Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

mjuka fötter

5 enkla steg till sköna och mjuka höstfötter

Vill du bli kvitt hälsprickor och torra höstfötter?
Här är fotterapeutens bästa tips till mjuka och lena fötter.

Med kallare tider på ingång är det lätt att få både torra och spruckna fötter. Men det behöver inte vara särskilt svårt eller tidskrävande att få höstfina fötter.

 

LÄS OCKSÅ: Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Fotterapeuten Anny Robertsson

Fotterapeuten Anny Robertsson

Smörj mer än du filar
Fotterapeuten Anny Robertsson tipsar om fotbad, att slipa ner hård hud och använda en mjukgörande fotkräm.
– Men smörj mer än du filar. För mycket filande kan istället trigga igång att du snabbare bygger på mer hud. Har du hälsprickor och inte kan gå till en fotterapeut så gör fotbad och smörj med en mjukgörande fotkräm morgon och kväll för att öka mjukheten och för att förebygga sprickor.

Här är fotterapeutens fem enkla steg till mjuka fötter.

LÄS OCKSÅ: Mirakelörten lavendel har många användningsområden

  1. Tappa upp ett fotbad
    Tappa upp ett varmt behagligt fotbad och njut av det i cirka 30 minuter. Under den stunden hinner fötterna och naglar bli mjuka och lättare att behandla. Men har du bara tio minuter så är det bättre än inget.
    Använd vanlig såpa eller exempelvis aloevera som ökar cirkulationen och gör fötterna mjukare.
    Andra saker som går att använda i badet är exempelvis:
    Epsomsalt (magnesiumsulfat) är skönt för trötta fötter och muskler. Pepparmynta-olja är uppfriskande och avkylande. Lavendelolja fungerar både avslappnande och är läkande. Ekologisk äppelcidervinäger tar bort odör. Du kan också krydda fotbadet med färska örter såsom timjan, ringblomma och citronskivor. Många örter är läkande och välgörande. Exempelvis är citron uppfriskande och rosmarin uppiggande och innehåller antioxidanter.
  2. Fila
    Torka fötterna och fila sedan bort förhårdnader. Använd fotfil eller pimpsten, som är lite mjukare mot huden än vanliga filar och som många tycker är skön att använda.
    LÄS OCKSÅ: Njut i ditt eget hemma-spa! Så gör du
  3. Ge kärlek till naglarna
    Nagelvård är lättare efter fotbadet, då huden och naglarna är uppmjukade. Klipp naglarna rakt, klipper man ner nageln vid falsen kan man få nageltrång. Glöm inte att fila bort kanterna.
  4. Smörj
    Smörj in fötterna med en bra och fuktgivande fotkräm. Jojobaolja, bivax och olivolja är bra naturliga alternativ till en fotkräm. Genom rutin och omtanke motverkar du torrsprickor. Använd en nagelolja till tånaglarna, den mjukgör nagelbandet och stärker naglarna.
  5. Återfuktning
    Har du ett större behov av fukt, om du exempelvis har hälsprickor, dra på ett par plastpåsar efter insmörjning och ett par strumpor utanpå och ha i några timmar, gärna över natten. Då får foten en skön inpackning och krämen kan helt sjunka in i huden.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.