigheter, bland annat boostar tryptofanet serotoninproduktionen i hjärnan och har därför en positiv effekt på humöret. Dessutom innehåller skalet lutein, som är bra för synen. Se dock till att skölja skalet noga och välja ekologiska bananer. Inom folkmedicinen har man också länge använt skalen för att behandla hudirritationer, svullnader, insektsbett, mindre brännskador och solbränna.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.