Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Har du PMS, är stressad eller bara sovit uselt?
Sötsug pockar på uppmärksamhet av en rad olika anledningar.
Men det finns knep att ta till.

När vi är trötta, hungriga, stressade eller när vi ska ha mens.
Sötsug uppstår av en mängd olika anledningar.

LÄS OCKSÅ: Professorn:”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Minska sötsuget genom mineralrika födoämnen
Enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg kan du minska sötsuget genom att bland annat öka intaget av mineralrika födoämnen som nötter, frön, gröna grönsaker och baljväxter.
– Mineraler förbrukas vid omsättning av socker, vilket gör att det blir låga mineralvärden efter lång tids sockerintag. Om du misstänker brist på krom och zink, mineraler som är viktiga för att cellen ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer, så är det bra att komplettera med dessa som tillskott, säger hon.

Här är några vanliga sötsug - och hur du motar dem i grind.

Eftermiddagssuget

Klockan har slagit 15 och du känner dig plötsligt disträ, rastlös och sugen på något sött. Detta beror vanligtvis på att du ätit för lite näringsrik mat i början av dagen, och att ditt blodsocker ligger lågt.

 

Gör istället såhär: Var noga med att äta näringsrikt, och särskilt i början av dagen genom att äta en ordentlig frukost och lunch. När kroppen inte får tillräckligt med näring, så blir vi hungrigare framåt eftermiddagen och kvällen, och då är det lättare att sockerintaget ökar.

LÄS OCKSÅ: Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Stressuget

Tusen grejer att göra på jobbet, samtidigt som tiden aldrig tycks räcka till. Vad är då mer lockande än en bulle eller en chokladkaka? Stress ökar sockersuget, då kroppen önskar mer snabb energi vid stress och flykt.

Gör istället såhär: När du känner stress, ta det lugnt, andas djupt och försök slappna av – eller ta ett glas vatten - istället för att automatiskt äta. Välj hellre en matig fullkornsmacka, en protein- och mineralrik raw food-boll, nötter och frön, eller en mättande smoothie.

PMS-suget

Uppblåst mage, humörsvängningar och ett sötsug som vägrar försvinna. Förändringarna i våra hormoner, östrogen och progesteron, dagarna före mens gör att vi får ett ökat sug efter kolhydrater och socker.

 

Gör istället såhär: Det bästa är att balansera upp hormonerna en gång för alla, så att dina PMS-besvär försvinner. En normal cykel ska inte innehålla PMS eller andra hormonrelaterade besvär. Om du har ett sockersug som är mer åt sockerberoende-hållet, så är det klokt att balansera upp signalsubstanserna, då låga signalsubstanser kan göra det svårare att ändra denna typ av ätbeteende. Vid sug så är det klokt att äta mättande och näringsrika alternativ, eller göra en rejäl smoothie, istället för att äta sockerrika mellanmål.

LÄS OCKSÅ: Ann Fernholm: “Så farligt kan sockret vara”

Sömnbristsuget

Sömnbrist gör det lätt att falla för frestelser och längta efter onyttigheter. Brist på sömn leder nämligen till försämrat immunförsvar, sämre koncentrationsförmåga men också till ökad hunger och sötsug, då kroppen försöker få mer energi genom att öka intaget av socker.

Gör istället såhär: Försök att komma tillrätta med sömnbristen och prioritera sömn. Om det finns möjlighet, ta en tupplur någon gång under dagen. Är det ändå svårt att bli av med blodsockerdippen, planera några mellanmål under dagen till exempel ett förmiddagsmål med en näve nötter och bär och ett eftermiddagsmål med en raw food-bar, smoothie eller chiapudding. Tänk på att vila och vara noga med återhämtning, så att kroppen får möjlighet att reparera sig och komma i balans. Ät inte för sent på kvällarna och gå och lägg dig i tid, då brukar sockersuget förbättras.

 

LÄS OCKSÅ: Så fixar du ett sockerfritt barnkalas

Hungersuget

Du vill gå ner några kilon och har kapat på kalorierna och äter en lätt sallad till lunch och skippar mellanmålen. Men då pockar också sötsuget som aldrig förr. Att äta för lite på förmiddagen är en vanlig orsak till övervikt, då merparten av intaget då blir under kvällstid, när vi har lägre energibehov.

Gör istället såhär: Undvik bantande och att minska ner på mat, ät istället ordentligt av mat som mättar och innehåller näring, så att du inte blir lika sötsugen. Födoämnen som är rika på fett och protein mättar mer än födoämnen som är rika på kolhydrater. Näringsbrister kan också ge ökat sötsug, då kroppen indikerar att den vill ha mer energi när det saknas näring. Många med sötsug har obalans i sina signalsubstanser, framförallt serotonin, GABA med mera, och självmedicinerar detta med socker och choklad.

Ät en rejäl frukost och lunch, en protein- och fettrik middag och undvik sena middagar och sent kvällsätande. Var också noga med att dricka ordentligt med vatten, då vi många gånger misstar törst för sötsug. Undvik söta drycker och sockerfattiga alternativ med sötningsmedel.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.