Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Har du PMS, är stressad eller bara sovit uselt?
Sötsug pockar på uppmärksamhet av en rad olika anledningar.
Men det finns knep att ta till.

När vi är trötta, hungriga, stressade eller när vi ska ha mens.
Sötsug uppstår av en mängd olika anledningar.

LÄS OCKSÅ: Professorn:”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Minska sötsuget genom mineralrika födoämnen
Enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg kan du minska sötsuget genom att bland annat öka intaget av mineralrika födoämnen som nötter, frön, gröna grönsaker och baljväxter.
– Mineraler förbrukas vid omsättning av socker, vilket gör att det blir låga mineralvärden efter lång tids sockerintag. Om du misstänker brist på krom och zink, mineraler som är viktiga för att cellen ska kunna ta emot glukos och insulin i sina receptorer, så är det bra att komplettera med dessa som tillskott, säger hon.

Här är några vanliga sötsug - och hur du motar dem i grind.

Eftermiddagssuget

Klockan har slagit 15 och du känner dig plötsligt disträ, rastlös och sugen på något sött. Detta beror vanligtvis på att du ätit för lite näringsrik mat i början av dagen, och att ditt blodsocker ligger lågt.

 

Gör istället såhär: Var noga med att äta näringsrikt, och särskilt i början av dagen genom att äta en ordentlig frukost och lunch. När kroppen inte får tillräckligt med näring, så blir vi hungrigare framåt eftermiddagen och kvällen, och då är det lättare att sockerintaget ökar.

LÄS OCKSÅ: Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Stressuget

Tusen grejer att göra på jobbet, samtidigt som tiden aldrig tycks räcka till. Vad är då mer lockande än en bulle eller en chokladkaka? Stress ökar sockersuget, då kroppen önskar mer snabb energi vid stress och flykt.

Gör istället såhär: När du känner stress, ta det lugnt, andas djupt och försök slappna av – eller ta ett glas vatten - istället för att automatiskt äta. Välj hellre en matig fullkornsmacka, en protein- och mineralrik raw food-boll, nötter och frön, eller en mättande smoothie.

PMS-suget

Uppblåst mage, humörsvängningar och ett sötsug som vägrar försvinna. Förändringarna i våra hormoner, östrogen och progesteron, dagarna före mens gör att vi får ett ökat sug efter kolhydrater och socker.

 

Gör istället såhär: Det bästa är att balansera upp hormonerna en gång för alla, så att dina PMS-besvär försvinner. En normal cykel ska inte innehålla PMS eller andra hormonrelaterade besvär. Om du har ett sockersug som är mer åt sockerberoende-hållet, så är det klokt att balansera upp signalsubstanserna, då låga signalsubstanser kan göra det svårare att ändra denna typ av ätbeteende. Vid sug så är det klokt att äta mättande och näringsrika alternativ, eller göra en rejäl smoothie, istället för att äta sockerrika mellanmål.

LÄS OCKSÅ: Ann Fernholm: “Så farligt kan sockret vara”

Sömnbristsuget

Sömnbrist gör det lätt att falla för frestelser och längta efter onyttigheter. Brist på sömn leder nämligen till försämrat immunförsvar, sämre koncentrationsförmåga men också till ökad hunger och sötsug, då kroppen försöker få mer energi genom att öka intaget av socker.

Gör istället såhär: Försök att komma tillrätta med sömnbristen och prioritera sömn. Om det finns möjlighet, ta en tupplur någon gång under dagen. Är det ändå svårt att bli av med blodsockerdippen, planera några mellanmål under dagen till exempel ett förmiddagsmål med en näve nötter och bär och ett eftermiddagsmål med en raw food-bar, smoothie eller chiapudding. Tänk på att vila och vara noga med återhämtning, så att kroppen får möjlighet att reparera sig och komma i balans. Ät inte för sent på kvällarna och gå och lägg dig i tid, då brukar sockersuget förbättras.

 

LÄS OCKSÅ: Så fixar du ett sockerfritt barnkalas

Hungersuget

Du vill gå ner några kilon och har kapat på kalorierna och äter en lätt sallad till lunch och skippar mellanmålen. Men då pockar också sötsuget som aldrig förr. Att äta för lite på förmiddagen är en vanlig orsak till övervikt, då merparten av intaget då blir under kvällstid, när vi har lägre energibehov.

Gör istället såhär: Undvik bantande och att minska ner på mat, ät istället ordentligt av mat som mättar och innehåller näring, så att du inte blir lika sötsugen. Födoämnen som är rika på fett och protein mättar mer än födoämnen som är rika på kolhydrater. Näringsbrister kan också ge ökat sötsug, då kroppen indikerar att den vill ha mer energi när det saknas näring. Många med sötsug har obalans i sina signalsubstanser, framförallt serotonin, GABA med mera, och självmedicinerar detta med socker och choklad.

Ät en rejäl frukost och lunch, en protein- och fettrik middag och undvik sena middagar och sent kvällsätande. Var också noga med att dricka ordentligt med vatten, då vi många gånger misstar törst för sötsug. Undvik söta drycker och sockerfattiga alternativ med sötningsmedel.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.