Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 ogräs du kan äta

Maskrosor, löktrav och vårbrodd.
Kanske inget som får det att vattnas i munnen på rak arm.
Men faktum är att de vilda växterna är riktiga delikatesser.

Istället för att bekämpa ogräset i trädgården kan du faktiskt ta till vara växterna och använda dem i matlagningen som en nyttig smakhöjare. Och intresset för att plocka ogräs är stort.
Lena Engelmark Embertsén på Högtorp gård pratar hellre om ogräs som vilda delikatesser.

Läs också: Så kan du äta blad och ogräs! Här är några goda recepttips

 

Används av många av landets stjärnkrogar

Hon förädlar smaker ur vilda växter och gör alltifrån granskottsolja till älgörtssirap. Produkter som bland annat används av många av landets stjärnkrogar.
– Vilda växter har ofta ett högt näringsinnehåll och är näringstäta, och dessutom är de väldigt goda, säger hon.
Dock tycker Lena Engelmark Embertsén att det är viktigt att poängtera att man bör plocka hållbart - med respekt för

 

Lena Engelmark Embertsén
Foto: Ola Engelmark

bestånden.
– Trycket på att plocka vilda växter ökar. Vissa växter som nässlor och kirskål har stora rotsystem och är inte så känsliga. Däremot måste man se till att man lämnar ordentligt när man plockar exempelvis ängshaverrot och ramslök. Plockar du för mycket så försvagar du bestånden och på sikt kan arten hotas.

Läs också: Kocken Niki tipsar om ätliga växter från naturens skafferi

 

Fråga alltid markägaren

Tänk också på att allemansrätten inte gäller om du ska plocka skott, grenar och blad från träd och buskar, därför behöver du fråga markägaren.
– Det finns också giftiga växter, så plocka bara växter som du är helt säker på, säger hon.

Läs också: Fyll på med näringsämnen från nässlan

 

Nässlor

Nässlor är milda i smaken och innehåller höga halter protein och mineraler, klorofyll, c-vitamin, magnesium och kisel som är bra för både hår, hud och naglar. Plocka de späda skotten och använd som ersättning för spenat.

Genom att slå av växterna så att de får nya skott kan du förlänga säsongen ända fram i november på vissa ställen i landet. Glöm inte handskarna!

 

Gör en pesto, genom att blanda med en god olja, nötter eller rostade solrosfrön, västerbottensost, eller annan smakrik svensk hårdost, vitlök, eller ramslöksblad eller löktrav, smaka av med salt och peppar.

Vill du inte använda dem direkt så kan du torka eller förvälla dem i lätt saltat vatten, kyla snabbt och frysa in i lite av kokspadet.
Nässelfrön kan du plocka i augusti och går också att torka och strö över filen på morgonen. Det gäller fröna från honplantorna, inte de smala hanhängena. Är du osäker kolla i en flora, till exempel ”Den nordiska floran”.

 

Maskrosor

Genom sina djupa rötter kommer maskrosor åt många mineraler och är väldigt näringstäta. Maskrosor innehåller c-vitamin, är renande, urindrivande och stimulerar matsmältningen med sin bittra smak.

De första späda maskrosbladen är fantastiska i blandsallader. Du kan också plocka en hel bukett, skära av roten och koka dem i några minuter i saltat vatten.

Gratinera sedan i ugn med lite ost eller ringla på lite honung. Knopparna kan du göra kapris på genom att lägga in i salt och vinäger, de blir fantastiska friterade, och blommorna kan du koka sirap på, eller göra vin av.

 

Löktrav

Löktrav växer i parkmark och buskplanteringar, gärna på betesmarker där det är lite torrt och skuggigt. Hela växten, som kan bli upp till 90 centimeter hög, är ätlig och både luktar och smakar svagt av vitlök, lök och pepparrot och roten påminner om rädisa.

De späda bladen, som ser ut lite som björklöv, är goda att mixa i en yoghurt och ha som en grön sås till exempelvis fisk.
Kom ihåg att växten inte ska upphettas, då förlorar den sin smak.

 

Läs också: Knoppar och ogräs i säsong – som du med fördel kan ta tillvara

 

Vårbrodd

Vårbrodd är ett litet gräs som kommer tidigt på våren. Du hittar det på magra, torra, beteshagar i små tuvor. Vårbrodd doftar ängshö, vanilj och kanel och innehåller kumarin, precis som kanel, som i stora mängder kan vara giftigt. Växten ger en fantastisk smak och går att smaksätta sockerkaka med, eller göra te, sirap eller snaps på.

 

Ängshaverrot

Växer ofta längs med vägar och på lätt fuktig näringsrik mark som inte är för stenig. Växten är lätt att identifiera med sina stora gula blommor som sitter på en upp till en meter hög grenad stam.

Bladen har ingen beska alls och är goda att blanda i sallader. Roten är ätbar, har mild nötig söt smak och är godast bara förvälld eller inlagd.

Knopparna kan kokas snabbt i saltat vatten eller läggas in i ättikslag och använda som tillbehör.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.