5 hälsofrågor till yogaläraren Veronica “Vevve” Jäderlund

Veronica Jäderlund är yogaläraren och folkhälsovetaren bakom den populära yogabloggen Tala Ohm Yoga.
Hon är en störtskön och driftig tjej som andas, tänker och lever hälsa.
Så här svarar hon på fem frågor om hälsa och välmående.

 

1. Hur äter du för att må bra?
– Min kostregim är ganska enkel, mat ska vara kul, enkel och jävligt god. Jag ser att alldeles för många skapar en knasig relation till mat när de försöker äta hälsosamt. Istället för att må bra stressar de och mår dåligt över att de inte lyckats följa en viss diet. Jag ser till att göra majoriteten bra val och då spelar en glass då och då ingen avgörande roll. I och med att jag för sju år sedan fick diagnosen IBS har jag testat mig fram och märkt att snabba kolhydrater inte funkar så bra för mig, att socker i för stora mängder ger mig humörsvängningar och att en grön drink om dagen gör gott i magen. Utöver det tänker jag lite extra på att få i mig protein eftersom jag rör på mig ganska mycket och inte äter så mycket kött (gillar inte smaken).

 

► Läs också: FODMAP - En effektiv kostbehandling mot IBS

2. Hur ser en vanlig träningsvecka ut?
– Mina veckor ser aldrig likadana ut så det varierar ganska mycket, det finns alltid några yogapass under veckan och sedan kör jag oftast på känsla. Ibland periodiserar jag min träning och just nu är jag inne i en väldigt fysisk del av min sadhana (egen praktik) som innebär nästan två timmar om dagen på yogamattan med styrka och rörlighet samt några andningsövningar. Det kommer hålla på i några veckor till, sedan går jag över till en lugnare period med några kortare flöden i veckan och mycket meditation. Eftersom jag instruerar flera klasser i veckan – yoga, funktionell styrka, afro – så blir det mycket ”gratis” träning och jag behöver planera in återhämtning för att inte glömma bort att vila.

► Läs också: 17 anledningar att våga yoga

3. Vad är det bästa med yoga?
– Att den utmanar mig både fysiskt och mentalt, varje gång jag möter motstånd på mattan får jag möjlighet att möta mig själv och utvecklas, antingen leder det till en starkare kropp eller bättre självkännedom. Jag har märkt att så som jag reagerar på mattan reagerar jag i livet, och när jag är närvarande ser jag mina mönster och kan då välja om jag vill fortsätta i samma spår eller ändra mitt beteende. Det är också en grym träningsform att kombinera med alla typer av träning så som cykel, löpning och styrketräning. Yogan hjälper kroppen att prestera optimalt i alla de grenarna eftersom det ger dig en funktionell styrka och rörlighet som behövs för att utföra rörelserna på bästa sätt.

4. Hur håller du dig pigg och frisk i höst?
– Planerad vila, extra D-vitamin – i tillskott – och min dunderdricka gjord på nypressad citron, ingefära och kokat vatten. Och utetid, njut av de ljusa timmar som finns och få i dig massa syre, sitt inte inne och uggla!

 

► Läs också: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
– Le i massvis och slappna av! Allt behöver inte vara så seriöst hela tiden, vi tar oss själva på för stort allvar och sätter vår identitet i vår hälsa och vår mat, så när det ”fallerar” kopplar vi det till vårt egenvärde och mår uselt. Lägg mindre tid på att oroa dig och mer tid på att älska så löser sig allt.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i nära naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.