5 anledningar till att popcorn är världens bästa snacks

Att äta nyttigt kan göra att utbudet av snacks känns begränsat. Men allt behöver inte vara gurkstavar och selleri. Popcorn är nämligen nyttigare än man tror! Läs vår lista och gå loss på popcornskålen med gott samvete.

Popcorn behöver inte var ett dåligt val av snacks. Allt hänger på hur de tillagas och vad som tillsätts. Jämfört med sina friterade kompisar chipsen och de förvisso nyttiga men kaloritäta nötterna har popcornen faktiskt vissa fördelar. Sett till kalorier och fett innehåller chips (i det här exemplet grillchips) 540 kalorier och 34 gram fett per 100 gram. Dessutom innehåller de cancerframkallande akrylamid.

► Läs också: Tolv nyttigare snacks till tevesoffan

Nötter (i det här exemplet saltade nötter) innehåller 640 kalorier och 53 gram fett per 100 gram. Poppade popcorn å sin sida innehåller 414 kalorier och 14,5 gram fett per 100 gram. Volymmässigt är 100 gram popcorn dessutom avsevärt mycket mer än jämförda livsmedel. Popcorn innehåller även B-vitaminer, mangan och magnesium.

 

Fem saker popcorn gör för din hälsa

Utöver sina kalori och volymfördelar har även popcorn några riktiga hälsofördelar. De här fem sakerna kan popcorn faktiskt göra för din hälsa:

Sänker skadligt kolesterol
De fullkornsfibrer som finns i popcorn kan hjälpa kroppen att avlägsna lagrat kolesterol i blodkärlen och sänka det skadliga kolesterolet. En bättre balans mellan skadligt och ofarligt kolesterol medverkar till att förebygga tillstånd som ateroskleros, hjärtinfarkt och stroke.

Reglerar blodsockret
Fibrer kan även hjälpa till att reglera blodsockret. Tillräckliga mängder fibrer gör det lättare för kroppen att reglera frisättningen av blodsocker och insulinnivåerna.

Antioxidanter
Studier har visat att popcorn innehåller stora mängder starka antioxidanter. Mängderna är så pass stora att popcorn kan ge mer antioxidanter än den dagliga dosen av frukt och grönsaker. Antioxidanter är kraftfulla ämnen som skyddar kroppen mot fria radikaler. Fria radikaler är förknippade med en mängd olika sjukdomar i kroppen.

Motverkar åldrande
Fria radikaler är inblandade i ett flertal åldersrelaterade symtom som rynkor, pigmentfläckar, håravfall och en mängd andra saker vi helst slipper om vi kan. Popcornens antioxidanter kan bekämpa effekterna av fria radikaler och fungera som ett skyddande anti-age tillskott från insidan.

Hjälper matsmältningen
Det höga fiberinnehållet stimulerar tarmrörelserna vilket håller magen igång.

Det finns dock goda anledningar att undvika genvägen med mikropopcorn. I ett pressmeddelande som skickades ut 2015 meddelade butikskedjan Coop i Danmark att de stoppar all försäljning av mikropopcorn. Anledningen? Jo, förpackningen hade visat sig innehålla perforerade ämnen som enligt forskare är hormonstörande. Bland annat anses de kunna öka risken för cancer, spontan abort och leda till ett försvagat immunförsvar.

 

Läs också: Mikropopcorn stoppas - innehåller hormonstörande ämnen

Så poppar du!
Poppa dina popcorn själv i kastrull (gärna i kokosolja) så är du på den säkra sidan. När du saltar kan det vara bra att välja ett oblekt havssalt som är rikt på mineraler.

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.