Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Petra Månström – Maratonbloggen

Foto: Karin Grip

5 hälsofrågor till Petra Månström – Maratonbloggen

Petra är tjejen som löpvägrade fram till hon fyllde 33 år, då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Petra genomförde loppet och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar. Idag är intresset så stort att hon skriver maratonbloggen på SvD.se.
Här svarar hon på fem hälsofrågor, om alltifrån vad hon äter till hur hon tränar.

1. Hur tränar du?
– Förr om åren tränade jag helst efter ett färdigt program, men med tiden har jag kommit ifrån det allt mer. Känner att jag hellre lyssnar på kroppen och tränar det jag är sugen på för dagen. Det kan vara löpning, styrketräning, jympa, spinning eller något annat. Har jag något lopp på g så försöker jag förstås lägga lite extra krut på löpningen, men jag tycker alldeles för mycket om andra sporter för att jag enbart skulle ägna mig åt löpning. Det blir i runda slängar 6-7 timmar träning i veckan med stora variationer beroende på tid på året. Favoritsporten just nu är nog ändå löpning.

Läs också: Därför ska du träna löpning

2. Vad betyder träningen för din hälsa?
– Jag upplever att jag håller mig friskare och stressar mindre. Jag får mer tålamod och ork att sitta och arbeta, mitt jobb sker ju till stor del stillasittande (även om man kanske inte kan tro det). Jag har också blivit en gladare och behagligare människa (enligt omgivningen). Sist men inte minst mår hyn väldigt bra av att man tränar ute!

3. Hur ser en vanlig matdag ut?
– Jag tror på sund balans utan förbud. Har en bakgrund med ätstörningar och då jag vet att jag lätt kan trilla tillbaka i gamla mönster är det väldigt viktigt för mig att skala bort alla förbud. 80 procent av det jag äter försöker jag välja nyttig och ekologisk mat så långt det går, men ekologiskt är tyvärr också rätt dyrt så ibland blir det omprioriteringar. 20 procent är mindre nyttigt, men viktigt för själen. Dit kan vi räkna chips, smågodis, choklad och något glas vin eller en ”hutt” av något starkare.
– Jag är frukostmänniska och älskar att gå upp tidigt och njuta av nybryggt kaffe, grapefruktjuice, grovt bröd och fil med müsli. För ja, jag älskar kolhydrater! Skulle inte klara mig utan bröd och müsli! Till mellanmål kan det bli vispad kvarg med färska bär och honung eller en näve nötter. Till lunch kan det bli allt möjligt, från kryddigt indiskt till proteinpannkakor med bär. Har jag möjlighet vill jag avnjuta middagen i sakta mak, med trevligt sällskap. Jag tycker om mat med orientalisk touch, grytor, matiga sallader, pasta (heja Paolo!) och en god, grillad köttbit. Saltlakrits kan jag inte leva utan, liksom mitt bröd och min müsli.

 

4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
– Enkelt: Jag tränar utomhus så mycket det bara går! Det gör underverk för kropp och själ, plus att man tankar en massa livsviktigt solljus.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
– Tänk långsiktigt när det gäller såväl träning som kost. Att sträva efter god hälsa är en livsstil och en sådan skapar man inte över en natt. Var snäll mot dig själv och se till de små framgångarna snarare än de storvulna målen. Undvik förbud och sträva istället efter en harmoni där du äter mestadels sunt men också vågar njuta av mindre nyttiga saker, för själens skull.

Av Redaktionen



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

 

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.