Petra Månström – Maratonbloggen

Foto: Karin Grip

5 hälsofrågor till Petra Månström – Maratonbloggen

Petra är tjejen som löpvägrade fram till hon fyllde 33 år, då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Petra genomförde loppet och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar. Idag är intresset så stort att hon skriver maratonbloggen på SvD.se.
Här svarar hon på fem hälsofrågor, om alltifrån vad hon äter till hur hon tränar.

1. Hur tränar du?
– Förr om åren tränade jag helst efter ett färdigt program, men med tiden har jag kommit ifrån det allt mer. Känner att jag hellre lyssnar på kroppen och tränar det jag är sugen på för dagen. Det kan vara löpning, styrketräning, jympa, spinning eller något annat. Har jag något lopp på g så försöker jag förstås lägga lite extra krut på löpningen, men jag tycker alldeles för mycket om andra sporter för att jag enbart skulle ägna mig åt löpning. Det blir i runda slängar 6-7 timmar träning i veckan med stora variationer beroende på tid på året. Favoritsporten just nu är nog ändå löpning.

Läs också: Därför ska du träna löpning

2. Vad betyder träningen för din hälsa?
– Jag upplever att jag håller mig friskare och stressar mindre. Jag får mer tålamod och ork att sitta och arbeta, mitt jobb sker ju till stor del stillasittande (även om man kanske inte kan tro det). Jag har också blivit en gladare och behagligare människa (enligt omgivningen). Sist men inte minst mår hyn väldigt bra av att man tränar ute!

3. Hur ser en vanlig matdag ut?
– Jag tror på sund balans utan förbud. Har en bakgrund med ätstörningar och då jag vet att jag lätt kan trilla tillbaka i gamla mönster är det väldigt viktigt för mig att skala bort alla förbud. 80 procent av det jag äter försöker jag välja nyttig och ekologisk mat så långt det går, men ekologiskt är tyvärr också rätt dyrt så ibland blir det omprioriteringar. 20 procent är mindre nyttigt, men viktigt för själen. Dit kan vi räkna chips, smågodis, choklad och något glas vin eller en ”hutt” av något starkare.
– Jag är frukostmänniska och älskar att gå upp tidigt och njuta av nybryggt kaffe, grapefruktjuice, grovt bröd och fil med müsli. För ja, jag älskar kolhydrater! Skulle inte klara mig utan bröd och müsli! Till mellanmål kan det bli vispad kvarg med färska bär och honung eller en näve nötter. Till lunch kan det bli allt möjligt, från kryddigt indiskt till proteinpannkakor med bär. Har jag möjlighet vill jag avnjuta middagen i sakta mak, med trevligt sällskap. Jag tycker om mat med orientalisk touch, grytor, matiga sallader, pasta (heja Paolo!) och en god, grillad köttbit. Saltlakrits kan jag inte leva utan, liksom mitt bröd och min müsli.

 

4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
– Enkelt: Jag tränar utomhus så mycket det bara går! Det gör underverk för kropp och själ, plus att man tankar en massa livsviktigt solljus.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
– Tänk långsiktigt när det gäller såväl träning som kost. Att sträva efter god hälsa är en livsstil och en sådan skapar man inte över en natt. Var snäll mot dig själv och se till de små framgångarna snarare än de storvulna målen. Undvik förbud och sträva istället efter en harmoni där du äter mestadels sunt men också vågar njuta av mindre nyttiga saker, för själens skull.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.