Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sittande sidovridning yogaövning

Anna Asplund visar sittande sidovridning. Foto: S Production

5 enkla yogaövningar

Yogaläraren Anna Asplund lever för yoga. Med bara 10 000 kronor på fickan startade hon företaget Saprema of Sweden - och lever idag sin dröm.
Fler borde prova på yoga, menar hon. Här visar hon fem enkla yogaövningar.

1. Sittande sidovridning – Matsyendrasana
Denna ställning tvistar din överkropp, masserar de inre organen och sträcker sätesmusklerna. Vridningar rensar ut gifter och slaggprodukter från kroppen samt ger förbättrad matsmältning. Ställningen kan även hjälpa vid milda fall av ischias. Ger avslappning och lugn om du stannar i ställningen en längre stund och andas djupt.

 

Läs också - Anna Asplund: ”Yoga kan ge nya perspektiv på livet”

2. Hunden – Adho Mukha Svanasana
Hunden – Adho Mukha Svanasana
Denna ställning både stärker och stretchar kroppen. Du får en sträckning över ryggraden och baksida lår samt stärker armar,axlar, ben och mage. Eftersom huvudet är under hjärtat i denna ställning räknas den som en inversion, som stöttar ditt hjärta och blodtryck samt ger dig ökad energi.

Läs också - Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

3. Fjärilen - Baddhakonasana

Fjärilen - Baddhakonasana
Denna ställning hjälper till att öppna upp dina höfter samt insida lår och kan även lindra vid menstruationssmärtor och besvär vid övergångsåldern. Stöttar och stärker både mage och rygg och stimulerar inre organ, äggstockar, prostata och njurar.

4. Trädet – Vrksasana
Trädet – VrksasanaTrädet är en position för styrka, flexibilitet, balans och fokus. Eftersom du behöver stå på ett ben så utmanar du ditt balanssinne. Trädet stärker också dina ben, anklar och fotmuskler samt öppnar upp axlarna om du sträcker upp händerna över huvudet. Om du inte klarar av att ha foten på låret kan du placera den lyfta foten på vaden eller mot fotleden, eller till och med stötta tårna mot golvet.

 

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

5. Triangelställningen - Trikonasana

Triangelställningen - Trikonasana

Denna ställning stärker dina ben och axlar, öppnar upp höfterna och ryggraden samt stimulerar matsmältningen. De roterande ställningarna i yogan sägs rensa ut gifter och slaggprodukter från kroppen samt stötta förbättrad matsmältning.

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.