Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Petra Månström – Maratonbloggen

Foto: Karin Grip

5 hälsofrågor till Petra Månström – Maratonbloggen

Petra är tjejen som löpvägrade fram till hon fyllde 33 år, då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Petra genomförde loppet och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar. Idag är intresset så stort att hon skriver maratonbloggen på SvD.se.
Här svarar hon på fem hälsofrågor, om alltifrån vad hon äter till hur hon tränar.

1. Hur tränar du?
– Förr om åren tränade jag helst efter ett färdigt program, men med tiden har jag kommit ifrån det allt mer. Känner att jag hellre lyssnar på kroppen och tränar det jag är sugen på för dagen. Det kan vara löpning, styrketräning, jympa, spinning eller något annat. Har jag något lopp på g så försöker jag förstås lägga lite extra krut på löpningen, men jag tycker alldeles för mycket om andra sporter för att jag enbart skulle ägna mig åt löpning. Det blir i runda slängar 6-7 timmar träning i veckan med stora variationer beroende på tid på året. Favoritsporten just nu är nog ändå löpning.

Läs också: Därför ska du träna löpning

2. Vad betyder träningen för din hälsa?
– Jag upplever att jag håller mig friskare och stressar mindre. Jag får mer tålamod och ork att sitta och arbeta, mitt jobb sker ju till stor del stillasittande (även om man kanske inte kan tro det). Jag har också blivit en gladare och behagligare människa (enligt omgivningen). Sist men inte minst mår hyn väldigt bra av att man tränar ute!

3. Hur ser en vanlig matdag ut?
– Jag tror på sund balans utan förbud. Har en bakgrund med ätstörningar och då jag vet att jag lätt kan trilla tillbaka i gamla mönster är det väldigt viktigt för mig att skala bort alla förbud. 80 procent av det jag äter försöker jag välja nyttig och ekologisk mat så långt det går, men ekologiskt är tyvärr också rätt dyrt så ibland blir det omprioriteringar. 20 procent är mindre nyttigt, men viktigt för själen. Dit kan vi räkna chips, smågodis, choklad och något glas vin eller en ”hutt” av något starkare.
– Jag är frukostmänniska och älskar att gå upp tidigt och njuta av nybryggt kaffe, grapefruktjuice, grovt bröd och fil med müsli. För ja, jag älskar kolhydrater! Skulle inte klara mig utan bröd och müsli! Till mellanmål kan det bli vispad kvarg med färska bär och honung eller en näve nötter. Till lunch kan det bli allt möjligt, från kryddigt indiskt till proteinpannkakor med bär. Har jag möjlighet vill jag avnjuta middagen i sakta mak, med trevligt sällskap. Jag tycker om mat med orientalisk touch, grytor, matiga sallader, pasta (heja Paolo!) och en god, grillad köttbit. Saltlakrits kan jag inte leva utan, liksom mitt bröd och min müsli.

 

4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
– Enkelt: Jag tränar utomhus så mycket det bara går! Det gör underverk för kropp och själ, plus att man tankar en massa livsviktigt solljus.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
– Tänk långsiktigt när det gäller såväl träning som kost. Att sträva efter god hälsa är en livsstil och en sådan skapar man inte över en natt. Var snäll mot dig själv och se till de små framgångarna snarare än de storvulna målen. Undvik förbud och sträva istället efter en harmoni där du äter mestadels sunt men också vågar njuta av mindre nyttiga saker, för själens skull.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.