sittande sidovridning yogaövning

Anna Asplund visar sittande sidovridning. Foto: S Production

5 enkla yogaövningar

Yogaläraren Anna Asplund lever för yoga. Med bara 10 000 kronor på fickan startade hon företaget Saprema of Sweden - och lever idag sin dröm.
Fler borde prova på yoga, menar hon. Här visar hon fem enkla yogaövningar.

1. Sittande sidovridning – Matsyendrasana
Denna ställning tvistar din överkropp, masserar de inre organen och sträcker sätesmusklerna. Vridningar rensar ut gifter och slaggprodukter från kroppen samt ger förbättrad matsmältning. Ställningen kan även hjälpa vid milda fall av ischias. Ger avslappning och lugn om du stannar i ställningen en längre stund och andas djupt.

 

Läs också - Anna Asplund: ”Yoga kan ge nya perspektiv på livet”

2. Hunden – Adho Mukha Svanasana
Hunden – Adho Mukha Svanasana
Denna ställning både stärker och stretchar kroppen. Du får en sträckning över ryggraden och baksida lår samt stärker armar,axlar, ben och mage. Eftersom huvudet är under hjärtat i denna ställning räknas den som en inversion, som stöttar ditt hjärta och blodtryck samt ger dig ökad energi.

Läs också - Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

3. Fjärilen - Baddhakonasana

Fjärilen - Baddhakonasana
Denna ställning hjälper till att öppna upp dina höfter samt insida lår och kan även lindra vid menstruationssmärtor och besvär vid övergångsåldern. Stöttar och stärker både mage och rygg och stimulerar inre organ, äggstockar, prostata och njurar.

4. Trädet – Vrksasana
Trädet – VrksasanaTrädet är en position för styrka, flexibilitet, balans och fokus. Eftersom du behöver stå på ett ben så utmanar du ditt balanssinne. Trädet stärker också dina ben, anklar och fotmuskler samt öppnar upp axlarna om du sträcker upp händerna över huvudet. Om du inte klarar av att ha foten på låret kan du placera den lyfta foten på vaden eller mot fotleden, eller till och med stötta tårna mot golvet.

 

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

5. Triangelställningen - Trikonasana

Triangelställningen - Trikonasana

Denna ställning stärker dina ben och axlar, öppnar upp höfterna och ryggraden samt stimulerar matsmältningen. De roterande ställningarna i yogan sägs rensa ut gifter och slaggprodukter från kroppen samt stötta förbättrad matsmältning.

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.