Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet | Kurera.se
Kvinna sitter i avslappnad position på sitt kontor

Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Vad är mindfulness?

”Den största utmaningen i mindfulness ligger i att fästa uppmärksamheten på vad som händer just nu. För det är bara just nu vi kan leva, växa och uttrycka våra känslor. Det är nuet vi går miste om när vi ägnar åt oss åt att planera eller oroa oss för framtiden. Samma sak händer när vi grämer oss över saker som redan hänt.”

Orden hittas på Vårdguidens hemsida och fångar kärnan i mindfulness.

Mindfulness. Äsch, bara ett modernt påhitt, flum och new age, kanske du hört någon hävda?
Men faktum är att mindfulness inte alls är flum. Tvärtom är det vetenskapligt bevisat att det gör oss lyckligare.
Här är fem verktyg som kan hjälpa dig själv till ett liv i nuet – utan ständig stress och oro.

I dagens samhälle där så mycket handlar om att värna vår image via sociala medier, där det alltid finns något att sysselsätta sig med (inte minst digitalt - för internet är ju oändligt) och någon annanstans att fly (läs Facebook, Twitter, nättidningar, mejl, sms) är det inte alltid lätt att fånga dagen. Å nej. Att lägga bort mobilen, glömma klockan och bara ägna sig åt att vara medvetet närvarande i nuet - under total tystnad - kan nästan kännas som en absolut omöjlighet.
Men - lyckas du har du mycket att vinna.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Effektivt, naturligt och billigt sätt att öka sitt psykiska välmående
Mindfulness är en meditationsform som inom buddismen har funnits i tusentals år. På senare tid har vetenskapliga studier även här i väst visat att meditationsformen kan vara en effektiv i behandling när det gäller psykiska åkommor som depression, ångest, oro och stress. Dessutom är det både naturligt och billigt. Och mycket enklare än många tror. Börjar du att regelbundet öva på att vara närvarande i nuet kommer du snart att märka att stress och oro börjar att minska och din känsla av att ha balans i livet börjar att öka.

 

Bevisad effekt på hjärnan
Tidigare i år konstaterade ett dansk forskningsteam att mindfulness har en direkt påverkan på hjärnan.
– Vår studie visar att mindfulness har en effekt på hjärnan hos de människor som har erfarenhet av metoden, och den effekten tycks vara fundamentalt annorlunda från den som vi känner från psykoterapi och andra drogfria behandlingsformer. Mindfulness kan vara ett redskap för att nå människor som inte kan hjälpas med andra kända metoder, har Janus Christian Jakobsen, doktor och forskare i evidensbaserad medicin vid Copenhagen Trial Unit (CTU), Centre for Clinical Intervention Research vid Köpenhamns universitetssjukhus, sagt till Science Nordic.

Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

Så lyckas du med mindfulness

Så hur lyckas man med mindfulness? Ja, det finns flera sätt. Här är några övningar du kan börja att fokusera mer på för att göra mindfulness till en naturlig del av din vardag.

Medveten andning
Tänk på andningen - som är det mest grundläggande verktyget i mindfulness. Ta gärna några minuter per dag och vänd hela din uppmärksamhet mot andningen. Koncentrera dig på in- och utandningen. Låt tankar komma och gå, men försök att släppa tanken så fort den kommer - börja inte att älta något. Låt andningen vara ditt fokus - och hitta en plats av total lugn och ro. När du har vant dig vid övningen kan du ta med dig den överallt - på jobbet, i hissen, på restaurangen - och förhoppningsvis lyckas du likt Pavlovs hundar att betinga beteendet. Din medvetna andning kommer då, så fort du påbörjar den, automatiskt att ge dig en omedelbar känsla av ett större lugn. Särskilt effektivt är övningen att ta till när du känner dig upprörd eller stressad.

 Läs också: Många hälsoeffekter med att andas rätt

Öppna upp dina sinnen
Använd dina fem sinnen: hörsel, syn, känsel, smak och doft - och gör vad du kan för att de ska vara så öppna och ostörda som möjligt. Ta gärna en promenad utan vare sig mobil eller klocka och se till att du inte har någon tider att passa. Känn vinden mot kinden, solen som värmer, doften av skogen, och var uppmärksam på ljudet av löv som prasslar eller kvistar som knäcks. Ta in världen omkring dig.

 

► Läs också: Så får du bättre mental hälsa naturligt

Observera – och acceptera – tankarna
Att öva på att acceptera sina känslor och tankar är en fundamental del för den som vill lyckas med mindfulness. Vid stress och när tankarna snurrar i huvudet kan bara tanken på att du skulle sätta dig några minuter för att meditera/ägna dig åt medveten andning snarare öka stresskänslan. Gör det ändå. Öva på att observera tankarna som kommer - men utan att engagera dig i dem. Låt dem bara komma, notera att du tänker dem - och acceptera dem. Efter ett tag kan du uppleva att ditt sinne tystnar.

Uppmärksamma din kropp 
Lär känna din kropp - och liksom upplev den. Till exempel när du går, står eller ligger ner. Du kan till exempel börja med att notera hur din kropp känns när den står upprätt. Lägger du lika mycket tyngd på båda ben? Har du ont någonstans? Notera hur fötterna känns i skorna, benen i byxorna, händerna vid sidorna. Hur känns det i kroppen när du tar ett steg? Du kan till och med säga ”lyfter, rör, sätter ner” för dig själv. Sakta ner så att du känner varje individuell rörelse. Öva på detta ofta.
Du kan också ägna dig åt något som kallas kroppsscanning. Det innebär att du, i tanken, "scannar av" din kropp noggrannt - del för del.

► Läs också: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

 

Var närvarande
Öva på att vara mer närvarande i din vardag. Två lustfyllda aktiviteter som engagerar många sinnen är matlagning och att äta, börja här. Du kommer att märka att maten smakar mycket bättre när vi äter den med närvaro. Det vill säga utan telefon, TV eller prat som "stör".  Du kommer att börja uppleva såväl smak som doft och konsistens mycket mer. Hur grönsakerna känns under kniven, hur maten bryts ner i munnen. Att vara helt närvarande under åtminstone en av dagens måltider är en god vana – i dubbel bemärkelse.

► Läs också: Guide till mindfulness – så kommer du igång!

Av Isabelle G Hedander

Källa: MSN.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vad är mindfulness?

”Den största utmaningen i mindfulness ligger i att fästa uppmärksamheten på vad som händer just nu. För det är bara just nu vi kan leva, växa och uttrycka våra känslor. Det är nuet vi går miste om när vi ägnar åt oss åt att planera eller oroa oss för framtiden. Samma sak händer när vi grämer oss över saker som redan hänt.”

Orden hittas på Vårdguidens hemsida och fångar kärnan i mindfulness.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.