5 hälsofrågor till Petra Månström – Maratonbloggen | Kurera.se
Petra Månström – Maratonbloggen

Foto: Karin Grip

5 hälsofrågor till Petra Månström – Maratonbloggen

Petra är tjejen som löpvägrade fram till hon fyllde 33 år, då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Petra genomförde loppet och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar. Idag är intresset så stort att hon skriver maratonbloggen på SvD.se.
Här svarar hon på fem hälsofrågor, om alltifrån vad hon äter till hur hon tränar.

1. Hur tränar du?
– Förr om åren tränade jag helst efter ett färdigt program, men med tiden har jag kommit ifrån det allt mer. Känner att jag hellre lyssnar på kroppen och tränar det jag är sugen på för dagen. Det kan vara löpning, styrketräning, jympa, spinning eller något annat. Har jag något lopp på g så försöker jag förstås lägga lite extra krut på löpningen, men jag tycker alldeles för mycket om andra sporter för att jag enbart skulle ägna mig åt löpning. Det blir i runda slängar 6-7 timmar träning i veckan med stora variationer beroende på tid på året. Favoritsporten just nu är nog ändå löpning.

Läs också: Därför ska du träna löpning

2. Vad betyder träningen för din hälsa?
– Jag upplever att jag håller mig friskare och stressar mindre. Jag får mer tålamod och ork att sitta och arbeta, mitt jobb sker ju till stor del stillasittande (även om man kanske inte kan tro det). Jag har också blivit en gladare och behagligare människa (enligt omgivningen). Sist men inte minst mår hyn väldigt bra av att man tränar ute!

3. Hur ser en vanlig matdag ut?
– Jag tror på sund balans utan förbud. Har en bakgrund med ätstörningar och då jag vet att jag lätt kan trilla tillbaka i gamla mönster är det väldigt viktigt för mig att skala bort alla förbud. 80 procent av det jag äter försöker jag välja nyttig och ekologisk mat så långt det går, men ekologiskt är tyvärr också rätt dyrt så ibland blir det omprioriteringar. 20 procent är mindre nyttigt, men viktigt för själen. Dit kan vi räkna chips, smågodis, choklad och något glas vin eller en ”hutt” av något starkare.
– Jag är frukostmänniska och älskar att gå upp tidigt och njuta av nybryggt kaffe, grapefruktjuice, grovt bröd och fil med müsli. För ja, jag älskar kolhydrater! Skulle inte klara mig utan bröd och müsli! Till mellanmål kan det bli vispad kvarg med färska bär och honung eller en näve nötter. Till lunch kan det bli allt möjligt, från kryddigt indiskt till proteinpannkakor med bär. Har jag möjlighet vill jag avnjuta middagen i sakta mak, med trevligt sällskap. Jag tycker om mat med orientalisk touch, grytor, matiga sallader, pasta (heja Paolo!) och en god, grillad köttbit. Saltlakrits kan jag inte leva utan, liksom mitt bröd och min müsli.

 

4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
– Enkelt: Jag tränar utomhus så mycket det bara går! Det gör underverk för kropp och själ, plus att man tankar en massa livsviktigt solljus.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
– Tänk långsiktigt när det gäller såväl träning som kost. Att sträva efter god hälsa är en livsstil och en sådan skapar man inte över en natt. Var snäll mot dig själv och se till de små framgångarna snarare än de storvulna målen. Undvik förbud och sträva istället efter en harmoni där du äter mestadels sunt men också vågar njuta av mindre nyttiga saker, för själens skull.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.