Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 glutenfria gryner

Även om man inte är glutenintolerant blir det allt vanligare att undvika mat med gluten. Och mer kanske för den nya smakupplevelsen än för risken att få ont i magen. Amaranth är ett frö som är gott att göra gröt av. Teffgryn smakar lite som råg och hirs har liknande konsistens som couscous och passar bra i en polenta. Här kommer fem glutenfria gryner.

Fem gryner, fem smaker och flera sätt att tillaga. Känner du till amaranth? Det lilla minifröet som kommer från Sydamerika har ett högt proteininnehåll – cirka 15 procent och av bra kvalitet. Amaranth är hårdare än quinoa och det går utmärkt att poppa popcorn på amaranthen. Den kan du även blanda ner i grynen i en hemmagjord granola eller använda amaranth istället för ris och pasta. Dn del tycker att amaranth smakar bäst som gröt.

LÄS OCKSÅ: Naturligt glutenfria alternativ till vete, korn och råg

Durra ersätter ris
Durra kan användas på flera olika sätt. Den är världens femte mest odlades sädesslag och har en mild fullkornssmak. Durra finns som mjöl och hela korn. Passar bra som alternativ till couscous, pasta och ris. Tänk på att ha gott om tid när du ska tillaga en rätt med durra. Koktiden är en hel timme. Traditionellt har durra också använts till djurfoder och för att göra alkoholhaltiga drycker.

 

LÄS OCKSÅ: Så byter du ut de värsta bovarna för magen

Teff gifter sig bra med varma kryddor
Teffkorn är mycket små och kommer från Etiopien och Eritrea. Det tar bara en kvart att tillaga och teff smakar råg vilket gör den till en utmärkt ersättning för pasta och ris. Teffgryn blir till en god gröt och kan ersätta vallmofrön i bakning eftersom de ger en knaprig känsla och smak i bröd som i mjuka kakor. Teffsmaken gifter sig bra med varma kryddor som kardemumma, kanel och ingefära. Den fungerar också bra ihop med choklad.

LÄS OCKSÅ: Gör din egen lättlagade hirs- eller bovetevälling

Hirs kan kokas och stekas
Det finns ett 50-tal olika hirssorter och det går att spåra hirs 8 000 år tillbaka i den kinesiska kokkonsten. Tål du inte gluten är hirs ett utmärkt alternativ till exempelvis couscous, och den är också ett bra alternativ att göra polenta. När du kokat hirs ska den stå en kvart och sedan kan du röra runt med en gaffel. Den smakar bra med lite smör och en buljong. Ett annat alternativ är att låta hirsen svalna, skära den i bitar och sedan steka den.

LÄS OCKSÅ: Grönkålspaj med fetaost och quinoa

Quinoa är rikt på fiber
Den sydamerikanska quinoan är redan ganska känd i Sverige, och kan användas på flera sätt på grudn av dess neutrala smak. Den finns i färgerna vitt, rött och svart. Koktiden är 15 minuter och oftast används quinoa som alternativ till pasta och rus. Den innehåller proteiner, är rik på kostfiber och har ett högt innehåll av mineraler samt har lite mättat fett.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.