5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Har du PMS, är stressad eller bara sovit uselt?
Sötsug pockar på uppmärksamhet av en rad olika anledningar.
Men det finns knep att ta till.

När vi är trötta, hungriga, stressade eller när vi ska ha mens.
Sötsug uppstår av en mängd olika anledningar.

LÄS OCKSÅ: Professorn:”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Minska sötsuget genom mineralrika födoämnen
Enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg kan du minska sötsuget genom att bland annat öka intaget av mineralrika födoämnen som nötter, frön, gröna grönsaker och baljväxter.
– Mineraler förbrukas vid omsättning av socker, vilket gör att det blir låga mineralvärden efter lång tids sockerintag. Om du misstänker brist på krom och zink, mineraler som är viktiga för att cellen ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer, så är det bra att komplettera med dessa som tillskott, säger hon.

Här är några vanliga sötsug - och hur du motar dem i grind.

Eftermiddagssuget

Klockan har slagit 15 och du känner dig plötsligt disträ, rastlös och sugen på något sött. Detta beror vanligtvis på att du ätit för lite näringsrik mat i början av dagen, och att ditt blodsocker ligger lågt.

 

Gör istället såhär: Var noga med att äta näringsrikt, och särskilt i början av dagen genom att äta en ordentlig frukost och lunch. När kroppen inte får tillräckligt med näring, så blir vi hungrigare framåt eftermiddagen och kvällen, och då är det lättare att sockerintaget ökar.

LÄS OCKSÅ: Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Stressuget

Tusen grejer att göra på jobbet, samtidigt som tiden aldrig tycks räcka till. Vad är då mer lockande än en bulle eller en chokladkaka? Stress ökar sockersuget, då kroppen önskar mer snabb energi vid stress och flykt.

Gör istället såhär: När du känner stress, ta det lugnt, andas djupt och försök slappna av – eller ta ett glas vatten - istället för att automatiskt äta. Välj hellre en matig fullkornsmacka, en protein- och mineralrik raw food-boll, nötter och frön, eller en mättande smoothie.

PMS-suget

Uppblåst mage, humörsvängningar och ett sötsug som vägrar försvinna. Förändringarna i våra hormoner, östrogen och progesteron, dagarna före mens gör att vi får ett ökat sug efter kolhydrater och socker.

 

Gör istället såhär: Det bästa är att balansera upp hormonerna en gång för alla, så att dina PMS-besvär försvinner. En normal cykel ska inte innehålla PMS eller andra hormonrelaterade besvär. Om du har ett sockersug som är mer åt sockerberoende-hållet, så är det klokt att balansera upp signalsubstanserna, då låga signalsubstanser kan göra det svårare att ändra denna typ av ätbeteende. Vid sug så är det klokt att äta mättande och näringsrika alternativ, eller göra en rejäl smoothie, istället för att äta sockerrika mellanmål.

LÄS OCKSÅ: Ann Fernholm: “Så farligt kan sockret vara”

Sömnbristsuget

Sömnbrist gör det lätt att falla för frestelser och längta efter onyttigheter. Brist på sömn leder nämligen till försämrat immunförsvar, sämre koncentrationsförmåga men också till ökad hunger och sötsug, då kroppen försöker få mer energi genom att öka intaget av socker.

Gör istället såhär: Försök att komma tillrätta med sömnbristen och prioritera sömn. Om det finns möjlighet, ta en tupplur någon gång under dagen. Är det ändå svårt att bli av med blodsockerdippen, planera några mellanmål under dagen till exempel ett förmiddagsmål med en näve nötter och bär och ett eftermiddagsmål med en raw food-bar, smoothie eller chiapudding. Tänk på att vila och vara noga med återhämtning, så att kroppen får möjlighet att reparera sig och komma i balans. Ät inte för sent på kvällarna och gå och lägg dig i tid, då brukar sockersuget förbättras.

 

LÄS OCKSÅ: Så fixar du ett sockerfritt barnkalas

Hungersuget

Du vill gå ner några kilon och har kapat på kalorierna och äter en lätt sallad till lunch och skippar mellanmålen. Men då pockar också sötsuget som aldrig förr. Att äta för lite på förmiddagen är en vanlig orsak till övervikt, då merparten av intaget då blir under kvällstid, när vi har lägre energibehov.

Gör istället såhär: Undvik bantande och att minska ner på mat, ät istället ordentligt av mat som mättar och innehåller näring, så att du inte blir lika sötsugen. Födoämnen som är rika på fett och protein mättar mer än födoämnen som är rika på kolhydrater. Näringsbrister kan också ge ökat sötsug, då kroppen indikerar att den vill ha mer energi när det saknas näring. Många med sötsug har obalans i sina signalsubstanser, framförallt serotonin, GABA med mera, och självmedicinerar detta med socker och choklad.

Ät en rejäl frukost och lunch, en protein- och fettrik middag och undvik sena middagar och sent kvällsätande. Var också noga med att dricka ordentligt med vatten, då vi många gånger misstar törst för sötsug. Undvik söta drycker och sockerfattiga alternativ med sötningsmedel.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.