Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

mjuka fötter

5 enkla steg till sköna och mjuka höstfötter

Vill du bli kvitt hälsprickor och torra höstfötter?
Här är fotterapeutens bästa tips till mjuka och lena fötter.

Med kallare tider på ingång är det lätt att få både torra och spruckna fötter. Men det behöver inte vara särskilt svårt eller tidskrävande att få höstfina fötter.

 

LÄS OCKSÅ: Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Fotterapeuten Anny Robertsson

Fotterapeuten Anny Robertsson

Smörj mer än du filar
Fotterapeuten Anny Robertsson tipsar om fotbad, att slipa ner hård hud och använda en mjukgörande fotkräm.
– Men smörj mer än du filar. För mycket filande kan istället trigga igång att du snabbare bygger på mer hud. Har du hälsprickor och inte kan gå till en fotterapeut så gör fotbad och smörj med en mjukgörande fotkräm morgon och kväll för att öka mjukheten och för att förebygga sprickor.

Här är fotterapeutens fem enkla steg till mjuka fötter.

LÄS OCKSÅ: Mirakelörten lavendel har många användningsområden

  1. Tappa upp ett fotbad
    Tappa upp ett varmt behagligt fotbad och njut av det i cirka 30 minuter. Under den stunden hinner fötterna och naglar bli mjuka och lättare att behandla. Men har du bara tio minuter så är det bättre än inget.
    Använd vanlig såpa eller exempelvis aloevera som ökar cirkulationen och gör fötterna mjukare.
    Andra saker som går att använda i badet är exempelvis:
    Epsomsalt (magnesiumsulfat) är skönt för trötta fötter och muskler. Pepparmynta-olja är uppfriskande och avkylande. Lavendelolja fungerar både avslappnande och är läkande. Ekologisk äppelcidervinäger tar bort odör. Du kan också krydda fotbadet med färska örter såsom timjan, ringblomma och citronskivor. Många örter är läkande och välgörande. Exempelvis är citron uppfriskande och rosmarin uppiggande och innehåller antioxidanter.
  2. Fila
    Torka fötterna och fila sedan bort förhårdnader. Använd fotfil eller pimpsten, som är lite mjukare mot huden än vanliga filar och som många tycker är skön att använda.
    LÄS OCKSÅ: Njut i ditt eget hemma-spa! Så gör du
  3. Ge kärlek till naglarna
    Nagelvård är lättare efter fotbadet, då huden och naglarna är uppmjukade. Klipp naglarna rakt, klipper man ner nageln vid falsen kan man få nageltrång. Glöm inte att fila bort kanterna.
  4. Smörj
    Smörj in fötterna med en bra och fuktgivande fotkräm. Jojobaolja, bivax och olivolja är bra naturliga alternativ till en fotkräm. Genom rutin och omtanke motverkar du torrsprickor. Använd en nagelolja till tånaglarna, den mjukgör nagelbandet och stärker naglarna.
  5. Återfuktning
    Har du ett större behov av fukt, om du exempelvis har hälsprickor, dra på ett par plastpåsar efter insmörjning och ett par strumpor utanpå och ha i några timmar, gärna över natten. Då får foten en skön inpackning och krämen kan helt sjunka in i huden.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!